Смекни!
smekni.com

Господарський механізм античного рабства Давньої Греції (стр. 1 из 6)

Зміст

Вступ

Розділ 1. Найманство та рабство в Древній Греції

Розділ 2. Господарський механізм античного рабства Древньої Греції

2.1 Господарський механізм класичних рабовласницьких держав на І стадії розвитку античного рабства

2.2 Господарський механізм ІІ (класичної) стадії рабовласницької економіки античного світу

Розділ 3. Особливості економічного розвитку Древньої Греції

3.1 Причини раннього економічного розвитку й особливості економічної системи грецького рабовласництва

3.2 Криза грецького рабовласництва

Висновки

Список літератури


Вступ

Вже в доісторичний гомерівський період рабство існувала як установа. Переможець звертав військовополонених у рабів, продавав їх або за відомий викуп відпускав на волю. Морський розбій також з'єднувався з численними випадками звертання в рабство. Рабів було, однак, не дуже багато; вони по перевазі зосереджувалися в домашньому побуті і складали предмет розкоші. Поводження з рабами було досить м'яке, тому що "усі класи суспільства знаходилися майже на одному рівні смаків, почуттів і утворення" (слова Грота). Крім того, більшість рабів у цю епоху виходило шляхом воєн грецьких племен із грецькими ж, що не могло не мати впливу на відношення панів до рабів. Іноді самі добродії працювали поряд з рабами. Останні часто користувалися довірою своїх панів; за довголітню і старанну службу їх нерідко відпускали на волю, нагороджуючи маєтками. Тільки положення деяких рабів (наприклад, алетрид - рабинь, що розмелювали зерно на ручних млинах) було дуже важке.

З часом простота життя зникає і між панами і слугами відкривається ціла безодня. Число рабів поступово дійшло до дуже великих розмірів, хоча точних цифр установити не можна. В одній Аттиці, по Афинею, їх було (309 р. до н.е. ) до 400 000, але деякі вчені зводять це число до 120 000. Усього імовірніше, що відношення вільних громадян до рабів (не вважаючи метеків, положення яких було зовсім особливе, як і положення ілотів у Спарті, гімнетів в Аргосе, коринефорів у Сикіоне, мноїтів і клеротів на Криту, пенестів у Фессалії і т.д. ) було: 1:3.

В Афінах не було майже жодної родини, навіть і дуже бідної, яка не володіла хоча б одним рабом. У багатих людей рабів було не менш 50. За словами Ксенофонта, у рудниках деяких громадян працювало по 300, 600 і навіть 1000 рабів. Ще більше було рабів у Коринфі і Эгине (по Атенею - 460 000 і 470 000). За ними по чисельності рабів випливали Мегара, Хиос, Родос, Милет, Фокея, Тарент, Сибарис, Кирена. Навіть в Аркадієві, при відсутності промисловості, торгівлі і мореплавства, число рабів доходило до 300 000. Джерела рабства, загалом, були ті ж, як і скрізь: природний приріст, війна, морський розбій, викрадення дітей, торгівля рабами, продаж дітей (що практикувалася усюди, крім Афін) і підкидання їхній (дозволене скрізь, крім Фив), звертання в рабство неспроможних боржників; крім того, закон визнавав рабами вільновідпущеників і метеків, що не виконали своїх обов'язків стосовно держави, а також іноземців, обманом присвоивших собі права громадянина. Купували рабів у Сирії, Понте, Фрігії, Лідії, Галатії, Пафлагонії, Фракії, Єгипті, Ефіопії. Найбільш важливими ринками для работоргівлі були Кіпр, Самоз, Ефес, Хіос і Афіни. Згодом усіх них затьмарив Делос, де щоденний оборот доходив до 10000 рабів.

Мета роботи полягає в тому, щоб проаналізувати поширення найманства і кризи поліса в Давній Греції.

Завданнями роботи є:

1) проаналізувати поширення найманства та рабства в Древній Греції;

2) охарактеризувати господарський механізм античного рабства Древньої Греції;

3) розглянути особливості економічного розвитку Древньої Греції.


Розділ 1. Найманство та рабство в Древній Греції

У кожному головному місті був свій невільничий ринок. При продажі купці намагалися показати свій товар, виставляючи його достоїнства і ховаючи недоліки, а покупці дуже уважно його розглядали - повертали в усі сторони, роздягали, змушували ходити, стрибати, бігати. Існували відомі недоліки, готівка яких дозволяла повернути раба назад продавцеві.

Раби складали домашню прислугу: завідували господарством, прислужували за столом, утворювали особистий почет - яка, однак, була нечисленна (1-3 раба), заміняли нерідко сторожових собак. Вони займалися також ремеслами і промислами в місті і селі. Багато рабів жили окремо від свого пана, самостійно займаючись ремеслами і вносячи певний оброк, весь інший заробіток залишався в їхніх руках. В Афінах деякі раби встигали скласти собі досить великі стани і своя пишність і марнотратністю подавали навіть привід до скарг і дорікань. Існували спекулятори, що або самі експлуатували своїх рабів, або віддавали них у наймання з найрізноманітнішими цілями. Прибутковість рабів була різна в залежності від їхнього ремесла: так, раби, що займалися в майстерень батька Демосфена виготовленням мечів, приносили йому щорічно 30 хв (при вартості їхній у 190 хв); кожевенники Тимарха - 2 обола в день; Никий за кожного раба-рудокопа платив по оболу в день. Раби служили веслярами і матросами у флоті, у випадку крайності набиралися іноді й у військову службу і за хоробрість одержували волю, причому їхні власники винагороджувалися на рахунок скарбниці. Раб вважався власністю, річчю пана; особистість його не грала ніякий ролі ні в державі, ні в суспільстві, ні в родині. Усе, що він здобував, de jure вважалося власністю пана. Останньому належала також влада дозволяти і забороняти шлюби. Грецькі письменники залишили нам опису жорстокого звертання з рабами. Покарання голодом було саме повсякденне. У випадку більш тяжкої провини їх очікувала в'язниця, бич, різки, шибениця, колесування. Доля рабів, що займалися в майстернях, була ще гірше. Рабів-хліборобів заковували в ланцюзі, який не знімали і на час робіт. Окови на ногах, кільця на руках, залізний нашийник, клеймо на чолі - усе це не було рідкістю. Сицілійські рабовласники своєю безглуздою жорстокістю перевершили всіх інших. Турботи пана про рабів обмежувалися самим необхідним: борошно, винні ягоди, в інших місцях опалі і пересолені маслини - от їжа рабів. Одяг їх складалася зі шматка полотнини, перетвореного в пояс, короткого плаща, вовняної туніки, ковпака із собачої шкіри і грубого взуття. Сицілійські рабовласники, не бажаючи годувати своїх рабів, дозволяли їм добувати собі їжу злодійством і розбійництвом, що досягло тут величезних розмірів. В Афінах відношення до рабів було гуманне і життя їх більш стерпної, чим в інших державах. Ксенофонт говорить про надзвичайну "зухвалості" афінських рабів: вони не уступали дороги громадянам, і їхній не можна було бити з остраху вдарити замість раба громадянина, тому що останній тут зовнішнім виглядом не відрізнявся від першого. В Афінах існував навіть відомий ритуал для введення раба в родину [3]. Звичай дозволяв йому мати власність (те, що в Римі звалося peculіum); розсудливі хазяї заради власної вигоди лише за рідкісними винятками порушували цей звичай. Той же звичай визнавав шлюб раба законним. У визначені дні раби звільнялися від своїх обов'язків: в Афінах таким часом був свято Anthesterіі, присвячений Вакху, коли добродії навіть служили своїм рабам. Раб, що біг у вівтар або навіть просто доторкнувшись до таких священних предметів, як напр. лавровий вінок Аполлона, вважався недоторканним, але добродії змушували іноді його вийти з храму голодом або вогнем. Відповідно до звичаю і закону афінський покровительствував рабу: винний в образі або вбивстві чужого раба віддавався судові і платив штраф; свого раба пан могла карати по власному розсуді, але не мав права убити; якщо раб убивав пана, він піддавався звичайному судові; раб, незадоволений своїм паном, міг вимагати, щоб його продали іншому. Деякі з цих полегшень окремо існували й в інших грецьких містах (peculіum, шлюб, свята - у Спарті, Аркадієві, Фессалії і т.д. ), але в Афінах вони існували всі разом. Завдяки цьому тут і не бувало збурювань рабів. Там, де панувала жорстокість, раби нерідко повставали. Нимфодор оповідає про переможне повстання рабів на острові Хіос, під предводительством Драмака. І окремі особи, і цілі держави укладали між собою договори щодо видачі швидких рабів. За згодою пана раб міг відкупитися на волю. Можна було звільнити раба і за заповітом. Коли звільнення відбувалося при житті пана, про нього з'являлося в судах, у театрі й інших громадських місцях; в інших випадках ім'я раба заносилося в списки громадян; іноді воля давалася шляхом фіктивного продажу якому-небудь божеству. Вільновідпущені не ставали, однак, цілком незалежними від своїх колишніх власників і повинні були стосовно них виконувати деякі обов'язки; у випадку невиконання ними цих зобов'язань вони знову могли бути звернені в рабство По смерті вільновідпущеника майно його надходило в розпорядження його колишнього пана. Раб міг одержати волю і від держави, за виконання військової служби або за особливо важливі заслуги, напр. за донос про державний злочин.

Крім рабів часток були ще раби суспільні, що належали місту або республіці. Вони знаходилися в набагато кращому положенні, могли володіти власністю і досягали іноді значного добробуту; поза виконанням своїх обов'язків вони користувалися майже повною волею. З таких суспільних рабів складений був загін стрільців, на обов`язку його лежала охорона порядку в народних зборах, судах, інших громадських місцях і при суспільних роботах. Тюремники, виконавці судових вироків, переписувачі, рахівники, глашатаї й ін. звичайний належали до цього ж класу; були також суспільні раби задоволень, тобто мешканці будинків терпимості. Храми також володіли рабами, що носили ім'я гієродулів: одні з них служили в самому храмі (співаки і співачки, флейтисти і сурмачі, фігуранти, скульптори, архітектори і т.д. ), інші були на положенні кріпаків. Ці гієродули жертвувалися на користь храмів приватними особами, із благочестя або марнославства.


Розділ 2. Господарський механізм античного рабства Древньої Греції

2.1 Господарський механізм класичних рабовласницьких держав на І стадії розвитку античного рабства

Перша стадія виробництва припускає патріархальну систему рабства, розраховану на власне споживання, панування дрібної праці в землеробстві і ремеслі, слабкий розвиток рабовласницьких відносин у виробництві і суспільстві. Усі ці особливості є наслідок того, що процес виробництва відбувається в рамках полісних колективів, що генетично доходять до ранніх часів, у яких колективізм складає одну з основ життя і виробництва [5].