Смекни!
smekni.com

Християнський храм як образна модель світу (стр. 1 из 2)

Міністерство освіти і науки України

Українська Академія Друкарства

Реферат на тему:

Християнський храм як образна модель світу

Підготував

студент групи Б-11

Зінов’єв Максим

Львів 2006


1. Ранньохристиянська храмова архітектура

Храм зародився в природній життєвій, побутовій обстановці. Прообразом його може бути названа та світлиця - тобто кімната на другому поверсі - стародавнього східного кам'яного будинку в Єрусалимі, де Христос зі своїми учнями мав останню вечерю напередодні своїх страждань. У ранньохристиянські часи богослужіння могло здійснюватися в звичайному будинку, в спеціально відведеній для цього кімнаті, для невеликого кола осіб.

У Римі віруючі влаштовували свої збори в катакомбах - тобто тих підземних печерах, які утворювалися внаслідок вироблення каменя на будівництво будівель в місті. Катакомбний храм Риму - це велика кімната, що формою наближається до круга, має в середині невелике піднесення. Круг в давнину був символом вічності. Тому у формі круга (ротонди) будувалися усипальні, мавзолеї. Катакомбні храми, як правило, споруджувалися на місці поховання мучеників і були тісно пов'язані з їх шануванням. Згодом, вже після того, як християнство стало державною релігією, звичай будувати круглі храми над місцем поховання мучеників зберігся. У формі ротонди побудований і знаменитий храм Неділі Христової в Єрусалимі - над Труною Господньою.

З часом з'явився інший тип храму - базиліка (грец. - "царська" споруда), будівля у вигляді подовженого прямокутника. Коли в 313 р. імператор Костянтин оголосив свободу віросповідання, християни, по-перше, вийшли з катакомб, а по-друге з'явилося безліч людей, що приймали хрещення. Побудувати необхідну кількість храмів було неможливо, тому будівлі підшукувалися відповідно до потреб. Під церкви стали віддавати криті ринки, базиліки-місця, де проходили збори, обнародувалися імператорські укази. Символічно така споруда тлумачилася як корабель - Ноїв ковчег, в якому віруючі рятуються від погибельної пучини. Приблизно в V - VI ст. склалася символічно складніша хрестово-купольна форма храму, що має квадрат в основі, куб в об'ємі, увінчаний зверху куполом. Хрест при цьому утворюється просторово з перетину центральних внутрішніх проходів-нефів (неф - грец. "корабель"). Купол спирається на чотири стовпи, що стоять посередині і на стіни, що обмежують цей простір. Зазвичай до складу входив атрій, в центрі якого поміщалася купіль для хрещення. Портик, розташований на протилежній від входу стороні атрія, вів в нартекс, або вестибюль, що передував внутрішньому простору самої церкви - наос. У нартексі під час служби знаходилися ті, що готувалися прийняти хрещення. Наос був розподілений подовжніми рядами колон на непарне число нефів - частіше всього 3 або 5. Центральний неф був, як правило, вище і просторіше бічних. У просторі нефів збиралася паства. У східному кінці головного нефа на піднесенні розміщувалася священицька кафедра, з якою вимовлялися проповіді. Позаду солеї знаходилася напівкругла апсида, в центрі якої встановлювався вівтар – найсвятіше місце християнського храму.

Перші церковні будівлі мали дерев'яні кроквяні перекриття. Ранньохристиянські общини були бідні, і в церковному будівництві їм доводилося задовольнятися найдешевшими матеріалами. Часто при зведенні храмів використовували фрагменти старих споруд, тому колонада могла бути складена з колон, увінчаних різними капітелями. Мармурові плити підлоги утворювали орнаментальний малюнок. У апсиді і на стінах церкви виблискували мозаїки. Коли на мозаїчну декорацію не вистачало засобів, храм розписували фресками. По контрасту з пишним інтер'єром зовнішній вигляд церковних будівель був дуже скромним, що відрізняло їх від язичницьких храмів.

У ранніх базиліках IV-V ст., вхід знаходився зі східного боку будівлі, а апсида із західного. Під час богослужіння священик, перебуваючи перед вівтарем, дивився на схід, стоячи лицем до пастви. Пізніше характер служби змінився, священик і паства разом обертали свій погляд до сходу, і пастир виявився таким, що стоїть спиною до присутніх. У римській церкві Сан Лоренцо Фуорі ле Мура первинна апсида знаходилася із західного боку, пізніше побудували нову церкву, апсида якої була розташована по дотичній по відношенню до старої; згодом обидві апсиди було розібрано, і стара церква, що опинилася зі східного боку стала прибудовою нової. В середні віки увійшло до традиції влаштовувати вхід із заходу, а вівтар - зі сходу.

Крім базилікальних християни зводили і центричні споруди. В цьому випадку вівтар поміщався в центральній частині хрестоподібного або круглого в плані залу, оточеного галереєю. Прикладом такої будівлі може служити римська церква Сан Стефано Ротонда. Як і перші базиліки, вона перекрита простою дерев'яною крівлею. Проте органічнішим для центричної композиції є купольне перекриття, яке було реалізовано в мавзолеї Санта Костанца в Римі; галерея цієї будівлі перекрита циліндровим зведенням.

Обидва архітектурні типи поширено в східному Середземномор'ї, Сирії і Палестині. Храм Сімеона Стовпника в Калаат-Семані був комплексом, що складався з чотирьох базилік, що розташовувалися навколо восьмикутного в плані центрального двору, де стояв знаменитий стовп. У Турманіне фасад базиліки був фланкирований баштами. Нестача дерева в цих місцях примушувала будівельників споруджувати перекриття з кам'яних плит, покладених поверх конструкції з поставлених впоперек головного нефа арок.

Бароко. Настання ери Бароко означало повернення романтики архітектурі християнських храмів. Після центричних споруд Ф. Брунеллески і Браманте, абсолютно не відповідних релігійній духовності, - капела Пацци менше всього асоціюється з храмом, - відбувалося відродження середньовічного стилю.

Характерно, що в цю епоху багато романських церков перероблялися в барочні, оскільки здавалися недостатньо виразними, але готичні залишалися в недоторканності, оскільки і Готику, і Бароко об'єднує експресія, пафос простору і живописне відношення до площини стіни. У моду входили "тривожні силуети". Стіни перестали сприйматися як опори, могутні пілястри, зібрані в пучки, створювали враження коливання поверхні стіни, що то відступається, то висувається вперед. Єдиний, нестримний рух всіх частин ордера робив його подібним до фантастичної скульптури. Колони з опорних стовпів стали перетворюватися на "потоки форми", що струмували догори, капітелі втратили тектонічне значення частин архітектурної конструкції. Колони збиралися в групи по дві-три і встановлювалися на високі п'єдестали. Нарешті, з'явилися абсолютно деструктивні виті форми колон. Характерно, що в архітектурі італійського Бароко ренесансний принцип модульної як основи раціональної гармонії пропорцій був знову замінений готичною тріангуляцією - відвернутими геометричними побудовами на основі трикутника, символу "божественної гармонії". Це особливо помітно в творчості Ф. Борроміні, Не випадково його споруди сучасники називали "готичними".

2. Символіка та загальна структура християнського храму

Згідно з правилами конструкція будівлі повинна бути орієнтована своєю найсвятішою частиною на схід (оскільки одним з символів Христа є Сонце), тобто головним входом на захід.

У загальному плані храм може мати наступні форми, кожна з яких має певне символічне значення:

• Хрест (найбільш поширено) – відповідає загально-християнському символу розп'яття Христа і спасіння людства

• Коло – Церква є вічною

• Продовгувата форма (означає корабель) – Церква, немов Ноїв ковчег, веде вірних по морю життя до тихої пристані Божого Царства

• Восьмикутник (означає зірку) – Церква є дороговказною зорею

Християнський храм є уособленням Царства Божого, єдиного у трьох сферах: божественній, земній і небесній. Перейнявши конструктивну форму від давньої єрусалимської святині, він поділяється на три виразні відокремлені частини з відмінним призначенням, чого вимагає характер східного Богослужіння:

• Притвор або бабинець (давня назва – пронаос, портікус, нартекс, трапеза) – найближча до входу частина; символізує сферу земного буття; давніше був призначений для оглашенних, тобто ще не охрещених учнів християнської віри, і тимчасово відлучених від Церкви грішників.

• Неф або нава ( з латинської "корабель"), храм вірних – середня частина, символізує сферу ангелів; призначений для перебування мирян.

• Святилище, вівтар або пресвітерій – найголовніша престольна частина; символізує сферу буття Господа; місце відправляння літургії священиком, тут знаходяться престол і кивот з Пресвятою Євхаристією.

У теперішніх часах притвор втратив своє давнє призначення, окрім того, у малих храмах він буває відсутнім. Такі храми називаються дводільними на відміну від звичних – тридільних. В останніх до вівтаря можуть бути прибудовані допоміжні приміщення: захристія, ризниця, дияконник, паламарня. У наві (яких може бути не одна, а три – з двома бічними) можуть бути влаштовані клироси (крилоси) для співців. Для них же над притвором звичайно бувають розташовані хори.

Храм вірних і святилище повинні бути розділені іконостасом – високою перегородкою з розташованими на ній іконами та з трьома дверми (вратами): головними – царськими, і двома бічними – дияконськими. Зліва перед святилищем може бути влаштована казальниця (проповідниця) – підвищення над храмом вірних, звідки священик виголошує проповідь. Посередині перед іконостасом знаходиться тетрапод ("чотириногий стіл") – місце відправи окремих Таїнств і служб.

Зовнішній вигляд храму може бути дуже відмінним (за словами відомого мистецтвознавця Григорія Логвина, йому не довелось зустріти в Україні двох однакових споруд) але, як правило, він вкритий дахом з високими банями (куполами) чи верхами, увінчаними хрестами.