Смекни!
smekni.com

Розвиток недільних шкіл в Україні (стр. 5 из 6)

7. Православне духовенство опікувалося освітою жінок, які походили із родин священиків, шляхом заснування жіночих духовних училищ, які з другої половини XIX ст. існували в кожній українській єпархії. Поява таких училищ в середині 40-х pp. XIX ст. була прогресивним явищем, а їх діяльність надавала змогу багатьом дівчатам духовного і світського походження отримувати освіту, що підвищувало інтелектуальний і моральний рівень всього духовенства, адже відомо, що освічена жінка відповідно впливає на всіх членів родини. Крім того, освіта дала можливість багатьом жінкам працювати в подальшому на освітянській ниві, виконуючи обов'язки вчительок початкових народних шкіл;

8. Поява в суспільстві в післяреформений період ліберально-демократичних ідей, прогрес наукових знань виявили низький рівень навчання у духовно-освітніх закладах. Це примусило духовенство до вжиття відповідних заходів, зокрема введення до навчального курсу духовних семінарій і училищ певної кількості світських дисциплін, застосування більш досконалих педагогічних методів навчання і виховання. Проте ці заходи через надмірну регламентацію церковного життя мали непослідовний і поверховий характер, що врешті-решт спричинило занепад духовної школи і потребу її докорінного реформування, яка стала особливо помітною на тлі підготовки перетворень в усіх аспектах церковного життя, що мало місце на початку XXст. Нагальність таких змін стала з особливим піднесенням обговорюватись духовенством після революційних подій 1905-1907 pp., проте до кінця досліджуваного періоду їх так і не довелось здійснити;

9. Політика самодержавного уряду і Св.Синоду в галузі освіти спрямовувалась на насадження російської мови і культури, що призводило до денаціоналізації молодого покоління. Однак всупереч антиукраїнській мовній політиці духовенство у своїй освітній діяльності не втрачало національного коріння, хоч і змушене було коритись офіційній забороні вживати українську мову. Небайдужість частини українського православного духовенства до проблем збереження національної культури помітна в семінарському середовищі, учні і викладачі якого зберігали і певною мірою відстоювали українські національні традиції.

Певний фактичний матеріал та цікаві статистичні дані1. Після проголошення незалежної Української держави та розпаду СРСР змінилися не лише умови розвитку, а й пріоритети дослідницької роботи в галузі історії культурницької, зокрема освітньої, діяльності православного духовенства в Україні2.

Крім того, в сучасній українській історіографії дедалі частіше висвітлюються проблеми історії початкової освіти в Україні в цілому, та в її окремих регіонах, хоча основна увага при цьому зосереджується переважно на участі земств та інтелігенції у розвитку народної освіти3. Спеціального дослідження, в якому б розглядалася історія діяльності православного духовенства у цій галузі, немає.

Основні положення дисертації висвітлені у таких публікаціях автора:

1. До питання про культурно-просвітянську діяльність катеринославського православного духовенства / Вісник Дніпропетровського університету. - Вип. 6. -2000.-С.53-57.

2. Культурно-просвітянська діяльність православного духовенства Наддніпрянської України (друга половина XIX - початок XXст.)// Український історичний збірник- 2000. - К., 2000. - С138-148.

3. Культурно-освітня діяльність православного духовенства Поділля (XIX - початок XXст.)/Проблеми історії України XIX - початку XXст. - Випуск II. - К., Інститут історії України НАН України, 2001. - С.214-227.

4. Школы грамоты и православное духовенство Надднепрянской Украины в XIX - в нач. XX ст.//Наукове пізнання: методологія та типологія. -Вип. 6 (спеціальний). - Одеса: Південно-український педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського, 2001. - С156-159.

5. Освітня діяльність православного духовенства Поділля (XIX - початок XXст.)./ Матеріали XIXПодільської історико-краєзнавчої конференції. - Кам'янець-Подільський, 2000.-С167-172.

6. Політика уряду і Св. Синоду та офіційні документи щодо участі українського православного духовенства у справі народної освіти (XIX - поч. XX ст.)./Історія релігій в Україні: Праці ХІ-Ї Міжнародної наукової конференції (Львів, 16-19 травня 2001 p.). -Кн. І. - Львів, 2001. - С.396-405.

7. Національно-культурницька діяльність вихованців православних духовних семінарій в Україні (друга половина XIX ст. - початок XX ст.)./Історія релігій в Україні: Праці ХП-Ї Міжнародної наукової конференції (Львів, 20-24 травня 2002 p.). -Кн. І. - Львів, 2002. - С.404-411.

1. Родин Р.И. Народное образование на Правобережной Украине в 70-80-х гг. XIX в. / Киевский университет им. Т.Шевченка. - К., 1969: - 64 с;

Заволока Н.Г. Общеобразовательная школа Украины в конце XIX -нач. XX в.: Автореф. дис...канд.пед.наук: 730 / Киев, госунивер. им. Т.Шевченка. - К., 1972. - 25 с;

Кізченко В.І. Культурно-освітній рівень робітничого класу України напередодні революції 1905-1907 pp. - К.: Наукова думка, 1972. - 162 с;

Поліщук М.С. Стан початкової народної освіти на Правобережній Україні в 60-90 pp. XIX ст. // Український історичний журнал. - 1971. - №3. - С.69-75;

Білан В.Т.Недільні школи на Україні (1859-1862 pp.): Автореф. дис... к. істор. наук: 07.00.01. - К., 1967. - 19 с;

Борисенко В.Й. Боротьба демократичних сил за народну освіту на Україні в 60-90-х pp. XIX ст. / АН УРСР Інститут історії. - К.: Наукова думка, 1980. - 155 с

Жилюк С.І. Російська православна церква на Волині (1793 - 1917 pp.). - Житомир, 1996. - 174 с;

Стельмах С.П. Политика самодержавия в области народного образования на Украине в 60-е - 90-е гг. XIX в.: Автореф. дис...канд.истор. наук: 07.00.02 / Киевский Госунивер. им. Т.Г.Шевченко - К., 1991 - 19 с;

Гладкий СО. Культурницька діяльність парафіяльного духовенства православних єпархій України на початку XXст. / Запор, державний університет. - Запоріжжя, 1997. -50с.

Кравченко Т.М. Розвиток початкової освіти на Харківщині (др. пол. XIX - поч. XX ст.): Автореф. дис...канд.істор.наук: 07.00.01 / Харківський університет -X., 1999. - 17 с;

Захарова IB. Підготовчі заходи земств по запровадженню загальної початкової освіти в Україні на початку XXст. // Проблеми історії України XIX - початку XXст. -К., 2000. - С 228-236.;

Мармазова О.І.Просвітницька діяльність земств в Україні (кінець XIX - поч. XX ст.): Автореф. дис...канд.істор. наук: 07.00.01 / Донецький держ. універ. - Донецьк, 1998. - 16 с

2. Література з історії духовної освіти. Характеризуючи праці з історії духовної освіти в Російській імперії у XIX - на початку XX ст., в першу чергу необхідно звернути увагу на ґрунтовне дослідження професора Київської духовної академії Б.В. Тітлінова "Духовная школа в России в XIX в.", яке вийшло друком в 1908-1909 pp. Воно складається з двох випусків і являє собою всебічний опис системи духовної освіти Російської імперії, починаючи з її запровадження у 1808-1814 pp. Проблеми історії церкви та освіти порушував у своїй змістовній праці «Очерки по истории русской культуры» П.Мілюков1.

Окрім загальних праць, у XIX - на початку XX ст. опубліковано ряд спеціальних досліджень, де висвітлювалася історія окремих духовних навчальних закладів України, а також різні аспекти їх діяльності2.

На початку XX ст., а точніше саме після подій 1905-1907 pp., почали виходити праці, автори яких критично ставилися до духовно-освітніх навчальних закладів - намагалися висвітлити всі реалії освітньої діяльності духовенства без прикрас. Такі видання являють собою дуже цікавий матеріал для дослідника, адже саме в них можна знайти правдиві приклади, які допомагають адекватно оцінити картину діяльність церкви у царині освіти.

Велике значення для дослідника мають спогади, священнослужителів, учнів та викладачів духовних навчальних закладів, що жили у XIX- на початку XXст. Вони містять цікавий матеріал, який складається з їхніх особистих вражень як очевидців подій. В таких працях не відчувається впливу цензури або офіційно замовленого прикрашання дійсності. Звичайно, спогади, як правило, це суб'єктивні враження, але при критично-порівняльному аналізі з іншими свідченнями вони можуть стати джерелом для всебічного висвітлення проблеми. Цікаві спогади для дослідника духовної освіти залишили Євген Чикаленко, Віктор Приходько, Юліан Лотоцький, Олександр Лотоцький, Пилип Копельгородський та ін.

1Милюков П. Очерки по истории русской культуры. - Спб. - 1905. -Ч.Н.: Церковь и школа (вера, творчество, образование). - 402 с.

2Белявский Ф. О реформе духовной школы: Краткий очерк прошлого средней духовной школы. - Ч.І-І1. - Спб., 1907; Волынское епархиальное женское училище в г. Кременце за первые 25 лет своего существования (1881 - 1906 гг.). Материалы к истории. - Почаев, 1906;

Глубоковский Н.Н. По вопросу о реформе Учебного Комитета при Св.Синоде. - Спб., 1909;

Исторические сведения о Подольской духовной семинарии. Д. Сольского. - Каменец-Подольский, 1866. - 79с;

Доброленский Ф. Наши духовные семинарии в 50-хгг./Воспоминания бывшего преподавателя Волынской семинарии. -Почаев, 1904;

Теодорович Н.И. Волынская духовная семинария. История первоначального устройства её и подведомственных ейдуховных училищ. Списки воспитанников, окончивших в нем курсучения, а также начальников и наставников ея в период времени с 1796по 1900 гг. - Почаев, 1901. - 1023 с.

3Сборник: Духовная школа (статьи разных авторов из жизни духовнойшколы).-М., 1906.

4Бунин Н. Из записок бывшего преподавателя семинарии. - Каменец-Подольский, 1903; Воспоминания каменецкого протоиерея ЮлианаДаниловича Лотоцкого. - Каменец-Подольский, 1910. - 127 с;

Лотоцький О. Сторінки минулого. - Варшава, 1932. - 278 с; ПриходькоВ. Під сонцем Поділля. - Львів, 1931. - 250 с.

Капельгородський П.Спогади семінариста // Літературно-науковий вісник. - 1910. - T.L. -Кн.6. -С.445-456.