Смекни!
smekni.com

Місце освіти в системі цінностей молоді (стр. 6 из 7)

При аналізі результатів ступеня згоди з наведеними твердженнями можна помітити, що студенти достатньо високо оцінюють роль освіти. Природно, не всі "противники" освіти, як свого роду основи майбутньої роботи і кар'єри. Тим не менше, і ці люди здобувають вищу освіту, не виключено, однак, що із-за престижу або ради диплому. Ставлення до освіти і, зокрема його місце в системі цінностей сучасної студентської молоді, проявляється не тільки через бажання / небажання вчитися в університеті, але й через цілі вступу до вузу. Це ще і якості, властиві людині. [25 с.193]

Все частіше головну роль в житті молоді посідають проблеми мікрорівня. Тобто, у молодих громадян формується якісно нове сприйняття навколишнього світу крізь призму насамперед особистих інтересів. Їх турбує власне здоров’я, кар’єра, матеріальні блага, освіта, сім’я. Що стосується релігійних конфліктів в Україні, загальнонаціональних проблем, загрози війни, корисних вчинків для народу або майбутнього країни, за даними Українського інституту соціальних досліджень, відсоток зацікавлених цими питаннями ледве досягав відмітки 16 з числа всіх опитаних в 2006 р. Звичайно, це в деякій мірі правильно, тому що в капіталістичних країнах світу, з яких незалежна Україна з недавніх часів бере приклад, існує "екзистенціальний" підхід до життя. Тобто, кожен виживає як може і не покладає надії ні на кого, окрім себе. Це йде всупереч ідеї "патерналізму", яка притаманна ідеології , виплеканій радянськими часами. Люди не привчилися відстоювати власні інтереси, тому що все їх життя було спрямовано на досягнення спільної мети, вони покладались не скільки на себе, скільки на уряд, на бюрократичну систему, і це, нарешті, висушило в них жагу до самоудосконалення, прояву ініціативи і особисту зацікавленість. Дякувати Богу, цього не відіб’єш у молоді, тому що людина лише з часом під впливом певних факторів загальмовує прагнення до прояву своєї особистості. Тільки притаманний молоді максималізм, не обмежений безглуздими заборонами і "ідеологічними шаблонами", спроможній каталізувати значні зміни у розвитку суспільства. [12 с.251]

Отже, можна сказати, що освіта для української молоді втрачає свою цінність, все частіше можна спостерігати таку карти, що молодь поступає у вищі навчальні заклади не для здобуття знань, а лише щоб отримати диплом.

ціннісний світогляд освіта молодь


Висновок до 2 розділу

Суттєвою рисою сучасної дійсності є постійні зміни, перетворення нашого сьогодення. Перетворення ці, по-перше, стосуються широкого впровадження в наше життя новітніх технологій, що ставить перед людством все нові завдання і проблеми. На тлі цих змін відбувається і переоцінка ціннісної системи, одні цінності змінюються на інші, щось відходить на задній план, а щось навпаки набуває нового значення. Такі зміни чудово проглядаються у сучасній освіті. Якщо колись, ще за Радянських часів освіта була термінальною цінністю, так би мовити самостійною, то у незалежній Україні вона стає все частіше інструментальною цінністю суспільства. З одно боку це і не дивно,адже із зміною суспільства відбувається і зміна цінностей, але з іншого боку такий стан речей говорить проте, що система освіти в Україні є не належному рівні, що спричиняє зниження цінності освіти в очах молодого покоління громадян.

У сучасному Українському суспільстві чітко видно зміну місця освіти в системі цінностей молоді, і ця зміна є негативною, цінність освіти все більше знижується, змінюється сам факт сприйняття освіти молоддю. Освіта в очах молоді більше не є самоціллю, а лише інструментом.


Висновки

Освіта, як специфічний соціальний інститут покликана виконувати роль інновативного важеля, що має "рухати" суспільство вперед. Причому основним інструментом, за допомогою якого виконується ця функція освітньої сфери, є не просто передана в ході навчання інформація, а цінності. Цінності – це ядро структури особистості, що визначає її спрямованість, вищий рівень регуляції поведінки особи. Основною функцією цінностей і ціннісних орієнтацій є регулятивна функція – регулювання поведінки особи в тих чи інших соціальних умовах. Система цінностей не є пасивним наслідком впливу соціокультурного середовища, економічних і політичних чинників. Вона крім того, ще є й однією із форм самоусвідомлення, самовираження внутрішніх інтелектуальних, моральних, естетичних та інших сил і уявлень особистості, які перебувають у тісному взаємозв’язку із її потребами, інтересами, мотивами поведінки, обумовлюючи їх і одночасно перебуваючи залежно від них, від характеру і об’ємності інформації про культурні цінності, їх сутність, функції і властивості.

Суттєвою рисою сучасної дійсності є постійні зміни, перетворення нашого сьогодення. Перетворення ці, по-перше, стосуються широкого впровадження в наше життя новітніх технологій, що ставить перед людством все нові завдання і проблеми. На тлі цих змін відбувається і переоцінка ціннісної системи, одні цінності змінюються на інші, щось відходить на задній план, а щось навпаки набуває нового значення. Такі зміни чудово проглядаються у сучасній освіті. Якщо колись, ще за Радянських часів освіта була термінальною цінністю, так би мовити самостійною, то у незалежній Україні вона стає все частіше інструментальною цінністю суспільства. З одно боку це і не дивно,адже із зміною суспільства відбувається і зміна цінностей, але з іншого боку такий стан речей говорить проте, що система освіти в Україні є не належному рівні, що спричиняє зниження цінності освіти в очах молодого покоління громадян.

Сьогодні, як в Україні, так і в інших країнах світу, спостерігається девальвація багатьох моральних цінностей. Споживацький спосіб життя суспільства, наявність соціальних контрастів, занепад моралі призводять до росту злочинності, морального нігілізму та глибокого песимізму особливо серед молоді. Девальвації цінностей сприяє соціальна диференціація суспільства, яка здійснюється в освіті, в навчанні, в культурі та інших сферах життєдіяльності людини.

Сьогоднішня молодь демонструє повну індиферентність до питань етики, вона зацікавлена у засвоєнні навчальних програм, впевнена в тому, що від цього залежатиме її соціальний статус, розмір заробітної платні, місце в службовій ієрархії. Для моральних роздумів і суджень не залишається ані місця, ані часу

В умовах ринкової економіки ціннісні орієнтації в системі вищої освіти більшою мірою орієнтовані на економічну ефективність освітніх послуг, чим пояснюється велика кількість комерційних навчальних закладів та ріст платних послуг. Проте ціннісно-орієнтоване навчання покликане задовольняти потребу суспільства в людях ініціативних, творчих, здатних самостійно мислити, не залишаючи поза увагою роль людини у створенні не лише матеріальних, але й духовних цінностей, не забуваючи про формування гармонійної, а не лише конкурентоспроможної особистості. Система освіти є ключовим моментом в соціалізації людини і ціннісні орієнтації майбутніх поколінь багато в чому залежать від неї.

В сучасних умовах освіта не сприймається молоддю самоцінність, вона стає інструментом для досягнення мети, можна багато говорити проте, що цінність освіти підвищується, можливо кількісні показники це підтвердять адже з кожним роком все більше студентів поступає у вищі учбові заклади, але це зовсім не означає, що вони вважають освіту цінністю,набагато частіше все відбувається навпаки, освіту зараз здобувають не заради освіти, а щоб потім мати хорошу роботу і високу зарплату.


Список використаної літератури

1. Багдасарьян Н.Г. Ценность образования в модернизирующемся обществе / Багдасарьян Н.Г. // Педагогика. - 2008. - № 5.- С. 34-40.

2. Багдасарьян Н.Г., Кансузян Л.В., Немцов А.А. Инновации в ценностных ориентациях студентов / Багдасарьян Н.Г., Кансузян Л.В., Немцов А.А. // Социологические исследования. - 1995. - № 4.- С. 125-129.

3. Баева Л.В. Генеалогия ценности // Баева Л.В. / Полигнозис.- 2004. - № 2, - С. 55- 62.

4. Баева Л.В Ценности молодежи "эпохи перемен": взгляд из России [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.aspu.ru/images/File /ilil/Bayeva_tzennosti_Rossiya.pdf (використано 07.11.09)

5. Гребеньков Г.В., Гребенькова И.Г. Аксиология в стуктуре философского знания: предмет, проблематика, содержание /Гребеньков Г.В., Гребенькова И.Г.// Ноосфера і цивілізація - Д. - 2006.- № 4(7) - С. 67-75.

6. Жабина А.О. Образование в системе ценностей молодежи / Жабина А.О.// [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.tstu.ru/education/ elib/pdf/st/2008/zabina.pdf (використано 15.11.09)

7. Звездин В.Я. Социология культуры – П.- 2003.- С.186

8. Зубенко А.С. Ціннісні орієнтації особистості і становлення особистої ідентичності/ Зубенко А.С.// Наукові записки Харківського університету Повітряних Сил. Соціальна філософія, психологія. Збірник наукових праць. - 2008 - №2 - С. 71-78.

9. Инглхарт Р. Постмодерн: меняющиеся ценности и изменяющиеся общества / Инглхарт Р. //[Електронний ресурс]. – Режим доступу: /http://www.sociology.mephi.ru/docs/polit/html/ingl.htm (використано 30.10.09)

10. Иноземцев В.Л. "Вечные ценности" в меняющемся мире/ Иноземцев В.Л. // Свободная мысль. - 2001. - XXI, № 8,. - С. 41-61.

11. Калюжная Т.Г. Изменения в системе ценностей и ценностных ориентациях общества и студенческой молодежи/ Калюжная Т.Г. // Гілея. Збірник наукових праць.- 2009. - №21 – С. 290-297.

12. Квятковский Д.О. Гуманистические ценности и идеалы в системе ценносных ориентаций украинской молодежи / Квятковский Д.О. // Наука. Релыгія. Суспільство. - 2009. - №2 – С. 242-249.

13. Коберник Л.О.Роль та місце ціннісних орієнтацій у формуванні особистості. . Наука і освіта // Науково-практичний журнал південного наукового центру АПН України -2008. № 4-5. - С. 28-33.