Смекни!
smekni.com

Концепції особистості у вітчизняній психології (стр. 2 из 3)

Таким чином, В.Бехтерев формулює наступне визначення: «Особистість з об'єктивного по­гляду є не що інше, як само­діяльна особа зі своїм психоло­гічним складом та індивідуаль­ним ставленням до оточуючого світу» [22, с. 16].

Органічна та соціальна сфери особистості

В. Бехтерев вказує на наявність у людини двох сфер нервово-пси­хічної діяльності, які визначають її активно-самостійне ставлення до навколишнього світу або самодетерміновану активність особис­тості. Це органічна й соціальна сфери єдиної особистісної сфери, що послідовно виникають упро­довж життя.

Спочатку формується органі­чна сфера, у якій концентруєть­ся запас минулого досвіду, не­обхідний для життя організму. Він утворює головний центр не­рвово-психічної діяльності і виз­начає активно-самостійне став­лення живого організму до світу. Утворення цього інтимного ядра особистісної сфери грунтується на внутрішніх умовах, на запасі постійно активізованих слідів від рефлексів, що пов'язані із внут­рішніми та зовнішніми подраз­никами [18, с. 393].

Утім, із розвитком суспільно­го життя, поряд зі слідами психорефлексів органічної сфери особи, з'являються сліди психорефлексів, які визначаються відношеннями саме суспільного життя. Розвивається особистісна сфера соціального характеру, що лежить в основі моральних і соціальних взаємин людей. Саме цей розвиток «основного ядра нервопсихіки», тобто соціальної сфери, «веде до утворення осо­бистості як самобутньої психіч­ної особи в соціальному житті народів» [18, с. 393].

Отже, за В.Бехтерєвим, осо­бистість складається із двох тісно пов'язаних між собою сукупнос­тей слідів. Одна з них тісніше по­в'язана з органічною сферою, а друга — із соціальною сферою. Він стверджує, що, залежно від ступе­ня розвитку кожної з цих сфер, в особистості може домінувати егоїзм або альтруїзм.

Між цими двома сферами осо­бистості встановлюється певний розподіл функцій. Органічна сфе­ра особистості є найголовнішим керівником реакцій на подразни­ки навколишнього світу, що ма­ють причетність до підтримки організму. Соціальна сфера особи­стості пов'язана з вищим керів­ництвом діями і вчинками, які мають на меті встановлення сто­сунків між особистістю та іншими членами суспільства. При цьому, як підкреслює В.Бехтерев, «склад­ний процес розвитку соціальної сфери особистості аніскільки не усуває органічну сферу особис­тості, він її тільки доповнює, хоча й частково придушує, так би мо­вити, нашаровує на неї нові спо­лучення, що випливають із діянь, які відносяться до умов соціаль­ного життя» [19, с. 394].

Отже, робить висновок вели­кий фізіолог і психолог, «соціаль­на сфера особистості стає об'єдну­ючою ланкою і збудником усіх слідів психорефлексів, які виника­ють на грунті суспільного життя, і такими, що оживлюють ті чи ті органічні реакції» [18, с. 394].

В.Бехтерев не оминає своєю увагою й індивідуальні особли­вості особистості, серед яких передусім виокремлюється ха­рактер. Він пропонує розподіля­ти індивідуальні особливості на дві великі групи, зіставляючи їх саме з органічною та соціальною сферами особистості.

Далі можуть розглядатись інші, більш часткові, домінуючі особливості, зокрема, розумова працездат­ність та зосередженість, які влас­тиві мислителям, або тонка й ви­соко диференційована вразливість, що притаманна художникам, чи діяльність, пов'язана з винахідли­вістю й рішучістю енергійних осіб, приміром, полководців [18, с. 399].

В.Бехтерев припускає мож­ливість ще докладнішої індивіду­альної характеристики особистості, приміром, залежно від темпера­менту. Відповідно до цього можуть виділятися діяльні й пасивні, афек­тивні та розсудливі типи особис­тостей.

Учений стверджував, що для особистості властиві вольові вияви, внутрішні мотиви дій і вчинків, тобто ті психічні явища, які у пси­хології та філософії пов'язуються з волею. Людина у своїх учинках і діях виражає передусім свою осо­бистість, власну волю. Водночас, її психічний розвиток може приз­вести до різних варіантів ставлен­ня до навколишнього світу: «...різноманітні впливи підпоряд­ковують собі слабкі натури; сильні ж натури протистоять зовнішнім впливам» [18, с. 400]. Саме розви­нута особистість набуває великої сили в активному ставленні до об'єктивного світу.

Умови розвитку і здоров'я особистості

В. Бехтерев розглядає широкий спектр умов, чинників, від природ­них, фізичних і біологічних, до соціальних, політичних і економіч­них, які або сприяють, або згубно впливають на розвиток особис­тості, ведуть до її розвитку чи за­непаду.

Він указує на той незапереч­ний, на його думку, факт, що по­мірний клімат є більш сприятли­вим для розвитку особистості, аніж суворий північний чи спекотний тропічний клімат. Поряд із кліма­тичними, впливовими вважають­ся метеорологічні та географічні умови, якість грунтів тощо. При­міром, ним характеризуються як згубні для становлення особистості всі ті місцевості, зокрема, великі пустелі чи вічні сніги, де людина змушена витрачати багато зусиль і енергії на боротьбу з природою. До того ж, перебування в цих місце­востях визначає підвищену схиль­ність людей до різноманітних хво­роб, що згубно діє на їхнє фізичне здоров'я.

Важливою умовою правиль­ного розвитку особистості визнається природа самого орга­нізму, насамперед — спадковість батьків. Остання визначає ті ан­тропологічні особливості, на яких безпосередньо ґрунтується розвиток особистості. Поміж них виділяється расовий чин­ник, адже, як стверджує В.Бех­терев, серед трьох людських рас — білої, жовтої, чорної — лише представники перших двох досягли відносно високого куль­турного рівня. Зазначимо, що мовиться про початок XX сто­ліття, упродовж якого представ­ники чорної раси, здобувши сво­боду від колоніального утиску, продемонстрували свій беззапе­речний особистісний потенціал.

В.Бехтерев зазначає, що роль антропологічних чинників може бути неоднозначно оцінена за конкретних історичних обста­вин. Так, війни і завоювання одними народами інших може тимчасово загальмувати, в умо­вах поневолення та рабства, їхній культурний та особистіс­ний розвиток.

Як лікар, В.Бехтерев окремо виділяє біологічні чинники, що пов'язані з несприятливою пси­хологічною спадковістю, фізич­ними вадами, хворобами матері в період вагітності, алкоголіз­мом батьків, важкими фізични­ми та психологічними обстави­нами перебігу вагітності тощо. Ці чинники призводять, врешті-решт, до дегенеративного розла­ду, занепаду особистості.

Повноцінний розвиток особис­тості може бути також затриманий несприятливими фізичними умо­вами, що визначаються негармо­нійними «взаєминами між тілом і духом», слабким фізичним розвит­ком, низкою інфекційних захво­рювань і хвороб, що укорінюють­ся в недостатньому та неправиль­ному харчуванні в дитинстві та в дорослому віці.

Те саме стосується і неспри­ятливих економічних умов, що поступово призводять до недо­статнього харчування, фізично­го ослаблення організму, уна­слідок чого виникають висна­ження, недокрів'я, різноманітні фізичні хвороби, які позбавляють мозок харчування, знижують ро­зумові сили, що перешкоджає повноцінному розвиткові особи­стості [22, с. 149].

Однак, найважливішим чинни­ком недостатнього розвитку особистості стає, за переконанням В.Бехтерєва, відсутність або неправиль­на організація суспільної діяльності людей. За відсутності суспільної діяльності немає і повноцінної осо­бистості. Великий психолог і соці­олог неодноразово повторює: «Без суспільної діяльності особистість зупиняється на певному ступені свого розвитку, представляючись більш або менш байдужим до сус­пільних потреб; вона є пасивним членом суспільства, що втрачає ту самодіяльність, яка слугує запору­кою нормального розвитку суспіль­ного життя і міцного розвитку державності» [22, с. 149].

Наслідками відсутності пра­вильно організованої, у формі самоуправління, суспільної діяль­ності стають порожнеча та нероб­ство. Для виникнення останніх особливо сприятливі умови вини­кають у більш забезпечених про­шарках суспільства. А неробство, зокрема, призводить до зниження розумової працездатності, до ро­зумового, морального і фізичного виродження. Цей процес деградації особистості підсилюється, якщо до неробства приєднуються алко­голізм та інші надмірності.

В.Бехтерев надавав особливо­го значення ролі виховання та на­вчання у становленні особистості. Для її правильного, цілісного роз­витку необхідне поступове при­вчання до систематичної праці, до самостійного мислення із широ­ким критичним світоглядом, стійкість характеру — за ретельного дотримання фізичної та розумової гігієни [22, с. 150].

Він наголошує, що правиль­не і раціональне виховання має починатися з перших днів життя людини, адже засади майбутньої особистості укорінюються ще у дошкільному віці. Уже тоді по­чинаються відхилення в харак­тері, їх слід своєчасно усувати. Через це на перший план вису­вається правильний напрям ро­зумового розвитку, що має забез­печити освіта. Невігластво і вади освіти стають головною умовою недорозвитку особистості. Тому цивілізовані країни конкурують між собою в ефективній поста­новці й розвитку шкільної спра­ви [22, с. 151].

Особистість як визначальний чинник суспільної діяльності, як визначник, керівник дій і вчинків

За переконанням В.Бехтерева, учинки й дії є об'єктивним вираженням особистості. Учинки й дії перебувають «у прямому співвідно­шенні зі сферою особистості, об'єднуються як у просторі, так і в часі відповідно до визначеної мети, яка пов'язана з її потреба­ми» [18, с. 397].

В.Бехтерев чи не вперше у пси­хології показав вирішальну роль особистості у суспільному житті. Він стверджував, що «особистість є тією основою, на якій ґрунтуєть­ся сучасне суспільне життя» [22, с. 309].