Смекни!
smekni.com

Вплив середньовічних університетів на формування середньовічної науки (стр. 1 из 5)

Вступ

1. Середньовічні Університети як фактор формування західноєвропейської науки

1.1 Університет і його становлення

1.2 Освіта в середньовічному суспільстві

1.3 Концепції Університету

1.4 Організація учбового процесу

2. Розвиток науки в епоху Відродження

2.1 Основні риси Епохи Відродження

2.2 Свобода і світський індивідуалізм.

2.3 Проникнення гуманізму в університети

2.4 Наука Відродження.

Висновок

Список літератури


Вступ

Актуальність дослідження. Будь-який прогрес суспільного розвитку пов'язаний з передачею культурно-історичного досвіду від покоління до покоління. Цілком природно, що, роблячи відкриття в пізнанні світу (гуманітарні, технічні, природничо-наукові), люди прагнули передати ці знання нащадкам. Певної стадії розвитку кожного суспільства, як правило, відповідає і певна система освіти. В кожному суспільстві існує свій механізм пізнання науки та отримання освіти.

Поки сума знань про навколишній світ була невеликою (на ранніх етапах розвитку людського суспільства) і зводилася швидше до досвіду пристосування до навколишньої дійсності, а не до її пізнання, питання про способи передачі цих знань не вимагало від людей спеціального осмислення. Але на пізніших етапах культурного розвитку, з появою основ не тільки емпіричного, але і теоретичного наукового пізнання, великі мислителі стали звертатися до аналізу шляхів ефективності процесу передачі накопичених знань. Так з'явилися перші наукові та педагогічні теорії і практичні моделі навчання і виховання.

Так, середньовіччя в нашій свідомості асоціюються перш за все з трьома його інститутами - Церквою, Імперією і Університетом. З них два перших прийшли в середньовіччя з античності, і лише університет народжений саме середньовіччям.

Раннє Середньовіччя іноді називають "темними століттями". Перехід від античності до Середньовіччя супроводжувався в Західній Європі глибоким занепадом культури. Не тільки варварські вторгнення, що знищили Західну Римську імперію, привели до загибелі культурних цінностей старовини. Не менше руйнівним, ніж удари вестготів, вандалів і лангобардів, стало для античної культурної спадщини вороже відношення з боку Церкви.

Монастирські і церковні школи були найпершими учбовими закладами Середньовіччя. І хоча Християнська Церква зберігала лише вибіркові, потрібні їй залишки стародавніх наук (в першу чергу латинь), саме в них продовжувалася культурна традиція, що зв'язувала різні епохи.

Але час йшов. Містам і міцніючим державам, що ростуть, потрібно все більше освічених людей. Потрібні було судді і урядовці, лікарі і вчителі.

Прийшла черга утворення вищих шкіл - університетів.

Об’єктом даного дослідження виступає процес створення середньовічних університетів, їх історичний розвиток та вплив існування університетів на формування західноєвропейської науки.

Предметом дослідження є зміст впливу середньовічних університетів на формування середньовічної науки.

Мета дослідження полягає в детальному розгляді процесів формування середньовічних університетів, а також їх впливу на формування середньовічної науки, та науки відродження.

Завдання даного дослідження:

· Дослідити створення університетів в середньовічному суспільстві;

· Проаналізувати вплив університетів як фактору формування середньовічної науки;

· Дослідити наукову діяльність університетів в добу середньовіччя та відродження;

· Проаналізувати вплив наукової діяльності університетів доби відродження як фактору формування нової науки.

Методи дослідження:

· Історичний;

· Структурно-функціональний;

· Аналізу та синтезу;

· Порівняльно-типологічний;

· Системний

· Понятійно-категоріальний;

· Емпіричний;

Гіпотеза дослідження полягає у впливі середньовічних університетів на формування середньовічної науки та науки відродження, а саме яким чином та в якій мірі відбувався даний вплив, і чи відбувався він взагалі.


1. Середньовічні Університети як фактор формування західноєвропейської науки

Система наук - теоретична (пізнання ради самих знань); практична (рекомендації для поведінки людини); творча (пізнання з метою принесення користі). Головна проблема - відношення одиничних речей і загальних понять (ідей). Ідеї існують не реально, а як результат нашого пізнання. Характеристики єства: кількість, якість, відношення, місце, час, положення, стан, дія, страждання. Перший принцип - не створить матерії. Матерія вічна, але вона існує як можливість речей. Вона пасивна і нерухома. Активний початок - форма, джерело руху, яке існує зовні матерії. В результаті дії форми на матерію виходить річ. Бог безтілесний, його єство - неможливість. Щонайвища дійсність - це розум. Людина - політична тварина. Праці: "Метафізика", "Фізика", "Політика", "Про тварин" і ін. (2; 29)

Наука Середньовіччя (14-16 ст.) характеризується двома основними ознаками: по-перше, не створювалися окремі самостійні теорії, а використовувалися компоненти філософських систем для побудови реального освітнього процесу. По-друге, наукові переконання знаходилися під сильним впливом релігії, і всі погляди на науку розвивалися виключно в межах релігійної ідеології.

Схоластика, догматизм, механічне заучування, навчання не на рідній, а на латинській мові - ці і інші ознаки навчання відображають загальну соціальну обстановку "похмурого Середньовіччя" з його нетерпимістю до всього, що виходило за рамки релігійних канонів. Така поляризація не могла не привести до активізації гуманістичних тенденцій. І на противагу схоластичній науці середньовіччя виникли прогресивні ідеї мислителів епохи Відродження.

1.1 Університет і його становлення

Сам термін universitas спочатку означав "цілісність", "сукупність". Наприклад: universitas rerum - сукупність всіх речей; universitas - всесвіт. Термін universitas litterarum означав "всі галузі наук", буквально, "сукупність всіх книжкових знань", на відміну від практичних знань (ремесла, військова справа, торгівля).

У той же час слово universitas означало також "товариство", "купецька гільдія", "цех", "комуна" (universitas civium - "міська комуна"). Тому союз, "цех" викладачів і учнів представляв свого роду "науковий цех", "гільдію учених і учнів", universitas magistrirum et scholarium або universitas studentium ("товариство викладачів і що вчаться") або ж одним словом studentes (вчителі, що вчаться). Втім зустрічаються і такі словосполучення як magistri et discipuli ("вчителі і учні"), що означали власне корпорацію з особливими виборними органами самоврядування і великими привілеями. В кінці XII в. - початку XIII в. товариства, корпорації вчителів і студентів стали іменуватися просто universitas, тобто "університетами". Але спочатку, формальна, легітимна і організаційна структура університетів була копією цехової організації.

Першим в Західній Європі був заснований університет в Болоні. Виникла ще в XI столітті вища правова міська (тобто відокремлена від церкви) школа в 1088г. одержала статус університету. "Один з найстародавніших університетів - Болонський - мав повну підставу вважати першим роком свого існування 1088 р., коли в скромній обстановці на берегах Рено від імені імператора Фрідріха Барбароси була оголошена його організація". В ньому читалися лекції з римського права. За нею слідує вища медична школа в Салерно, Паризький університет (1200), Кембріджській (1209), Празький, оснований Карлом IV в квітні 1348, Віденський (1365), Гейдельбергській (1385) і багато інших. Італійські і французькі (особливо Паризький) університети були зразками для наслідування і формування університетів в інших країнах.(4; 105)

Відмінність Паризького університету від інших полягала в тому, що об'єднуватися тут почали не школярі, а викладачі, які самі були студентами старших курсів.

1.2 Освіта в Середньовічному суспільстві

У цей період практично всі грамотні люди належали до одного стану (духівництва). Їх навчання проходило в школах, створених знову ж таки представниками духівництва.

Найтиповішими були монастирські, соборні і приходські школи.

Монастирські школи ділилися на внутрішні і зовнішні.

Вони давали найповнішу освіту в порівнянні з іншими. Великим плюсом звичайно була можливість доступу до монастирської бібліотеки. Та і більшість найосвіченіших людей того часу була ченцями.

Перш за все, вивчалася латинська мова. Санкт-галенський абат Соломон вимагав, щоб молодші учні вітали його латинською прозою, середні - ритмічними віршами, які складалися на слух, а старші - метричними віршами, які складалися по книгах. Спочатку вивчалося читання, рахунок і церковний спів, потім граматика з читанням доступних авторів і елементами решти вільних наук. Для небагатьох здатних проводилися індивідуальні заняття по богослов'ю. Користувалися підручниками Алкуїна, Біди Високоповажного, Ісідора Севільського, Марціана Капели, Доната, їх коментували, на полях виписували переклади латинських слів (глоси). Широко використовували античних авторів. Учні, що починають, читали Катона, Вергилія, потім переходили до Плавту, Цицерону. Дуже любили читати платонівський діалог "Тімей". До текстів третього ступеня трудності відносилися Вергилій, Горацій, Овідій, Саллюстій. Писали твори у віршах і прозі на латині. З грецької мови бралися азбука, окремі слова і фрази символу віри, молитов і літургії. Знавців грецької мови було небагато. Риторичні прийоми не використовувалися, до Цицерона зверталися не часто.(5; 91)

Поступово об'єм знань збільшувався. Майже в кожному монастирі існували майстерні по листуванню. Багато монастирських шкіл вже починають спеціалізуватися на окремих науках: Мец - на музиці, Тур - на медицині, Комбре - на математиці. З'являються бродячі студенти. Та все ж головним турбуванням монастирів була не філологія, а богослів'я. Складалися і переписувалися коментарі до Священного Писання.