Смекни!
smekni.com

Ірраціоналістичні форми некласичної філософії (стр. 2 из 2)

Ніцше не заперечує розум узагалі, він бачить у ньому сильний інструмент, знаряддя “волі до влади". Не інтелект породжує волю, а воля - інтелект. Причому не воля взагалі, а зла воля - воля до влади, до насильства. “Людина повинна стати краще і більш злою, - так учу я - Заратустра”... Заратустра - це образ нової надлюдини, що звільняє себе від пресингу маси. Він знаходиться по ту сторону добра і зла, він заперечує усі колишні цінності і стверджує нові “життєві цінності” - “волю до влади", “вічне повернення”, “надлюдину". За це суспільство платить йому ненавистю, ізоляцією, іменує злочинцем (чи плазує - якщо він вождь). Ніцше убачає свій ідеал у Цезарі, Макіавеллі, Наполеоні.

Складність і суперечливість філософії Ніцше призводить до можливості неоднозначної її інтерпретації. З одного боку, філософію Ніцше можна розглядати і як свого роду протест проти одномірності, заданості, посередності людини, утрати нею своєї суб'єктивності, індивідуальності. Саме тому він критикує християнство, яке вважав релігією слабких, принижених, рабів (див. “Антихрист”). Християнська релігія заперечує свободи мислення, самостійність дій людини, тому соціальною базою християнства є люди внутрішньо невільні, що перетворили власну несвободу в ідеал, смиренність - у чесноту. Але людина, стверджує Ніцше, вільна, а смиренність є окови, що надягає на людей лицемірна каста жреців заради досягнення власної влади. І Ніцше протестує проти такої релігії.

З іншого боку, поняття надлюдини було запозичене в Ніцше ідеологами фашизму і вчення його було оголошено ледве чи не офіційним філософським вченням фашизму. І для цього були певні підстави. Поряд з генетичною характеристикою надлюдини, як людини арійської раси - “білявої бестії”, з визначеними фенотипічними ознаками (“нордичний тип”), Ніцше пропагував подвійну мораль надлюдини. По відношенню один до одного - це поблажливі, стримані, ніжні, горді і дружелюбні люди. Але стосовно “чужих” вони не на багато краще неприборканих звірів.

Ніцше проповідував особистість, індивідуальність, оспівував культ особистості, а не рабство... Він був категоричним противником будь-яких форм панування масової свідомості, що в певній мірі проявилося у фашистській Німеччині. Його надлюдина - це гармонійна людина, у якій поєднується фізична досконалість, високі моральні й інтелектуальні якості. Нацизм же - це масовість, конформізм, нігілізм. Швидше за все, Ніцше не вів до нацизму, а застерігав від нього, попереджав про глибинне переродження європейської культури, про омасовлення і примітивізацію духовного життя... Це був протест особистості, що не хоче зникнути масі, що захоплює і нівелює особистість.

Ніцше не обмежується психологічним тлумаченням волі до влади, а переходить до її онтологічної інтерпретації. Весь космос розуміється ним як безупинна боротьба “квантів влади", кожний з яких прагне до панування над всіма іншими, бажає стати організуючим центром усього світу.

При цьому, стверджує Ніцше, процес становлення прагне не до сталості, а до постійного росту: кожен “вольовий центр" намагається поширити свою силу й енергію на весь навколишній простір. Перемагає найсильніший, підкоряючи собі менш динамічні центри на основі принципу спорідненості й утворення системи сил. До таких систем відносяться людина, людство, Всесвіт. Простір, що заповнюється системами сил, обмежений, але час їхнього існування - вічний. Це веде до того, що через величезні часові інтервали можливе повторення комбінацій, що вже прожили, повернення вже колишніх систем. Тому при всій розмаїтості життя його окремі елементи, “картини” будуть відтворюватися нескінченно. Таке трактування процесу одержало назву вічного повернення.

Лінеарну модель розвитку, що пропонувало християнство і гегелівську схему прогресу він замінює фігурою кола: “Усі речі повертаються, і ми разом з ними, ми повторювалися нескінченну безліч разів, і все разом з нами”. Будь-який біль і радість, кожна думка і подих, усяка річ, велика і маленька, неодмінно повернуться: “І ця тонка павутина, і відблиск місяця серед дерев, і навіть ця мить і я в ній - усе буде знову". “Проти паралізуючого відчуття загального руйнування і незакінченості я висунув, писав Ніцше, - вічне повернення".

Світ, що не відкидає, а приймає і повторяє сам себе, - така космологія Ніцше. Її можна назвати “amor fati”, “любов до долі". Світ у відсутності онтологічних основ має потребу в любові. Людина, що прийняла світ, відкриває, що воля - його сутність. У вічному поверненні вона зливається зі світом, її воля, що приймає світ, відкриває себе в примиренні із самою собою. Така людина добровільно йде по шляху, по якому інші бредуть сліпо. Усе минуле - фрагмент, загадка, випадок, поки воля, що діє, не додасть: це те, чого я хотіла, те, чого хочу і буду хотіти, щоб було завжди. Так вчить Заратустра. Вічне повернення - це прийняття людиною життя у вічності, у повноті здійснення волі до влади.

В. Дільтей (1833-1911 рр.) розглядав життя насамперед як культурно-історичний феномен. Життя не можна поставити перед судом розуму, вважав Дільтей, тому не його понятійна діяльність утворює основу наук про дух, а переконання психічного стану у своїй цілісності і виявлення її в переживаннях. Знаходячись у потоці життя, ми не можемо осягти його сутності. Ми можемо осягти лише спосіб життя, відбитий нашим переживанням. Для збагнення життя Дільтей пропонував використовувати метод розуміння, як безпосереднього збагнення, цілісного переживання з приводу якого-небудь об'єкта, і метод самоспостереження. “Розуміння” споріднене інтуїтивному проникненню в життя і протистоїть “поясненню", пов'язаному з діяльністю розуму, що конструює.

“Основний корінь світогляду - життя" і “усякий світогляд виявляється інтуїцією, що виникає з надр самого життя". Вибір вихідних світоглядних установок здійснюється в результаті певного життєвідчуття під впливом життєвого досвіду. Нескінченне різномаїття відтінків у відношенні людей до світу утворюють підґрунтя світоглядів, що розвиваються на їхній основі.

Дільтей виділяє різні типи світоглядів - релігійний, поетичний, метафізичний (філософський). На його думку, розвиток релігії і мистецтв готує появу філософії як вищого щастя в збагненні життя. Філософський світогляд розділяється ним на три види відповідно до основної ідеї, що розкриває відношення людини до життя: натуралізм (людина визначена природою), ідеалізм свободи (дух усвідомлює свою сутність, відмінну від усякої фізичної причинності) і об'єктивний ідеалізм (індивід піднімається до усвідомлення свого зв'язку з божественною єдністю речей).

Дільтей виходив із протиставлення природничонаукового і культурно-історичного пізнання. Призначення наук про дух - “вловити одиничне, індивідуальне в історично-соціальній дійсності, розпізнати діючі отут закономірності, установити цілі і норми її подальшого розвитку". Він стверджував, що методом наук про дух є безпосереднє переживання історичних подій і їхнє тлумачення. Історик повинен не просто відтворити реальну картину історичної події, але “пережити" її заново, витлумачити, відтворити як “живу". Таким чином, в історичному пізнанні ми маємо справу з герменевтикою. Дільтей прагне до розробки так званої розуміючої герменевтики, основою якої є співпереживання історичного суб'єкта. Таким чином, він намагається розсунути рамки чисто раціонального збагнення дійсності.

А. Бергсон (1859-1941 рр.) прагнув побудувати картину світу, яка б пояснила еволюцію природи і розвиток людини, обґрунтувала б їхню єдність. Світ у його концепції розглядається як єдиний процес, що безупинно і незворотньо розвивається; це спонтанний і непередбачений процес, що знаходиться в безупинному становленні. Підкреслюючи обмеженість механістичної картини світу, Бергсон відзначає, що для неорганічного світу характерні однозначно-детерміністичні відношення, у ньому немає невизначеності, непередбачуваності, а, отже, умов для новацій, волі, творчості.

Центральне поняття філософії Бергсона - життєвий порив. На його погляд, проблема життя пов'язана з вічною зміною, становленням і зникненням. Тому в центрі уваги Бергсона - проблема часу як суті становлення, розвитку, творчості. Першооснова всього сущого - “чиста", тобто нематеріальна тривалість, що відрізняється від “часу" як перекрученого людським інтелектом механічного уявлення про тривалість. Ми не мислимо реального часу, оскільки мислення робить його дискретним, а ми, як живі істоти переживаємо його, тому що життя ширше меж свідомості. На думку Бергсона, тривалість - це потік, що не може бути пройдений у зворотному порядку і повторений знову. При цьому Бергсон підкреслював розходження між зворотним часом фізики, у якому не відбувається нічого нового, і незворотним часом еволюції в біології, у якому завжди трапляється щось нове.

Оскільки інтелект (раціонально-інтелектуальне збагнення світу) охоплює загальне, що повторюється, ціною втрати унікального, неповторного, він не може осмислити безперервність змін, еволюцію, йому принципово недоступний “життєвий порив”... Він не може зрозуміти рух, оскільки починає розкладати його на ряд дискретних моментів. І замість реального руху ми в кращому випадку одержуємо щось подібне до кінематографічної стрічки. Апорії Зенона саме і розкривають “порочну” логіку інтелекту. Життя пручається раціональному тлумаченню, вимагає зовсім іншого підходу й осмислення. Осягнути це може неінтелектуальна інтуїція (інстинктивно-інтуїтивне збагнення світу) як симпатія і співчуття. Саме вона “охоплює” живе. Однак інтуїтивне прозріння продовжується недовго, оскільки виявилося в ході еволюції людини витиснутим на “периферію”, тому що не забезпечувало належною мірою практичного освоєння живої природи. На думку Бергсона, у сфері пізнання важлива своєрідна сполука-сплавка інтуїтивного й інтелектуального модусів збагнення реальності. У противному випадку ми будемо витлумачувати реальність лише як щось неживе, застигле, таке, що не розвивається.