Смекни!
smekni.com

Динамічна психологія й психосинтез (стр. 2 из 3)

1. Видиму подвійність, що здається наявність у нас двох «я». Справді, на діаграмі показані як би два «я», тому що особисте «я» звичайно не усвідомить іншого «я» і навіть заперечує його проникнення розчину через напівпроникну перегородку, що розділяє розчини різної концентрації.

Існування; інше ж, щире Я приховано й не проявляє себе в нашій свідомості безпосередньо.

Дійсна єдність й одиничність Я. У дійсності немає двох «я», двох незалежних і відособлених істот. Є тільки Я, що проявляється на різних рівнях свідомості й самозбагнення. Відбиття здається само сущим, але в дійсності не має власної субстанціальності. Іншими словами, це не нове, інше світло, а проекція джерела світла.

Дана концепція структури внутрішнього миру людини містить у собі, погодить між собою й зводить воєдино результати різних спостережень й експериментів. Вона дозволяє нам повніше й глибше зрозуміти драматичні колізії нашого життя з її конфліктами й проблемами, указує на засоби їхнього дозволу й намічає нам шлях до звільнення.

Що тільки не сковує й не зв'язує нас у нашому повсякденному житті - ми жертви ілюзій і фантазмів, раби неусвідомлюваних комплексів, кидані зі сторони убік зовнішніми впливами, осліплені й загіпнотизовані оманною поверхнею речей. Не дивно тому, що людина в подібному стані часто випробовує незадоволеність, що він невпевнений і нестійкий у своїх настроях, думках і діях. Інтуїтивно почуваючи себе «єдиним цілим» і проте знаходячи в собі «внутрішній розкол», він приходить у замішання й не може зрозуміти ні себе, ні інших. Не дивно, що не знаючи й не розуміючи себе, людина не управляє собою, буваючи в колі своїх помилок і недоліків; от чому настільки багатьом людям життя не вдалося - або, у всякому разі, була затьмарена хворобами душі й тіла, знівечена сумнівами, розчаруваннями й розпачем. Не дивно, що іноді людина у своєму сліпому прагненні до волі й задоволення люто повстає проти існуючого положення речей, а іноді, намагаючись приглушити внутрішній біль, з головою йде в гарячкову діяльність, віддається розгулу страстей або пускається в безрозсудні пригоди.

Давайте тепер розглянемо, чи можливо розв'язати цю центральну проблему людського життя і як це зробити, - як вилікувати ця фундаментальна недуга людини. Давайте подивимося, як звільнитися від цього рабства, здійснити гармонічну внутрішню інтеграцію, осягти щире Я и вступити в правильні відносини з іншими людьми.

Завдання, звичайно, не легка й не проста, але можливість розв'язання її засвідчені тими, хто застосовував для цього необхідні й достатні засоби.

Стадії досягнення даної мети такі:

1. Глибоке пізнання своєї особистості.

2. Контроль над різними її елементами.

3. Збагнення свого щирого Я - виявлення або створення об'єднуючого центра.

4. Психосинтез: формування або перебудова особистості навколо нового центра. Давайте розглянемо кожну із цих стадій.

1. Глибоке пізнання своєї особистості

Для того, щоб дійсно пізнати себе, недостатньо скласти опис елементів, що утворять нашу свідому істоту. Необхідно також почати дослідження великих областей нашого несвідомого. Спершу ми повинні безстрашно спуститися в пекло нижчого несвідомого, щоб виявити ті темні сили, які у свій час звабили нас і тепер нам загрожують, - «фантазми», успадковані або засвоєні в дитинстві думки й образи, які нас переслідують або тихо над нами панують, страхи, які нас сковують, конфлікти, які марнують нашу енергію. Цього можна досягти за допомогою методів психоаналізу.

Таке дослідження може проводитися самостійно, але набагато легше здійснювати його за допомогою іншої особи. У кожному разі дослідження потрібно проводити строго науково, з найбільшою об'єктивністю й неупередженістю, без упередженого теоретизування, а також не дозволяючи схованому або бурхливому опору наших страхів, бажань й емоційних переваг відлякувати нас від самопізнання або вводити в оману.

Психоаналіз, як правило, отут і кінчається; але подібна обмеженість не знаходить виправдань. Необхідно досліджувати також області середнього й вищого несвідомого. Завдяки цьому, ми виявимо в собі невідомі раніше здатності, своє щире покликання, свої вищі потенційні можливості, які намагаються виразити себе, але які ми нерідко відкидаємо й придушуємо через нерозуміння, упередженості або страху. Ми виявимо також величезний запас недиференційованої психічної енергії, схованої в кожному з нас, - пластичну частину несвідомого, котра перебуває в нашому розпорядженні, наділяючи нас необмеженою здатністю до научання й творення.

Контроль над різними елементами особистості

Після того, як ми виявимо всі ці елементи, ми повинні опанувати ними й знайти над ними контроль. Він заснований на фундаментальному психологічному принципі, що може бути сформульований у такий спосіб:

Над нами панує все те, із чим ми себе ототожнюємо.

Ми можемо панувати над тим і контролювати все те, із чим ми себе відділити.

У цьому принципі укладений секрет нашої волі й нашого поневолення. Щораз, коли ми ототожнюємо себе зі слабістю, провиною, страхом, будь-якою іншою своєю емоцією або спонуканням, ми обмежуємо й сковуємо себе. Щораз, коли ми говоримо «я в зневірі» або «я роздратований», ми усе більше віддаємо себе у владу депресії або гніву. Ми самі накладаємо на себе дане обмеження; мисами заковуємо себе в ланцюзі. Але якщо ми при тих же обставинах скажемо, що «мене намагається поглинути хвиля зневіри» або «мною намагається опанувати вибух гніву. І пильне «я» не потерпить їхнього вторгнення; воно може критично й неупереджено розглянути імпульси зневіри або гніву; воно може побачити їхні причини, передбачити їхні небажані наслідки й усвідомити їхню необґрунтованість. Нерідко цього буває досить, щоб витримати настання таких сил і виграти битву.

Але навіть якщо ці сили виявляться на якийсь час сильніше, якщо свідома особистість спочатку буде захоплена їхнім натиском, пильне «я» ніколи не буде переможене до кінця. Воно може відійти у внутрішню міцність і чекаючи слушної миті готуватися там до контрнаступу. Воно може програти ряд боїв, але якщо воно саме не підніме руки й не здасться, остаточний результат справи сумнівів не викликає; зрештою воно здобуде перемогу.

Далі, замість того, щоб раз за разом відбивати з несвідомого атаки, ми можемо скористатися більше ґрунтовним і рішучим методом: ми можемо звернутися до глибинних причин цих атак і викорчувати проблему з коренем. Ця процедура може бути розділена на дві фази:

а. Розкладання шкідливих комплексів або думок й образів на елементи.

б. Керування вивільняють енергію, що, і їхнє використання.

Психоаналіз показав, що сила цих комплексів і думок й образів складається головним чином у тім, що ми їх не усвідомимо. Нерідко після того, як вони виявлені, зрозумілі й розкладені на складені елементи, вони перестають нас тривожити; у всякому разі ми можемо захищатися від них після цього набагато більш ефективно. Для розкладання на елементи необхідно скористатися методами «критичного аналізу» й «розрізнення». Іншими словами, нам варто спостерігати їх холодно й безпристрасно - так, ніби вони були просто зовнішніми природними явищами. Необхідно встановити між собою й ними «психологічну дистанцію» й, утримуючи ці комплекси й так сказати, на відстані витягнутої рук», спокійно вивчати їхнє походження, їхню природу й - їхня дурість. Це не виходить, що енергію, властивим їхнім проявам, варто придушувати або стримувати; потрібно лише управляти нею, переводячи її в конструктивне русло.

Як - відомо, надто критичне й аналітичне відношення до своїх почуттів й емоцій здатне сковувати й навіть убивати їх. Цю здатність критичного відношення, застосовувану нерідко на шкоду нашим вищим почуттям і творчим можливостям, варто використати для звільнення від небажаних імпульсів і тенденцій. Однак критичний аналіз іноді буває недостатнім. Деякі стійкі тенденції, деякі вітальні елементи нашої істоти завзято продовжують існувати, скільки б ми їх не засуджували й не заперечували. Особливо це стосується сексуальних й агресивних спонукань. Від'єднуючись від того або іншого комплексу або відхиляючись від свого колишнього русла, вони приводять нас у стан порушення й, занепокоєння й можуть знайти для себе новий, але настільки ж небажаний вихід.

Тому такі сили не слід пускати на самоплив, їх потрібно направляти на якісь нешкідливі або, ще краще, конструктивні цілі: різного роду творчу діяльність, перебудову особистості, сприяння психосинтезу. Але для того, щоб це стало можливим, ми повинні починати із центра; ми повинні затвердити й наділити силою об'єднуючий і керівний Принцип нашого життя.

Збагнення свого щирого Я - виявлення або створення об'єднуючого центра

На підставі того, що вже було сказано про природу Я, нескладно вказати теоретично, як досягти цієї мети. Для цього потрібно розширювати особисту свідомість аж до перетворення його у свідомість Я; потрібно досягти зірки, випливаючи за її променем; потрібно об'єднати нижче «я» з вищим Я. Але за цими легко вимовними словами ховається підприємство. Це велике й, зрозуміло, довга й важка справа, і не кожен готовий до нього. Разом з тим між вихідною точкою шляху, що починається в долинах нашої звичайної свідомості, і блискаючим піком Самозбагнення є проміжні фази, плато, де людина може відпочити й навіть оселитися, якщо він не може або не хоче продовжувати сходження.

При сприятливих обставинах процес такого сходження протікає якоюсь мірою стихійно - у ході природного внутрішнього росту, що харчує різноманітним життєвим досвідом; але найчастіше цей процес іде дуже повільно. При будь-яких обставинах, однак, його можна значно прискорити шляхом цілеспрямованої свідомої дії й застосування належних активних методів.

Проміжні стадії пов'язані з новими ототожненнями. Люди, які не можуть осягти своє щире Я в його чистої сутності, можуть створити ідеальний образ зробленої особистості, що відповідає їхньому масштабу, стадії розвитку й психологічному досвіду, а потім почати практично втілювати його в життя.