Смекни!
smekni.com

Коран. Загальний огляд (стр. 2 из 3)

“Фатиха” складається з семи аятов. Кожний віруючий мусульманин повинен знати її напам'ять з дитинства. Це свого роду аналог православної молитви “Отче наш”. Вона читається принамазе молитві, що здійснюється п'ять разів в день, а також і в деяких інших випадках. “Хвала Аллаху, Господові світів милостивому, милосердному, цареві в день суду! Тобі ми поклоняємося і просимодопомогти! Веди нас по дорозі прямій, по дорозі тих, яких Ти облагодіяти, не тих, які знаходяться під гнівом, і не заблудлих”. Такий її російський переклад, зроблений І. Ю. Крачковським, дуже близький до оригіналу по значенню, але немає в ньому поетичності, стилістичної краси, властивої, проте, і багатьом іншим сурам. Є і вільні віршовані перекази, що намагаються відобразити поетичний стиль Корану. Осьодинз таких переказів “Фатіхи”:

Хвала Аллаху, який світів Пан,

Милостивий, милосердний він один,

Дня страшного суду володар.

Тобі ми поклоняємося. Допомога дається нам тобою одним.

Веди нас по шляху тих, хто тобою водимо,

По шляху тих, на кого простяглася милість твоя.

На кого ти не гніваєшся, хто не знає помилки кручин.

Як видно з цього перекладу, Мухамед володів поетичним задарма. Але якщо колишні поети-язичники співали про вільне життя бедуїна, про вдале полювання, битви, любов, Мухамед заспівав про бога, рай, пекло, пророків, вихваляючи єдинобожість і проклинаючибагатобожників.

У “Сире” (“Життєписі посланника Аллаха”) сказано, що перші прозріння він отримав в печері під Меккой, де усамітнювався для поста і молитов; там його відвідували видіння і він почув голос бога, що наказав йому проповідувати нову віру. Подібне богонатхнення було не в диковинку арабам, по представленнях яких творчість всякого поета інспірував особливий дух, або джинн.

Дар поета особливо виявився в мекканских проповідях, в них Мухамед головний упор робив на переконання своїх слухачів силою ораторського мистецтва В Медіне, де пророк виступив вже більше як законодавець, правитель, суддя, поетичність сур відійде не другий план. Тут основною задачею стало формулювання різних розпоряджень, вироблення юридичних і етичних канонів. І хоч і в Медіне все це подається як накази Аллаха, “голос божий”, сури стають суші, мова менш образним, стиль, як би ми сказали зараз, канцелярським, рима майже не відчувається, так вона і не потрібна в цих часто вельми прозаїчних за змістом встановленнях. Правда, і в цих сурах, як майже у всіх проповідників нових віровчень переважають притчі, повчальні порівняння, риторичні питання.

Художню образність мекканскихсур відчули А. С. Пушкин і І. В. Гете, яких вони натхнули на віршовані “Наслідування Корану”. Критично відносячись до змісту книги пророка як до “зборів нової брехні і старих байок”, А. С. Пушкин відмічає силу і поетичність їх викладу. Даючи вільний переклад аята про будову Всесвіту:

Землянерухома піднебіння склепіння,

Творець, підтримані тобою,

Так не пастимуть на сушу і води

І не подавлять нас собою,

він відмічає: “Погана фізика, але зате яка смілива поезія!”

Поетика і мова Корану мекканского періоду генетично пов'язані з доисламской арабською поезією. Але особливо близькі вони, на думку І. М. Фільштінського, до стилю прорицанькахиновдревньоарабських жреців-гадателів. Вимовляючи шаманські закляття, виконуючи язичницький ритуал, вони користувалися ритмічною і рифмованою прозою (садж), від якої веде своє походження найпростіша метрична форма арабського віршування раджаз. Вираження думок або віршами, або ритмізованою прозою широко розповсюдилося в Аравії ще в період джахилії. До цієї манери висловлюватися вдавалися не тільки поети і жреці, але часто і прості кочовики. Можливо, вважають деякі дослідники доісламскої поезії, арабська метрика виникла саме у бедуїнів, коли вони під час перекочевок що-небудь наспівували, сидячи верхом: ритм вірша складався в такт мірних кроків верблюда.

Аналіз деяких сур Корану показує їх зв'язок з монологами кахиновприкамлании. Мухаммедіноді застосовував і магічні дії, властиві цим шаманам арабського язичества, бо араби вірили, що кахин наділений надприродною силою і, вимовляючи заклинання, може нанести страшну утрату ворожому племені. Так, французький исламовед М. Годфруа-Демомбин, пише, що жест Мухамеда, що кинув при битві у Бадра у бік ворогів жменю піску зі словами прокляття, не що інше, як древній магічний прийом часів джахилії. Тим часом мусульманська легенда трактує ці дії пророка як заклик до ангелів Аллаха виступити з мечами проти невірних.

Мухаммед на початку своїх проповідей часто клянеться, як це робили і кахини. Причому більше усього клятв міститься в сурах раннього мекканского періоду тридцять, пізнього мекканского вже менше, тільки шість, а мединского лише одна. Вплив кахинов поступово слабшає.

Об'єкти клятв вельми різноманітні: “Клянуся... Господом небес і землі”, “клянуся небом, властителем [зоряних] шляхів”, “клянуся горою (Синаєм), і книгою, що накреслюється на сувої розгорненому (тобто книгою людських діянь), і будинком що відвідується (Каабой), і покрівлею піднесеною (небесним зведенням), і морем що хвилюється”, Клянеться Мухамед вітрами, хмарами, кораблями, ангелами. Клятви в Корані дає не тільки Мухамед, але і інші персонажі, сам Аллах і навіть диявол. І. Ю. Крачковський звернув увагу на те, що в клятвах рідко згаданий бог, в них фігурують, як і укахинов, звіри і птахи, день і ніч, світло і темрява, сонце, місяць, зірки...

А. С. Пушкин з цього приводу помітив: Аллах “клянеться копитами кобилиць, плодами смоковниці, свободою Мекки, добродіячу і вадою, ангелами і людиною. Дивний цей риторичний оборот зустрічається в Корані щохвилини”. А. С. Пушкин навіть дав в своєму перекладі прикладкоранічної клятви:

Клянуся парою і непарою,

Клянуся мечем і правою битвою,

Клянусяранковою зіркою,

Клянуся вечірньою молитвою...

Зміст Корану.

У проповідях Мухамеда переплелися самі різноманітні сюжети переказу джахилії, міфи іудаїзму і християнства. Так, в деяких сурахвикладені аравійські легенди про племена пекло і самуд, які відкинули повчання пророків Худа і Саліха, за що понесли кару небесну. Переказана легенда об Шу'айбе, пророкові народу мадйан. Неодноразово згадується і цитується в Корані древньоарабський мудрець і вигадник байок Лукман. У його вуста Мухамед навіть вкладає слова, осуджуючі багатобожжя, які той неначе б сказав своєму сину: “Про синок мій! Не додавай Аллаху співтовариш: адже багатобожжя велика несправедливість”.

Боротьба з багатобожжем, затвердження монотеїзму головна ідея Корану. Вона сформувалася під явним впливом іудаїзму і християнства. Духовна спадкоємність первинного ісламу з цими релігіями очевидна. У деяких аятах іудеї і християни навіть признаютьсяправовірними; говориться, що бог всіх трьох релігій єдиний, Коран повторює основні релігійні догмати цих віросповідань: про безсмертя душі, про рай і пекло, про кінець світу, про Страшний суд і інш. Співпадають в основних бісах коранічні і біблійні міфи про створення світу і людини, гріхопадіння перших людей Адама і Еви (по-арабському Хавви), про всесвітній потоп, про покарання за гріхи міст Содома і Гоморри і т. п. Лише при ретельному порівнянні відповідних місць Корану і Біблії виявляються окремі розходження в цих розповідях - це пояснюється, видимо, тим, що Мухамед знав священне писання іудеїв і християн лише в усній передачі. Швидше усього він познайомився з ними при зустрічах і бесідах з рабинами і ченцями під час своїх поїздок по торгових справах в Сірію. Іудаїстичні і християнські общини були і в самій Аравії.

Коран повністю запозичав з Біблії сюжети про пророків, переписавши, можна сказати, їх імена на арабський лад. Але це пояснювалося і схожістю багатьох легенд євреїв і арабів, висхідних до загальносимитичних переказів. Більше того, є і така точка зору на цей рахунок:

Мухаммед не запозичав біблійні сюжети в декілька зміненій формі, а передав лише арабську версію семітських оповідей і міфів в тому вигляді, в якому вони існували серед аравіців. У священній книзі мусульман згадані, висловлюються, діють персонажі Ветхого заповіту Танаха: Ний, Авраам, Моісей, Ісаак, Іаков, Іона, Іосиф, Іов, Аарон, Лот і інші. Порівняння їх єврейських і арабських імен показує і язикову близькість обох семітських народів; єврейській формі імені відповідає близька їй арабська: Ноах Нух, Абрахам Ібрахим, Моше Муса, Йіцхак Іс-хак, Іаакоб Іакуб, Іонас Іуніс, Йосеф Іусуф, Іййоб Аййуб, Ахарон Харун, Лот Лут. Персонажами Корану виступають і християнські пророки Іоанн Крестітель (Передвісник) Йахйа (спотворене арабське Йуханна, єврейське Йоханан), Іїсус Христос Іса, а також його мати Марія Марйам.

Розвиваючи ідею “істинності ісламу”, Мухамед поступово переходить від зіставлення його іншим релігіям до твердження про його винятковість, а потім і до ідеї джихада війни проти всіх, хто не визнав Аллаха своїм єдиним богом. “А коли ви зустрінете тих, які не увіровали, то удар мечем по шиї, а коли зробите велике биття їх, то зміцнюйте пута”. “Не беріть друзями тих, які вашу релігію приймають як насмішку і забаву, з тих, кому до вас дароване писання, і невірних”. “І бийтеся з ними, поки не буде спокуси, і релігія вся буде належати Аллаху”. Мухаммед дає навіть чисто військовіради для успіху таких битв: “І приготуйте для них, скільки можете, сили і загонів кінноти”. “І вбивайте їх, де зустріньте...”. Коран знімає провину за вбивство іновірців: “Не ви їх вбивали, але Аллах вбивав їх...”. А мусульмани, загиблі в цих боях, оголошені праведними героями, що йдуть в рай. “І ніяк не вважайте тих, які убиті на шляху Аллаха, мертвими. Ні, живі! Вони у свого Господа отримують долю”.