Смекни!
smekni.com

Виховання козака-лицаря (стр. 8 из 97)

1. Демократизація - це мета, засіб, гарантія трансформації загальноосвітньої школи у
школу козацько-лицарського виховання, Це варіативність та відкритість змісту козацько-

18


лицарського виховання, співробітництво, взаємоповага козачат та наставників, усунення
авторитарного стилю виховання.

Гуманізація -подолання відчуженості козачати від наставника. Визначення особистості
вихованця як вищої соціальної цінності з правами на свободу, соціально-педагогічний захист,
на самореалізацію у різних сферах діяльності й спілкування.

Індивідуалізація та диференціація - передбачає розвиток кожного козачати з
урахуванням його інтересів, мотивів, системи цінностей, різниці в інтелектуальній, емоційно-
вольовій та практичній сферах, особливостей фізичного і психічного розвитку, всіляке
стимулювання здібностей кожного учня, планування власної діяльності.

Психологізація процесу виховання козачати - глибоке вивчення дитини, її
внутрішнього світу, визнання того, що особистість розвивається не лише за закладеною в ній
біологічною програмою і під впливом середовища, а й під дією власних потреб, бажань, досвіду,
Підготовка козачати до свідомого управління своїм розвитком.

Пріоритетність шляху розвитку та реалізації духовного потенціалу козачати, що
означає: ясне усвідомлення вищої мети існування людини та людства; постійне прогресивне
само творення та допомога в цьому іншим; наповненість життя гуманістичним змістом, надання
пріоритету буттєвим цінностям, що знаходять прояв нерозривно в думках, словах і діях;
високий рівень фізичної, емоційної, ментальної та моральної культури.

Натуралізація (трансформація) української козацької (лицарської) духовності -
історично сформованої системи духовних багатств лицарської верстви рідного народу , яка
виробила і в своєму бутті, способі життя відобразила найвищі цінності його національної душі,
характеру, світогляду, ідеології, моралі, філософії, правосвідомості та естетики.

Ідеалізація (формування в молоді ідеалів) - один із найважливіших елементів
духовності як кожної особистості, так і всього народу. В історичній свідомості народу найвищий
статус належить тим людям-ідеалам, які відстоювали свободу як найдорожчу цінність
попередніх поколінь, невтомно боролися з чужоземними загарбниками, захищали свою
національну гідність і честь, по-лицарськи служили рідній Батьківщині, будували власну
національну державу.

19


Концентри лицарства. Козацькі цінності особистості.
Абсолютні, вічні. Громадянські. Сімейного життя. Національні.

Творчі майстерні вчителів.

3 4 5 6 7 8 9 10

Центр дитячої творчості.
Спілкування в полікультурному просторі.

Суб'єкт-об'єктні стосунки. Взаємодія. Співпраця.

Діти. Вчителі. Громадськість. Батьки. Меценати, друзі, спонсори, козаки.

Науково-методичне і технічне забезпечення.

Концепції, розробки, програми, навчальні машини, комп'ютери, технології, лабораторії, підручники, посібники, хрестоматії, збірки,
бібліотека школи. Банк матеріалів школи козацько-лицарського виховання.

Творчі майстерні вчителів.

1. Від козацьких секретів тіловиховання - до олімпійських вершин.

2. Козацькому роду нема переводу.

3. Козацька наша слава не вмре, не поляже.

4. Плекати український храм Природи.

5. Всеукраїнська толока, особиста праця - тобі, державна Україно.

6. Науку і техніку - на службу нації, Україні.

7. Любіть Україну, як сонце любіть.

8. Козацькими шляхами - до висот української духовності.

9. В душі і серці кожного з нас - Соборна Україна.

10. Рідну Україну захищай по-лицарському, до загину.

Модель трансформації Адамівської школи в школу козацько-лицарського виховання.

Міністерство освіти і науки України.
Інститут українознавства.

Інститут змісту і методів навчання.
Інститут удосконалення вчителів.

Головне управління освіти

Інноваційні курси
перепідготовки
вчителів за
зміст.

програмами.
Самоосвіта.

Проблеми трансформації.
Кадри.

Науковий, українознавчий
виховання,
Методи навчання і виховання.
Переосмислення мети та
завдань навчання і виховання
громадянина.

Посібники, збірки
з українознавства,
козацько-лицарського спеціальними

валеології:
а) для вчителів;
б) для учнів;
в) для батьків.

Фінансування. Державна підтримка і сприяння життєдіяльності

школи козацько-лицарського виховання.
Закони, що стимулюють меценатство,
спонсорство.

Правовий статус школи козацько-лицарського виховання.

Природо-екологічна,
психовалеологічна освіта.
Бази:
1. Географічна

України, клімат).
1. Біологічна, психологічна,
екологічна, трудова,

родинна (криза в
природі, духовна криза).

Експериментальний навчально-виховний
план.

Державний стандарт освіти.

Культурно-екологічний тип освіти. (геополітичне положення
Інтегрування знань.

Формування цілісної картини світу.
Українознавство, валеологія, родинність -
проблеми української національної школи
козацько-лицарського виховання.

1

2

Підприємства.
зарубіжні школи,
культурним,
центром мікрорайону.

Д овкілля.

Школа козацько-лицарського виховання
навчальні заклади.

Культурні заклади,

установи, інші
освітнім

стає духовним,

20


Програма трансформації Адамівської школи у школу козацько-лицарського виховання.

Виконавці: освітянський колектив Адамівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступеня
Білгород-Дністровського району Одеської області.

Учасники: відділ освіти Білгород-Дністровської районної державної адміністрації,
Адамівська сільська рада, сільськогосподарські кооперативи - ім. Т.Г.Шевченка, «Едем»,
«Фенікс», приватно-орендне підприємство «Промінь».

Наукове керівництво: Одеський інститут удосконалення учителів.

Наукове консультування: Київський інститут історії козацтва.

Актуальність Програми трансформації

Щоб стабільно прогресувати у своєму розвитку, а не тільки вижити, людство має зробити
істотні кроки від технократичної цивілізації до гуманістичної, від культури споживання до
культури творення, від владного творіння (агресія, насильство тощо) до творення гуманного,
звеличного, мудрого. Первинно - це поступ національних систем освіти, спочатку в
експериментальних варіантах, а з появою належних результатів - масовий. Очевидність цього
факту не підлягає сумніву: система освіти - це галузь найважливішого духовного виробництва
будь-якого суспільства, що покликана готувати громадянина з певним рівнем національної
свідомості, інтелектуальної і розумової зрілості, духовного творення довкілля.

Саме в контексті розв'язання глобальних проблем людства, освіти, людини і
створюється програма трансформації Адамівської школи в школу козацько-лицарського
виховання, котра міжнауковими засобами описує освітньо-виховний процес як культурне і
духовне явище, шкільне середовище - як психогенний етнонаціональний фактор духовного
єднання учасників навчально-виховного процесу, а психосоціальний розвиток особистості - як
неперервне зростання її фізичного, розумового, емоційного, морального і духовного потенціалу
в ході чуттєво-смислового занурення у культуроємні пласти етнонаціонального досвіду і
психоемоційне звільнення в духовних переживаннях, помислах, учинках.

Основна проблема трансформації:

Із здобуттям Україною державного суверенітету ускладнюється місія національної освіти
й, зокрема, загальноосвітньої школи. Відтепер вона має готувати ще й людину висококультурну,
зорієнтовану на канонізований етнонаціональний і духовний досвід. Іншими словами, масова
загальноосвітня школа має бути перетворена з науково-освітнього закладу на таку соціально-
культурну інституцію, яка б готувала не тільки грамотну, а й культурну, ментально зорієнтовану
і духовно розвинену особистість.