Смекни!
smekni.com

Розробка комп ютерних навчальних засобів з обраної предметної області (стр. 3 из 5)

* îðãàí³çàö³¿ ïåðñîíàëüíèõ áàç äàííèõ.

* êåðóâàííÿ çîâí³øí³ìè ïðèñòðîÿìè.

* ïîáóäîâè îáîëîíêè îïåðàö³éíî¿ ñèñòåìè ÷è ïàêåò³â ïðèêëàäíèõ ïðîãðàì.

 ïðîöåñ³ ðîçâèòêó ïðîãðàìíîãî çàáåçïå÷åííÿ äëÿ íàâ÷àííÿ ñôîðìóâàâñÿ ³ íàïðÿìîê, îð³ºíòîâàíèé íà âèêîðèñòàííÿ åêñïåðòíèõ ñèñòåì ïðè íàâ÷àíí³ ð³çíèì ïðåäìåòàì. Åêñïåðòí³ ñèñòåìè º, ïî ñóò³, ìîäåëлþ åêñïåðòà äóæå âèñîêî¿ êâàë³ô³êàö³¿ â ïåâí³é ïðåäìåòí³é îáëàñò³. Óçàãàëüíåíà åêñïåðòíà ñèñòåìà ì³ñòèòü áàçó çíàíü ç ôàêòàìè òà ïðàâèëàìè êîíêðåòíî¿ ïðåäìåòíî¿ îáëàñò³, ìåõàí³çì âèâåäåííÿ, áëîê íàáóòòÿ çíàíü òà áëîê ïîÿñíåíü.

²ñíóº áàãàòî ð³çíèõ çàñòîñóâàíü åêñïåðòíèõ ñèñòåì, à ñàìå: ñêëàäàííÿ пðîãíîçó, ïîñòàíîâêà ä³àãíîçó, çàäà÷³ óïðàâë³ííÿ, ïëàíóâàííÿ, íà÷àííÿ òîùî.

 íàø ÷àñ ³ñíóº äâà ï³äõîäè äëÿ ïðîåêòóâàííÿ íàâ÷àëüíèõ ïðîãðàì: åìï³ðè÷íèé òà òåîðåòè÷íèé. Ïåðøèé ï³äõ³ä áàçóºòüñÿ íà çäîðîâîìó ãëóçä³ òà äîñâ³ä³ ðîçðîáêè íàâ÷àëüíèõ ïðîãðàì ³ íåð³äêî íåõòóþòüñÿ òåîðåòè÷í³ îñíîâè ñêëàäàííÿ íàâ÷àëüíèõ ïðîãðàì. Ïðîòå, îñíîâíèé íàïðÿìîê ïðîåêòóâàííÿ ïîâèíåí ñïèðàòèñÿ íà òåîðåòè÷íèé ôóíäàìåíò ïðîãðàìîâàíîãî íàâ÷àííÿ.  ïðèíöèï³, ìîæíà ñòâîðèòè äåê³ëüêà åôåêòèâíèõ íàâ÷àëüíèõ ïðîãðàì ³ åìï³ðè÷íî áåç òåî𳿠íàâ÷àííÿ, àëå ìàñîâó ðîçðîáêó íàâ÷àëüíèõ ïðîãðàì, íå ìàþ÷è òåîðåòè÷íî¿ áàçè, íàâðÿä ÷è ìîæíà çðîáèòè.

Ïðîåêòóâàííÿ íàâ÷àëüíèõ ïðîãðàì - öå áàãàòîð³âíåâèé ïðîöåñ.  íüîìó ìîæíà âèä³ëèòè òàê³ ð³âí³: êîíöåïòóàëüíèé, òåõíîëîã³÷íèé, îïåðàö³îíàëüíèé òà ð³âåíü ðåàë³çàö³¿.

Íà êîíöåïòóàëüíîìó ð³âí³ çàäàºòüñÿ ìîäåëü íàâ÷àííÿ: íàâ÷àííÿ îïèñóºòüñÿ ÿê ñèñòåìà, ÿêà ñêëàäàºòüñÿ ç äâîõ ï³äñèñòåì - ä³ÿëüíîñò³ âèêëàäà÷à òà ä³ÿëüíîñò³ òèõ, õòî áóäå íàâ÷àòèñÿ. Òóò îïèñóºòüñÿ ïðèíöèï íàâ÷àííÿ, îñíîâí³ êîìïîíåíòè ó÷áîâî¿ ä³ÿëüíîñò³ ³ òîãî ð³âíÿ ÿêèé ïîâèíåí áóòè ñôîðìîâàíèé â ïðîöåñ³ íàâ÷àííÿ. Íà òåõíîëîã³÷íîìó ð³âí³ ïðîåêò íàâ÷àëüíî¿ ïðîãðàìè îïèñóºòüñÿ ó âèãëÿä³ ñïîñîáó êåðóâàííÿ ó÷áîâîþ ä³ÿëüí³ñòþ íà ì³êðîð³âí³. Íà îïåðàö³îíàëüíîìó ð³âí³ ïîðöåñ íàâ÷àííÿ îïèñóºòüñÿ ÿê ðîçâ`ÿçîê äèäàêòè÷íî¿ çàäà÷³. Âêàçóºòüñÿ, ÿê³ ôóíêö³¿ íåñå êîìï`þòåð, à òàêîæ îñíîâí³ øëÿõè óïðàâë³ííÿ ó÷áîâîþ ä³ÿëüí³ñòþ.

гâåíü ðåàë³çàö³¿ ì³ñòèòü äâà ï³äð³âíÿ: ïåäàãîã³÷íî¿ ðåàë³çàö³¿ òà ïðãðàìíî¿. Ïðîåêò íàâ÷àëüíî¿ ïðîãðàìè íà ð³âí³ ïåäàãîã³÷íî¿ ðåàë³çàöè¿ ìîæå áóòè îïèñàíèé ó âèãëÿä³ ñöåíàð³ÿ, ÿêèé âèçíà÷ຠÿê 䳺 íàâ÷àëüíà ïðîãðàìà â êîæíèé ìîìåíò íàâ÷àííÿ. Íà ð³âí³ ïðîãðàìíî¿ ðåàë³çàö³¿ ñöåíàð³é ïåðåêëàäàºòüñÿ â ïðîãðàìó äëÿ êîìï`þòåðà.

Основи реалізації програми CURSOVA

Програма написана на мові Паскаль з використанням компілятора Turbo Pascal 7.0 та Turbo Assembler фірми Borland International, Inc. Програма працює в текстовому режимі. Керування відбувається за допомогою системи меню. Саму програму за внутрішньою побудовою можна поділити на три такі частини:

* Система меню

* Система просмотру інформаційних файлів та запуску демонстраційних програм

* Система перетворення текстових файлів на файли, що розпізнаються ограмою CURSOVA.

Система меню

Як вже було сказано, система меню забезпечує керування програмою. Це звичайне випадаюче (pop-up) меню. Зовнішній вигляд його зображений на малюнку 1.

Малюнок 1

Перший пункт меню, як ви бачите, виділений. Тобто, при натиснені кнопки Enter, з'явиться підменю з списком можливих дій. Керувати виділеним пунктом можна за допомогою клавіш стрілочок.

Малюнок 2

Як видно, система меню зроблена досить схожою на меню більшості професійних програм і є досить інтуїтивною.

Внутрішньо система меню реалізована у вигляді окремого модуля з назвою SMENU.TPU. Там знаходяться такі костанти, змінні, процедури та функції:

procedure menu_init(var m: menu);

Процедура ініціалізує всі необхідні змінні і взагалі приводить систему меню в стан готовності до роботи. Змінна m є складною змінною в якій саме і знаходиться данні для меню.

procedure menu_insert_main(var m: menu; s: string; c: char);

Процедура вставляє в основне меню ще один пункт в меню m з написом s та гарячою літерою c.

procedure menu_insert_sub(var m: menu; n: integer; s: string; c: char);

Процедура вставляє в підменю з номером n основного меню ще один пункт, з написом s та гарячою літерою c.