Смекни!
smekni.com

Роль народних звичаїв та традицій у розвитку музичного світогляду дітей дошкільного віку (стр. 6 из 7)

Новорічна обрядовість давня, як сам світ. Колядки, щедрівки, новорічні засівальні обряди, парубоцькі ватаги під супровід троїстих музик з казковими персонажами «Маланки» та «кози», - все це глибокі народні традиції, пов’язані з зустріччю Нового року.

В садочку, починаючи з ясельного віку, діти співають колядки.

Дівчинка: «Я маленька дівонька,

Як у полі квітонька.

На сопілці граю

Вас з Різдвом вітаю.»

Хлопчик: «Я маленький хлопчик,

Виліз на стовпчик,

На дудочку граю,

Вас усіх вітаю.»

Серце радіє, душа оновлюється щоразу, бачачи, як ці малі крихти співають, нехай навіть вимовляючи половину з тих слів, але з повною віддачею.

Декілька років підряд вертеп дітей з нашого садочку ходив по вулицях, ми заглядали в магазини, банки, в аптеки колядувати. На вулиці люди фотографували маленьких колядників, тішилися з того, що живуть традиції нашого народу, не вмирають. І кладуть, як і має бути, у торбу міхоноші хто цукерочки, хто грошики на садок чи на забавки. А як тішаться самі колядники!

Свято весни (Стрітення). Разом з пробудженням природи від зимового сну в Україні починається цикл весняних свят.

Олекса Воропай так подає образ весни: «Вона, ця дівчина – весна, - бажаний і довгожданий гість, її закликають дівчата піснями-веснянками, її зустрічають діти з дарами – солодким печивом у вигляді пташок, її уособлює найкраща з дівчат напередодні св.Юрія «Ляля» або «Леля», що одягає на себе білу вишиту сорочку, кладе на голову вінок з весняних квітів, оперізується «зеленим» поясом з трави і квітів, і роздає дівчатам діри-вінки, що вістять весілля». Наші пращури уявляли весну цілком реальною особою – стрункою, веселою, заквітчаною та співучою юнкою. Там, де вона з’являлась, все оживало, квітло, дзвеніло піснями».

Закликання Весни пов’язане насамперед із птахами. Найпоширенішою формою зустрічі весни в Україні були дівочі хороводи та веснянки, наприклад:

«Ой, на горі кладочка,

Там одила паночка,

Розсипала пір’ячко

На наше подвір’ячко.

Ходім, ходім, діточки

На поле поляночку

Позбирати квіточки,

Співати весняночки.

Ой, нагорі пісенька,

Там ходила дівчинка,

Розтуляла віченьки

У кожної квітоньки.»

Чудова, лірична мелодія цієї весняночки. А скільки їх і ліричних, і жартівливих, і просто веселих в нашого народу? І не злічити! Одна краще за іншу. Ось і водить дітвора нескінченні гаївочки, славлячи Весну і Бога.

Великдень. Це свято весняного воскресіння, оновлення природи, духовного очищення, це Великий День повороту сонця. Ритуальне дерево Нового року – ялинка, а весни – верба. Великодня Верба – Прадерево життя.

Великдень – початок хліборобського року. Християни святкують Великдень як воскресіння Сина Божого Ісуса Христа.

«Христос Воскрес! Христос Воскрес!

Радість небо нам являє,

Паска красна нас вітає.

Радуйтеся, люди нині,

Бог дав щастя всій родині,

Бог дав радість із небес –

Христос Воскрес!»

Зі слів: «Христос Воскрес!» і відповіді: «Воістину воскрес!» вже скільки віків починається це світле свято. «На Великдень червоне яєчко славиться», - казали в народі. Яйце – символ життя на землі: і пасочка печеться – тіло Боже. Збирається Великодній кошичок, в який входить, окрім Паски, яєчок (крашанок чи писанок), шинка, ковбаса, хрін, масло, сир і посвячується він у церкві після Служби Божої. А згодом біля церкви діти водять веснянки та гаївки, прославляючи святе Воскресіння Сина Господнього Ісуса Христа і відродження самої природи, перемоги добра над злом.

Маленькі діточки, тримаючи у руках дерев’яні писаночки, співають:

«Куда-кудак, куд-кудак,

Знесла яйце як кулак»,

А старші:

«Ой, Марічка писанки писала,

На Великдень дітям дарувала

Гори в них високі і смереки,

Світ від них дивується далекий…»

А які чудові гаївки! «Хто видав, хто чував Соломію на торзі», «Купса», «Подоляночка», «Жучок»:

«А в нашого Жучка золотая ручка:

Грай, Жуче, грай, небоже,

Най ти Господь допоможе

Грай, Жуче, грай!

А в нашого Жученька золотая рученька:

Грай, Жуче, грай, Жучеой, грай, Жуче, грай, небоже,

Най ти Господь допоможе.»

Дуже багато варіантів кожної гаївки, в кожній місцевості співають по своєму. Цікаві забави із писанками та крашанками «Навбитки», «В котка», «Хованки», «Діставалки», «Хто далі покотить писанку», «Чия писанка сильніше», «Покрути яйце».

Ще на Великодні свята, перед тим, як має зійти сонце, люди відчиняли усі віконця, відхиляли фіранки на вікнах і усували все, що не пропускало до хати чародійного проміння великоднього сонця, що за народними традиціями і віруваннями приносить у дім щастя і здоров’я.

Після Служби Божої та освячення розходилися по домівках, гостях, христосуючись дорогою з усіма зустрічними та обмінюючись писанками та крашанками. Великдень, як і Різдво – сімейне свято.

Великоднє гаювання (грища та розваги) відбуваються переважно протягом перших трьох великодневих днів, продовжується на Проводи (тобто наступного тижня).

IІІ. Заключна частина. Від народознавства до свідомого патріотизму

Виховувати свідомого громадянина і патріота означає сформувати в дитини комплекс певних знань, особистісних якостей і рис характеру, що є основою спеціального способу мислення та спонукальною силою у повсякденних діях, вчинках, поведінці, йдеться про:

патріотичну свідомість, громадянську відповідальність і мужність, громадську ініціативність та активність, готовність працювати для розквіту батьківщини, захищати її, підносити її міжнародний авторитет;

повагу до конституції, законів української держави, прийнятих у ній правових норм, сформовану потребу в їх дотриманні, високу правосвідомість;

досконале знання державної мови, постійну турботу та піднесення її престижу й функціонування в усіх сферах суспільного життя й побуту;

повагу до батьків, свого родоводу, традицій та історії рідного народу, усвідомлення своєї належності до нього як його представника, спадкоємця та наступника;

дисциплінованість, працьовитість, творчість, турботу про природу та екологію рідної землі;

фізичну досконалість, моральну чистоту, високу художньо-естетичну культуру;

гуманність, шанобливе ставлення до культури, вірувань, традицій та звичаїв інших народностей, що населяють Україну.

Щоб діти стали народом, традиціями їх треба виховувати (а це покликана забезпечити незалежна Українська держава), необхідно аби вони за час навчання, виховання в сім’ї, дошкільному закладі, школі міцно засвоїли духовність, культуру рідного народу, глибоко перейнялися його національним духом, способом мислення і буття. Адже нація – це насамперед сукупність різноманітних духовних прикмет (Ю.Липа) та природних (біологічних, психічних), історично зумовлених ознак «тіла, душі, розуму» (К.Ушинський), тобто психології, характеру, інтелекту певної культурно-історичної спільноти людей. Зрозуміло, що всі ці якості треба виховувати в дітей з опорою на ті засоби, методи, способи, традиції, які вироблені народом впродовж усього історико-культурного розвитку, тобто на засадах українського народознавства (українознавства).

Педагогічний аспект народознавства спрямований на те, щоб діти розумом і серцем засвоїли народну мораль, певні норми поведінки, етику й естетику побуту, культуру, оволодівали вміннями та навичками трудової діяльності, фізичного вдосконалення тощо.

Українське народознавство – це чітка система високоефективних ідей, принципів і методів, доступних та емоційно наснажених засобів, прийомів і форм роботи з дітьми. Зокрема, народознавчі принципи визначають вихідні положення, згідно з якими організовується навчально-виховний процес. Ось деякі з них:

Принцип пріоритетності української національної ідеї у вихованні.

У преамбулі Конституції України, в Декларації про державний суверенітет України, Акті проголошення Незалежності України, Законі України «Про дошкільну освіту» та в інших державних документах визначено головну ідею українського народу – побудову Української незалежної держави.

Саме цю ідею покладено в основу навчально-виховного процесу в закладах освіти. На її засадах побудовано Державну національну програму «Освіта» (Україна ХХІ століття створена», нова навчальна та виховна програма «Я у світі», розробляються концепції, готується нове покоління підручників і посібників, обґрунтовуються нові виховні системи. Вона є основоположним принципом громадського виховання і передбачає формування національної свідомої особистості людини, гідної своєї держави.

Принцип поєднання національного та загальнолюдського у вихованні.

Специфічно національне і загальнолюдське не альтернативні, а взаємозв’язані аспекти в процесі пізнання дитиною особливостей життєдіяльності свого етносу, в її духовному розвитку та становленні як громадянина. Саме усна й писемна творчість народу, його культурні традиції, мистецтво, мова, національні за своєю сутністю і змістом, водночас вбирають у себе елементи загальнолюдської культури, її цінності і ідеали. Національне не виключає загальнолюдського.

Принцип систематичності й неперервності виховання.

Він забезпечує послідовність і наступність прилучення дітей до духовності народу, формування цілісної особистості зі стійкими громадянськими й патріотичними якостями.

Енциклопедією життя, праці, побуту, дозвілля народу є народний календар. Кожна дата, свята, зазначені в ньому, - це традиції і звичаї, які найтісніше пов’язані з природою рідної місцевості та трудовою діяльністю людини.

Народні традиції, звичаї та обряди, об’єднуючи минуле й майбутнє народу, старші і молодші покоління, інтегрують людей у високо розвинену сучасну націю.