Смекни!
smekni.com

Функции слухового анализатора

Неважливо, якимголосом володієлюдина віднародження.Завдяки практицівона зможетездобути такийголос, якогопо справедливостізаслуговуєїї професійнамайстерністьі її яскраваіндивідуальність.Можна позбутисявід іноземногочи місцевогоакценту, якщострого стежитиза правильністювимови. Можнапозбутися відгугнявих звуків,якщо вмілокористатисяголосовимапаратом. Можнанавчитися чіткоартикулюватиі правильновимовлятизвуки, розвитирезонансніколивання вгруди.[7]

Мипропонуємодеякі психологічніхарактеристикиголосу: [11]

  1. Металевезвучання –говорить проенергійністьі твердість.

  2. Єлейний,масляний,жирно-м'якийголос – походитьвід лише зображуваноїдружності,фальшивогопафосу – поньому легковикрити підлабузника.

  3. Особливоважливо наступнерозходження,що легко уловлюєтьсявже після короткоготренування:

    • співучамова (сильнепідкресленняголосних) –темпераментність,чуттєвість,типова длялюдей, якихназивають"добрягами".Таким добрягоюбув ЄвгенійЛеонов у ролізавідувачадитячим садому фільмі "Джентльмениудачі" (алетільки не вролі Доцента:зміниласясутність персонажа– змінився іголос; це акторськийталант);

    • мова,у якій голоснівідступаютьна другий план,а гостро підкреслюютьсяприголосні– перевагарозуму і волі,що точно аналізуєрозум. Це майстернозіграв ВолодимирВисоцький:капітан Жеглову фільмі "Місцезустрічі змінитине можна".

  4. Монотоннийголос – скритність,"зажатість",боязкість.

  5. Висота,мелодійністьголосу міняютьсяв широких межах– відкритість,різноманіттяінтересів,внутрішняволя.

  6. Падіннятону до кінцяфрази – імовірно,слабка воля,м'якість. Інодіце може бутирезультатомфізичної слабості,наприклад, углибоких стариків.

  7. Ритмічніколиваннявисоти тону– пожвавленняпри внутрішнійурівноваженості,здатності дотворчості.

  8. Неритмічніколивання: єнерівномірнепідвищенняі падіння тону– неврівноваженість,відсутністьстабільності.

  9. Опукло-текучаманера говоритиз м'якими переходамиокремих звуківі слів – глибоке,повне емоційнежиття.

  10. Кутасто-уривчастамова з раптовимизмінами голосності– тверезе,цілеспрямоване,прагматичнемислення, інодінервозність.Можна зустрітиу визначеноготипу офіцерів,вчителів іполітиків зявною чи приховуваноюавторитарністю,схильністюдо диктату.

    1. Мовніфункції слуховогоаналізатору

Збудженняволосковихклітин передаєтьсязв'язаним зними волокнамзавитковогонерва, які єдендритамибіполярнихклітин спіральногоганглію. Аксонибіполярнихклітин складаютьаферентнучастину слуховоїгілки 8-ї париголовномозковихнервів, дужекороткої гілки,яка входитьу кохлеарніядра позадуваролійовогомосту. В кожномуслуховому нервіміститься біля25000 волокон. Привході в стовбурмозку нервподіляєтьсяна дві гілки,що йдуть дорізних ядер.Різні волокнаслухових нервівнесуть в собіімпульси різнихчастот.

Цятонотопічнаорганізаціязберігаєтьсяна всьому протязівисхіднихшляхів слуховоїсистеми. Різнінейрони, як успіральномуганглії, такі в ядрах моста,довгастогомозку та вищихвідділів маютьзбудження, якеє кодом різнихчастот. Такимчином, розрізненнязвуків по частотіпочинаєтьсяв основніймембрані, волокнаякої вибірковореагують назвуки різнихчастот. Наближененастроюваннямембрани нарізні частотиможе вдосконалюватисьпри подальшійобробці нервовимимеханізмами,що забезпечуютьнеобхіднуточність розрізнення.

В кохлеарнихядрах, кудиприходятьаксони біполярнихклітин спіральногоганглію (першихнейронів слуховогошляху) знаходятьсядругі нейронислуховогошляху. Частинанейронів посилаєволокна домозочка (в центрируху вух таочей), основнаж маса їх направляєтьсяв задні горбичотиригорбковоготіла середньогомозку, та у внутрішнєколінчастетіло проміжногомозку, де знаходятьсятреті нейронислуховогошляху, які сприймаютьслухові імпульси.Аксони третіхнейронів черезпроменистийвінець надходятьу слухову зонувеликих півкуль.

Слуховазона кори великихпівкуль.Аксони нейронівпроміжногота середньогомозку розгалужуютьсяв багатьохділянках слуховоїзони, що займаєверхню частинускроневої долі.Встановлено,що одні розгалуженняаксонів складають"основні проекції"завитка, інші"підтримуючіпроекції".Найбільшеосновних проекціймає первиннаслухова зона,що розташованау верхній скроневійзакрутці. Подразненняпевних ділянокслухової кориу людини викликаєгалюцинаціїголосів ріднихчи друзів; інколиці голоси вимовляютьясні і осмисленіповідомлення,в інших випадкахвони простонечітко щосьбурмотять.Звідси зрозуміло,що такі функції,як відчуттязвуку та розрізненняпо висоті ісилі виконуютьсяв нижчих відділахслуховогоаналізатора.У слуховій зонікори півкульздійснюютьсятакі функції,які зв'язаніз пам'яттю:розпізнаннятембру, якийє властивістюзвуку, залежноювід його гармонійногоскладу; локалізаціїджерела звукув просторі звикористаннямрозходженняв часі приходута в інтенсивностізвуку, діючогона обидва вуха;розрізненняпослідовностейзвуків, в чомудля запобіганняінтерференціїхвиль окремихзвуків, необхіднапевна здатністьзберігатисліди.[2]

Сприйманнямовлення– це поетапнепереведеннясприйнятогона смисловий(предметно-зображувальний)код, ототожненняокремих слів,словосполучень,а також цілихфраз з нашиммовним досвідом.Розуміннямовлення єзавершальноюстадією процесупереведення,коли ми співвідносимозміст сприйнятого(звернену мову,прочитанийтекст тощо) іззмістом нашоїсвідомостіта різнимичинникамидіяльності.

У людинифункції слуховоїзони кори півкульзв'язані з мовоюта сприйняттяммузики. Сприйманнямовленнязабезпечуєтьсятими самимимеханізмами,що й говорінняі хоч процесмовлення зв'язанийз роботою всієїкори великихпівкуль, окреміїї ділянкивідіграютьспецифічнуроль, пов'язануз локалізацієюв них мозковихзакінченьаналізаторів,які регулюютьпроцес слуханнята говоріння.встановлено,що центри мовленнярозташованіу скроневійчастині лівоїпівкулі. Протевся ця ділянкапов'язана зрізними мовно-руховимимеханізмамимовлення.

Понадсто років томуП. Брока помітив,що пошкодженнязадньої частинитретьої лобовоїзакрутки лівоїпівкулі, призводитьдо порушеннямовної артикуляції– до так званоїмоторної афазії.Хворий втрачаєздатністьдовільно висловлюватидумки, хочаруховий артикуляційнийапарат залишаєтьсянепошкодженим.Брока зробиввисновок, щоця ділянка єцентром "моторнихобразів слів".Дещо пізнішеВерніке встановив,що при ураженніверхньої скроневоїзакрутки лівоїпівкулі у хворогопорушуєтьсярозуміння мови.Він зробиввисновок, щоу цій частинілівої півкулілокалізуються"сенсорні образислова. Припошкодженніцієї ділянкиу хворого виникаєтак звана сенсорнаафазія, якаполягає в порушенніздатностірозуміти мовуінших. Чуючимову, людинане може пов'язатизвучання зпевним значенням.

Ці таінші ділянкикори, зв'язаніз окремимиаспектамимовної функції,не є самостійнимий суворо ізольованимицентрами мовногопроцесу, а єлише окремимиланками складногонервовогопроцесу мовноїдіяльностіта сприйняттямови.[5]

  1. Дослідженнявпливу стилювикладу матеріалувчителя наемоційний станта працездатністьучнів.

Загальнахарактеристикастилю діяльності.Педагогічнадіяльністьучителя (викладача),як і будь-якаінша діяльність,характеризуєтьсявизначенимстилем. Стильдіяльності(наприклад,педагогічної)у самому широкомузмісті слова– стійка системаспособів, прийомів,що виявляєтьсяв різних умовахїї існування.Він обумовлюєтьсяспецифікоюсамої діяльності,індивідуально-психологічнимиособливостямиїї суб'єкта.[4]

ПоЕ. А. Климову,індивідуальнийстиль діяльностіу вузькомузмісті – "цеобумовленатипологічнимиособливостямистійка системаспособів, якаскладаєтьсяв людини, щопрагне до найкращогоздійсненняданої діяльності...індивідуально-своєріднасистема психологічнихзасобів, дояких свідомочи стихійновдається людиназ метою найкращогозрівноважуваннясвоєї (типологічнообумовленої)індивідуальностіз предметнимизовнішнімиумовами діяльності"[15, стор. 49]. Підкреслюється,що це індивідуальнесвоєріднесполученняприйомів іспособів, щозабезпечуєнайкраще виконаннядіяльності.[14]Стиль діяльностівключає їїоперативнийсклад, умінняі навички, виявляючиздатностісамого суб'єктай обумовлюючийого індивідуально-психологічнимий особистіснимиособливостями.

У данийчас поняття"стиль" трактуєтьсяв дуже широкомуконтексті, якстиль поводження,стиль діяльності,стиль керівництва(лідерства),стиль спілкування,когнітивнийстиль і т.д.

К. Левінимбули позначенітри стилі:авторитарний,демократичнийі ліберальний.У стилі виділяютьсядві сторони:змістовна ітехнічна, тобтоформальна(прийоми, способи).Нижче приводитьсяповна характеристиказмістовноїі формальноїсторін трьохстилів [13, стор.283-284]:


Формальнасторона

Змістовнасторона

Авторитарнийстиль

Ділові,короткі розпорядження.

Справив групі плануютьсязаздалегідь(у всьому їхньомуобсязі).

Заборонибез полегкості,з погрозою.

Визначаютьсялише безпосередніцілі, віддаленні– невідомі.

Чіткамова, непривітнийтон.

Думкакерівника –вирішальна.

Похвалай осудженнясуб'єктивні.


Емоціїне враховуються.


Позиціялідера – позагрупою.


Демократичнийстиль

Інструкціяу формі пропозицій.

Заходиплануютьсяне заздалегідь,а в групі.

Несуха мова, атовариськийтон.

Зареалізаціюпропозиційвідповідаютьусі.

Похвалай осудження– з порадами.

Усірозділи роботине тількипропонуються,але й обговорюються.

Розпорядженняі заборони здискусіями.


Позиціялідера – усерединігрупи.


Ліберальнийстиль

Тон– конвенціональний.

Справив групі йдутьсамі собою.

Відсутністьпохвали, осуджень.

Лідерне дає вказівок

Ніякогоспівробітництва.

Розділироботи складаютьсяз окремихінтересів чивиходять віднового лідера.

Позиціялідера – непомітноосторонь відгрупи.

Дослідникивиділяють різніфункції стильовихпроявів: інструментальну,компенсаторну,системоутворюючуі інтегративну.[14]Також виділяєтьсяструктурнаорганізаціястилю. Індивідуальнийстиль діяльності,по Е.А.Климову,має визначенуструктуру, уядро якої входятьіндивідуально-психологічніособливості,що або сприяють,або протидіютьуспішностідіяльності.

Визначаючизагальні стиліповодження,дослідникивідзначають,що в ситуаціяхутруднення,конфлікту людивиявляють 10індивідуальнихстилів поводження:конфліктний,конфронтаційний,стиль, що згладжується,співробітницький,компромісний,пристосовницький,стиль уникання,придушення,суперництвата захисту [4].Істотно, що цістилі поводженнязавжди супроводжуютьтой чи іншийіндивідуальнийстиль діяльності,складаючи йоготло і додаючийому відповіднеемоційне забарвлення.Вони визначаютьі загальнеемоційне тлостилю педагогічноїдіяльності,педагогічногоспілкування.

Стильпедагогічноїдіяльності,відбиваючиїї специфікувключає і стильуправлінськоїдіяльності,і стиль саморегуляції,і стиль спілкування,і когнітивнийстиль її суб'єкта– учителя. Стильпедагогічноїдіяльностівиявляє впливщонайменшетрьох факторів:

а)індивідуально-психологічнихособливостейсуб'єкта цієїдіяльності– учителя(викладача), щовключаютьіндивідуально-типологічні,особистісні,поведінковіособливості;

б)особливостейсамої діяльності;

в)особливостейтих, що навчаються(вік, стать, статус,рівень знаньі т.д.).

У педагогічнійдіяльності,що характеризуєтьсятим, що воназдійснюєтьсяв суб'єктно-суб'єктнійвзаємодії вконкретнихнавчальнихситуаціяхорганізаціїі керуваннянавчальноюдіяльністюучня, ці особливостіспіввідносятьсятакож:

а) зхарактеромвзаємодії;

б) зхарактероморганізаціїдіяльності;

в)предметно-професійноюкомпетентністювчителя;

г) характеромспілкування.[4]

ЗгідноВ. А. Кан-Калику[10],під стилемспілкуваннярозуміютьсяіндивідуально-типологічніособливостісоціально-психологічноївзаємодіїпедагога іучня.

Видипедагогічноїдіяльності.Приведемо їхнійопис, по А.К.Марковой[16]:

"Демократичнийстиль.Учень розглядаєтьсяяк рівноправнийпартнер успілкуванні,колега в спільномупошуку знань.Учитель залучаєучнів до прийняттярішень, враховуєїхню думку,заохочуєсамостійністьсуджень, враховуєне тільки успішність,але й особистісніякості учнів.Методами впливує спонуканнядо дії, порада,прохання. Увчителів здемократичнимстилем керівництвашколярі частішеперебуваютьу стані спокійноїзадоволеності,високої самооцінки.Учителя з цимстилем більшезвертають увагуна свої психологічніуміння. Длятаких учителівхарактернівелика професійнастійкість,задоволеністьсвоєю професією.

Авторитарнийстиль.Учень розглядаєтьсяяк об'єкт педагогічноговпливу, а нерівноправнийпартнер. Вчительодноосібноприймає рішення,установлюєтвердий контрольза виконаннямпропонованихїм вимог, використовуєсвої права безврахуванняситуації ідумок учнів,не обґрунтовуєсвої дії передучнями. Унаслідокцього учнівтрачаютьактивністьчи здійснюютьїї тільки приведучій ролівчителя, виявляютьнизьку самооцінку,агресивність.При авторитарномустилі силиучнів спрямованіна психологічнийсамозахист,а не на засвоєннязнань і власнийрозвиток. Головнимиметодами впливутакого вчителяє наказ, повчання.Для вчителяхарактернанизька задоволеністьпрофесією іпрофесійноюнестійкістю.Учителя з цимстилем керівництваголовну увагузвертають наметодичнукультуру, упедагогічномуколективі частолідирують.

Ліберальнийстиль.Вчитель ідевід прийняттярішень, передаючиініціативуучням, колегам.Організаціюі контрольдіяльностіучнів здійснюєбез системи,виявляє нерішучість,коливання. Укласі хитливиймікроклімат,прихованіконфлікти".

Кожнийз цих стилів,виявляючивідношеннядо партнеравзаємодії,визначає йогохарактер: відпідпорядкування,проходження– до партнерстваі до відсутностіспрямованоговпливу. Істотно,що кожний з цихстилів припускаєдомінуванняабо монологічної,або діалогічноїформи спілкування.Більш деталізованапо характерувключеностів діяльністьпедагога спілкуваннядиференціаціястилів запропонованаВ. А. Кан-Каликом.[10]До цих стиліввідносяться:

    • стильзахопленостіпедагога спільноютворчою діяльністюз учнями що євираженнямвідносинивчителя досвоєї справи,до своєї професії;

    • стильдружньогорозташування,що служитьзагальнимтлом і передумовоюуспішностівзаємодіївчителя з класом.В.А.Кан-Каликзвертає увагуна небезпекупереходу дружньогорозташуванняу фамільярність,панібратство,що може згубнопозначитисяна педагогічнійдіяльностів цілому.

    • стильспілкування– дистанція,що є вираженнямавторитарногостилю, що, сприятливопозначаючисьна зовнішніхпоказникахдисципліни,організованостіучнів, можепривести доособистіснихзмін – конформізму,фрустрації,неадекватностісамооцінки,зниженню рівнядомагань іт.д.;

    • стильспілкування– лякання ізагравання.Обидва стилісвідчать пропрофесійнунедосконалістьпедагога.

    Педагогічнеспілкуваннята його стилі.Комунікативнийаспектпедагогічногоспілкуванняпосідає особливемісце в роботівчителя, оскількипередбачаєінтенсивнийобмін інформацієюміж ним і учнями.Від того, якповно вінвикористовуєрізноманітнікомунікативнізасоби, враховуєрівень поінформованостіучнів, можливібар'єри спілкування,неабиякою міроюзалежить ефективністьпедагогічноїдіяльності.Проте спостереженнясвідчать, щомовлення вчителя,особливо початківця,займає у навчальномупроцесі невиправданобагато часу.Учителі ж, якіоволоділипедагогічноюмайстерністю,широко використовуютьможливостінемовних засобівспілкування,а їхнє мовленняхарактеризуєтьсялаконічністюі змістовністю.

    Якщож узяти інтерактивнийаспектпедагогічногоспілкування,то відомо, щопри демократичномустилі, якийреалізує вчитель,школярі значночастіше, ніжза інших стилів,відчуваютьзадоволенняі радість віднавчання. Такийучитель працюєз усім класом,організовуєспільну діяльність,ураховуючиіндивідуально-психологічніособливостіучнів, заохочуючиїх до коопераціїзусиль. Водночасавторитарнийстиль негативнопозначаєтьсяна самооцінціучнів, особливослабовстигаючих.У початковихкласах значеннястилю спілкуванняще очевидніше,більшістьпершокласників,з якими працюютьавторитарнівчителі, виявляютьбажання повернутисядо дитячогосадка. Відомотакож: якщостиль спілкування,засвоєнийдитиною вдома,відрізняєтьсявід стилю, щойого демонструєвчитель, міжними складаютьсядалеко не гармонійністосунки.[4]

      1. Силаголосу: тихий,середній, гучний

    Силаподаваногозвуку визначаєтьсяінтенсивністюнапруги голосовихскладок і величиноютиску повітряв підзв'язочномупросторі. І тойі інший процесрегулюютьсяцентральноюнервовою системою.Контроль здійснюєтьсяза допомогоюслуху. Якщо жрівновага міжцими процесамипорушується,наприклад, прилементі жаху,то превалюваннятиску усерединітрахеї викликаєзвук, що характеризуєтьсявідсутністючистої тональності.

    У мововеденіпоняття "сила"і "голосність"голосу не єтотожними. Силазвуку – це величинаоб'єктивна, цереальна енергіязвуку, вимірюванав децибелах.Сила звучаннязалежить відамплітуди(розмаху) коливанняголосовихзв'язувань,ступеня їхньоїнапруженості,а також віддіяльностірезонаторів(порожнини ротаі носа).

    Силаголосу в різнихлюдей різна.В один голоссильний, витривалий,здатний справлятисяз великимимовними навантаженнями.В інших людейголос слабкий,по природітихий. В умовахпідвищеногонавантаженнянедотепнекористуваннятаким голосомможе привестидо виникненнярізних функціональних,а часом і органічнихзахворювань.Голос потрібноберегти, неперенапружувати,враховуватийого можливості.Але, головне,його требарозвивати.

    Гучністьголосу залежитьвід його сили.Але якщо силаголосу – величинаоб'єктивна, тогучність –поняття суб'єктивне,зв'язане з нашимсприйняттямзвуку. Це керованаякість голосу.Голос може бутитихим, середнімі голосним.Гучність можнаі потрібнозмінювати взалежностівід різнихобставин спілкування.Гнучка змінагучності голосу– це засіб досягненнявиразностімови, її розмаїтості,адекватностіситуації спілкування.

    Більштого, сильнепідвищеннягучності придушуєбільш тонкі,якісні параметримови, зокрема,спрощує і робитьмонотоннимінтонаційниймалюнок.

    Крімвище перерахованихпричин (ситуаціїспілкування,мети) гучністьголосу маєзалежати відзмісту мови.Якщо вчительрозповідаєпро грозу, грім,про події, наповненихголоснимизвуками, воєннідії, то наврядчи доречновикористовуватитихий голос.Якщо ж він описуєтиху літню ніч,шелест дереві шелест лисття,то в цьому випадкуголос підсилюватине можна.[8]

    Діапазонголосу.Слово діапазон(dia pason) грецькогопоходженняй означає "черезусі", тобто –у музиці – черезусі звуки. Підмузичним діапазономрозумієтьсявідстань віднайнижчогозвуку, що можевидати інструментчи голос, донайвищого.Вчитель, щохоче бутипереконливим,говорить повільной у низькоїтональності.Але він повиннийзалишатисяв рамках природногодіапазону свогоголосу, інакшевін буде здаватисянещирим.[7]

    Чутність.Чи потрібновчителю говорититак, щоб йогочули в останньомуряді? Чи вінзбираєтьсярозмовлятизвичайним тономз невеликоюгрупою учнів?Може бути, вінбуде виступатив гімназії навипускномувечорі? Чутністьйого мови залежитьвід того, у якомуприміщеннівін виступаєтеі до кого хочедонести своюмову. Повнозвучний,багатий голосдобре чутнийу всіх куточкахпрактичнобудь-якої кімнати.Учителю непотрібнонапружуватися,щоб його голоспоширився поприміщенню.Основою йогоголосу повиннабути діафрагма.Необхіднонабрати в легеніпобільше повітря,щоб контролюватисвій голос.Чутність голосуне залежитьвід голосності.Зовсім необов'язковоговорити голосно,на підвищенихдецибелах.Чутність голосу– це здатністьвикористовувативсі принципиправильногокеруванняголосом, щобприродний голоспоширювавсярівномірноі був добречутний.[8]

    Тембрдозволяє наслух ідентифікуватирізні голоси.Учитель беззусиль ідентифікуєголоси дітей.Не слід плутатитембр із висотоюголосу й іншимихарактеристиками.

    Тонголосу характеризуєтьсяйого висотою,вібрацією імодуляцією.Гарний голосвідрізняєтьсялегкими змінамитону. Інтонації– це "підйоми"і "спуски"голосу. Монотонністьстомлююча длявуха, тому щопостійний тонвикористовуєту саму висоту.Деякі вчителяне розрізняютьрізницю в тоніголосу. Однакза допомогоюзміни тонувчитель можезовсім змінитизначення слів.Для того щобзрозуміти,наскількиразючий ефектможе створитизміна інтонацій,досить згадати,як у п'єсі "Пігмаліон"професор ХіггінсперетворивЕлізу Дулітліз вуличноїторговки квітамив дійсну світськудаму. У процесінавчання вонане тількипозбуваєтьсявід простонародногоакценту, алезмінює самийсвій голос,утрачаючирізкий, пронизливийтон і здобуваючим'які інтонаціїкультурноїлюдини.[9]

      1. Швидкістьта тривалістьмовлення

    Учителя,що говорятьдуже швидко,часто не залишаютьпауз для підтримкиправильногодихання. Темпмови залежитьвід розміщенняпауз. Швидкийтемп мови гарнийза умови, щочітко вимовляютьсявсі слова, щопаузи доситьдовгі і дозволяютьучню обміркуватисказане. Слухативчителя, щоговорить повільно,але не робитьпауз, дуже нудно.Пауза потрібнадля того, щобвдихнути повітря,як би "перезарядитися"перед продовженняммови, дати можливістьсвоєму мозкупідготуватите, що буде сказано,а учню – усвідомитивже сказане.Паузи даютьвідпочинокі мозку, і тілу.

    Робитипаузи в мовівважаєтьсяознакою гарноготону. Вони роблятьвраження, щоучням надаєтьсяможливістьвисловити своюдумку, вставитирепліку, поставитизапитання,якщо, звичайно,вони того побажають.

    Крімтого, паузидають можливістьстежити зареакцією учнівна сказане.

    Замічено,що англійціроблять набагатобільш довгіпаузи, ніжамериканці.Звідси розповсюдженав Англії думка,що американцібагатослівніі люблять придушуватиспіврозмовника.Американець,сказавши що-небудь,зробить Х-секунднупаузу, а якщоспіврозмовникнічого не скаже,продовжитьрозмову. Тимчасом англієць,звичайна паузадля якого – 5секунд, тількизберетьсязробити своєзауваження,як американецьуже знову заговорить.

    Чомубагато хто зучителів недостатньочасто використовуютьпаузи? Швидкийтемп мови –ознака швидкостімислення. Нажаль, нема раціїв тім, щоб миттєвонароджуватиі відразувисловлюватиідеї, адже дітибудуть простоне в змозі встигатиїх засвоювати.Багато хто зпедагогівговорять швидковнаслідокнервовості,а "ключичне",поверхневедихання сприяєзакріпленнювисокого темпумови. Інодівони намагаютьсяшвидше висловитися,щоб увагаперемістиласядо іншого (педагогу,учню). Частобояться, щоговорять скудно,що предметвисловленняневартий уваги,тому намагаєтьсявиразити своюдумку швидше.Іронія полягаєв тому, що мовапри цьому робитьсяще більш нудноюі марною.[11]

      1. Наявністьбеззмістовнихслів

    Деякіз педагогів,що спостерігаютьсянами, не довіряючисобі, не зважуютьсяпросто триматипаузу і намагаютьсязаповнюватипроміжки міжсловами всякими"м-м-м", "е-е-е","розумієте",прочищаючигорло чи цокаючиязиком. Привикористаннікоротких "м-м"чи "е-е" моваздобуває відтінокнерішучостіі сумнівів.Якщо ж вонидовше – висловленнязвучать зверхньота помпезно,немов педагогзмушує учнівзнаходитисяпоруч, покидумає вголос.

    Намибуло відмічено,що застосуванняслів-паразитівнегативнопозначаєтьсяна довірі довчителя. І, крімтого, у багатьохпроведенихраніше дослідженняху різних джерелах,вказується,що коли людина,наприклад,говорить неправду,вона використовуєбільше всяких'"м-м" і "е-е".Якщо людинаупевнена всобі, їй немаєнеобхідностізаповнюватипаузи в мовіцими звукамичи фразами типу"розумієте","я думаю".

    Непотрібнізвуки і фразивідволікаютьвід головногоі створюютьбар'єри в спілкуванні.Навчившисьправильнокористатисяпаузами в мові,учитель значноудосконалитьсвій імідж.Якщо діти будутьбачити, що вінпочуває себекомфортно, їмтеж буде комфортнов бесіді з ним.Уміння триматипаузу, нічимїї не заповнюючи,не використовуючислів-паразитів– ознака великоївпевненостісобі, еквівалентуміння простосидіти і мовчати.Діти бачать,що вчительробить паузидля того, щобдумати, і цедодає йомудодатковийавторитет.[8]

    1. Висновок

    Сьогоднізавдяки розробкамнаших ученихстало можливимконтролюватий удосконалюватисвої голосовідані. На першийпогляд усепросто. Людинаговорить умікрофон, йогомова обробляєтьсяпрограмою, іна моніторів режимі реальногочасу відображаєтьсяйого мовнийспектр. Виділяютьсязони низьких,середніх івисоких частот.Але це ще неусе. За допомогоювизначенихтренувань,можна домогтисяпосиленняпотужностіголосу, появив ньому будь-якогонеобхідноговідтінку (обертону,гармоніки). Уданий час розробленіметодики розвиткудикторськихздібностей,що дозволяютьбудь-якій людиніудосконалюватисвій голос.Через деякийчас ви помітите,як мрії збуваються.Відтепер вине будете виглядати"сірою мишею".І це не дивно!Магнетизмвашого голосубуде не тількипритягати довас людей, алеі перетворитьвас у людину,якій неможливовідмовити, наяку не можнасердитися,ображатисяі тим паче лаятися...Тепер ви впораєтесьз будь-якоюситуацією!

    Голосмає особливупривабливість.Це не простофізична властивістьорганізму, цетонке знаряддя,за допомогоюякого можнадомогтися дужебагато чого.

    У визнанихмайстрів різнихепох незвичайноприємні голоси,які виділяються:шепіт із придихомМэрилін Монро,ніжний голосМішель Пфайфер,глибокий, хвилюючий– Эдит Піаф,низький обволікаючий– у РичардаЧемберлена.Усі ці акториприділялипостановціголосу незвичайнобагато сил.Хіба станешзіркою Голівудуз пронизливимверескливимголосом?

    1. Списоквикористаноїлітератури

    1. "Анатоміяі фізіологіяз патологією"//підред. Я.І.Федонюка,Л.С.Білика, Н.Х.Микули. Тернопіль,"Укрмедкнига",2001 р.

    2. Г.Ф.Гайдай – "Фізіологічніоснови психічнихпроцесів".Кіровоград,2001 р.

    3. С.Д.Максименко– "Общая психология".М.: "Ваклер",1999 г.

    4. И.А.Зимняя – "Педагогическаяпсихология".М. 1999 г.

    5. "Основизагальноїпсихології"/під.ред. С.Д. Максименка.К. 1998р.

    6. П. Сопер– "Основы искусстваречи". М. 1995 г.

    7. Б.В.Гладков,М.П.Пронина –"О полётностисценическогоголоса/ Теорияи практикасценическойречи" вып.2, СПб.Гос. институттеатра, музыкии кинематографии,1992 г.

    8. Л.Г.Павлова – "Спор,дискуссия,полемика". М.:"Просвещение",1991 г.

    9. А. Е.Войскунский– "Я говорю, мыговорим". М.:"Просвещение".1989 г.

    10. Кан-КаликВ. А. Учителюо педагогическомобщении. М., 1987.

    11. М. Н.Ночевник –"Человеческоеобщение". М.:"Просвещение".1986 г.

    12. "Физиологиячеловека"/под.ред. Г.И.Косицкого.М.: "Медицина",1985 г.

    13. АндрееваГ. М. "Социальнаяпсихология"М., 1980 г.

    14. МерлинВ. С., Климов Е.А. Формированиеиндивидуальпогоститя деятельностив процессеобучения // Сов.педагогика,1976, № 4.

    15. КлимовЕ.А. "Индивидуальныйстиль деятельностив зависимостиот типологическихсвойств нервнойсистемы". Казань,1969 г.

    16. МарковаА. К. Психологиятруда учителя.с.30-34


    26



    1. Вступ…………………………………………………………………………3

      1. Структураслуховогоаналізатору.............................................................…4

      2. Діапазончутливостіоргану слухупо частоті.Вплив на людинувисоких танизькихзвуків........................................................................................…7

      3. Діапазончутливостіоргану слухупо силі. Впливна людину гучнихзвуків..............................................................................................................9

      4. Класифікаціїзвуків. Психологічнівластивостілюдськогоголосу.........10

      5. Мовніфункції слуховогоаналізатору................................................……13

    2. Дослідженнявпливу стилювикладу матеріалувчителя наемоційнийстан, працездатність,успішністьучнів у навчанніта ставленнядопредмету...................................................................................................….....16

      1. Силаголосу вчителя:тихий, середній,гучний........................................21

      2. Швидкістьта тривалістьмовлення...........................................................23

      3. Наявністьбеззмістовнихслів....................................................................24

    1. Висновки.....................................................................................................25

    1. Списоквикористаноїлітератури………………………………………26

    1. Вступ

    Розповідають,коли до Сократаодин раз привелилюдину, про якувін повиннийбув висловитисвою думку,мудрець довгодивився нанього, а потімвикликнув: «Такговори ж ти,нарешті, щобя міг тебе бачити!»

    І дійсно,як багато змісту,крім слів, криєтьсяв самому звуціголосу! Прислухайтесядо звуків мовинезнайомоїлюдини... Хібатембр голосу,манера говорити,інтонація нерозповістьвам багато чогопро його почуттяі характер?Адже голосбуває теплийі м'який, грубийі похмурий,зляканий ібоязкий, радіснийі упевнений,єхидний і вкрадливий,твердий, живий,торжествуючийі ще з тисячеювідтінків, щовиражаютьнайрізноманітнішіпочуття, настроїлюдини і навітьйого думки.

    Отже,голос найбільшеповно розкриваєхарактер, настрійі навіть щиросердечнівластивостілюдини. Можназмінити зовнішність,зачіску, додатипотрібне вираженнясвоєму обличчю,але в голосізавжди будевідчутна фальш.

    Такчи може психолог,який не вмієрозрізнятита відчуватизміни в голосіспіврозмовника,розуміти станклієнта затембром таіншими характеристикамиголосу, якийне має хоча ббазисних знаньз даної теми,впевнено відчуватисебе при роботіз клієнтами,кваліфікованота ефективнонадавати допомогуїм? Звісно відповідь– ні. І саме томуми вибрали цютему як найбільшактуальну.

      1. Структураслуховогоаналізатору

    Слуховасистема –дуже складнийі тонкий механізм,що працює безупинновдень і вночі,навіть колилюдина спить.Її задача –перетворитизвуковий сигналу потік електричнихімпульсів, щоінтерпретуютьсямозком і в результатісприймаютьсяяк звук.

    Присінково-завитковийорган складаєтьсяз двох аналізаторів:1) аналізаторрівноваги і2) аналізаторслуху. Основначастина органаслуху та рівновагизнаходитьсяв пірамідціскроневоїкістки.

    Б

    удоваоргана слуху.Орган слухуподіляєтьсяна зовнішнє,середнє тавнутрішнє вухо(мал. 1).

    Зовнішнєвухо (aurisехtеrnа) складаєтьсяіз вушної раковиниі зовнішньогослухового ходу.Воно слугуєдля уловлюванняі проведеннязвукових коливань.

    Вушнараковинав своїй основімістить еластичнийхрящ, який покритийшкірою. В нійрозрізняютьзавиток, щоутворенийвільним загнутимкраєм хряща,і протизавиток,який йде паралельнодо завитка.Внизу вушнараковина закінчуєтьсяскладкою шкіри– вушною часточкою,де немає хряща.

    Зовнішнійслуховий хідскладаєтьсяіз хрящовоїта кістковоїчастин. Хрящовачастина – цепродовженняхряща вушноїраковини, акісткова – цекістковий каналскроневоїкістки. В ділянціпереходу однієїчастини в іншузнаходитьсязвуження івигин. Длявирівнюваннявигину і оглядубарабанноїперетинки, якає межею міжзовнішнім ісереднім вухом,вушну раковинупотрібно відтягнутивгору і назад(у дорослого).Зовнішнійслуховий хідвистеленийшкірою, якамістить волоссяі залози, щовиробляютьвушну сірку.

    Барабаннаперетинкамає овальнуформу і являєсобою фібрознупластинку, щовтягнута всерединубарабанноїпорожнини.Зовні вонапокрита шкірою,а зсередини– слизовоюоболонкою.

    Середнєвухо(auris media) знаходитьсяв пірамідціскроневоїкістки і складаєтьсяз барабанноїпорожнини таслухової(євстахієвої)труби, яка з'єднуєсереднє вухоз носоглоткою.

    Барабаннапорожниналежить міжзовнішнімслуховим ходомі внутрішнімвухом. В нійрозрізняютьверхню, нижню,передню, задню,латеральнута медіальнустінки. Барабаннапорожниназаповненаповітрям івистеленаслизовою оболонкою.Сюди відкриваютьсякомірки соскоподібноговідросткаскроневоїкістки і барабаннийотвір слуховоїтруби. В барабаннійпорожнинізнаходитьсяланцюжок слуховихкісточок: молоточок,ковадло і стремінце,які з'єднаніміж собою суглобами,що дає можливістьпередачі коливаннябарабанноїперетинки навнутрішнє вухо.

    Слухова(євстахієва)трубамає кістковута хрящовучастини. Кістковачастина є нижнімпівканаломм'язово-трубногоканалу скроневоїкістки, а хрящова– це еластичнийхрящ, який укріпленийна зовнішнійоснові черепаі підходитьдо бічної стінкиносоглотки.Отже, однимкінцем трубавідкриваєтьсяв носоглотку,а другим – убарабаннупорожнину,вирівнюючитаким чиномтиск у барабаннійпорожнині затмосфернимтиском.

    Внутрішнєвухо(auris іntеrnа) знаходитьсяміж барабанноюпорожниноюі внутрішнімслуховим ходом.До нього належатькістковий таперетинчастийлабіринти.

    Кістковийлабіринтскладаєтьсяз трьох частин:присінка, завитката півколовихканалів.

    Присінокє середньоючастиною кістковоголабіринту ісполучаєтьсяз півколовимиканалами позадута каналомзавитка попереду.На зовнішніййого стінці,яка оберненадо барабанноїпорожнини, єовальне вікно,що закритестремінцем.Кругле вікнознаходитьсябіля початкуканалу завитка,воно закритевторинноюбарабанноюперетинкою.

    Кістковіпівколовіканалирозташованіу трьох взаємноперпендикулярнихплощинах. Розрізняютьпередній, заднійта латеральнийканали. Кожнийз них має подві ніжки, якібіля присінкарозширюються,утворюючиампули.

    Завитокскладаєтьсяіз кістковогострижня – веретена,навколо якогоспіральнийканал утворює2,5 обороти. Основазавитка оберненадо внутрішньогослухового ходу.В порожнинуканалу завиткавід веретенавідходитькісткова спіральнапластинка, воснові якоїзнаходитьсяспіральнийканал.

    Перетинчастийлабіринтрозташованийвсерединікістковогоі повторює йогообриси. Вінявляє собоюсистему каналів,заповненихрідиною – ендолімфою.До перетинчастоголабіринтуналежать: маточкаі мішечок, щознаходятьсяв присінку,півколовіперетинчастіканали і перетинчастапротока завитка.Між кістковимі перетинчастимлабіринтамизнаходитьсярідина – перилімфа.Стінки перетинчастоголабіринтупобудованііз тонкоїсполучнотканинноїпластинки.

    Претинчастапротока завиткуна розрізі маєтрикутну форму.Одна її стінказростаєтьсяіз стінкоюкістковогоканалу завитку,дві інші відділяютьїї від перилімфатичногопростору іназиваютьсяосновною іприсінковоюмембранами.Протока завиткаділить перилімфатичнийпростір їїканалу на двідрабини: барабанну,яка сліпозакінчуєтьсябіля вікназавитка, іприсінкову,яка сполучаєтьсяіз перилімфатичнимпросторомприсінка.

    У ділянціпротоки завитка,на її основнійпластинці, щоскладаєтьсяз фібрознихволокон різноїдовжини, розташованийспіральний(кортіїв) орган,який є рецепторнимапаратом органаслуху. [1]

      1. Діапазончутливостіоргану слухупо частоті.Вплив на людинувисоких танизьких звуків.

    Звуковівідчуття.Людина можесприймати звукиз частотоюколивання від16 до 20 000 Гц. Цейдіапазон відповідає10-11 октавам. Верхняграниця сприйманихзвуків залежитьвід віку: чимлюдина старше,тим нижче границя;старі частоне чують високихтонів (наприклад,звуку, видаваногоцвіркуном). Убагатьох тваринверхня границяслуху лежитьзначно вище:у собаки, наприклад,вдається одержатиумовні рефлексина дуже високі,нечутні людиноюзвуки. Розрізненнячастоти звукухарактеризуєтьсятим мінімальнимрозходженнямпо частоті двохзвуків, яке щеуловлюєтьсялюдиною. Принизьких і середніхчастотах людиназдатна помітитирозходженняв 1-2 Гц. Зустрічаютьсялюди з абсолютнимслухом: вониздатні точнодізнаватисяі позначатибудь-який звукнавіть привідсутностізвуку порівняння.

    Аналізчастоти звуків(висоти тонів).Звукові коливаннявтягують уколивальнийпроцес перилімфуверхнього інижнього каналівзавитку навсьому їхньомупротязі неоднаково.Коливальнареакція основноїмембрани, переданана ендолімфу,має характерхвилі, що біжить,а локалізаціяамплітудногомаксимуму цієїхвилі на мембранізалежить відчастоти звуку.Таким чином,у процес збудженняутягуютьсярізні кліткиспірального(кортієва) органа,що примикаютьдо основноїмембрани.

    Істотнезначення длясприйняттязвуків різноїчастоти локалізаціїрецепторнихкліток спіральногооргана, що утягуютьсяв збудження,доводиться,зокрема, іповедінковимиекспериментами.Якщо пошкодитив собаки завитокв його основі,то зникаютьраніше виробленіумовні рефлекси,на високі тони;якщо ж ушкодженнянанести в областівершини завитку– зникаютьумовні рефлексина низькі тони;руйнуваннятільки серединизавитка – викликаєвипадання тонівсередньоїчастоти діапазону.Роздільнепросторовепредставництвозон, збуджуванихпри дії звуківрізної частоти,підтверджуєтьсяелектрофізіологічнимиметодами (викликаніпотенціали,нейронна активність)на всіх рівняхслуховогоаналізатора.

    Дляпорівнянонизьких частотможливий аналізвисоти тонуза рахунокреакції насигнали волоконслуховогонерва, що повторюєчастоту діїподразника.Це означає, щоіснують двамеханізмирозрізненнявисоти тонів,які поєднуютьсяміж собою. Придії високихтонів відбуваєтьсялише просторовекодування,засноване нанеоднаковомурозташуваннізбудженихрецепторнихкліток на основніймембрані. Принизьких і середніхтонах здійснюєтьсяі тимчасовекодування, колиінформаціяпередаєтьсяпо визначенихгрупах волоконслухового нервау виді імпульсів,частота якихвідповідаєчастоті сприйманихзавитком звуковихколивань.

    Основнимвідображеннямчастотногонастроюванняокремих нейронівна всіх рівняхслухової системиє наявністьу них так званихчастотно-граничнихпоказників.Ці показникивідбиваютьзалежністьграничноїінтенсивностізвуку, необхідноїдля порушенняклітки, відйого частоти.В обидва бокипо діапазонічастот відоптимальної,чи характеристичної,частоти порігреакції нейронарізко зростає.Таким чином,елемент виявляється"налаштованим"на виділенняз усієї сукупностізвуків лишевизначеної,досить вузькоїділянки частотногодіапазону.Частотно-граничнікриві різнихкліток перекриваютьвесь частотнийдіапазон чутнихзвуків. Формацих кривих убагатьох нейроніввищих слуховихцентрів значноускладнюється.[12]

    Мал.2 Межі звуковоговідчуття людини

    Залежністьграничноїінтенсивностізвуку (ось ординат– звуковийтиск в дин/см2) від частотитональнихзвуків (осьабсцис в Гц).Лінія AEFGD абсолютніграниці. АВСDграниці больовоговідчуття відгучних звуків.


      1. Діапазончутливостіоргану слухупо силі. Впливна людину гучнихзвуків.

    Слуховачутливість.Мінімальнусилу звуку, щочує людина, вполовині випадківйого пред'явлення,називаютьабсолютноїслуховою чутливістю.Установлено,що пороги чутностісильно змінюютьсяв залежностівід частотизвуку.

    Вобласті частотвід 1000 до 4000 Гц слухлюдини маємаксимальнучутливість.У цих межахчутний звук,що має незначнуенергію порядку 1•10-12Вт/м2(1• 10-9ерг/с•см2).При звукахнижче 1000 і вище4000 Гц чутливістьрізко зменшується:наприклад, при20 і при 20000 Гц граничнаенергія звукуповинна бути1• 10-3Вт/м2(1ерг/с•см2)(нижня криваАЕFGD на мал.2). Призбільшеннісили звукунезмінноїчастоти можнадійти до такоїсили, коли звуквикликає неприємневідчуття тискуі навіть болюу вусі. Звукитакої силидадуть, мабуть,верхню межучутності (криваАВСD) і обмежатьобласть слуховогосприйняття.Усередині цієїобласті лежатьі так названімовні зони, умежах яких почастоті йінтенсивностірозподіляютьсязвуки мови.

    Голосністьзвуку.Удавану голосністьзвуку вартовідрізнятивід її фізичноїсили. Відчуттяголосностіне йде строгопаралельнонаростаннюінтенсивностізвучання. Одиницеюголосностізвуку є бел. Цяодиниця являєсобою десятковийлогарифм відношеннядіючої інтенсивностізвуку Ідо граничноїйого інтенсивностіІ0.У практицізвичайновикористовуєтьсяяк одиницяголосностідецибел (дБ),тобто 0,1 бела,інакше кажучи,10 lg10І/І0.

    Наростаннявідчуття голосностіпри посиленнізвуку різнитьсяв залежностівід його частоти.У середньомудіапазонічутних частот(1000 Гц) людинавідчуває змінуінтенсивностіусього на 0,59 дБ(5,9• 10-2Б), а на краяхшкали диференціальнийпоріг по голосностідоходить до3 дБ (0,3 Б). Максимальнийрівень голосності,коли звук викликаєболюче відчуття,дорівнює 130-140 дБнад порогомчутності людини.Таким чином,голосністьзвучання визначаєтьсяскладною взаємодієютаких йогопоказників,як інтенсивність(сила) і висотатону (частота).

    Аналізсили звуків(інтенсивностізвучання).Сила звукукодуєтьсячислом збудженихнейронів ічастотою їхімпульсації.Збільшеннячисла збудженихнейронів придії усе більшголосних звуківзв'язане з тим,що нейронислуховогоаналізаторарізко відрізняютьсядруг від другаза рівнем збудливості(порогам реакцій).При слабкихподразникаху реакцію утягуєтьсялише невеликечисло найбільшчуттєвих нейронів,а при посиленністимулів збуджуєтьсяусе більшакількістьдодатковихнейронів. Крімтого, самі порогипорушеннявнутрішніхі зовнішніхрецепторнихкліток спіральногооргана неоднакові.Порушеннявнутрішніхволосянихкліток виникаєпри більшійсилі звуковогоподразнення.Тому в залежностівід інтенсивностізвуковогоподразненнязмінюєтьсяспіввідношеннячисла збудженихвнутрішніхі зовнішніхволосянихкліток. [12]

      1. Класифікаціїзвуків. Психологічнівластивостілюдськогоголосу.

    Класифікація.звукові хвилірозрізняютьпо висоті,голосності(інтенсивності)та тембру.Висотна чутливістьдо звуківобумовлюєтьсячастотою коливаньзвукової хвилі.Краще відчуваютьсязвуки із звуковоюхвилею у діапазоні1000-4000 Гц.

    Тембрвідбиває формуколивань звуку.Звичайне коливаннязвукової хвилі(звук камертона)має форму синусоїди.Музичні звуки(спів, звукимузичногоінструмента)– складні звуки,що складаютьсяз плавного ічасткових, чипарціальних,тонів.

    Частковітони – це звукивід коливанняполовини, чверті,восьмий і т.п.частин цілоготону. Вони створюютьскладне звучаннявизначеноївисоти і сили,що характеризуєтьсявласним тембром,тобто своєрідноюсукупністюголовного ічастковоготонів.

    Тембррозвиваєтьсяв дітей з розвиткоммови. Діти впершому півріччіжиття здатніреагувати наспів, музику,на інтонаціїмови, розрізняютьритмічну сторонумови, а наприкінціпершого рокужиття розрізняютьзвуки мови.[3]

    Психологічнівластивостілюдськогоголосу. Рольголосу.Голос важливийтак само, якзовнішність,манери, текствиступу. Це тойінструмент,за допомогоюякого можнадонести своєповідомленнядо аудиторії.Взаєморозумінняміж лекторомі аудиторієюзалежить відголосових імовних данихлектора. Голосможе залучитислухачів найого сторону,переконатиїх у чомусь,завоювати їхнюдовіру. Вінможе розворушитилюдей чи приспатиїх, зачаруватичи відвернути.Людський голос– могутнійінструмент.Завжди вартопам'ятати, щослухачі очікують– і цілкомзаслуговують– почути приємнийголос.

    Інакшекажучи, голосповинний сприятикар'єрі, а непсувати її. Дляцього необхіднаправильнавимова, чіткаартикуляція,гарна постановкаголосу.[8]

    Характеристикигарного голосу:[6]

      • приємний;

      • вібруючий;

      • доброзичливий;

      • добремодульований;

      • низькоготембру;

      • довірчий;

      • керований;

      • теплий;

      • мелодійний;

      • турботливий;

      • упевнений;

      • владний;

      • дружній;

      • забарвленийінтонацією;

      • виразний;

      • природний;

      • багатий;

      • наповнений;

      • звучний;

      • спокійний.

    Характеристикипоганого голосу:[6]

      • гугнявий;

      • різкийчи скрипливий;

      • хрипкий;

      • тремтячий;

      • високоготембру чипронизливий;

      • плаксивий;

      • сзадухою;

      • боязкий;

      • уривчастий;

      • занадтоголосний;

      • занадтотихий і нечутний;

      • безбарвний;

      • помпезний;

      • саркастичнийтон;

      • невпевнений;

      • монотонний;

      • напружений;

      • слабкий;

      • нудний.


    12