Смекни!
smekni.com

Особливості художнього конструювання електротехнічних виробів, як об’єктів дизайну (стр. 2 из 7)

У процес художнього конструювання входить і творче осмислення завдання (уточнення мети, умов використання виробу і шляхів рішення задачі), і аналітичний етап (визначення кінцевого ідеального результату, виявлення основного суперечливого), і етап пошуків основного протиріччя (можливості усунення протиріч, варіанти різного підходу до рішення – використання "обхідних" чи прийомів "зворотних" рішень, з'ясування можливостей зміни умов використання даного виробу), і завершальний етап (художньо-конструкторська розробка основного варіанта рішення).

Особливості функціонального призначення пред'являють до побутових виробів, а отже, і до методики їхнього конструювання ряд специфічних вимог.

Вузького фахівця часто зв'язують звичні схеми, як би "блокуючи" шляхи, що ведуть до принципово нових рішень. И.П.Павлов відзначав, що в таких умовах даються взнаки звичайні стереотипність і упередженість. Художник-конструктор, що відносно легко переборює слабості мислення в багатьох областях промислового виробництва, у сфері побутового устаткування виявляється більш уразливим. У багатьох випадках при модернізації виробу його прототип має обмежені можливості розвитку, що сковує творчу уяву художника-конструктора. Легше буває перебороти вплив традиційного рішення в тому випадку, якщо художник-конструктор приймає як вихідну модель спрощену схему ідеального кінцевого результату. Тому при проектуванні побутових речей, особливо якщо поставлена задача створити принципово новий виріб, потрібно використовувати "обхідні" прийоми пошуків оригінального рішення.

Потреба в нових типах виникла давно, а можливість виготовлення з'явилася ще в перші, десятиліття нашого століття. Причини такого запізнювання нових ідей у тім, що художники-конструктори за відправну крапку своїх пошуків приймали традиційні типи виробів, що існували. Як би правильне завдання не було сформульовано, воно завжди містить невирішені чи навіть невиявлені протиріччя, тому важливо в процесі проектування уточнювати, а можливо, і істотно змінювати сформульовані там положення. Творчого відношення особливо вимагають ті пункти завдання, де говориться про шляхи рішення поставленої задачі.

Розробляючи побутові вироби, художник-конструктор повинен уміти виділити головні вимоги, підкоривши їм інші. Так, навряд чи їсти необхідність неодмінно домагатися дуже високого ступеня економічності витрати енергії в побутових приладах, що працюють мізерно малий термін (натирач підлоги, прилад для сушіння волосся і т.д.). Незначне зниження чисто технологічних вимог іноді дає можливість різко підвищити функціональні якості виробу.

Один із шляхів створення принципово нового побутового виробу полягає в тім, щоб узагалі не проектувати даний виріб як самостійний елемент. Часто буває корисніше проаналізувати всі існуючі в минулому аналогічні вироби не для того, щоб створити удосконалений зразок, а для того, щоб повернутися до вихідної точки. Зараз санітарно-технічне устаткування і пральні машини проектуються окремо. Цей побутовий прилад практично нікуди ставити в економічній по площі квартирі. Якщо ж пральну машину розглядати як елемент санітарно-технічного устаткування квартири і проектувати в комплексі з ним, то, можливо, що вона перетвориться в пристосування для ванни, буде убудованої чи підвісною.

При створенні нових типів побутового устаткування художники-конструктори не завжди враховують конкретні місця розміщення даного виробу в квартирі, особливо тоді, коли розробляються елементи устаткування для таких невеликих по площі приміщень квартири, кухня, ванна. Висота холодильника і спосіб відкривання дверцята такі, що його важко включити в раціональний фронт кухонного устаткування. Пральні машини, що повинні розміщатися в тісному просторі ванної кімнати, часто мають ручки керування, шланги й інші деталі, розташовані з трьох чи чотирьох сторін, через що машину важко поставити до стіни, у кут, а тим більше вмонтувати в нішу.

У побутових умовах, де виробами користуються не тільки фізично здорові і працездатні дорослі члени родини, але і старі люди, підлітки, діти, дуже важливо враховувати все що пересуваються чи стерпних виробів. Тим часом багато виробів, що випускаються, невиправдано важкі, причому в ряді випадків не використовується можливість пристрою роликів, що полегшують переміщення по квартирі.

Зниження ваги побутових виробів при максимальному використанні нових легких матеріалів повинно бути постійною турботою художника-конструктора.

Дуже поширена помилка, що полягає в тім, що кожен побутовий виріб, що створює художник-конструктор, він звик розглядати як самостійний добуток. Тому багато речей важко включити в художній вигляд інтер'єра, тому що вони претендують на роль композиційного акценту, порушуючи єдність інтер'єра.

Ще одна помилка, на яку хотілося б звернути увагу художників-конструкторів, зв'язана з недостатнім розумінням об'єктивних закономірностей формоутворення. Тут важливо відзначити два основних моменти: зв'язок сучасної форми з традиційною і зв'язок форми з функцією. Обидві проблеми не знаходять задовільного рішення в багатьох побутових виробах. Помилки в цій області властиві, мабуть, усьому сучасному дизайну. Т. Мальдонадо вважає, що широко розповсюджена в недавньому минулому "теорія про можливість абсолютного збігу форми виробу і його функцій" безнадійно застаріла в тому що форма будь-якого виробу - це результат тривалого історичного розвитку, хоча вона не є єдино можливою і буде змінюватися.

1.2. УТИЛІТАРНІ ТА ЕСТЕТИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ ВИРОБІВ

Людина є частиною природи і зв'язаний з нею повсякденно й органічно. Найбільше наочно цей зв'язок виявляється у творчій діяльності людини при розкритті органічної і неорганічної структури природи, особливо при розкритті її біотайн.

Основу нової науки біоніки складають дослідження з модулюванню живих систем і використанню цих систем у техніку при розробці різних конструкцій, приладів, машин і іншої промислової продукції — чи стандартів продукції, що складає з окремих стандартних елементів.

Який же зв'язок може бути між стандартом і природою? Автор книги «Краса і стандарт» Г. Б. Борисовский порівнює природу з величезним космічним заводом, що безупинно поставляє виробу «масового серійного виробництва» — людей, курей, мурах, метеликів, берези, сосни і т.п. Ці «вироби» масового виробництва дійсно являють собою своєрідні серії, що складаються як би з однакових стандартів. Здається, що ці стандарти у своїх серіях всі абсолютно однакові й одноманітні. Однак у дійсності це не так — кожен стандарт строго індивідуалізований. У світі немає в тій чи іншій серії абсолютно однакових чи майже однакових стандартів. Здається, що всі люди однакові, точно так само, як і дерева, квіти й інші представники тваринного і рослинного світу. У дійсності це не так. На земній кулі немає абсолютно однакових людей, курей, беріз і т.д.

Усе створене природою носить індивідуальний характер, усі — нескінченно різноманітно.

Відомий англійський фізик, лауреат Нобелівської премії Джорж Томсон затверджує, що масове виробництво здійснюється природою і являє собою найглибшу з наукових істин. Він вказує на «принцип масового виробництва», посилаючись на закони збереження маси й енергії й інші закони, що лежать в основі будівлі Всесвіт.

«Стандартизація» у Всесвіті по Г. Б. Борисовскому виглядає так.

Продукція природи заснована на трьох основних «стандартах» — електроні, протоні і нейтроні. Сполучаючись один з одним, вони утворять просторові системи — атоми, причому дванадцять з них складають 99,5% усієї земної кори і навколишньої її атмосфери з всім органічним і неорганічним світом. Отже, земна куля в основному складається з дванадцяти елементів, що, у свою чергу, взаємно сполучаючись, утворюють безмежну кількість молекул речовини.

Органічна хімія побудувала новий світ речовин поруч з колишнім. Відомо більш трьох мільйонів органічних речовин — природних і синтетичних. Незважаючи на розмаїтість властивостей цих речовин, вони побудовані принципово однаково, а саме: атоми в їхніх молекулах з'єднані між собою хімічними зв'язками.

Такий спосіб з'єднання атомів і їхніх угруповань є фундаментальним будівельним принципом органічної хімії.

Такі науки, як молекулярна біологія, біофізика, біохімія й інші, по-різному пояснюють процес життєдіяльності і перетворення речовин, однак повне розкриття таємниці цього процесу в органічному і неорганічному світі ще переду.

Продукція, створювана природою, різко відрізняється від продукції, створюваної людиною. Весь великий матеріально-предметний світ, що оточує людину, є другою природою. Утвір архітектури і містобудування, велика сфера дизайну (знаряддя праці, засобу транспорту, всіляке устаткування науково-дослідних і навчальних інститутів, що пишуть пристрої і друковане устаткування, спортивний інвентар і асортимент предметів побуту) — усе це дійсно друга природа, заснована на стандартах, створених людиною.

Проводячи деяку аналогію між методом стандартизації, властивій природі, і методом стандартизації, здійснюваної людиною, принципи, по яких людина створює стандарти, умовно можна вважати наступними:

а) масова продукція другої природи в сфері архітектури і дизайну повинна створюватися на обмеженій кількості стандартів;

б) сполучаючи стандарти один з одним по визначеній строгій системі, необхідно робити нову відмінну продукцію і різні речовини, домагаючись при цьому максимальної користі і краси.

Немає необхідності всю промислову продукцію відносити до сфери дизайну і застосовувати метод художнього конструювання. Окремі стандарти в техніці як елементи системи і багато утилітарно-технічних виробів (автоматизовані системи, вузли механізмів, гайки, болти, цвяхи) виконують тільки робочу функцію на виробництві й в експлуатації. Тут важливі конструктивно-технічні й економічні показники, індустріальність виготовлення, якість конструкцій і матеріалів, трудові витрати й інші утилітарні властивості виробу. Якщо ж стандарти промислових виробів безпосередньо обслуговують людини, то до них, крім утилітарно-функціональних вимог, пред'являються ідейно-естетичі і соціально-утилітарні вимоги. Цим виробам притаманна художня виразність і образ.