Смекни!
smekni.com

Місце і роль сім‘ї у вихованні дитини (стр. 10 из 17)

Шлюб беруть двоє молодих людей, які виховувались у різних сім'ях, школах, різних трудових колективах. I ось цим людям треба створювати власну сім'ю — здорову і міцну, їм доведеться проходити школу управління своїм спільним сімейним життям, своїм психічним життям, поведінкою. При цьому мало знати лише основи стратегії, потрібно щоденно вдаватися до оптимальної тактики подружніх взаємин, в якій найповніше матеріалізуються і подружні обов'язки, І любовні почуття, і моральні відносини, і естетика сімейного поводження. Ось зразок такої тактики взаємних відносин:

— підтримувати почуття особистої гідності чоловіка й жінки;

— постійно демонструвати взаємну повагу і шанування ;

— прагнути викликати ентузіазм в іншого партнера;

— стримувати й обмежувати себе у виявах злості, гніву, роздратування, нервозності;

— не наголошувати на помилках і прорахунках свого партнера по шлюбу;

— не дорікати минулим взагалі і минулими помилками зокрема;

— жартом, гумором, якимось відвертаючим фактором зняти або притупити наростаюче психічне напруження;

— не мучити ні себе, ні партнера підозрами в невірності чи зраді, стримувати себе в ревнощах, приглушуючи почуття підозрілості;

— пам'ятати, що в шлюбі і сім'ї необхідно виявляти велике терпіння, поблажливість, добросердечність, уважність та інші позитивні якості'.

Подружній обов'язок у поєднанні з любов'ю і взаєморозумінням диктує чоловікові й жінці гнучкість поведінки, виключає образи, посилює почуття відповідальності за успіх кожного. Одним з важливих компонентів гнучкості мислення і поведінки подружжя вважається вміння глянути на себе, на свої вчинки очима дружини. При такому підході визнається право кожного на індивідуальність, неповторність, а це вже само по собі сприяє гармонізації сімейних стосунків.

Надаючи великого значення подружньому обов'язку, свідомому і добровільному виконанню його обома партнерами, ми далекі від його абсолютизації чи фетишизації. Він сам зазнає впливу часу, ситуації, зміни стосунків між подружжям. Коли між подружжям згасає почуття любові, втрачається їх зацікавленість у спільній життєдіяльності, тоді приходить кінець і подружньому обов'язку.

Конкретним виявом сімейного обов'язку є материнський і батьківський обов'язки. І що характерно: одним і тим самим двом людям (різної статі) доводиться одночасно виконувати кілька видів обов'язків стосовно тих функцій і ролей, які накладає на них сім'я. Вони мають подружній обов'язок одне щодо одного. А будучи матір'ю і батьком — відповідні обов'язки, головним змістом яких є виховання дітей.

Справедливо говорив російський письменник M. M. Карамзін: «Без хороших батьків немає хорошого виховання, незважаючи на всі школи, інститути і пансіони» '.

Думку цю слушно підкреслювати й сьогодні, коли існує широка мережа виховних закладів і частина батьків хоче виховання своїх дітей перекласти на плечі держави. Сила нашої громадської думки (в різноманітних формах її вияву) повинна бути орієнтована на піднесення ролі сім'ї у вихованні дітей, а не на усунення батьків від цієї важливої сімейної і суспільної справи,

Об'єктивна основа материнського обов'язку полягає у природній здатності жінки народ;, вати дітей, у викопаній нею тільки їй одній властивих функцій матері. Народивши на світ дитину, мати, хоче вона того чи ні, усвідомлює це чи не усвідомлює, бере на себе обов'язок щодо неї. Цей обов'язок набирає сили задовго до появи майбутнього потомства: його треба виносити у своїй утробі, щоб воно народилося фізично здоровим, вигодувати материнським молоком, як то кажуть, поставити на ноги, ввести у широкий і складний навколишній світ.

Можна без перебільшення сказати, що левова частка тієї найранішої соціалізації дитини припадає на плечі матері. І ніхто і ніщо не може її замінити. Дуже негативно на все наступне життя людини впливає відсутність матері у ранньому дитинстві, недостатність материнської ласки, турботи. Абсолютна більшість матерів виконують свій материнський обов'язок як справжні подвижниці — навіть і тоді, коли їхні син чи донька виростають черствими і невдячними тим, хто дав їм найдорожче — життя, хто ночей недоспав над дитячою колискою.

Нaбатька природа поклала дещо інші функції, ніж наматір. Батько бере меншу участь у ранній соціалізації дитини, але з часом його соціалізуюча роль зростає. Особливо це стосується хлопчиків, які прагнуть «робити» свое життя з батька. Роль батька величезна у прилученні дітей до праці на благо суспільства і сім'ї. Для сім'ї дуже істотно, що в ній є батько. Адже сам факт його відсутності робить сім'ю ущербною, знижує її можливості у вихованні дітей.

Діти дуже чутливі до стилю життєдіяльності батька aбoматері, до їх громадського обличчя, до виконання ними батьківських обов'язків. «Щоб з покоління в покоління ставала все міцнішою нитка, яка зв'язує предків і нащадків, батьків і синів у єдину плоть, в єдину душу, в єдине серце народу,— писав В. О. Сухомлинський,— треба зміцнювати цю нетлінну нитку спільною працею поколінь, треба виховувати, щоб син продовжував справу, розпочату батьком, передавав естафету своєї праці дітям. У цій істині вся суть того громадського виховання, яке є важливим завданням школи і сім'ї».

Батько в сім'ї — це її фізична і духовна опора, міцні плечі годувальника і захисника. В більшості сімей він справжній глава сім'ї, його авторитет має величезне значення. Звичайно, є немало сімей, де батьки недостатньо виконують свій батьківський обов'язок. У таких сім'ях дуже важко доводиться матері. На її тендітні плечі лягає не лише материнський, а й значна частина батьківського обов'язку: підтримання дисципліни в родині, турбота-про її матеріальний добробут, встановлення нормальних відносин з іншими родинами та суспільними інститутами. У нас є чимало батьків, які свої прямі обов'язки перекладають на матір. Якщо ж у такій сім'ї є хлопчики, то вони змалку, маючи перед собою негативний приклад батька, привчаються знімати з себе обов'язки. Одружившись, вони прагнутимуть діяти так само, як і їхній тато. До речі, під впливом батька й дівчатка привчаються звалювати все на матір.

Обов'язок батька — зробити все, аби дати своєму синові чи доньці путівку в самостійне життя, а насамперед прилучити їх до трудової діяльності, допомогти правильно обрати професію, ствердити себе в ній. Неправильно думають деякі батьки, що дітям потрібна від них лише матеріальна допомога. Діти чекають від тати підтримки моральної і психологічної, як людини з добре організованою волею, твердим характером, усталеним способом життя.

Успішне виконання материнського і батьківського обов'язків можливе за умови, коли батьки добре знають психологічні якості своїх дітей, постійно їх вивчають і враховують. Виконання батьківських обов'язків найповніше здійснюється у процесі спілкування матері (батька) з дитиною. Тут діють такі соціально-психологічні механізми передачі та засвоєння соціального досвіду, як наслідування, уподібнення, захоплення особистим прикладом тощо.

Змістовне спілкування батьків і дітей духовно збагачує і тих і тих, шкода тільки, що такому спілкуванню в сучасних сім'ях приділяється недостатньо уваги. Нерідко діти змушені спілкуватися з модними речами у квартирі, а не з щирими серцями своїх батька та матері. В таких сім'ях, як правило, зростають люди з міщанською психологією.

Коли в сім'ї побутує дух гендлярства, нестримної користі, цинізм в оцінці дій і вчинків, даремно сподіватися на виховання моральної чистоти і благородства у дітей.

Що може і що повинно робити соціалістичне суспільство, аби протистояти сімейному міщанству? — Створювати здорове соціальне середовище, міцний колектив. Виробляти у дітей за допомогою наставників, вихователів непіддатливість до міщанських впливів. Створювати для них такі життєві ситуації, які змушували б дитину (підлітка) діяти не по-міщанському, а відповідно до вимог гуманістичної моралі.

Виконання материнського і батьківського обов'язку істотно залежить від особистості матері чи батька. Вимогливість до себе, до своєї зовнішньої і внутрішньої культури, багатий емоційний світ матері, витримка і воля батька, знання батьками запитів та інтересів своїх дітей, вміння зрозуміти їх позицію, здатність співпереживати разом з дітьми, бути для них добрим прикладом — вже за це діти, безперечно, поважатимуть батьків, пишатимуться ними. Мабуть» найчастіше батьки виконують свій батьківський обов'язок, даючи ділові, конструктивні поради дітям. Треба лише, щоб ті поради не були надокучливими, 0езапеляційними, щоб батько або мати залучали саму дитину, особливо в юнацькому віці, до вироблення самостійної думки щодо поводження в кожному випадку. До обов'язків батьків ми відносимо також допомогу дітям у виробленні ними своїх власних життєвих програм.

Однією з форм навчання дітей, а отже, зв'язку поколінь, є батьківські листи. Це можна проілюструвати на двох прикладах: «Листи до сина» Честерфілда і«Листи до сина» В. О. Сухомлинського. Перші з них написані у XVIIIстолітті англійським філософом-мо-ралістом, графом за соціальним походженням. Другі в документом нашої соціалістичної доби; вони написані професійним учителем з Павлиша. Є щось спільне у цих «Листах» — обидва батьки хочуть, щоб сини стали їхніми гідними спадкоємцями, ствердили собі добре ім'я на землі. Тому й уболівають про виховання своїх дітей, гідно виконуючи свій батьківський обов'язок. Крім того, вони дають можливість іншим людям за допомогою цих «Листів» прилучитися до їх непересічного виховного досвіду.