Смекни!
smekni.com

Роман Ч.П. Сноу "Пора сподівань" як роман виховання (стр. 2 из 4)

Перед нами характерні мотиви втрачених ілюзій, але звучать вони по-іншому, порівнюючи з класичним, „бальзаківським" трактуванням. Звичайно, головною причиною розчарувань молодого героя в суспільних ідеалах і власних можливостях була невідповідність між суспільством та моральними запитами й соціальними потребами людини. Елементи такого, різко критичного осмислення теми є в „Порі сподівань": згадаймо типи провінційних буржуа, формалістичну процедуру іспитів на звання адвоката. Звичаї контори Герберта Гетліфа й відчайдушні спроби Еліота пробитися без зв‘язків і капіталу в лондонський юридичний світ. І все ж історія становлення Еліота - не так бальзаківський „роман кар‘єри”, як продовження лінії Флобера в зображенні „виховання почуттів". [4, 361]

Творці цього типу західного роману, як колись і Г. Флобер у „Вихованні почуттів", звертаються до „середнього героя". Еліот у Сноу, так само, як і герой Г. Гріна, Дж. Стейнбека, Дж. Апдайка, М. Фріша та інших сучасних реалістів, - людина не видатна. Тим вірогідніші і точніші висновки письменника про духовні закони часу, якщо шлях до їхнього розкриття лежить через типове, повсякденне. Льюіс Еліот розумний, здібний, працьовитий, але далеко не геніальний; свої перемоги і поразки він недарма називає однаково - „незначними". Еліот чуйний, уважний, скромний. Саме ці якості викликають симпатії ще в першій „дитячій” частині роману. Розумний і вразливий хлопчик щиро переживає приниження сім‘ї після батькового банкрутства. Люблячий і уважний син, Еліот розуміє і поділяє надії матері, щодо його майбутнього. Хлопчик відчуває вдячність батькам, сум, біль зневаженої гідності, але він ще не здатний перейнятися болями іншого. Навіть перед смертю матері Еліот не спроможний подолати свою внутрішню відчуженість, надихнутися силою її мрії, відповісти серцем на її почуття. [4, 362]

Стосунки Еліота та його матері вводять у роман тему егоцентричної любові - адже саме так Ліна Еліот любила свого старшого сина, і так любитиме Льюіс свою майбутню дружину, Шілу Найт.Ч.С. Сноу надавав велике значення цій сюжетній колізії, а образ Шіли вважав одним з кращих у всій серії. Вісім років служіння психічно неврівноваженій жінці, готовність вибачити її вибрики, терпіти муки фізичні й духовні, здається заперечують егоцентризм почуття Еліота до Шіли. Але жорстоке втручання Еліота в її долю, зумовлений цим розрив Шіли з Х‘ю виявили себелюбне, власницьке начало в почутті Еліота. Він подолав опір Шіли, проте їхній шлюб тільки продовжив його страдницьке „виховання почуттів". [4, 370]

Що ж постає у фіналі твору - апогей духовного розвитку героя, чи його крах, велика душевна перемога чи тотальна поразка? Лише тепер Еліот до кінця пізнав себе й по-справжньому зрозумів іншу людину. Примирення з Шілою означає для нього довічне ув‘язнення, і все ж він подумки розмірковує: „Мене не полишала надія... Я не заплющував очі на правду життя. Я ніколи не зможу зняти з себе відповідальність за Шілину долю". [5, 210] Правда життя, відповідальність, надія. Всі ключові поняття гуманістичного кодексу Сноу зійшлися в короткому абзаці, і це означає, що симпатичний автору персонаж виборов право бути героєм у повному розумінні цього слова. Еліот житиме надією, дбатиме про себе і про інших, але керуватиметься правдою життя й не відступить перед тягарем відповідальності за те, що становить її сутність. Духовні завоювання „Пори сподівань" ще не раз перевірятиме життя, герою доведеться захищати їх словом і ділом, але це вже тема майбутніх романів про нього. [4, 372]

Розповідь про своє життя Льюіс Еліот починає з 1914 р. Сноу не ставить за мету прослідкувати зрілість свого героя. Задача письменника виявити ті основні моменти, які, назавжди запавши в дитячу пам‘ять, визначили поведінку і звички його персонажу на все життя. [4, 373]

Багато уваги в романі приділено відносинам Льюіса з матір‘ю. Жінка з дуже розвиненим честолюбством, вона тяжко переживає банкрутство чоловіка, виношує честолюбні плани, центральне місце в яких надається її старшому сину Льюісу. Мати любить сина, але її почуття мають дещо нав‘язливий характер. Це перший в циклі прояв теми егоїстичного кохання.

Почуття до Шейли стають перепоною на шляху працелюбного і здібного Льюіса. Відношення Льюіса до Шейли - це, з одної сторони, та ж романтична любов, яка прийшла на сторінки художньої літератури в ХІХ столітті. В той же час це різновидність егоїстичного, нав‘язливого кохання, що найгіршим чином впливає на людські відносини. [4, 374]

Трагічній історії Льюіса і Шейли присвячена більша частина „Пори сподівань". З першої ж зустрічі з Шейлою Льюіс відчуває потяг до неї, хоча знає, що вона холодна від природи. Ненатуральність їх відносин у тому, що Льюіс страждає і водночас отримує задоволення від того, що опікується своєю неврівноваженою нареченою (а пізніше - дружиною). Коли Шейла вперше в житті закохується, Льюіс, завжди такий порядний і принциповий, виявляється здатний навіть на підлість. Щоб не дати зблизитись Шейлі з Х‘ю Смітом, Льюіс відкриває йому очі на психічну неповноцінність Шейли. У зв‘язку з цим в циклі виникає, поки що в психологічному аспекті, тема влади над людиною: „... Мене перенаповнювала радістю свідомість моєї влади, можливість відмітити, - усвідомлення, що я можу продиктувати свою жорстоку волю... Своїми словами я мстив за роки приниження, за те, що я не знав взаємного кохання". [5, 247]

Льюіс приходить до висновку, що свідомо шукав те, що мав у шлюбі з Шейлою, від якої отримував менше уваги, ніж випадковий знайомий. „... В основі моєї натури ховались певна гордість і марнославство, котрі не тільки примушували мене нехтувати собою, але і заважали мені починати найглибші людські відносини на рівних умовах”. [5, 524] Об‘єктивний розвиток образу Льюіса Еліота вів до необхідності передивитись його відносини з Шейлою. Але прогресуюча хвороба Шейли закінчилась самогубством. [4, 375]

Поворотним пунктом в житті центрального героя стає його зустріч з Маргарет Девідсон. Повноцінне і взаємне почуття сприяло його моральному відродженню, допомогло знову відчути енергію і смак до життя.

Образ Шейли з її протиріччями і відхиленнями прекрасно вдався автору, а ось образ Маргарет вдався значно блідніше. Цілком позитивна, ідеалізована, занадто вірна, друга дружина героя занадто раціоналістична. Напевно відчувши це, Сноу в наступних томах звів її роль до мінімуму. [4, 371]

Персонажі Сноу наділені оптимізмом, з якими б труднощами їм не приходилось би боротися. Так „пора сподівань" закінчується, здавалось би, безнадійною для Льюіса ситуацією. Йому 28 років, а він ще не наблизився до того, до чого йшов. Він знає, що, поки зв‘язаний з Шейлою, йому не втекти від тяжкої відповідальності за неї, не добитися успіхів в адвокатурі, хоч він і виявив себе здібним юристом. І все ж герой Сноу не впадає у відчай. „Теплий вітер навіював гарні думки, і всіма фібрами своєї душі... я відчував як в мені росте надія, надія молодості”. [5, 287]

Сноу виявляє себе як тонкий ліричний художник. Дрібними штрихами змальовує він гамму почуттів, які переживає центральний персонаж. Цьому допомагає і простий, але виразний діалог. Прекрасні і образи другорядних персонажів, які відтіняють одну з важливих особливостей характеру Льюіса, і дозволяє йому критично глянути на себе. „Тепер я знаю, марна доля тих, хто стає тільки глядачем... Зовні, на відміну від містера Найта, я не був марнославним але в відношенні до людей я відчував подібне... Існував й інший наглядач, який вважав себе набагато вищим від простих смертних, - місіс Б‘ючемп. Так, між нами було щось спільне. Так, містер Найт, вона і я, ми всі були зв‘язані духовною радістю”. [5, 645] Кожний з героїв виробляє свої життєві принципи, свою систему моральних цінностей.

Роздумуючи про друзів, про пошуки і вагання, Льюіс починає краще розуміти самого себе, критично оцінювати різні етапи свого шляху. [3, 250]

Так цей твір письменника, ведучи за собою читача плутаними стежками внутрішнього життя героїв, розкрив у їхніх сподіваннях, радощах і стражданнях ті фундаментальні поняття, якими жив Сноу і якими живилася його творча філософія. [2, 261]

Своєрідна композиційна й стильова будова роману „Пора сподівань”. Сноу вірний собі в тому, що роман-сподівань, роман-самоаналіз, написаний від особи головного героя, лишився розмаїтим епічним полотном. Автор послідовно поєднує в образах соціально-типове й індивідуальне. Так, гострі характеристики другорядних персонажів часто викликають у читача історико - літературні асоціації - містер Візі, начальник відділу, де розпочинає свій шлях Еліот, повірений Холл в конторі Гетліфа нагадують чимось діккенських крючкотворів. Індивідуалізує ці образи не тільки портретна характеристика, а й їхня художня функція в процесі „виховання” героя. Візі, Холл, Гетліф являють собою різні типи людей, що програли битву з життям. Містер Візі, який зі скорботною ненавистю вдивлявся крізь скельця окулярів у обличчя кожного потенційного конкурента, - елементарний приклад людини, неспроможної досягти успіху. Але й Персі Холл, попри всі свої зв‘язки й достаток змушений задовольнитися роллю „сірого кардинала" при галасливому нездарі Гетліфі, й сам Гетліф тримається на плаву, лише нещадно експлуатуючи своїх стажистів і покладаючись на випадок. Чи не нав‘яже життя Еліоту якусь із моделей цього псевдоіснування? Так характеристика другорядних персонажів доповнює розвиток центрального конфлікту. [5, 684]

Комічними рисами щедро наділені Шілині батьки, особливо містер Найт. Його образ, безперечно, продовжує низку сатиричних типів селянських священиків, створених класиками англійського роману від Філденга й Смолетта до Теккерея й Троллопа. Але бундючний Найт з його удаваним високоінтелектуальним життям - це ще одна пересторога для героя. Марнославство нікчемного існування нерідко ховається під маскою удаваної скромності. [5, 686]