Смекни!
smekni.com

Підготовка руки дитини до письма (стр. 4 из 6)

Домашніх завдань з письма діти не одержують. Для заохочення дітей в старанності, умінні охайно тримати зошити, правильно і красиво виконувати будь-яке завдання, варто поводить виставки дитячих зошитів з різноманітними конкурсами.

1. Каліграфія

Навчаючи дітей каліграфії, вчитель мусить постійно прагнути того, щоб дати їм необхідні знання і навички правильного і розбірливого, красивого і грамотного письма, бо від цього великою мірою залежать подальші успіхи в навчанні.

Величезне значення в процесі навчання має саме система початкової освіти. Найважливішу роль у цьому має відіграти активна і висококваліфікована праця вчителів. Слід розв’язати перед усім питання про грамотність учнів, а правильне і красиве письмо і є однією з важливих передумов розвитку навичок правопису. Під час навчання першокласників грамоти і правопису вчитель стикається з багатьма нерозв’язаними питаннями, що пов’язані головним чином з неоднаковим розумовим розвитком і підготовкою дітей. За таких умов і виникає необхідність врахування цієї різниці в розвитку мислення дітей, пам’яті, уваги, умінні слухати й бачити, писати.

Курс каліграфії посідає важливе місце в навчальному плані підготовки вчителів початкових класів. Він має дати майбутнім класоводам знання, необхідні для навчання школярів каліграфічного письма.

Каліграфія – це мистецтво розбірливо, чисто і красиво писати. На позначення цього терміна колись вживалися й інші назви: краснопис, чистописання.

Методика каліграфії, як наука вивчається за такими етапами:

- Навчання дітей письма елементів написання букв;

- Написання малих і великих букв алфавіту;

- Поєднання букв у склади, буквосполучення та слова, вироблення навичок написання їх;

- Удосконалення графічних навичок письма шляхом проведення каліграфічних хвилинок на уроках фонетики, граматики та правопису.

Учитель початкових класів повинен мати ґрунтовні знання з усіх предметів навчального плану, в тому числі із каліграфії, оскільки цього вимагає специфіка його роботи.

Методика каліграфії як навчальний предмет розкриває різноманітні методи, прийоми і способи в навчанні каліграфії, закономірність розвитку техніки письма в молодшому і старшому віці, її знання дає змогу запобігти помилкам при написанні буквенних елементів, букв, слів, речень. Методика містить також різноманітні поради щодо виправлення неохайного, неправильного почерку.

Каліграфія, як і методика її викладання, - невідємна і складова частина цього предмета. Вона тісно пов’язана з психологією дитини молодшого віку, особливостями її уваги, мислення, пам’яті тощо. Безпосередній зв'язок цей навчальний предмет має з графікою, педагогікою, фізіологією, сучасним мовознавством і передовою шкільною практикою. Тому вивчення будь-якого практичного питання слід пов’язувати з відповідними правилами, що їх визначає методика.

Каліграфія має також зв'язок з усіма іншими предметами, що викладаються на факультетах підготовки вчителів початкових класів, адже під час виконання будь-якого письмового завдання чи певної вправи майбутній педагог мусить писати каліграфічно, тобто і грамотно, і охайно, і гарно. Лише за таких умов можна успішно опанувати каліграфію та методику її навчання в педагогічних вузах і училищах.

2. Методи навчання каліграфічного письма.

Навчання каліграфічного письма в початковій школі проводиться за такими методами: лінійним, тактовим, аналітико-синтетичний, або генетичним, копіювальним.

2.1 Лінійний метод.

Лінійний метод було винайдено на початку ХІХ століття, з часу запровадження в школах розлінованих зошитів. Цей метод полягає в навчанні дітей каліграфічного письма по лініях графічної сітки надрукованої в зошитах. Розліновка полегшує учням засвоєння правильного написання літер потрібного нахилу, правильного поєднання елементів і дотримання певних проміжків між елементами та літерами. За допомогою графічної сітки вчитель може легко пояснити дітям, як правильно писати будь-яку букву чи слово, воно також сприяє розвитку окоміру дитини і плавності письма.

Лінійний метод протягом його історичного розвитку був пов'язаний з п’ятьма графічними сітками.

Графічна сітка або розліновка №1 мала ширину рядка 8 мм, середню рядкову лінію та густі похили (див. додаток 1). Однак така розліновка в процесі письма обмежувала рухи руки дитини густою сіткою ліній, мало розвивала окомір, тому вона не використовується сучасною школою.

Графічна сітка №2 (див. додаток 2) це робочий рядок завширшки 5 мм, середньої рядкової лінії немає, але з густими похилами контрольними лініями. Така в розліновка давала змогу дитині на око знаходити середину висоти робочого рядка, тобто букви, і, таким чином, більше привчала до орієнтації школяра в робочому рядку.

Графічною сіткою №3 в початковій школі почали користуватися наприкінці 70-х років, використовують її і сьогодні в перших класах. Ця сітка має робочі рядки (на них пишуться основні букви) і широкі (допоміжні). З широкого рядка починають писати великі літери чи продовжують написання окремих малих (див. додаток 3). Робочий рядок (4 мм) утворюють верхня і нижня рядкові лінії, а крім того є допоміжна лінія – надрядкова чи підрядкова, яка розташована на відстані 12 мм від робочого рядка. Проміжок між контрольними лініями становить 25 мм.

Зошити з графічною сіткою №3 рекомендовані для навчання письма першокласників 6-річного віку.

Графічна сітка №4 (див. додаток 4) має робочий рядок завширшки 3 мм, утворений верхньою та нижньою лінією; допоміжних і контрольних похилих ліній немає.

Зошит з такою сіткою дає можливість учням самостійно орієнтуватися в просторі і відповідно потребує більшої уваги і точності при письмі. Подовжені лінії в таких зошитах школярі будуть писати до середини широкого рядка.

Графічна сітка №5 (див. додаток 5) – це зошит в одну лінію, лінії нанесені на відстані 9 мм одна від одної. Малі букви в цьому зошиті першокласники пишуть заввишки 3 мм (майже з середини рядка), а великі – заввишки 6 мм (дві третини загальної висоти).

Лінійний метод, якщо ним користуватися довгий час, має свої недоліки. Якщо учні вже навчилися повільно писати малі і великі літери, набули навичок похилого письма, тоді сітка зошита певною мірою гальмує процес письма, надмірно обмежуючи своїми рамками рух пальців. Густота сітки, крім цього, стомлює зір учня. С 1971-1972 навчального року в школах України затверджено зошити лише з двома графічними сітками для навчання дітей – семиліток каліграфічного письма, а з 1984 р – для учнів 6-літнього віку введено три розліновки зошитів.

У зошиті з розліновкою №3 школярі пишуть у першому класі та у першому півріччі другого класу. У зошиті з 5 сіткою починають писати з другого і продовжують у третьому, четвертому і в наступних класах.

Отже, лінійний метод відіграє важливий метод у навчанні учнів каліграфічного письма в початкових класах.

2.2 Тактовий (ритмічний) метод.

Тактовий або ритмічний метод широко застосовується під час навчання дітей каліграфічного письма в початкових класах.

Аналізуючи письмо учнів 3-річної та 4-річної початкової школи, спостерігаючи за темпом його виконання, можна помітити, що з самого початку навчання учнів у школі в кожного з них виробляються індивідуальні риси, свій темп письма. Одні учні пишуть дуже повільно, інші доволі швидко. Щоб забезпечити поступовий перехід дітей від повільного письма до більш прискореного, застосовують тактовий метод. Цей метод полегшує вчителю проведення уроку і виробляє в учнів однакову швидкість письма.

Ритмічним методом користувалися у навчанні писати всі майстри каліграфії: П.Є. Градобоєв, В.С. Гербач, В.А. Салгін, М.М. Боголюбов та інші.

К.Д. Ушинський писав: "Такт для руки, яка пише, означає те саме, що і для танцюючої ноги. Точний розмір у русі – ось і вся таємниця гарного і швидкого письма. Подивіться на руку доброго писаря, і вам спаде на думку вправна нога, що танцює на паркеті: в обох рухах основа одна й та сама – такт".

Письму під лічбу передує кропітка робота вчителя, спрямована на засвоєння учнями конфігурації букви та послідовності її написання. Коли діти напишуть один-два рядки, а вчитель перевірить написане, зробить відповідні виправлення і впевниться в тому, що написання засвоєне, він пропонує всім класом приступити до написання цієї букви під лічбу. Лічба дається на основні штрихи, що пишуться зверху вниз або зліва направо. Всі інші елементи які пишуться знизу вверх, завжди виконуються під протяжний звук і : раз і, два і, три і…

Застосування ритмічного методу зосереджує увагу учнів, пожвавлює роботу і зрівнює темп письма дітей усього класу. Спочатку вони пишуть у повільному темпі, поступово використовуючи його. Письмо під такт допомагає учням установити постійний ритм пальців, необхідний для написання цілого ряду літер. Він запобігає також рвучким і поспішним рухам руки, що буває причиною неохайного і брудного письма.

Тактовий метод запроваджується залежно від структури уроку письма, протягом 10-12 хвилин з перервами. Кількість написаних букв за хвилину є показником швидкості письма кожного учня. Однак швидкість письма не повинна впливати на його якість. Якщо вчитель помітив, що при взятій ним швидкості лічби діти починають припускатися помилок у написанні елементів чи букв, то швидкість потрібно негайно уповільнити, і навпаки, при позитивних результатах її можна прискорити. Лічба дається з орієнтування на тих учнів, які пишуть в середньому темпі. Зловживати цим методом навчання не слід, його треба застосовувати тільки тоді, коли він може пожвавити роботу в класі, коли є потреба вплинути на відстаючих і пригальмувати дітей, що пишуть з надмірною поспішністю і роблять помилки.

Отже, тактовий метод має позитивне значення, хоч відіграє тільки допоміжну роль. Він більш корисний як прийом для поступового переходу учнів на прискорене письмо, а не як метод початкового навчання.