Смекни!
smekni.com

Російська православна церква в XVII столітті (стр. 1 из 4)

Зміст

Вступ

1. Російська церква: від хрещення русі до середини xvii століття

2. Розкол російської православної церкви в xvii в.

2.1 Реформи патріарха Никона

2.2 Старообрядність

2.3 Протопоп Авакум

Висновок

Вступ

Історія російської православної церкви налічує вже більше тисячі літ. Земля Російська переживала важкі роки, але духовні пастирі підтримували народ російський словом і справою. Знала Росія і татар і шведів і німців. да кого тільки вона не знала! Але завжди поряд з селянином, боярином, князем або імператором був духовний наставник, який направляв його на шлях істинний, недаремно протягом багатьох століть слова ‘російський ” і “православний" були синонімами.

Російська православна церква, без сумніву, є найкрупнішою православною організацією в нашій країні. Актуальність даної теми полягає в тому, що саме в XVII столітті відбулися найзначніші потрясіння Російської православної церкви, коли відбувся розкол, який наклав свій відбиток на всю історію, що залишилася, в релігієведенні. В літературі під розколом мають на увазі релігійно-суспільний рух, що привів до відділення від Російської православної церкви старообрядності.

До середини XVII століття нагромадилися і стали очевидними розбіжності з сучасною грецькою церковною практикою і виникли питання з приводу обрядів Російської православної церкви. Особливо гарячі суперечки виникли ще в XV столітті про "аллилуйе" і "посолонном ходіння" (від слова "посолонь" - по сонцю). А в XVI столітті була з очевидністю помічена безліч розбіжностей і недогляду в церковних книгах, особливо в перекладах богослужебних текстів: одні перекладачі погано знали грецьку мову, інші - російський. На Стоголовому Соборі 1551 року, проведеному з метою введення одноманітності в церквах, вирішено було виправляти книги, звіряючи їх з "добрими перекладами", але відсутність єдиного підходу привела до ще більших спотворень тексту. Однією із спроб введення одноманітності в богослужебних книгах було також відкриття в Москві друкарні, але разом з кількістю видаваних книги росло і число помилок.

Серед церковних діячів, стурбованих плутаниною в книгах, а також падінням авторитету духівництва, особливою активністю відрізнявся протопоп Благовещенського Собору в Московському Кремле, духівник і наставник юного царя Олексія - Стефан Воніфатьев. Навкруги нього в кінці сорокових років сімнадцятого століття склався "кружок ревнителів стародавнього благочестя". До його складу увійшли видні церковні діячі: майбутні вороги Никон і Авакум, настоятель Московського Казанського собору Іоанн, царський постельничий Федір Ртіщев і інші.

1. Російська церква: від хрещення русі до середини xvii століття

Хрещення Русі в 988 році при святому рівноапостольному великому князі Володимирі було найбільшою подією нашої історії. З часу св. князя Володимира російська Церква протягом більше 600 років розширялася і процвітала, перебуваючи в єдності і мирі.

Управління російською Церквою спочатку знаходилося в Києві. На чолі церкви стояв митрополит. Першими митрополитами на Русі були греки, які присилалися з Константинополя грецькими патріархами. Пізніше російські митрополити сталі обиратися собором російського духівництва і їздили до Константинополя для ухвалення поставки від грецького патріарха. Київський митрополит ставив єпископів на найважливіші російські міста.

При св. митрополиті Петрові кафедра митрополита була встановлена в Москві.

З 1448 р. російські митрополити сталі обиратися собором російського духівництва, без твердження і поставки візантійським патріархом. Таким чином, російська Церква придбала незалежність від грецької.

При митрополиті Іоні відбулося відділення південно-західної російської Церкви від північно-східної. Литовські князі з незадоволенням дивилися на залежність духівництва і населення їх земель від московського митрополита. Так утворилися дві російські митрополії: одна управляла північно-східною частиною Росії, інша - південно-західним краєм. Південно-західна церква незабаром підпала під вплив католицтва. Російська ж православна Церква з центром в Москві, Церква незалежної, сильної, міцніючої держави, зберегла чистоту православ'я.

В 1551 р. при царі Іоанні Грізному в Москві відбувся знаменитий церковний собор, що отримав назву “Стоголовий", оскільки збірка його ухвал складалася із ста глав. Цей собор захистив стародавньо візантійські православні традиції, що збереглися на Русі, від проникаючих з-за кордону нових релігійних віянь. Собор погрозив строгими церковними покараннями тим, хто осмілився б порушити правила святих апостолів, спотворювати або відмітати старі обряди і перекази св. Церкви.

В 1589 р. до Москви приїхав східний патріарх Ієремія; російська Церква використовувала для установи в Росії патріархії. В той же рік митрополит московський Іов був зведений в сан всеросійського патріарха.

Десять століть Російська Православна Церква соборно славить Творця, скоює з роду в рід рятівну проповідь Божественного навчання. Увінчаний Хрестом, символом перемоги життя над смертю, храм православний представляє перед нами як будинок молитви... В ньому собор віруючих оточений собором святих, образи яких ми бачимо в розписах і на іконах. В цій єдності видимого і невидимого повнота Церкви, її фортеця і сила. Храм - хранитель тисячолітньої історії Російської Православної Церкви і історії Російської святості. Молитвами і працями святих і праведників, подвижників і догідників Божих, в землі Російської що просяяли, затверджувалася, зміцнювалася і зростала Російська Церква. Кожний з них відзначений особливою Божою благодаттю, кожний ніс в собі чесноти і кращі національні риси нашого народу

Абсолютно по-новому, більш широким потоком вливаються і глибше проникають в життя християнської Русі блага візантійської християнської культури. Вічні основи європейської культури, ті античні, римські і еллінські початки, хранителькою яких була Візантія, відкривається Русь разом із сприйнятим з Візантії християнством. З ним Русь сприймає з Візантії першооснови богословської і філософської думки, перші елементи утвореної, літератури і мистецтва, основні правові норми і політичні ідеали. Тут початок того процесу, який прославивши Русь, підготував її до ухвалення великої християнської спадщини, а пізніше, після падіння старої імперії, поставив Московське царство на чолі православного світу. Трінадцатіглавий Софійській собор в Києві був споруджений в першій половині XI століття в період розквіту Київської Русі при великому князі Ярославі Мудрому.

В Київській Русі, де піднялися до неба храми і затвердилася православна віра, з'явилися і перші її подвижники. Вселившись до печери на горбі Київському і засвітивши Господові свічку в підземному храмі, вони поклали початок чернечому подвигу, а заснована ними і прославлена в подальші століття Києво-Печерська Лавра стала головною святинею Православ'я в Київській Русі.

Богослужіння і книги Священного Писання, на відміну від Заходу, Русь, завдяки подвигу слов'янських першовчителів святих Кирила і Мефодія, спочатку отримала на рідній, зрозумілій мові, перекладеним з грецького.

А, як відомо з історії, перші святі як би указують, перетворять шлях свого народу. Так, в X столітті був передбачено століття XX, коли Російська Православна Церква, мільйони вірних її чад добровільно і з лагідністю вчинили свій хресний шлях на голгофу. І перші рятували останніх, бо не буває марною перед Богом кров християнських мучеників. Подвиги святих і подвижників завжди протистояли навколишньому злу. З перших століть християнства на Русі вони указували собою той шлях християнського упокорювання, терпіння і любові, який був необхідний в що почалися в XII столітті розбратах і князівських усобицях.

Татаро-монгольська нашестя вогненним смерчем промайнула над християнською Руссю. Російські князівства, молоді російські міста, розкидані на величезних просторах, стали жертвою і здобиччю жорстоких завойовників. Героїчний опір всього російського народу не врятував його від поневолення, але саме Русь в Батиєвому нашесті 1237 року прийняла на себе всю нищівну потужність татаро-монгольської нашесті і стала заслоном на шляху подальшого шляху Орди до Європи. Русь була разгромлена, але не загинула. Що ж допомогло народу вижити? Терпіння, віра і гаряча молитва Рятівнику, Богоматері і Святим. І усвідомлення своєї вини перед Богом. І всенародне покаяння принесло свої плоди. На початку XIV століття глава Російської Церкви зробив малу тоді Москву церковною столицею, провидя її велике майбутнє. Москва стає спільноруським центром при князі Дмитрові Донському.

Святість як би розлилася вшир по всій російській землі. Князівська влада продовжувала підбирати під одну державну руку нові долі, а добровільна духовна місіонерка сполучала їх внутрішньою єдністю. Народ століттями йшов під заступництво монастирів і святих стариків, здатних захистити від неправедності.

Іконопісаніє було особливо широке поширено серед ченців. Іконописець ставав як би проповідником волі Божої, яка залучає нас Горнему миру через красу Святого Образу. Написання ікони є Богослужіння, яке супроводиться строгим постом і безперестанною молитвою.

Російська Православна Церква, будучи найбільшою і значною серед Православних Церков, стала природним оплотом Уселенського Православ'я. Пам'ятником самосвідомості стала вся російська культура того часу, з його соборами, монастирями, палатами, соборним живописом. Символом Російської Церкви стає в цей час Успенський Собор.

На честь підкорення Казанського ханства на Червоній площі був споруджений храм Покриву пресвятої Богородиці, увінчаний Мавританії, індійській, китайськими куполами. А над ними - купол російський.

Духовне зростання Російської Церкви і зміцнення Московської держави привели до ідеї зародження патріаршества.