Смекни!
smekni.com

Методика залучення учнів до національної культури в процесі занять петриківським розписом (стр. 10 из 12)

VІІІ. Заключний інструктаж.

Мета діяльності: підведення підсумків виконаної роботи за визначеними критеріями: охайність, композиційне вирішення, творчий підхід, якість перехідного мазка, гармонійність поєднання кольорів, самостійність в роботі.

Методи навчання: за метою навчання – метод контролю і самоконтролю процесів і наслідків праці.

Домашнє завдання: повторити пройдений матеріал; створити по три фрагменти стрічкового орнаменту за власною фантазією або за ідеями друзів. На наступне заняття взяти всі ті самі прилади і матеріали для продовження творчих пошуків.

Прибирання робочих місць.

Інструкційна картка

Послідовність малювання стрічкового орнаменту «бігунець»

Операція

Прийоми виконання
1. Провести дві горизонтальні обмежуючі лінії Ширина між ними залежить від задуму (3–5 см)
2. Розмітити довжину мотива Повторити розмітку протягом всієї задуманої довжини орнаменту
3. Намалювати основні елементи, враховуючи їх ритмічність Спочатку простим олівцем, а потім фарбами
4. Сполучити їх хвилястою чи прямою лінією (можна уявною) Пензликом з фарбою, якщо вона не уявна. В іншому випадку – простим олівцем
5. Намалювати додаткові елементи Листя – звичайне та пірчасте, билинки, «зернятка» та «кривенькі зернятка»
6. Витерти допоміжні лінії Гумкою

Інструкційна картка

Виконання перехідного мазка

№ п/п Операція та прийоми її виконання
1 НАПИСАННЯ МАЗКА На пензлик набрати темну фарбу
2 Верхівкою (іноді бічною частиною) пензля набрати фарбу світлішого тону
3 Написати мазок: а) спочатку тягнути світлий вусик
б) продовжити тягнути до появи темнішого відтінку
в) в момент набуття темним кольором певної сили натиснути пензлем і закінчити мазок

3. Педагогічний експеримент

3.1 Об'єкт і предмет дослідження

Об'єктом дослідження дипломної роботи є зміст навчання. При вивченні петриківського розпису застосовують принцип інтеграції змісту освіти. Інтеграція змісту освіти в середній школі полягає у послідовному, від уроку до уроку, поєднанні знань, що здобуваються учнями у процесі навчання, при вивченні окремих предметів та у формуванні в їх свідомості природно-наукової картини світу. Принцип інтеграції стосується знань, методів, форм навчання і контролю. У природничо-науковій освіті він стосується фундаментальної закономірності природи. Мета інтеграції гуманізація та гуманітаризація навчально-виховного процесу через формування цілісної свідомості соціально-зрілої особистості учнів.

Предметом дослідження роботи є міжпредметні зв'язки між заняттями петриківським розписом та основними загально-освітніми предметами середньої школи. При вивченні розпису використовують знання з народознавства, хімії, біології, креслення, малювання.

Міжпредметні зв'язки поділяють на три види: супутні, наступні, попередні.

Супутні зв'язки – коли учні застосовують знання, отримані на уроках народознавства, малювання, біології при роботах на уроках трудового навчання.

Наступні зв'язки передбачають використання в курсі петриківського розпису раніше набутих на уроках народознавства, природознавства та малювання знань і умінь.

Попередні зв'язки – коли на заняттях з петриківського розпису учням дають знання, закономірності, а обґрунтування їх вони отримують на уроках хімії, біології, креслення в подальшому навчанні.

3.2 Методика і проведення досліджень

1. Збір даних та статистичне зведення одержаних результатів.

Аналіз програм для середніх загально-освітніх шкіл з біології, креслення, малювання, народознавства та праці (1–9 класи). Представлення результатів зведення у вигляді таблиці.

Клас Предмет Тема предмету Тема заняття з петриківського розпису Вид міжпредметного зв'язку

2. Дослідити міжпредметні зв'язки між петриківським розписом та іншими предметами.

Результати представити у вигляді таблиці.

Таблиця 1. Міжпредметні зв'язки між петриківським розписом та іншими предметами

Теми занять з петриківського розпису

Теми предмету

1 2 3 4 5 6 7 8 9
1
2
3
4
f

f – частота повторення тем з кулінарії при вивченні інших предметів.

3. Встановлення закономірностей за графічними зображеннями.

Побудова полігона частоти, яка тема петриківського розпису найчастіше перекликається з біологією, кресленням, малюванням та народознавством.

4. Побудова загального графіка міжпредметних зв'язків занять з петриківського розпису, народознавства, малювання, креслення та біології.

– креслення – малювання.

– біологія – народознавство.

3.3 Результати досліджень

Таблиця 2

Клас Предмет Тема предмету Тема заняття з петриківського розпису Вид міжпредмет. зв'язку
8 кл. Креслення Поділ відрізка, кола і кута на рівні частини. Основні елементи петриківського розпису. Композиція розпису у колі. Наступний
8 кл. Креслення Побудова взаємно перпендикулярних і паралельних прямих. Основні елементи петриківського розпису. Композиція розпису у прямокутнику. Наступний
8 кл. Креслення Циркульні та лекальні криві Основні елементи петриківського розпису Композиція розпису у колі Наступний
8 кл. Креслення Побудова проекцій на трьох взаємоперпендикулярних площинах проекцій Технологія розпису об'ємних предметів з дерева Наступний
8 кл. Креслення Утворення наочних зображень за допомогою аксонометричних проекцій Технологія розпису об'ємних предметів з дерева Наступний
6 кл. Біологія Квітка – видозмінений пагін. Квіткові елементи Перехідний мазок у виконані квітки Супутний
6 кл. Біологія Плоди. Їх будова і значення Виконання зображення ягід Супутний
6 кл. Біологія Листок – бічна частина пагона. Традиційні форми листя. Перехідний мазок у малюванні листя Супутний
6 кл. Біологія Особливості будови вищих спорових рослин. Традиційні форми листя. Супутний
6 кл. Біологія Насінні рослини. Загальна характеристика. Квіткові елементи та традиційні форми листя. Супутний
7 кл. Біологія Підтип черепні. Клас птахи. Характерні особливості традиційного підходу у зображенні птахів. Виконання зображення птаха Супутний
7 кл. Біологія Тип членистоногі. Клас комахи. Характерні особливості традиційного підходу у зображенні комах. Супутний
1 кл. Малювання Знайомство з пензлем, фарбами. Змішування фарб. Фарби, їх різновиди та особливості. Інструменти та їх виготовлення Попередній
2 кл. Малювання Порівняння кольорів за колірним тоном. Холодні та теплі кольори, їх поєднання Попередній
3 кл. Малювання Ритм як засіб виразності композиції. Основи композиції петриківського розпису Попередній
3 кл. Малювання Створення динамічної композиції. Основи композиції петриківського розпису Статика і динаміка Попередній
3 кл. Малювання Симетрія як основа побудови форми. Основи композиції петриківського розпису Симетрія та асиметрія Попередній
5 кл. Малювання Залежність декору від форми, функції предмета і матеріалу, з якого він виготовляється. Предмети побуту, вплив їх форми та функції на створення композиції розпису Попередній
6 кл. Малювання Роль кольору та кольорової гами в ДПМ. Холодні та теплі кольори, їх поєднання Супутний
7 кл. Малювання Відмінні особливості народного та професійного ДПМ. Петриківський розпис як мистецтво народу. Супутний
3 кл. Народознавство Народна символіка. Петриківський розпис як мистецтво народу. Попередній
5 кл. Народознавство Символіка квітів. Квіткові елементи Попередній
5 кл. Народознавство Українська вишивка. Рушники. Орнаментація тканини; створення рушникової композиції Попередній
6 кл. Народознавство Деревообробка Технологія розпису об'ємних предметів з дерева Попередній
6 кл. Народознавство Народний розпис. Історичні відомості про петриківський розпис. Петриківський розпис як мистецтво народу. Супутній

Теми петриківського розпису:

1. Основні елементи петриківського розпису.