Смекни!
smekni.com

Особистість в системі соціальних відносин (стр. 3 из 5)

Процес соціалізації охоплює всі можливості прилучення до культури, виховання й навчання, за допомогою яких людина набуває соціальної природи і здібності брати участь у соціальному житті. У цьому процесі задіяне все оточення індивіда: сім’я, сусіди, однолітки, вихователі і вчителі, колеги по роботі і знайомі, засоби інформації тощо. Важливо відзначити, що соціалізація – не якийсь одноразовий чи короткотривалий акт, вона здійснюється протягом усього життя людини – від дитинства через зрілість і до старості включно. Це відбувається тому, що умови життя людини, а відтак, і вона сама, постійно змінюються, вимагаючи входження у все нові і нові соціальні ролі і відповідних змін статусу (інколи до корінних, як то перехід від статусу людини до статусу соціально зрілої особи).

Але якщо під час соціалізації дитини головним для неї виступає соціальна адаптація, тобто пристосування до суспільного середовища, то для соціалізації молоді і навіть соціально зрілої людини основну роль відіграє інтеріорізація, або формування внутрішньої структури людської психіки, переведення елементів зовнішнього світу у внутрішнє “Я” особистості. Результатом інтеріорізації стає індивідуальність особистості.

Соціалізація може бути з’ясована на підставі рольової теорії. Її прибічники залюбки цитують відомі шекспірівські слова: “Всесвіт – це театр. В ньому жінки і чоловіки – усі актори”. Сенс соціологізації, згідно з цією теорією, полягає у тому, що людина протягом життя опановує певну кількість соціальних ролей. Відповідно до цього особа мусить розв’язувати певне коло завдань. Людині треба відповідати очікуванням, що супроводять кожну роль. Ці очікування можуть бути трьох видів: а) очікування, що закладені у “сценарії” (норми, що регламентують поведінку людини відповідно до змісту ролі); б) очікування інших акторів (очікування людей, що знаходяться у зв’язку з суб’єктом); в) очікування “ аудиторії ”, так званої референтної групи. На думку американського психолога Г.Хаймана, референтна група - певне коло людей (іноді уявна, ідеалізована спільність), що є взірцем для суб’єкта (актора).

Людина, що претендує на будь-яку роль в суспільстві, мусить враховувати вимоги, що пов’язані з її виконанням. Іноді підготовка до опанування ролі триває довгий термін, бо суб’єкту належить отримати освіту, оволодіти практичними навичками, набути досвід, мати ті чи інші формальні ознаки, або навіть скласти іспити, засвідчити свою готовність виконувати роль.

Механізм соціалізації містить три обов’язкові моменти:

а) очікування (еспектації);

б) бажання особи відповідати очікуванням, грати відповідну роль за встановленими правилами;

в) зміни у поведінці людини й розвиток особистості.

В процесі соціалізації: інтерналізуються цінності й норми; з’являються нові інтереси, мотиви поведінки; накопичуються знання й практичні навички; навіть відбувається корекція характеру людини (придушуються риси, що заважають виконувати ту чи іншу роль, чи навпаки - “підсилюються” особливості, які потрібні для успішного виконання ролі).

Існує теорія, що розглядає соціалізацію як відповідь людини на певний виклик обставин, інших суб’єктів. У цьому разі виникають труднощі, кризові проблеми які людина мусить долати засобами вдосконалення, розвитку особистості. Наприклад, для молодої людини кризовими точками є вибір професії, шлюб, військова служба, вихід з “сімейного гнізда” тощо. Кризи можуть бути як заплановані, так і раптові, що застають особу зненацька (трагічна загибель близької людини, або розрив шлюбу внаслідок зради). Існує циклічна теорія соціалізації, згідно з якою життя – закономірний ланцюг криз. Людина мусить подолати певну кількість криз і відповідно кожного разу піднятися на нову сходинку як особистість.

Коли йдеться про механізми соціалізації, то звичайно звертаються до концепції З.Фрейда, який виділяє основні з них:імітацію (усвідомлені спроби дитини копіювати і наслідувати поведінку дорослих і друзів); ідентифікацію (засвоєння дітьми поведінки батьків, соціальних цінностей і норм як своїх власних); почуття сорому і вини (або негативні механізми соціалізації, що забороняють і придушують деякі моделі поведінки: сором, як правило, асоціюється з внутрішніми переживаннями і муками совісті).

Звичайно, ці механізми спрацьовують переважно на стадії дитинства. Але думки Фрейда були пристосовані деякими соціологами і до стадії дорослого життя особистості. Так, американський соціолог Т.Парсонс вживає фрейдівські поняття у соціологічній теорії соціальної дії. Для нього імітація - процес засвоєння елементів культури шляхом скоріш простого наслідування, аніж свідомого вибору, а ідентифікація - вияв ставлення до соціального середовища та його складових компонентів, прийняття цінностей певних соціальних груп і спільнот, спосіб усвідомлення своєї до них належності. Ступінь ідентифікації визначається силою і характером прихильності до цих форм людського співжиття.

Що детермінує соціалізацію?

Існує певне коло факторів, що мають вплив на процес соціалізації. Їх особливості, характер, інтенсивність впливу суттєво позначаються на результатах соціалізації, а отже - відбиваються в особистості. До цього кола відносяться:

а) генетичний фактор;

б) стан фізичного довкілля;

в) макросоціальні умови;

г) мікросоціум;

д) власне “Я” людини.

Соціалізація здебільшого - не хаотичний процес; впорядкування, контроль, управління соціалізацією досягається за допомогою виховання й освіти. Існують інститути, що мають головною функцією(або однією з функцій) виховання людини. Основними інститутами соціалізації є сім’я й інститут освіти. Ці функції виконують також народні традиції й фольклор, засоби масової інформації, інститут релігії, трудові колективи. Відповідно є соціальні ролі, що “спеціалізуються” на освіті й вихованні: вчитель, професор, вихователь дитячого садку, священик, не кажучи вже про батька й матір. Це чинники зовнішнього впливу на особистість. Але існує й самовиховання, коли суб’єкт стає по відношенню до себе “вчителем”, “вихователем” і він же є об’єктом впливу.

Є певні напрямки, відповідно до яких в суспільстві здійснюється процес виховання. Ці напрямки залежать від моделі особистості, що є прийнятою для суспільства або якоїсь його частини. Наприклад, у тоталітарному суспільстві перевага надається так званому ідейно-політичному або ідеологічному напрямку, бо він забезпечує формування відданих режиму особистостей, лояльних до влади й системи.

При цьому віддається належне:

а) трудовому вихованню;

б) патріотизму;

в) моральному розвитку особистості.

Праця – виток суспільного й особистого багатства, засіб досягнення певного статусу. Молода людина мусить мати не тільки відповідні знання й навички, але вона повинна психологічно бути готовою до праці, бути підприємливою, рухливою, не сидіти “склавши руки”. Наполеглива праця мусить стати цінністю у свідомості людини – ось завдання трудового виховання. Ця цінність є важливою складовою свідомості й світогляду, довкола якої формуються інші засади й цінності.

Патріотизм у широкому сенсі – те, що пов’язує людину з загалом, землею предків, нацією, державою, містом, або селом, де народилася або мешкає людина. Патріотизм – небайдужість до загальних справ, це вміння(й готовність) особисті інтереси корегувати з суспільними, національними, колективними; це піклування про довкілля, природу, землю; це – здатність, в разі потреби, захистити Батьківщину; це – законослухняність, повага до держави та її атрибутів.

Здорова мораль, здатність людини до самоконтролю й самообмеженню в ім’я підтримки нормальних, сталих стосунків з іншими людьми, породжує міцну сім’ю й стабільне суспільство. Мораль не абстрактна, а ймовірніше конкретна. Це – етика праці, людських стосунків, це поважливе ставлення до батьків і предків; це певні стосунки чоловіка й жінки, батьків і дітей і та ін. Витоки сучасної європейської моралі – у християнській традиції, хоча у секуляризованому суспільстві моральні норми вже мають світський характер.

Соціалізація, виховання, освіта – процеси, що дозволяють нагромаджувати так званий соціальний капітал. Він накопичується на протязі багатьох років відповідно до набуття людиною знань, навичок, цінностей і норм. Цей капітал може приносити особі дивіденди, але він не зменшується з роками й не тане. Соціальний капітал дозволяє людині, по-перше, користуватися значною свободою, вибирати альтернативи, бо індивіди, що його накопичили, мають попит і високо цінуються; по-друге, розширяти межі активного життя, тобто він сприяє соціальному довголіттю. Таким чином, роки, що віддані освіті, накопиченню професійних якостей, не є марно витраченими: вони дають вигоди протягом всього життя людини.

4. СОЦІАЛЬНА АКТИВНІСТЬ ОСОБИСТОСТІ

Соціалізація не може бути повною без реалізації інтересів, цінностей людини. Суттєвим її моментом є розвиток соціальної активності, яка набуває особливого значення в умовах якісного перетворення суспільства.

Що таке соціальна активність? Які її критерії й показники?

Соціальна активність особистості тісно пов’язана з її соціальністю.