Смекни!
smekni.com

Православна церква в Україні (стр. 1 из 2)

ПРАВОСЛАВНА ЦЕРКВА

В УКРАЇНІ


План.

1. Вселенське православ’я.

2. Початки християнства на Українських землях.

3. Українська Автокефальна Православна Церква.

4. Сучасний стан Українського православ’я.


1. Вселенське православ’я.

Православна Церква не має єдиного адміністративного центру. В кожній країні архієреї підчиняються предстоятелю церкви, який являється вищою інстанцією в управлінні церквою. Глобальні питання вирішують на Синоді.

Перевагу честі надають Вселенському Константинопольському Патріарху. На даний час патріархом являється Варфоломій І. Всі православні церкви перебувають у молитовному єднанні, а їх предстоятелем на Великому вході під час Літургії за всіх інших предстоятелів згідно порядку в динтаху. За Вселенським Патріархом збережено древній звичай надавати автономію та автокефалію іншим церквам.

Східний напрям у християнстві поділяється на дві великі групи: Східні Православні Церкви та Стародавні Східні Православні Церкви. Ці групи мають єдину канонічну практику та подібну обрядовість. До давніх православних церков відносяться: Коптська Церква, Ефіопська, Сирійська, Вірменська та інші.

До Помісних Автокефальних Церков відносяться такі: Константинопольська, Олександрійська, Антіохійська, Єрусалимська, Російська, Грузинська, Сербська, Румунська, Болгарська, Кіпрська, Елладська, Албанська, Польська, Церква в Чехії і Словаччині та Православна Церква в Америці. /За динт. Рос. Ц-ви/.

Із інших 15-ти церков самостійність визнається лише 13-х, а автокефальний статус ще двох церков – в Америці та Церкви в Чехії і Словаччині – визнається не всіма.

Існує два динтахи – Російський вище приведений та Константинопольський згідно якого шосте місце належить Сербській Церкві, сьоме місце Румунській, восьме Болгарській, дев’яте Грузинській і т.д. (крім двох останніх).

До автономних Церков відносяться Синайська Православна Церква, Фінляндська, Японська, Китайська, Естонська, УПЦ МП та інші.

До Церков невизначеного статусу відносяться: Македонська, УАПЦ та 4 УПЦ КП.

Місце в динтаху визначається згідно древності церкви, статусу держави, кількості парафій, віруючих, часу надання автокефалії та інше.

На час Вселенського Церковного Розколу на Сході існувало шість автокефальних церков: Константипольська, Олександрійська, Антіохійська, Єрусалимська, Кіпрська і Грузинська. Для вирішення певних питань в Церкві збирається Помісний собор.

Очолюються східні автокефальні церкви найчастіше патріархами або католиками з титулом „Святіший”, рідше Митрополитами та архієпископами з титулом „Блаженніший”.

У випадку обрання нового глави тобто предстоятеля Помісної Церкви повинні про це сповіщати Константинопольського Патріарха, а представник її повинен бути присутній на інтронізації нового Предстоятеля Церкви. Православна Церква визнає сім Вселенських соборів та догмати прийняті на них. У православ’ї існує три ступені посвячення: диякон, священик і єпископ. Парафії об’єднані у деканати у єпархію або Митрополію, єпархії і Митрополії у Патріархію. Монастир очолює ігумен.

2. Початки християнства на Українських землях.

„Повість минулих літ” сповіщає, що один із апостолів – Андрій Первозваний дійшов на Київські гори, поблагословив їх і сказав, що тут засяє велике місто і буде збудовано багато Церков. Вважають що на тому місці де споруджений Андріївський Собор стояв апостол Андрій, а нижче нього споруджено пам’ятник Андрію Первозваному.

При археологічних розкопках поблизу Чернівців було знайдено формочку для відливання настільних хрестиків, датовану IV століттям. Існує версія, що хрещеним був князь Кий. Вперше офіційний акт запровадження християнства в Київській державі відбулося за князя Аскольда, який хрестився в 860році. Тоді у списку Константинопольського Патріархату з’явилася Руська єпархія під 61 номером.

У 882 році ситуація змінилася внаслідок державного перевороту, коли владу в Києві захопив Олег, який був проти християнства, але церковна організація збереглась, а після його смерті (912 р.) зміцніла.

Про християнство у Київській Русі засвідчують арабські джерела 912-913р. А також Русько-візантійська угода 944 року між князем Ігорем і греками, засвідчує про християнське віросповідання частини учасників руського посольства та існування у Києві християнської Церкви святого Іллі. Потім княгиня Ольга прийняла християнство у Константинополі в 957 році.

До виведення християнства на Русі спонукала потреба розвитку економічних, політичних та культурних зв’язків з сусідніми християнськими державами.

У 986 році візантійський імператор Василій ІІ, який опинився в скрутному становищі після поразки в Болгарії звернувся до Володимира за допомогою. Володимир відмовив, але зажадав руки грецької царівни Анни, сестри імператора. Василій ІІ йому відмовив.

Коли влітку 987 року проти Василія ІІ виступив його воєвода Варда Фока, який проголосив себе імператором Візантії, а Володимир взяв Херсонес (Корсунь) тоді Василій ІІ змушений був погодитись на шлюб Володимира з Анною, але при умові, якщо він прийме християнство. Військо Володимира перемогло заколотників у Візантії, а влітку 988 року він був охрещений в Церкві св. Якова в Херсонесі й одружився з Анною.

Згідно літопису хрещення відбулося на річці Почайні притоці Дніпра. На тих місцях де стояли ідоли були збудовані церкви. Володимир запросив з Візантії священиків, які хрестили інші міста і села Русі. Спочатку священики були греки і болгари, а пізніше почали формуватися з місцевих людей. Церковний клір не підлягав світському судові, їх судив єпископ. Митрополитів спочатку поставляв Константинопіль, а затверджував імператор Візантії. Київська Митрополія входила у склад Константинопольського Патріархату. Після смерті митрополита-грека в 1051 році князь Ярослав Мудрий без згоди імператора і Константинопольського Патріарха призначив митрополитом Іларіона, після нього Клима Смолятича, але пізніше Константинополь присилав до Києва своїх Митрополитів.

Протягом певного часу язичницький обряд мав вплив на християнство. Хрещення Русі дало поштовх розвиткові економіки, освіти, духовності й культури. Зріс міжнародний авторитет Русі. 989-996 роки у Києві будівництво Ц-ви Пресвятої Богородиці (Десятинної); 990-992 р. – заснування митрополії в Києві; 1017 рік початок будівництва Софіївського Собору у Києві.

3. Українська Автокефальна Православна Церква.

Після поділу Церков 1054 року руські священнослужителі залишилися у візантійському підпорядкуванні. До 1036 року резиденцію Київського Митрополита був Переяслав, а пізніше Київ.

1240 рік – масове знищення православних Церков, монастирів у Києві ордами Батия. В 1299 році відбулося перенесення Київської Митрополії у Володимир-над-Клязьмою, а у 1325 році у Москву.

У 1303 році старанням князя Юрія Львовича (внука Данила Галицького) було засновано Галицьку Митрополію. В 1448 році у Москві без згоди Константинополя обрано і висвячено на Митрополита Іону, а 1458 році на Київську кафедру висвячено Григорія Болгарина – Константинопільським Патріархом Григорієм, але залежність від нього була лише номінальною. Григорій почав носити титул „ Митрополит Київський і всієї Русі”.

1596 р. митрополит Михайло Рогоза з частиною приймають унію, але Львівський єпископ Гедеон Балабан та Перемишльський Михайло Копистецький не визнають унії.

Після смерті Гедеона Балабана в 1607 році та Михайла Копистянського в 1609 році, залишився лише один єпископ Львівський Остаф. Проте ієрархія була відновлена Єрусалимським патріархом Феофаном в 1620 році. Він висвятив на митрополита Київського і Галицького Йова Борецького, на архієпископа Полоцького Мелетія Смотрицького та ще 4-ох єпископів. Перша незалежність коли Ярослав Мудрий в 1051 році ініціював обрання на Київську кафедру Митрополита Іларіона, без згоди Константинополя. Друга спроба проголосити автокефалію Київської митрополії відбулася за князя Ізяслава Мстиславича в 1147 році, коли обрали Климента Смолятича. Після відновлення ієрархії 1620 року православна церква набирає національних рис, особливо за Петра Могили.

В 1654 році Переяславська рада, вхід земель до складу Росії, Москва теж не думала і про церкву і в 1686 році незаконним шляхом було підпорядковано Київську Митрополію Москві. Потім рух за автокефалію виник аж у 1917 році. Відбулись спроби канонічним шляхом відновити ієрархію, переговори з Константинопільським Патріархом і інше, але все було безуспішно і 14 жовтня 1921 року було скликано перший Всеукраїнський Православний Собор УАПЦ у Києві, посилаючись на практику Апостольської, Олександрійської Римської Церкви висвячено ієрархів для Української Церкви. Митрополита Василія Линківського та інших Собор визнав акт 1686 року про підпорядкування Укр. Церкви Московському Патріарху недійсним і аморальним.

У 1926 році розпочались арешти єпископів і священиків. На вимогу ДПУ на другому Всеукраїнському Православному Церковному соборі у жовтні 1927 року було усунено з керівного поста митроп. Василія Линківського. За наказом ДПУ 28-29 січня 1930 року було скликано ліквідаційний собор УАПЦ. За словами митроп. В. Линківського, „ голосом цього собору говорив не Христос, не Церква, а ДПУ”. ( Власовський І. Нарис іст. Укр. Пр. Ц-ви. – Т. IV. – ч.1. – с.2) до 1937 року Сталінська система ліквідувала церкву, знищила майже весь єпископат, в тому числі розстріляно 27 листопада 1937 року мироп. В. Линківського.

Відродження УАПЦ почалося під час Другої Світової війни. У грудні 1941 року українську церкву очолив архієп. Полікарп. У лютому 1942 року почалось висвячення єпископів УАПЦ, в цей період висвячено і Мстислава Скрипника. У вересні 1942 року німецька влада заборонила висвяту єпископату, до цього часу УАПЦ мала вже 14 єпископів.

У 1943 році починається пригнічення УАПЦ, розстріляно мимтроп. Полікарпа і інших. З відступом німців (1943-1944) вся ієрархія УАПЦ в складі виїхала на Захід. Залишився тільки Митроп. Харківський Феофіл Булдовський, який невдовзі помер.