Смекни!
smekni.com

О. Архипенко - новатор і традиціоналіст (стр. 2 из 4)

У своїх записах він пояснював, що протяжність і повсюдність всесвітнього творчого розуму, які нам відкриває космічний динамізм, ми засвоюємо і висловлюємо за допомогою мистецтва й винаходів. Абстрактні сили природи, що містяться у вигляді енергії всередині наших клітин, свідчать про найвищу творчу організацію, своєрідні приховані взаємозалежності, згруповані в серіях вчинків, які і складають творчий первень у людині. Їх здатність до інтуїтивної, так само як і раціональної спрямованості до абстракції, за сприятливих умов може прорости як творчий розум та дух, що знаходить конкретний прояв у мистецтві.

Людині, на відміну від тварини чи іншої істоти, пощастило в тому, що вона може усвідомити не лише свою приховану роль у творчому процесі, але й зрозуміти причини космічної творчості, з якої вона видобуває енергію та ідеї, вкладаючи їх до матеріалів і форм згідно зі своїм необмеженим розумом і бажанням. Таким чином, розвиток і використання творчого знання залежить від волі кожної людини і є найвищим досягненням як інтелекту, так і інтуїції.

Всі наші думки та емоції приходять до нас із Всесвіту і повертаються до нього. Всесвітній динамізм змішує сили, що діють на планети, з силами, що діють у наших клітинах, у постійній творчій еволюції. Саме і завдяки єдності наших клітин зі Всесвітом через розум виникають мистецтво та винахідництво.7

Саме такими думками був переповнений грандіозний скульптор, який не міг підпорядковуватися певним принципам, не міг зараховувати себе до певної школи, як би там не намагалися його віднести чи то до кубістів, чи до дадаїстів, чи до футуристів. Він стверджував, що він не залежить ні від кого. Його мистецтво вільне від будь-якої залежності, так як і його думки позбавлені стереотипів.

Що ж до поглядів на сучасне мистецтво, то О. Архипенко багато роздумував над такою проблемою. Він говорив, що загалом «мистецтво – для кожного, але не кожний – для мистецтва». Малося на увазі, що, щоб зрозуміти мистецтво взагалі, потрібно або ж мати вроджену здатність до творчості (інстинкт), або ж набути знань стосовно психологічного обґрунтування і філософії мистецтва. Сучасне ж мистецтво більшою мірою пов’язане з індивідуальними релігійними поглядами, які являють собою моделі творчої свідомості, та з сучасною наукою і філософією. Воно повністю незалежне від доктрин або релігійних догм будь-якого типу.8

Новаторство як скульптора і художника

Там, де є зміни, – є життя.

О. Архипенко

Так, намагаючись ствердити свою неповторність і незалежність, О. Архипенко прагнув створити власний світ, внести щось нове. Але він визнавав, що ідея, яка вважається, народилася певною особою, насправді не належить виключно їй одній, бо всі ідеї вічно існують у Всесвіті в усі часи і можуть прислужитися будь-якій меті. Тобто ми їх запозичуємо, а потім знову повертаємо до всесвітнього сховища.9 Як говорив Платон: «Ідеї – в повітрі». Таким чином, скульптор лише шукав своє поєднання уже відомих форм, формував свій стиль. Як він говорив: «У стилі міститься особистість митця, національні й расові ознаки, а також філософія і дух часу».10

Тож він робив свої унікальні відкриття скульптурних форм, які не всім були зрозумілі на той час. Як-то кажуть, митці творять на кілька кроків вперед. Мається на увазі, що, в основному, лише сучасне покоління змогло по-справжньому оцінити відкривача. Знову повторюється те, про що говорять весь час: людину найбільше поважають після її смерті. Так і в цьому випадку.

О. Архипенко ж не просто творив скульптурну форму, щоб, так би мовити, вона була формою заради себе самої, але щоб вона стала «приводом для асоціацій і встановлення зв’язків». Скульптура являє собою конкретну форму, яка сприймається дотиком і яка нерозчинна як матерія. У скульптурі дематеріалізація форм завжди лишається найскладнішою проблемою. Створити матерію з її конкретністю і водночас вийти за її межі в абстрактне і духовне буття, що було б значущим, видається якимось дивом. Проте суть мистецтва полягає саме в цьому звільненні духу від матерії і водночас у стилістичній матеріалізації духу.11

Проте поряд із духовним змістом твору мистецтва не менш важливими є технічні прийоми, в чому і вбачається новаторство О. Архипенка. Він вважав, що мистецтва не може бути без досконалого технічного виконання всіх елементів естетичного. Так само і технічність сама по собі не дає довершеного мистецтва. Створюючи певну форму, виникає потреба посилити один момент і пригасити інший. Наприклад, ефект форми можна підсилити або зменшити за допомогою кольору і фактури.12

Таким чином схожі проблеми наштовхнули митця до того, що 1912 року він винайшов скульптурний живопис. Останній має свої характерні риси, що відрізняє його від звичайної поліхромної скульптури. Він створюється здебільшого як панель, на якій об’єднуються кольори й форми. В естетичному плані це новий тип мистецтва завдяки його особливим взаємозалежностям між рельєфом, увігнутими формами і формами з отворами, кольорами й фактурами. Форми перемежовуються з кольоровими фрагментами і простором між ними згідно з конкретним естетичним чи духовним завданням. Можлива наявність сюжету. Нюанси форми й кольору та їхні взаємозалежності важливі і значущі, до того ж не можна провести межі між кольором і реальною формою, бо щодо естетичності й технічності вони взаємопов’язані. Ця єдність є основою скульптурного живопису, який вказує на новий шлях у сучасному мистецтві. Він цілком відрізняється від розфарбованих рельєфів у стилі Делла Роббіа, або єгипетських чи ассирійських. Новина полягає не в тому, що скульптурний живопис – це рельєфи, а в тому, що вони нові з погляду стилю, концепції та естетики, завдяки новим матеріалам і технічним прийомам.

Елементи скульптурного живопису застосовуються не тільки на площині, а і в конструкціях та тривимірній скульптурі. У таких випадках тривимірність статуї стає тлом, на якому застосовуються фрагменти кольору. Це тривимірна поліхромна скульптура.13

Того ж 1912 року О. Архипенко почав застосовувати різні матеріали для своїх конструкцій. Саме тоді в нього зародилася ідея щодо того, що деякі дуже прості геометричні розташування форм можуть стати могутніми символами, що скеровують маси. Мистецтво конструювання з його символістичними значеннями потребує індивідуальних психологічних і фізичних переживань. Має бути естетична співдружність матеріалу й форми. Оскільки мистецтво конструкції походить від відчуттів і творчої психології, яка утворює символи, глядач теж повинен задіяти свою власну творчу психологію й почуття, щоб ухопити значення індивідуальних символів у конструкції.

Використання непластичних матеріалів у цих конструкціях є причиною геометричної природи скульптурних виробів. Деякі ж критики помилково застосовували до мистецтва О. Архипенка кубістські догми, оскільки їх збили з пантелику неминучі площини, кути й контурні вигини. Інше ж пояснення геометричних форм творів митця полягає в максимальному спрощенні форм виробів.

Характерним і водночас новим для творів скульптора є також взаємонакладення прозорих матеріалів, що утворює винятковий ефект глибини і простору, який притаманний третьому виміру. У конструкціях можна контролювати реальний об’єм і форму простору між матеріалами згідно з різними естетичними проблемами. Окрім створення простору й глибини, сяйнисті матеріали відбивають оточення і включають його до складу твору.14

Паралельно з моделюванням простору скульптор винайшов також шлях збагачення форми через значущі модуляції увігнутості. Ця методика була застосована до рельєфів і тривимірних фігур. Ця нова увігнутість символізує відсутні форми і, таким чином, набуває творчої значущості. Можлива у митця також і подвійна увігнутість, тобто увігнуть всередині увігнутості і як ритмічне повторення. Щодо психологічної сторони цього нового елементу, то, на думку О. Архипенка, у скульптурі кожна точка поверхні має бути значущою і пов’язаною з мільйонами інших точок поверхні. Так само рельєф і увігнутість теж взаємопов’язані. Отож всі увігнутості мають оптичне і психологічне навантаження.

Психологічна значущість увігнутостей у скульптурі О. Архипенка, як сам він утверджує, походить від творчих джерел і збуджує творчість. Вони сприймаються як символи відсутніх форм і відкриті для асоціацій та зіставлень. Що ж до оптичного перевершення, так само, як у нашій психології позитивне й негативне наділені однаковою силою, так не буває увігнутої форми без опуклої і так не буває опуклого без увігнутого. Обидва елементи з’єднуються в одне значуще ціле. У творчому процесі, як у житті, реальність негативного є концептуальним відбитком відсутнього позитивного.

Як пояснює сам митець, у мистецтві насамперед психологічні і творчі умови вимагають від нас уникати конкретності, щоб упоратися з такими абстрактними елементами, як символ, асоціація і відносність. Такий різновид творчого психологічного процесу полегшує утворення численних кутів споглядання, розуміння й оцінки як конкретності, так і трансцендентальності.15

Новим у творах О. Архипенка було також моделювання простору у скульптурах із 1912 року. Не можна сказати, що ідея простору до цього часу не існувала, просто вона застосовувалася переважно в творах живопису і називалася «глибиною» (зокрема якщо брати вживання терміну «простір» у тому значенні, в якому його вживає наш скульптор). Тож індивідуальне й символічне значення форми простору, так само, як значення форм самого матеріалу, не бралося до уваги і ніколи не досліджувалося.

Ігноруючи традицію, згідно з якою скульптура починається там, де матеріал торкається простору (мається на увазі застосування простору як облямівки навколо маси), наш митець експериментував із протилежною ідеєю і дійшов висновку, що скульптура все ж може починатися там, де простір оточує матеріал (тобто матеріал стає облямівкою навколо ділянки простору). Ця концепція моделювання форми простору ґрунтується насамперед на символіці, духовності, асоціативності та естетиці, що стає творчим процесом подібно до психологічної реконструкції відсутнього предмету, що залишився в пам’яті.