Смекни!
smekni.com

100 філософських шкіл

Тест “100 філософських шкіл”

Назви філософських шкіл, течій та напрямів Час їх заснуван­ня Країна, місто, заклад, де почалася їх історія Представни­ки цих шкіл, напрямів Філософські ідеї, проблеми, які були у центрі їхньої уваги
1 2 3 4 5 6
1 Локаята (школа чарваків) Середина1 тис. Стародав­ня Індія Брихаспаті Основу світу становлять 4 елементи: земля, вода, вогонь, повітря.
2 Санкх'я Середина 1 тис. Стародав­ня Індія Капіла, Асурі, Панчашикка, Варшаган'я Існують 2 самостійних начала: пракріті (субстрактна першопричина) і пуруша ("Я", дух, свідомість). Всесвіт виник завдяки впливу пуруші на пракріті.
3 Йога Середина 1 тис. Стародав­ня Індія Патанджалі Ідеї виходять із з'ясування питання про сутність душі та тіла. Сутність цього відношення у безперервному самовдосконаленні душі і тіла шляхом самозаглиблення людини у свій внутрішній світ, що реалізується через безпосереднє бачення і переживання.
4 Фа-цзя VI-V ст. до н.е. Стародав­ній Китай Шан Ян, Хань Фей. Вели рішучу боротьбу проти пережитків родинного ладу та общинно-патріархальних традицій, за об'єднання країни та жорстоку централізацію правління.
5 Інь-ян VI-V ст. до н.е. Стародав­ній Китай Представни­ки шкіл Інь-ян-цзя, Дун-Чжуншу Основою світу є 2 протилежності: інь, ян. Взаємодія цих протилежностей є основою виникнення всього світу.
6 Кун-Фуцзи (конфуціанст­во) VI-V ст. до н.е. Стародав­ній Китай Конфуцій Центральне місце — питання природи людини, її етики і моралі, життя сім'ї та управління державою. Фундаментальним поняттям є поняття "жень" - гуманність.
7 Мін-цзя VI-V ст. до н.е. Стародав­ній Китай Хуей Ші, Гунсунь Лун Школа своєрідно переробляла даоське вчення, абсолютизуючи момент відносності в процесі пізнання.
8 Даосизм VI-V ст. до н.е. Стародав­ній Китай Лао-цзи Наголошує на діалектичній ідеї загальної рухомості та мінливості. Дао - це шлях, надбуття, це єдине, вічне і безіменне, безтілесне, невичерпне і безкінечне у русі; воно — основа всього сущого.
9 Мо-цзя VI-V ст. до н.е. Стародав­ній Китай Мо-цзи Противники конфуціанства, вважали, що наперед зазначеної долі немає, вона залежить від того, як людина буде впроваджувати принципи "загальної любові", в основі яких лежить "небесна воля". Призивали допомагати один одному, займатися корисною справою, відмовитись від насилля та війн.
10 Ньяя Середина 1 тис. Стародав­ня Індія Готам Знання відповідають дійсності. Вважали, що існує 4 джерела пізнання: чуттєве сприйняття, логічний висновок, порівняння, словесне засвідчення авторитетів.
11 Мілетська школа VІІ-VІ ст. до н.е. Стародав­ня Греція Фалес, Анаксімандр,Анаксімен За Фалесом: началом усіх речей є вода. За Анаксімандром - "апейрон". Висуває ідею еволюційного походження людини. За Анаксіменом - повітря.
12 Ефеська школа VІ-Vст. до н.е. Стародав­ня Греція Геракліт Ефеський Основою наук вважається логос, який у нього означає загальний закон буття, основу світу. Началом всіх речей є вогонь.
13 Елейська школа Кін. VІ-Vст. до н.е. Стародав­ня Греція Ксенофан, Парменід, Зенон Елейський Питання про начало буття. Вважали, що пізнати світ можна тільки завдяки мисленню. Головна теза — про єдність, сталість і несуперечливість сущого.
14 Піфагорійсь­кий союз VІ-V ст. до н.е. Стародав­ня Греція Піфагор Першоосновою є кількісне відношення — число — це величина геометрична, що існує у вигляді геометричної пропорції. Відкритий взаємозв'язок числа і звуку.
15 Софісти Сер. V-1 пол.ІV ст. до н.е. Стародав­ня Греція Протагор, Горгій Основна проблема - це реальність сущого. Будь-яка істина відносна. Людина є мірою всіх речей.
16 Атомісти VІ-ІV ст. до н.е. Стародав­ня Греція Левкіп, Демокріт Допускають 2 начала у світобудові -буття і небуття. Трактують буття як нескінченну множину атомів, визнаючи нескінченне число атомів.
17 Перипатетики IV ст. до н.е. Стародав­ня Греція Арістотель, Теофраст, Стратон, Андронік Родосський, А.Афроді- зійський Хотіли примирити погляди Арістотеля, Демокріта. Боролися за збереження і правильне тлумачення філософської спадщини Арістотеля.
18 Мегарики V-ІV ст. до н.е. Стародав­ня Греція Евклід Існує тільки одне благо, яке називають різними іменами, відіграла значну роль у розвитку логіки. Сформулювали ряд логічних парадоксів "Купа", “Лисий”, "Рогатий".
19 Кініки V-ІV ст. до н.е. Стародав­ня Греція Антисфен, Діоген Люди повинні звести свої потреби до мінімуму. Жити потрібно на природі, звільнившись від культурних традицій розкоші та пересиченості.
20 Стоїцизм V-ІV ст. до н.е. Стародав­ня Греція Зенон Світ єдиний і складається з матерії. Розробляють основи раціональної етики. Людина повинна виробити: розсудливість, невибагливість, мужність.
21 Патристика ІІ-VІІІ ст. Стародав­ня Греція Тертулліан, К.Александ-йріський, Оріген, Августин Християнське богослів'я, апологетика "отців церкви", які відстоювали догми християнської релігії проти язичництва.
22 Грекомовна апологетика V-ІV ст.до н.е. Стародавня Греція Юстін, Тертулліан, Оріген Захист та виправдовування віросповідання за допомогою доводів, звернених до розуму. Доведення буття Бога, безсмерття душі, вчення про признаки божественної відвертості, розгляд заперечень, спрямованих проти релігії та її часткових догматів, а також теологічний аналіз інших віросповідань.
23 Номіналізм II ст. Західна Європа Д.Скот, І.Росцелін, У.Оккам Реально існують лише поодинокі індивідуальні речі, а загальні поняття — це лише назви, знаки або імена, породжені людським мисленням.
24 Реалізм II ст. Західна Європа Ансельм Кентерберійсь-кий Буття існує у вигляді загальних понять або універсалій. Вони існують раніше і незалежно від речей, являючи собою думки та ідеї божественного розуму. Завдяки цьому людський розум має змогу пізнати сутність речей, бо вона є загальним поняттям.
25 Іудейська схоластика VII ст. дон.е. Ізраїль Бубер Характерні особливості: віра в єдиного бога Яхве ті месію, багато ритуальних заповітів, які охоплюють майже всі області побуту віруючих.
26 Неоплатонізм ІІІ-VІ ст.н.е. Стародавня Греція Плотін,Прокл Намагалися поєднати різні системи античної філософії (стоїцизм, арістотелізм, скептизм).
27 Філософія ісламського відродження XVIII ст. Схід Мухамед ібнАбд аль-Ваххаба Виражалося релігійним рухомВаххабітів, які з'явилися в процесійого історичного розвитку таконтакту з іншими релігійнимисистемами.
28 Раннє (італійське)відродження XVI ст. Італія Дж.Бруно,Б.Телезіо Бруно висував ідею безкінечностіВсесвіту та множинності в ньомусвітів, стояв на позиціях пантеїзму,"розсередивши" Бога в усійприроді. Вважав, що природа і є Богв речах.
29 Етика космічної теології ХХст. США,Англія Ф.Вудбрідж,У.Н.Шелдон,О.Степлдон Мораль може бути зрозуміла лише зточки зору еволюційного розвиткуВсесвіту, в основі якого лежитьсвітова мета. Людина – частинаприроди та космосу.
30 Західноєвропей-ська реформація XVI ст. ЗахіднаЄвропа М.Лютер,Ж.Кальвін Піддали критиці офіційну като­лицьку доктрину.
31 МеханістичнаФілософіяНового часу XVII-XVIII ст. ЗахіднаЄвропа Галілей,Н'ютон Специфичні уявлення про матерію, руху, простіру та часу, та причинності. Весь Всесвіт уявляє собою замкнуту механічну систему,створену з незмінних елементів, рухяких визначається законами класичної механіки.
32 РаціоналізмФілософіїНового часу XVII-XVIII ст. ЗахіднаЄвропа Спіноза,Лейбніц,Декарт Напрям, який визнає розум основою пізнання і поведінки людей.
33 ПантеїзмФілософіїНового часу XVII ст. ЗахіднаЄвропа Спіноза Бог не існує окремо від природи, а розчиняється в ній. Допускав наявність мислення в усієї матерії, в тому числі й не живої.
34 Картезіанство XVII-XVIII ст. ЗахіднаЄвропа Декарт,Лєруа,Кабаніс,Мальбранш Визнавали істину 2 незалежнихначал: матеріального та духовного,але сутність їх визначається Богом.
35 Суб'єктивно-ІдеалістичнаФілософіяНового часу XVII ст. ЗахіднаЄвропа Дж. Берклі,Д.Юм Речі існують остільки, оскільки вонисприймаються відчуттями. Людинане може вийти за межі своїхвідчуттів і не може встановити, щолежить в основі — дух чи матерія.
36 ЕмпіричнаФілософіяНового часу XVII-XVIII ст. ЗахіднаЄвропа Дж. Берклі,Д.Юм Напрям, який визнає чуттєвийдосвід основним і єдиним джереломі змістом знання.
37 АгностицизмФілософіїНового часу XVI-ХVІІІ ст. ЗахіднаЄвропа Гекслі, Юм,Кант Вчення, яке заперечує повністю абочастково можливість пізнання світу.
38 ФранцузькеПросвітництво ХІV-ХV ст. Франція Ш.Монтеск'єФ.Вольтер,Ж.-Ж.Руссо Порушує проблему вдосконаленнясуспільства шляхом реформ.
39 СенсуалізмФілософіїНового часу XVII-XVIII ст. ЗахіднаЄвропа Гольбах,Гельвецій,Фе'єрбах Вчення у гносеології, пізнаючевідчуття єдиним джерелом пізнання.Відчуття можуть стати необхідноюстороною пізнання тільки при умовах їх органічного єдинства з іншими сторонами процесу пізнання -практикою та абстрактним мисленням.
40 Французький матеріалізм ХVШ ст. Франція Ж.Ламетрі,Д.Дідро,К.Гельвецій,П. Гольбах Природа являє собою сукупністьрізних форм руху матеріальнихчасточок. Робили спробу розв'язатипитання про походження свідомості,спираючись на принцип загальноїчуттєвості матерії.
41 НімецькеПросвітництво XVIII ст. Німеччи­на П.Гольбах,П.Д.Тірі Гольбах підходить до осмислення питання про відношення природи, матерії та духу, свідомості як центральної філософської проблемиі виділяє 2 протилежні напрямки -натуралістичний та спіритуалістич- ний.
42 НімецькийРомантизм Кін.ХVІІ-поч.ХІХст Німеччи­на Шелінг,Шлейермахер Виступали проти раціоналізму просвітництва, протиставляючи культ почуття та творчого екстазу, який розкриває таємниці природи глибше, ніж кропотлива праця вченого. Рушійною силою пізнання є переживання протиріччя між кінечністю та безкінечністю, іронічне відношення до себе та до свого мистецтва.
43 Німецька філософська містика XVII-XVIII ст. Німеччи­на Екхарт, Мюнцер Вищою мірою пізнання вважають містичну інтуїцію, "духовний досвід", в якому зникає розділення на суб'єкт і об'єкт і відкривається реальність Бога - духовної першооснови світу. Проповідують прогресивні ідеї або політичний процес, які виражаються у релігіозно - містичній формі.
44 Німецька класична філософія (ідеалізм) ХVІІІ-ХІХ ст. Німеччи­на Георг-Вільгельм-Фрідріх Гегель, Й.Фіхте, Ф.Шеллінг Заслуга Гегеля: він природний, історичний і духовний світ вперше подав у вигляді процесу. Фіхте: розвиток відбувається через взаємодію протилежностей. Шеллінг вирішував проблему знаходження вихідного начала.
45 Німецька класична філософія (діалектика) ХVІІІ-ХІХст. Німеччи­на Георг-Вільгельм-Фрідріх Гегель Зробив спробу побудувати теоретичну систему, яка повинна була остаточно вирішити проблему тотожності мислення і буття.
46 Філософська антропологія (ідеалізм) 20-ті рр. XX ст. Західна Європа М.Шелер, Г.Плеснер, А.Гелен, Е.Ротхакер, Н.Е.Хенгстен-берг, О.Д. Больнов Філософське вчення про природу і сутність людини.
47 Антропологічна філософія (матеріалізм) 20-ті рр. XX ст. Західна Європа
48 Марксизм XIX ст. Німеччи­на К.Маркс, Ф.Енгельс Основою розвитку є матеріальне виробництво, в основі якого лежить спосіб виробництва як єдність продуктивних сил та виробничих відносин. Розглядали проблему людини, пов'язуючи її з відчуженням.
49 «Молодогегель янці» ХІХст. Німеччи­на Штраус, Бауер Перша спроба проаналізувати суспільну свідомість в якості соціальної структури (ідеології). В центрі їх уваги питання про те, як виникають і обмежують примусову силу оманливі уявлення про суспільство.
50 «Старогегельян ці» XIX ст. Німеччи­на Гешель, Гінрихс, Габлер Намагались інтерпретувати вчення Гегеля у дусі церковно-християнської ортодоксії. Відстоювали принцип синтезу розуму та віри.
51 Франкфуртська школа XIX ст. Західна Європа Адорно, Маркузе, Фромм, Ф.Полок, Л.Левенталь Абсолітують зміст нерозумових змін психіки людини. Заперечують об'єктивні закони історичного процесу і стверджують пріоритет випадкового і виключно індивідуального в історії.
52 Неокантіанська марбурська школа 60-ті рр. XIX ст. Німеччи­на Г.Коген, П.Наторп, Поставила за мету захист та збереження принципів класичної філософії. Основні принципи грунтуються на трактуванні філософії виключно як критики пізнання.
53 НеокантіанськаФрейбурзька(баденська)Школа 60-ті рр.XIX ст. Німеччина Е-КассірерВ.Віндельбанд, Г.Ріккерт
54 ШколаПсихоаналізу ХІХ-ХХст. ЗахіднаЄвропа З.Фрейд,Хорні,Маркузо,Фролем, Юнг Значна кількість захворювань викликана свідомим витісненнямінстинктів, особливо статевого.Досліджують структуру свідомості.
55 ВіденськийГурток 20-ті рр.XX ст. Відень Щлік,Нейрат,Карнап, Айєр Мета - звести філософію до логічного аналізу мови науки, піддати філософське і наукове знання критичному аналізу з позицій принципу верифікації,сформульованого М.Шелінгом.
56 Феноменологія XX ст. ЗахіднаЄвропа,США Гуссел,Л-Ландгребе,Е.Фінк Центральне поняття —"інтернаціональність" свідомості —призначено для ствердження принципу: "нема об'єкта безсуб'єкта". Філософія, як наука про"чисті сутності", протиставляєтьсяпізнанню реальних фактів.
57 Класичний екзистенціалізм ХІХ-ХХ ст. ЗахіднаЄвропа,Африка М.Хайдеггер,К.Яспекс, Ж.-П.Сартр,А.Камю,Г.Марсель,Н.Аббаньяно Найглибшим знанням про природулюдини визнає усвідомленість нею власної смертності й недосконалості.В центрі уваги були питання провини та відповідальності, рішення та вибору, ставлення людини до смерті, а проблеми науки, релігії, моралі, мистецтва цікавили лише настільки, наскільки вони стосувалися названих питань.
58 "Мадридськашкола" екзистенціалізму XX ст. Італія Н.Аббаньяно Людська екзистенція розглядаєтьсяяк абсолютна активність, яка постійно перебуває в процесі творення. Звідси особлива увага до часу, історичності, які характеризують становлення.
59 Герменевтика ХІХ-ХХ ст. ЗахіднаЄвропа Дільтей,Шлейєрмахер Головна операція - розуміння. Цейпроцес являє собою комплекснуметодологічну проблему, якадосліджується герменевтикою зрізних боків.
60 Структуралізм ХІХ-ХХ ст. ЗахіднаЄвропа К.Левістросс,Ж.Лакан, М.Фуко,Р.Барт Виник у зв'язку з переходом гуманітарних наук від описово-емпіричного до абстрактно-теоретичного методу дослідження:моделювання, формалізації і математизації досягнутих результатів.
61 Українське передвідрод-ження ХІІІ-ХІV ст. Україна І.Вишенський Патристичні та агіографічні твори, вяких розв'язують філософські ідеїЩодо розуміння Бога, світу, людини.
62 УкраїнськеВідродження ХІV-ХVІ ст. Україна Ю.Дрогобич,П.Русин, Лукаш,С.Оріховський Людина здатна пізнати світ, і ця здатність зумовлюється наявністю в природі непохитних законів. Замислюючись над питанням про сенс людського життя Оріховський зазначив, що до безсмертного життя шлях треба торувати, живучи розважно, чесно й побожно на землі.А однією з основних чеснот вважав самопізнання.
63 УкраїнськаРеформація ХVІ-ХVІІ ст. Україна Смотрицький, Філалет,П.Могила Пов'язана з антифеодальноюнаціонально-визвольною боротьбоюукраїнського народу протипольських магнатів, насильницькогопокатоличення.
64 КиївськийВізантизм Україна
65 ФілософіяКиєво-МогилянськоїАкадемії XVII-ХVІІІст. Україна Й.Когонович-Горбацький,І.Гізель,І.Галатовський, С.Яворський, Г.Бужинський,Ф.Прокопович, Л.Барановський Зближують і ототожнюють Бога зПриродою. Тільки поєднуючись,Матерії і форми утворюють тіло , якеє їх єдністю, завершеністю.
66 УкраїнськеПросвітництво Поч.ХVІІІ ст. Україна М.Козачинський,Т.Кониський,Г.Сковорода,Я.Козельський Відстоювали ідею суспільства,Побудованого на засадах загальноїРівності, людського щастя, щоГрунтується на праці відповідно доПриродних нахилів людини.
67 УкраїнськийРомантизм XVIII -ХІХст. Україна Т.Шевченко,Л.Українка,І.Франко Природа - несвідомий художній витвір духу. Стирав межі між філософією та мисленням. Формою філософії романтики вважалиІнтуїтивний символ.
68 ФілософіяУкраїнськоїРеволюційноїДемократії XVIII -ХІХст. Україна Т.Шевченко,Л.Українка,І.Франко,П.Мирний,П.Грабовський, М.Коцюбинсь-кий За революцію проти самодержавстваі кріпосництва.
69 Ревізіонізм Кін.ХІХ -поч.ХХст. Німеччина,Франція,Австро-УгорщинаРосія Каутський,Вауер,Мартів Заперечували науковістьдіалектичного матеріалізму,прагнули замінити соціальнийреволюціанізм ідей суспільноїеволюції.
70 Львівсько-ВаршавськаШкола 20-ті рр.XX ст. Варшава,Краків,Львів Тарський,Рассел,Вітченштейн,Айдукевич,Лукасєвич Характерне негативне ставлення доірраціоналізму, прагнення до зближення філософських в науковихдослідженнях, надання філософськимміркуванням логічного точного статусу.
71 «Філософія життя» ХІХ-ХХ ст. Західна Європа Ф-Ніцше, В.Дільтей, А.Бергсон, О-Шпенглер Напрям, який розглядає все суще як форму прояву життя, як деяку реальність, що не є тотожною ні духу, ні матерії, яку можна осягнути тільки інтуїтивно. Головним є поняття життя.
72 Етика космічної теології ХХ ст. США, Англія Ф.Вудбрідж, У.Н.Шелдон, О.Степлдон Мораль може бути зрозуміла лише з точки зору еволюційного розвитку Всесвіту, в основі якого лежить світова мета. Людина - частина природи та космосу.
73 Російська історіософія XVIII ст. Росія Алексєєв, Волков Розглядає суспільство як частину природи. Ідея "естественный закон" історії, єдність історичного процесу. Розробили теорію прогресу як руху нищого до вищого.
74 Слов'янофіли ХІХст. Росія Кірєєвський, Хомяков, Аксакови, Самарин Намагались обгрунтувати необхідність особливого шляху розвитку Росії. За об'єктивним сенсом це була утопічна програма переходу російських дворян на шлях буржуазного розвитку зі збереженням максимуму їх привілегій.
75 Філософія техніки 60-ті рр. ХХст. Західна Європа Ф.Рапп, А.Хунінг Основана на комплексному системному аналізі як соціального феномену в історико-цивілізаційному контексті.
76 Західники 40-ті рр. XIX ст. Росія Герцен, Грановський, Огарьов, Боткін, Кавелін, Кетчер, Корш. Виступали за ліквідацію феодально-кріпосних відносин та розвиток Росії по "західному", тобто буржуазному шляху.
77 Психологічний напрям російської філософії Кін.ХІХ -почХХ ст. Росія В.Бехтерев, І.Павлов Укріпили детермініський підхід до механізму поведінки та стимулювання розробки об'єктивних методів.
78 Філософія російської революційноїдемократії ХVІІІ-ХІХ ст. Росія О.Герцен, М.Огарьов, М.Чернишевський, М.Шелгунов, М.Антонович За революцію в боротьбі проти самодержавства та кріпосництва.
79 ФілософіяРелігії ХХст. Західна Європа. Ніцше До якості найвищої цінності встановлення духовного зв'язку індивіда власним справжнім "я" як всесвітньо-розмірним мікроскопом.
80 Філософія російського марксизму ХІХ-ХХ ст. Росія Г.В.Плєханов В.І. Ленін Розглядали питання про матерії, рух, простір і час, пізнаваність світу. Ленін велике значення надавав правильному розумінню діалектичному методу, закону єдності та боротьби протилежності.
81 Конвенціоналізм ХІХ-ХХст. ЗахіднаЄвропа Пуанкаре Філософська концепція, згідно якоїнаукові поняття та теоретичнібудування являються продуктамиугоди між вченими. Ці угодидиктуються звичністю, простотою,зручністю.
82 Прагматизм 70-ті рр.XX ст. ЗахіднаЄвропа Пірс,Дж.Д'юрі Звинувативши всю філософію увідриві від життя, намагалисядовести, що філософія повинна бутине роздумами про буття і пізнання, аповинна стати методом розв'язанняреальних проблем, які постаютьперед людьми.
83 ЛогічнийПозитивізм ХІХ-ХХ ст. ЗахіднаЄвропа Нейрат,Карнап,Шлик, Крауз,Рейхенбах Предметом філософії повинна бутилогіка науки, логіка мови, логічнийаналіз речення, логічний синтаксисмови.
84 Інтуїтивізм ХІХ-ХХ ст. ЗахіднаЄвропа Бергсон,Лоский Раціональному пізнанню протиставляє розуміння дійсності, яке засноване на інтуїції, яка розуміється як особлива спроможність свідомості, яка не зводиться до відчуттєвого досвіду тадискусійного, логічного мислення.
85 СемантичнийПозитивізм ХІХ-ХХст. ЗахіднаЄвропа С.Чейз,С.Хайякава Визначає мові головну роль у всіхсферах діяльності. Всі соціальніколізії обумовлені недосконалістюмови та людського спілкування.
86 Постпозитивізм 1960-1970 рр. ЗахіднаЄвропа К.Поппер,Т.Кун,С.Тулмін,У.Селларс,Д.Агассі Характерними є проблемифальсифікації: розуміння; соціологіїзнання; правдоподібність науковихтеорій; раціональності. Практичновсі представники залишили значнийслід в обгрунтуванні сутностінаукових теорій.
87 Емпіріо-критицизм XX ст. Європа Авенаріус,Мах,І.Петцольдт,Ф.КарстіньєнР.Віллі,Богданов Намагалися довести, що вони відшукали 3 лінію філософії, якадолає односторонність як матеріалізму так і ідеалізму. Вводятьекономії мислення.
88 Футурологічний напрям 60-ті рр.XX ст. ЗахіднаЄвропа Белл, Г.Кан,Р.Арон, Б.деЖувенель,Ф.Бааде,Ф.Полак. Уявлення про майбутнє людства, область знання, яка охоплює перспективи соціальних процесів.
89 Догматизм ХVІІ-ХІХст. ЗахіднаЄвропа Кант, Декарт,Вольтер Спосіб мислення , якийвикористовує незмінні поняття,формули без врахування новихданих практики та науки, ігноруєпринцип творчого розвитку таконкретності істини.
90 Релятивізм ХІХ-ХХ ст. ЗахіднаЄвропа Горгій Ідеалістичне вчення про відносність, умовність, суб'єктивність людського пізнання. Заперечує об'єктивність пізнання -признає відносність знання. Вважає, що в наших знаннях не відображається об'єктивний світ.
91 ГеографічнийДетермінізм XVII-ХІХст. ЗахіднаЄвропа Ш-Монтеск'єА.Тюрго,Г.Боклем Розвинув ідею про провідну рольгеографічного середовища, зокремаклімату в житті людей, культурі таісторії народів.
92 Діалектико-Матеріалістич-ний напрямФілософії 40-ті рр.XX ст. Німеччина Маркс,Енгельс,Ленін Признає відносність пізнання лише втому випадку, коли кожна історичнаступінь пізнання не виходить замежі даного рівня розвитку виробничих сил і рівнем науки.
93 СоціологічнийНапрямРозумінняСуспільства XX ст. Європа,США Блау,Емерсон,Малиновський Соц. філософія наголошує на пріоритеті кожного елемента способу життя, на цілісності суспільства як соціальної системи, що функціонує завдяки виробництву й постає як живий організм з усіма особливостями економічних, соц.-політичних, ідеологічних, культурних, побутових та ін. соціальних відносин, якібезпосередньо характеризуютьжиттєдіяльність людей.
94 Феноменологіч-на соціологія XX ст. ЗахіднаЄвропа Е.Гуссерль,М.Шелер,М.Мерло-Понті Розглядає суспільство як явище,створене й постійно відтворюване вдуховній взаємодії індивідів.
95 РаннійУтопічнийСоціалізм ХV-ХVІІ ст. ЗахіднаЄвропа Т.Мор,Т.Кампанелла Властива переконаність, що приватна власність спричиняє всі суспільні негаразди та злиденність абсолютної більшості народу. Зберігається багато пережитків феодально-церковної ідеології.
96 Соціальнаутопія XVII-XIX ст. ХVІІ-ХІХ ст. ЗахіднаЄвропа Я.Гус,Мюнцер,Мельє,Маблі,Уінтенлі,Сен-Сімон Вчення про суспільство, яке засноване на суспільному майні, обов'язковим для всіх і рівному розподілі благ.
97 Культурологі­чні концепціїсуспільства XX ст. Європа Рапп, Хунінг В процесі життєдіяльності суспільство створює і розвиває матеріальну і духовну культуру - система соціальних цінностей, способів передачі набутого досвіду від покоління до покоління.
98 ТехнократичніКонцепціїСуспільства XX ст. США,ЗахіднаЄвропа Веблен, Берл,Голбгейт Необхідність установлення політичної влади технічних спеціалістів, що робиться в інтересах всього суспільства на базі наукового знання.
99 Екзистенціона-льна філософіяСуспільства XX ст. ЗахіднаЄвропа Сартр, Камю,Марсель Спілкування індивідів не є справжнім, воно лише підкреслює самотність кожного. Раз спілкування індивідів породжується тим, що предмет небуття приймається за єдине можливе буття.
100 СоціальнийРеалізм XX ст. Європа,США Дюркгейм,Шпанк,Парсон Заснований на трактуваннісуспільства та його історичноїеволюції в якості об'єктивноїреальності.