Смекни!
smekni.com

Світоглядні уявлення та вірування давніх жителів України (стр. 3 из 3)

У пантеоні астрального культу були: Лада – життєвий початок природи, втілення двох першоджерел Всесвіту – вогню і води в єдиній особі, мати Сонця; Дана (Леля) – втілення води; Полель – втілення світла; Перун – батько Сонця, Місяця і Зорі (на небі – сузір'я Стрільця, Баба (Плеяди); Волос, або Тур (сузір'я тельця – Волосожар), що опікувався торгово-ремісничими верствами; Берегиня – Прадерево світу (водночас і земля, і зоряна Галактика – Чумацький шлях); Астральна тріада: Місяць – головне божество (Дідух, Коляда, Василь), Сонце (Сварожич, Ярило, Дажбог), Зоря (Венера) та інші. На думку О. Знойка, сузір'я та небесні тіла не вважалися богами, а тільки символізували богів Всесвіту; Язичницькі боги, яких донедавна вважали виявом примітивної міфології, ймовірно, були символами складного світобачення наших предків, що сприймали весь навколишній світ як надзвичайно складний симбіоз сили, непохитності та мудрості.


Висновок

Отже, формування та становлення вірувань та світогляду – це складний та неоднознозначний процес, що триває вже не одну сотню тисяч років і, напевне, буде тривати поки існуватиме людство. Розпочавшись у добу палеоліту із примітивних вражень та переконань, він розвивається та еволюціонує і в період мезоліту ми констатуємо витоки світогляду сучасного людства(докосмічна стадія); культи привласнення; культи народження і смерті; єдності тіла і душі. В епоху неоліту виникає найдавніша система світогляду людства (космічна стадія); перші культи творення; образи богів; світ живих та культ мертвих; виникають перші уявлення про "закон" як гармонію рівності. Для мідного віку характерна перемога світогляду відтворення; перші ознаки особливого культу мертвих. Епоха бронзи відзначається кульмінацією світогляду, що ґрунтована на обожненні природного циклу; сформованим культом мертвих; ідеєю суду над душею після смерті плоті. Епоха раннього заліза – перенесення центру ваги у світогляді на соціальні сили, поступовий відхід від узгодження своєї діяльності із циклом природи( і як наслідок – утрата багатьох знань), часткове переосмислення символіки, занепад ролі зодіаку, "закон" - гармонія розвинутої структури держави.

В період з VII по III ст. населення українського Лісостепу активно формує свою культурно-духовну сферу під всеохоплюючим впливом Великої Скіфії. Протягом III ст. до н.е. слов'янство органічно підключається до господарсько-культурної системи народів Центральної Європи, а на поч. І тис. н.е. місцеве населення піддається активному зовнішньому впливові етносів та народів, що навально крокують цією територією, формуючи свої сфери впливу. Найбільш характерним показником формування релігійних уявлень праслов’янського населення є релігійно-міфологічні уявлення, які збереглися у звичаях, традиціях, фольклорі і до нашого часу.

Автор також хотів би також відзначити широку джерельну базу даної проблеми, що дає можливість об’єктивно оцінити процес становлення вірувань та релігії та сформувати власну точку зору.


Список використаної літератури

1. Бессонова С. С. Религиозные представления скифов. – К., 1983.

2. Даниленко В.М. Кам’яна Могила. – К., 1986.

3. Історія УРСР в 10 томах., Том 1. – К.,1981 р.

4. Рибаков Б.А. Язычество древних славян. – М. – 1981.

5. Чмихов М.О. Давня історія України. – К., 1992.