Смекни!
smekni.com

Виховання козака-лицаря (стр. 61 из 97)

132


ідеології, діяльністю організацій, які поділяють її; беруть участь у мітингах, фестивалях, акціях
солідарності з козацтвом зарубіжжя. Систематично інформують товаришів та молодших шко-
лярів про роботу козацтва по розбудові державності. Проводять вечори, присвячені життю й
діяльності видатних козаків, лауреатам козацьких премій. Організовують роботу клубу козацької
дружби, встановлюють і підтримують зв'язки з козацтвом інших країн.

Не допускають формалізму в громадській діяльності, вчаться критично оцінювати її
результати, регулярно контролювати виконання рішень зборів, подають конкретну допомогу
товаришам у виконанні громадських доручень, запобігають помилкам та недолікам у роботі. На
тематичних інформаціях, диспутах, зборах, у повсякденному спілкуванні з людьми активно
використовують засвоєні громадсько-політичні знання, оцінюють факти і явища громадського
життя з позицій національного козацтва, вчаться розпізнавати будь-які форми, способи й
методи антикозацької пропаганди, спрямованої на молодь, давати їм аргументовану відсіч.

10. Історія козацтва. Превентивне виховання.

Підтримання громадського порядку. Беруть участь у семінарських заняттях: «Конституція
України про законність та охорону правопорядку», «Походження держави та права»; проводять
бесіди на теми: «Держава та особа», «Громадянином бути зобов'язаний», «Про шкідливість
куріння та алкоголю» і т. п. Організовують бесіди на теми: «Чи все в житті стосується тебе?», «З
чого починається ледар, дармоїд?» тощо. Вивчають Конституцію України, найважливіші
нормативні постанови державних органів; обговорюють книжки. Проводять у школі вечори:
«Право та мораль», «Наш закон», «Українська міліція», «Героїзм працівників міліції».

Стежать за публікацією найважливіших нормативних актів. Роблять огляди журналу
«Людина і закон», випускають бюлетень «Ти і закон», проводять тижні, декади, місячники
пропаганди основ юридичних знань, обладнують вітрини, стенди з питань права.

Беруть участь у підготовці до урочистого акту вручення паспорта учням школи.
Проводять конкурси на краще знання висловів, афоризмів великих людей про честь,
правдивість, повагу й додержання законів, читацькі конференції та бібліографічні огляди
літератури, добирають матеріал для книжкових виставок на правові теми. Колективно
переглядають та обговорюють фільми, спектаклі, телепередачі, присвячені працівникам міліції,
суду, прокуратури. Знайомляться з діяльністю суду, прокуратури, міліції, відвідують окремі
показові судові процеси. Беруть на громадське збереження шкільне обладнання, навчальну
літературу тощо.

Організовують штаби порядку, загони (клуби) юних друзів міліції, козацькі оперативні
загони, групи, проводять навчання членів загонів та груп, установлюють контакти, зв'язки з
державними органами.

Допомагають добровільним народним дружинам, постам і групам сприяння громадського
контролю, громадським радам та інспекціям у боротьбі з аморальними виявами,
безгосподарністю, правопорушеннями. Беруть шефство над молодшими школярами,
допомагають їм в охороні природи. Ведуть шефську роботу з педагогічно запущеними учнями.

На щастя у нас не було загострення протистояння новаторів і консерваторів, яке могло
призвести до поляризації цих груп, їх взаємоізоляції, припинення нормального інформаційного
обміну тощо.

На жаль, моя роль як носія представницької функції не завжди зустрічала адекватну
реакцію з боку окремих учителів чи представників батьківської громади.

У деяких найменш просунутих членів педагогічного колективу склалося враження, що
«директор тепер зовсім не займається школою», «усе віддано на відкуп завучу та
організатору». Це враження перейшло у доноси «кому следуєт», відверту чи приховану
заздрість з приводу успіхів керівника поза школою («Він тепер роз'їжджає по закордонах»).

Я вчасно зрозумів, що окрім створеної школи козацько-лицарського виховання, в житті є
багато цікавого і, щоб гармонізувати власну життєдіяльність, здійснив передачу частини
повноважень своїм заступникам та громадським органам управління школою. Шкільна
організація виросла і їй вже не потрібна дріб'язкова опіка «батька-засновника».

Перехід до позиції керівника-менеджера, який діє за принципом «Ніколи не роби того, що
можуть зробити твої підлеглі», йде на користь як директору школи, так і педагогічному
колективу.

Ролі менеджерів успішно виконують заступники, директор залишає собі в основному
представницькі функції. Тепер нарешті з'являється час написати дисертацію, взяти участь у
міжнародних освітніх програмах та проектах чи попрацювати в якості депутата місцевої ради.

133


6 етап. Результативно-узагальнюючий.

КРИТЕРІЇ РЕЗУЛЬТАТИВНОСТІ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ ТРАНСФОРМАЦІЇ

Духовна особистість козачати як універсум, суб'єкт та індивідуальність з чітко
сформованими гуманістичними орієнтаціями, національною самосвідомістю, культурою
мислення і ментальною мудрістю.

Духовне єднання учасників освітнього процесу в ході неперервної розвивальної
взаємодії, яка організується за принципом наступності під час проходження учнями навчальних
курсів.

Соціальна ефективність і духовна ємність психолого-мистецьких технологій і методик,
які організуються за психомистецькими технологіями цілісного козацько-лицарського виховного
процесу.

Самореалізація особистістю фізичного, розумового, емоційного, морального і
духовного потенціалу в ході неперервної розвивальної взаємодії із соціально-культурним
довкіллям школи.

Ідеї, принципи та умови ефективного впровадження козацько-лицарської виховної
системи.

Зміст, структури і характеристика духовно зорієнтованого, високорозвивального
соціально-культурного простору школи козацько-лицарського виховання.

Рівні і психологічні засоби духовного розвитку особистості, перспективи її духовного
самовдосконалення і самоактуалізації.

ПОЗИТИВНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Висока національна свідомість і самосвідомість, патріотизм і відданість ідеалам
українського державотворення, демократичного суспільства, етнонаціональна злагода.

Ефективність моделі школи козацько-лицарського виховання щодо розумового,
соціального і духовного зростання учнів та реалізація їхнього емоційного, нормотворчого і
ціннісно-естетичного потенціалу.

Висока результативність науково спроектованого соціально-культурного простору
школи щодо духовного розвитку і етнонаціонального збагачення ментального досвіду вчителів
та учнів.

Очевидний конструктивний вплив системи козацько-лицарського виховання на
психосоціальний і духовний розвиток особистості, її національну самосвідомість, культурне
зростання та навчальну успішність.

Ефективна реалізація духовно-ментального потенціалу експериментального
освітнього процесу в благодатному емоційно-психологічному полі їхнього культурного життя.

Позитивне сприйняття соціально-культурним оточенням інноваційних, психолого-
дидактичних та організаційних змін у школі козацько-лицарського виховання.

Неперехідне значення у духовному розвитку школярів системи творчих студій
шкільного національно-культурного центру „Оберіг".

Інтенсифікація процесів духовного єднання учасників освітнього процесу, що
виявляється у повазі, довірі, взаємодопомозі, щирих взаєминах між педагогами і школярами.

Віра, національна самосвідомість, благодатна любов, соціальна творчість і ментальна
мудрість - основні риси духовно розвиненої особистості - випускника Адамівської школи
козацько-лицарського виховання.

МОЖЛИВИЙ НЕГАТИВНИЙ ПРОГНОЗ

Незначний загальнокультурний і духовний розвиток учителів і учнів школи козацько-
лицарського виховання наприкінці трансформації порівнянно з вихідними даними її
констатуючої частини або з результатами діяльності масових загальноосвітніх шкіл.

Істотне розходження між теоретико-прикладними здобутками фундаментальної
соціально-психологічної практики і соціально-культурним та професійно-пошуковим досвідом
роботи педагогічного колективу школи козацько-лицарського виховання.

Не відстежені важливі експериментальні умови (щонайперше соціально-психологічні
та організаційно-технологічні), що робить неможливим досягнення високих результатів
експериментальної роботи.

134


Не створені об'єктивні (валідні, надійні тощо) методи соціальної і психологічної
діагностики змін у духовній сфері особистості, не відстежена динамічна картина
психосоціального і духовного зростання особистості вчителів і учнів школи.

Пересічний рівень методологічної або психологічної культури основних виконавців
Програми трансформації.

Нестача сприятливих управлінських, фінансових, психологічних умов для виконання
Програми трансформації у повному обсязі.

На етапі старіння відбувається втрата динаміки розвитку, знижується до критичної
позначки чутливість до нових ідей.