Смекни!
smekni.com

Порівняльні конструкції у творах В. Симоненка (стр. 5 из 6)


" Я, мов миша, пірнув в гарбузи,

Ніби заєць, помчав через луки" [14;106].

Вдале порівняння хлопця Івасика, де він біжить, немов на свято і ще й його вибрикування прирівнюється до лошатка:

"Біг Івасик, немов на свято,

І вибрикував, яклоша,

І, напевне, була у п’ятах

Пелюсткова його душа" [14; 24].

Рідше автор використовує порівняння, об’єктом яких є птахи:

"І люди шли байдуже, мов лелеки,

Із косами дідівськими на лан…" [15; 45],

В порівняннях, де об’єктами порівняння є рослини, спостерігаємо, що суб’єктами виступають люди, предмети, явища природи, в основі може бути предикативна ознака.Ще одна порівняльна конструкція в нашій уяві змальовує струнку, вродливу дівчину, яка, тікаючи з своїм коханим, стала серед поля тополею:

"Ми з ним тікали, і серед поля

Отут я стала немов тополя" [14; 40]

В іншій конструкції ми бачимо ніби скаргу, гнів на прожите життя, яке було потрощене:

"Моє життя потрощене, мов жито,

Ціпами божевілля і злоби" [14; 97].


Також у творах В. Симоненка певною мірою можна виділити порівняння, де об’єктом є трава, а суб’єктом є ознака людини:

"Спало, де впало, їло що мало, та, мов трава, росло" [14; 149],

"Є такі, що тихо жити вміють,

Гнуться під вітрами, як трава" [15; 30].

У творах чимала кількість порівнянь, де об’єктами виступають люди. Часто зустрічаємо саме такі об’єкти, як брати, сестри, сусід, мати, друг, дівчина:

"Немає тих доріг, де закипілась мука,

- Де відчай і журба ходили, мов брати, -

Нові шляхи кладуть твої онуки,

Нове життя прийшло у їх хати" [15; 35],

"Були зі мною сум і самота

та ще нудьга й докута, ніби сестри" [15; 59],

"Був певен, що батько лишній,

Крикливий, немов сусід…"[14; 26],

"Ти була мені наче мати,

Ти служила мені як могла…" [15; 89],

"Ніхто мене, як друг, не привіта"[15; 58],

"Десь на горизонті хмара-хустка

Манить в даль, мов дівчина у сад,І весни такі пахучі згустки

Розплескалися об голубий фасад"[15; 36].

У вірші "Матері" ми бачимо, що об’єктом виступає мати, де автор звеличує свою матір, бере в неї приклад з життя для саме, показує її наставницею, що саме так, як вона – це правильно:


"Я хотів би, як ти, прожити,

Щоб не тліти, а завжди горіть,

Щоб уміти ,як ти, любити,

Ненавидіть, як ти, уміть"[14; 22].

В уяві письменника різні реалії життя асоціюються із явищами природи. Суб’єктами виступають людина - "Жінка в мене, як грім, була" [14; 102]; цифри в зіницях - "…Жваві цифри стрибають в зіницях, як зорі" [15; 29].

Частіше зустрічаються порівняння з предикативною основою:

"За третім ударом впали двері,

І враз ніби сонце сяйнуло в печері" [14; 157],

"Щоб устать, ніби зірка, сіянням окута

Твоїх подвигів гордих й незлічених бід [15; 94].

Зустрічаються порівняння, де об’єктом є шабля, а суб’єктом в цьому випадку є частина тіла:

"І я затискую руку, мовшабля у тій руці" [14; 28].

Це порівняння інформує про силу, міцність і, в першу чергу, про злість, яку стиснула людина в руці.

По-різному інтерпретує письменник слово хмари:

"А над нею плинуть хмари, ніби думи,

Повні весняного трепетного суму" [14; 37],

"Хмари в небі – мов сива шаль" [15; 93].


В обох порівняннях хмари – це суб’єкт, в першому прикладі письменник змальовує цей суб’єкт як тишу, спокій, сум, об’єктом тут замальовуються думи. В другому – це традиційне порівняння, де об’єкт " сива шаль" означає, що все небо вкрите хмарами.

Значно меншою є група порівнянь із об’єктами побутових речей. Кожне з таких порівнянь ніби перебільшення, об’єктом в яких є частини тіла:

"Кулаки – мовгорщата"[14; 149],

"Голова його – мов бочка" [14;135]

У творчості також фігурує чорний колір, який позначає безвихідь , розпач народу, суб’єктом при цьому є горе.

"Над народами, над віками

Встало горе, мов чорний гном"[14;94].

У поетичному просторі Василя Симоненка співіснують елементи, пов’язані з релігійним світосприйняттям:

"Свободи не любив, як Ватікан Корану" [15;159].

Суб’єктом і об’єктом порівняння бувають не тільки окремі слова-поняття, а й граматичні центри двоскладних компонентів складнопідрядних речень, напр.:

"Типрийшов до моєї хати, як приходитьлюбов навесні"[15; 98].

Основою порівняння в даних прикладах є подібність дій, виконуваних суб’єктами і об’єктами порівняння. Аналітизм одночленних компонентів порівняльної конструкції забезпечують мовні утворення, що являють собою семантико-граматичні єдності повнозначних слів, утворені інформативно недостатніми словами. Такі компоненти мають ядерні граматичні елементи, виражені інформативно недостатніми словами, і залежні від них повнозначні слова, які передають основний зміст компонента:

"Над сизим смутком ранньої зими принишкли хмари, мов копиці сіна" [14; 113].

Отже, у творчості Василя Симоненка можна виділити значну кількість порівняльних конструкцій. Порівняння уточнюють і конкретизують різні явища чи предмети, допомагають письменникові створити яскраві картини та образи. В творах зустрічаються традиційні порівняння, але більша частина – це оригінальні конструкції, де об’єкт і суб’єкт висвітлюють світосприйняття Василя Симоненка.

Порівняння в мові мають різноманітні форми вираження . За своєю структурою порівняння можна поділити на дві великі групи. Першу складають ті порівняння, які не мають у своєму складі службових слів, що оформляють їх у порівняння, і цю групу називають безсполучниковим порівнянням. Другу групу складають порівняння сполучникові, де ті, в складі яких є порівняльні сполучники як, мов, наче, неначе і подібні.

У творах Василя Симоненка надзвичайно багато порівняльних конструкцій, в яких слова як, мов, наче, немов, немовби є показниками порівняння, але не є сполучниками:

"Ти була мені наче мати,

Ти служила мені як могла"[15; 89],

"Я із надій будую човен,

І вже немовбинаяву

З тобою, ніжний, срібномовен,

По морю радості пливу" [15;85],

"За третім ударом впали двері,

І враз ніби сонце сяйнуло в печері" [14; 157],

"Голова його – мов бочка, oчі – ніби кавуни" [14;135],

"Як залізе в столітній морок,

То немов із могили гуде" [14; 102],

"Ми з ним тікали, і серед поля

Отут я стала немов тополя" [14;40].

Прості речення із словами як, що, мов характеризуються модальними значеннями:

"На їх місці генерали як з землі вродились" [15;186],

"Чорні очі – мов стиглий глід!" [15; 93],

"Без пощади, вагання і жалю кожне слово б’є в ціль мов снаряд" [15; 79].

З синтаксичної точки зору такі порівняльні конструкції є простими реченнями з складеним іменним присудком. Згадані частки тут є модально-порівняльними, вони оформляють порівняльний характер простих речень, виражаючи водночас і модальне значення висловленої реченням думки.

Друга частина порівнянь – сполучникові. Найбільш поширений у цих порівняннях є сполучник як, менш поширені сполучники – ніби, наче.

"Типрийшов до моєї хати, як приходитьлюбов навесні"[15; 98],

"Палає місто, мов дивний храм"[15; 46],

"Ти байдужа, як мертве місто"[15;43],

"Були зі мною сум і самота та ще нудьга й докута, ніби сестри[15; 59],

"І ми такі ж, як всі на світі люди" [15;119],

"Поезія безплідна, як толока" [15; 228].


Отже, порівняння як прийом художнього зображення створюється багатьма способами. Мовні засоби порівняння виявляються в різних синтаксичних конструкціях і в простому, і в складному реченні; порівняння може бути виражене за допомогою сполучникового і безсполучникового зв’язку.

Висновки

Аналіз порівнянь у творах Василя Симоненка свідчить про широке і вміле використання їх письменником з метою виразного змалювання персонажів, індивідуалізації їх характерів. Порівняння у творах Василя Симоненка мають пізнавальне значення і використовуються як засіб підсилення емоційності мови.

Порівняльна конструкція складається з 3-ох компонентів: субєкт порівняння, обєкт порівняння й основа порівняння, які сукупно становлять єдине структурно-семантичне ціле. Таке розуміння "порівняння" охоплює не тільки реальні, але й ірреальні порівняння у складі простих і складних речень: "Над народами, над віками встало горе, мов чорний гном" [15; 94].

Суб’єктами порівнянь у творах найчастіше виступають люди, частини тіла, абстрактні поняття, явища природи.

Серед об’єктів порівнянь зустрічаються назви:

1. Тварин (" Я, мов миша, пірнув в гарбузи, ніби заєць, помчав через луки" [14;106]);

2. Птахів ("І люди шли байдуже, мов лелеки, із косами дідівськими на лан…" [15; 45]);

3. Рослин ("Є такі, що тихо жити вміють, гнуться під вітрами, як трава" [15; 30]);

4. Явищ природи ("Щоб устать, ніби зірка, сіянням окута твоїх подвигів гордих й незлічених бід [15; 94]);

5. Людей ("Були зі мною сум і самота та ще нудьга й докута, ніби сестри" [15; 59]);

6. Побутових речей ("Кулаки – мовгорщата"[14; 149]);

7. Абстрактних понять ("Типрийшов до моєї хати, як приходитьлюбов навесні"[15; 98]);

8. Військових реалій ("І я затискую руку, мовшабля у тій руці" [14; 28]);

9. Понять, пов’язаних із релігійним світосприйняттям ("Свободи не любив, як Ватікан Корану" [15;159].

Серед різноманітних типів конструкцій за характером мовних засобів вираження виділяємо дві основні групи:

1. Порівняння безсполучникові.

2. Порівняння із сполучниковим зв’язком.

Порівняння у творах Василя Симоненка мають пізнавальне значення і використовуються як засіб підсилення емоційності мови.