Смекни!
smekni.com

Основні відомості про алгоритмічну мову Turbo Pascal Графіка Pascal (стр. 3 из 3)

Побудова графічного зображення починається з позначення початкової позиції. У текстовому режимі цю позицію позначає курсор, який розміщується за останнім символом і вказує на місце наступного символу. В графічних режимах відображеного на екрані курсору не має, але є скритий поточний покажчик СР (current pointer), який виконує аналогічні функції курсору текстового режиму.

В графічному режимі для переміщення СР використовують процедури:

1) Move To (x, y: integer) – переміщує поточний покажчик СР в точку з координатами x, y;

2) Move Rel (dx, dy: integer) – переміщує СР на dx точок по горизонталі і на dy точок по вертикалі відносно останнього положення поточного покажчика. Якщо dx, dy більше 0, то координати СР збільшуються; якщо менше 0 – зменшуються.

Для визначення поточного розташування графічного курсору СР використовують функції:

GET X : integer;

GET Y : integer;

які повертають значення поточних координат показчика.

Приклад 1:позиціонування графічного курсору та визначення його координат:

Uses GRAPH;

var Driver, Mode : integer;

begin

Driver := Detect;

InitGraph (Drive, Mode, ‘’);

if GraphResult <> 0 then

begin

writeln (‘ошибка’);

halt (1);

end;

Move To (GetMax X div 2, GetMax Y div);

OutTextXY (GET X, GET Y, ‘курсор по центру’);

MoveRel (-GET X div 2, -GET Y div 2);

OutTextXY (‘Курсор переміщений’);

readln;

CloseGraph;

end.

Установка кольору та стилю.

1) процедура Set Color (Color : word); встановлює поточний колір для ліній та символів. Параметр Color позначає номер кольору від 0 до 15:

Таблиця 1.

Black = 0 Light Gray = 7
Blue = 1 Darc Gray = 8
Green 2 Light Blue = 9
Cyan =3 Light Green = 10
Red = 4 Light Cyan = 11
Magente = 5 Light Red = 12
Brown = 6

Light Magente = 13

Yellow = 14

White = 15

Blink = 128

2) процедура SetBKColor (Color : word); встановлює колір фону, який визначається параметром Color.

3) процедура SetFillStyle (Fill, Color : word); встановлює стиль (тип і колір) заповнення фрагментів зображення.

Геометричні побудови.

1) Відображення точки:

В модулі Graph для відображення точки використовують процедуру:

PutPixel (x, y : integer);

x, y – координата точки;

Color – її колір (значення беруть зі встановленої палітри).

2) Відображення ліній:

а) Процедура:Line (x1, y1, x2, y2: integer);

x1, y1, x2, y2 – координати початкової і кінцевої точок лінії. Лінія креслиться поточним стилем і поточним кольором.

б) Процедура: LineTo (x, y: integer); будує лінію від точки поточного розміщення покажчика до точки з координатами (x,y).

в) Процедура:LineRel (dx, dy: integer); проводить відрізок від точки поточного розміщення на величину заданого приросту.

г) Процедура: SetLineStyle (Type, Pattern, Thich: word); встановлює стиль відображення ліній, де параметри – це відповідно тип, шаблон і товщина лінії. Тип лінії задається константою з таблиці 3:

Таблиця 3

Const Значення Характеристика
SolidLn 0 Безперервна
PottedLn 1 Пунктирна
CenterLn 2 Штрих-пунктирна
DashedLn 3 Штрихова
UserBitLn 4 Задана

Параметр Pattern тільки для ліній типу UserBitLn і може приймати значення від 1..65536, тобто 2 байта кожен біт (із 16 біт слова) може приймати значення 0 або 1 (піксель не світиться або світиться). Таким чином параметр Pattern задає відрізок ліній, довжиною 16 пікселів. Цей шаблон періодично повторюється по всій довжині ліній.

Параметр Thich приймає 2 значення:

Norm Width = 1

Thick WidTh = 3

Побудова прямокутників та паралелепіпедів.

1) Процедура Rectangle (x1, y1, x2, y2: integer); створює прямокутник з координатами x1, y1 – лівого верхнього кута і x2, y2 – правого нижнього кута. Область середини прямокутника не зафарбована і співпадає з кольором фону екрану. Для ліній прямокутника використовується поточний стиль ліній і колір (заданий).

2) Процедура Bar (x1, y1, x2, y2: integer); утворює прямокутник, внутрішня область якого заповнюється поточним стилем (тип і колір). Параметри процедури – відповідні координати лівого верхнього та правого нижнього кутів. Використовують для побудови гістограм, діаграм і т.п.

3) Процедура Bar3D (x1, y1, x2, y2 : integer; D3 : word; Top: boolean); відображає паралелепіпед (трьохмірне зображення) і зафарбовує його передню грань поточним стилем. X1..Y2 – координати лівого верхнього та правого нижнього кута передньої грані; D3 – трьохмірне зображення "глибина" у пікселях; Top – задає режим відображення верхньої грані. В модулі GRAPH для режиму Top визначені 2 константи:

Top On = TRUE – верхня грань відображається;

Top Off = FALSE – верхня грань не відображається.

Будова многокутників.

Многокутники можна зображати декількома способами: наприклад, за допомогою процедур Line, LineTo.Паскаль також містить процедури, які дозволяють будь-які многокутники.

1) процедура DrowPoly (n: word; var points); створює многокутник за допомогою ліній поточного кольору, стиля і товщини. Параметр n – кількість точок ламаної; points – змінна типу PointType, яка містить координати x, y точок ламаної.

В модулі GRAPH передбачений такий тип:

Type

PoinType = RECORD

x, y : integer;

end;

2) Процедура FillPoly (n : word; var points); схожа з попередньою, але навідміну від неї – малює замкнутий многокутник і зафарбовує його. Стиль і колір лінії і контуру задається процедурами SetLineStyle i SetColor, тип і колір заповнення – процедурою SetFillStyle.

3) Процедура FloodFill (x, y: integer; Border: word); служить для заповнення заданим стилем (SetFillStyle) області в середині або зовні замкненого контуру. Параметри: x, y – координати точки в середині або зовні контуру; Border – задає колір контуру. Якщо контур незамкнений то буде заповнення всього екрану заданим стилем.

Побудова кола, дуги та еліпсу.

1) Процедура Circle (x, y: integer; r: word); зображає коло поточного кольору, товщини і вид лінії. Параметри x, y – координати центру кола, r – радіус у пікселях.

2) Процедура Arc (x, y: integer; StAngle, EndAngle, r: word); креслить дугу кола. Задається координатами центру кола, початковим та кінцевим кутами ( у градусах), які відраховуються від горизонтальної вісі проти часової стрілки; радіус кола у пікселях.

3) Процедура Ellipse (x, y: integer; StAngle, EndAngle, xr, yr, r: word); призначена для побудови еліптичних дуг. Параметри: координати центру, початковий та кінцевий кути, горизонтальний та вертикальний радіуси еліпсу у пікселях.

4) Процедура Sector (x, y : integer; StAngle, EndAngle, rx, ry, r : word); відображає сектор еліпсу, який заповнюється поточним стилем. Параметри аналогічні.

5) Процедура FillEllipse (x, y : integer; xr, yr : word); креслить контур еліпсу поточним кольором і заповнює поточним стилем. Параметри: координати центру, горизонтальний та вертикальний радіуси еліпсу.

6) Процедура PieSlice (x, y: integer; StAngle, EndAngle, r: word); зображає сектор кола і заповнює поточним стилем. Зручно використовувати для побудови кругових діаграм.

Програмування графіки в комбінації з текстом.

Відображення тексту у графічному режимі має ряд особливостей:

1) всі дії виконуються тільки з рядковими константами і змінними, тому вся чисельна інформація повинна перетворюватись в символьну;

2) можливість використання різноманітних шрифтів.

Розглянемо основні засоби модуля GRAPH для виведення текстової інформації:

а) Процедура OutText (text : string); виводить на екран рядок тексту, починаючи з поточного розміщення графічного курсору СР;

б) Процедура OutTextXY ( x, y, text ); виводить рядок тексту починаючи з указаних координат;

в) Процедура SetTextStyle (Font, Direct, size : word); встановлює стиль тексту. Параметри: код шрифту, код орієнтації символів, розмір символів.

Відображення цифрової інформації.

В модулі GRAPH засоби відсутні. Але можна використовувати наступний спосіб: спочатку перетворити число або цифру в рядок за допомогою процедури Str, а далі операцією конкатенації (+) поєднати її з рядком, який відображається процедурою OutTextXY.

Приклад:

Max := 3.14;

Str (Max : 4 : 2, Smax);

OutTextXY (400, 40, ‘Max=’ + Smax);

Висновки: таким чином модуль GRAPH містить достатньо потужні засоби побудови і відображення різноманітної графічної інформації (геометричні фігури в комбінації з текстом і числами).