Смекни!
smekni.com

Римська династія імператорів Юліїв - Клавдіїв (стр. 4 из 4)

Варто все-таки помітити ряд прогресивних заходів, проведені по особистому почині Клавдія, наприклад, дарування повного громадянства громадам, що зіграло істотну роль у романізації провінцій; внесені зміни в спадкоємне, шлюбне і рабське право; державна скарбниця повернута в керування квесторів і ін.; були засновані численні колонії, прокладені дорогі і зведені технічні спорудження, наприклад шлюз для відводу води з Фуцинского озера і нова гавань в Остії. У цей же період до Римської імперії були приєднані Південна Британія і Мавританія.

У цілому епоха імператора Клавдія не акцентує на собі особливої уваги. Це було свого роду затишок після бури в море володарювання.

7. Нерон. Кінець імператорської династії

Луцію Доміцію Агенобарбу, що получили ім'я Нерон Клавдій Друз Германик, йшов сімнадцятий рік, коли він вступив на престол. Відбулося це в день смерті Клавдія, якого він ушанував чудовим похованням, похвальною промовою й обожнюванням.

До 62 р. юний імператор залишався під впливом префекта преторианців Секста Афранія Бурра і свого наставника Луція Аннея Сенеки, що орієнтували його на зближення із сенатом. Нерон обіцяв узяти за зразок правління свого предка Августа. Він також підлестив сенату і консулам, виразивши віру в їхню здатність здійснювати функції влади, як у древні часи. Уряд ужив заходів для наведення суспільного порядку, для боротьби проти фальшивомонетників і реформи методів формування скарбниці; намісники провінцій і їхнього уряду були звільнені від збору з населення величезних грошових сум на проведення гладіаторських представлень. Сам Нерон, подорослішав, серйозно зайнявся державними справами, особливо своїми суддівськими обов'язками, при здійсненні яких упроваджував корисні процедурні ідеї.

Натхненний лестощами Сенеки Цезар уявляє себе великим артистом. Уперше він виступив у Неаполі. Але важливіше всего здавалося йому виступити в Римі. Під час співу Нерона нікому не дозволялося виходити з театру, навіть по необхідності. Колосальне самолюбство збуджувало в ньому ненаситну спрагу до слави; його заздрість до усіх тих, хто звертав на себе увагу публіки, доходила до шаленства: успіх на якому б то ні було поприще був у його очах державним злочином. Свого зведеного брата Британіка він отруїв отрутою зі страху, що в той голос був приємніше, а виходить, народ міг зволіти його самому Нерону.

Ненавидів він і "кращу матір", як сам називав Агріпину. Спочатку Нерон позбавив її всіх почестей, відняв воїнів і німецьких охоронців, після чого вигнав з палацу. Три рази намагався отруїти, але Агріпина попередньо приймала протиотруту. Зрозумівши це, сину прийшов інший задум, але і цього разу він зазнав невдачі. Тоді він видумав корабель, що розпадається, і запросив Агрипину на бенкет у Байї. Тацит присвятив цій події один зі своїх творів, у якому описував, як після катастрофи корабля, їй удалося доплисти до берега лише для того, щоб зустріти свій кінець на твердій землі. Таким чином, Нерон прирік себе на довічне клеймо "матеревбивці". Самим тяжким злочином вважалося в Римі матеревбивство. Помпей виніс суворий закон, що продовжував бути в силі. Матеревбивцю разом із собакою, півнем, гадюкою і мавпою саджали в шкіряний мішок і кидали в море.

Як виправдання Нерон заявив сенату, що Агрипина замишляла замах на його життя і він був змушений зробити це. У ті часи сенатори, що ненавиділи Агріпину, як ворога батьківщини не шкодували з приводу її кончини. Населення і преторіанці до цієї події віднеслися аналогічно.

У 62 р. почався новий етап царювання: Сенека і Бурр пішли з політичної сцени. Спочатку Бурр умер від пухлини горла. На посаді префекта преторіанців його перемінили напарники Феній Руф і набагато більш лиховісний Гай Софоній Тигеллін, сицілієць, що заохочував шаленості імператора, що став його злим генієм. Сенека не міг ужиться з Тигеллином і свавільним імператором, тому він пішов у відставку, сколотивши на той час величезний стан.

Незабаром після цього Нерон став демонструвати свою необмежену владу частою зміною дружин. Щоб женитися на Поппеї Сабіні, Нерон відправив у посилання, а потім велів умертвити Октавію. У цей же час з метою конфіскації майна багатих сенаторів були відновлені судові переслідування "за образу величності". Усілякі будівлі й ігри поглинали величезні засобів. Однак, що відбувається в цілому не похитнуло ні світ, ні процвітання, ні уряд. Лише в далеких куточках відбувалися окремі прикордонні сутички: поразка і повстання іценів у Британії. Правда, був удалий похід проти парфян Гнея Доміція Корбулона, що затвердило римське панування у Вірменії. А царя Трдата І Нерон коронував у Римі.

Однак ситуація в Римі погіршувалася. За безліччю убивств пішла трагічна подія, що позбавила даху багато родин і викликало відкрите невдоволення - усім відома і сьогодні пожежа Рима, що знищила десять з чотирнадцяти районів міста. Тиждень горіли будинку і храми богів, а жителі міста шукали притулок у кам'яних пам'ятниках і склепах. Відомий твір Тацита говорить, що Нерон намагався скласти провину за пожежу на маленьку християнську громаду (перше гоніння християн). Завзято ходили слухи, що правитель сам організував підпал, щоб використовувати землі, що звільнилися, для зведення свого Золотого Палацу.

До цього часу його відносини із сенаторським станом різко погіршилися. У 65 р. відбулася подія, що розглядали як серйозну змову, відомий за назвою Пизонської. Її натхненником і керівником, відповідно до одному з думок, був хтось Гай Кальпурній Пізон, що бажав у такий спосіб виразити протест, насамперед аристократичного стану, проти "елліністичного" керування Імперією. Підсумком змови стали дев'ятнадцять страт і самогубств і тринадцять вигнань. Пізон, Феній і Сенека були в числі умерщвленних; те ж случилося і з племінником Сенеки Луканом, поетом і близьким іншому Нерона; ще однією жертвою була дочка покійного імператора Клавдія.

У березні намісник Центральної Галлії, Гай Юлій Виндекс, підняв проти Нерона повстання; для тієї ж мети в Іспанії ужив весь свій авторитет Гальба; Луцій Клодій Макр очолив заколот на півночі Африки. Імператор міг би перебороти кризу, якби діяв з достатньою рішучістю. Але Нерон, здавалося, був здатний тільки мріяти про фантастичні акти відплати чи чудесну зміну в настрої військ, що збунтувалися, під впливом його драматичних стогонів. 9 червня Нерон довідався, що і преторіанська гвардія, і сенат виступили проти нього, і вирішив покінчити із собою. Його останніми словами були "Qualіs artіfex pereo!" - "Який великий артист гине!"

8. Висновок

І століття н.е. був часом становлення нової політичної форми - Імперії, вироблення системи стабільних відносин між Римом і провінціями; це століття характеризується пошуками й в області економічної (перехід до більш широкого використання праці орендарів-колонів замість рабів), і в області духовної.

Після смерті Августа суперечливість створеної їм форми правління виявилася з особливою гостротою, насамперед тому, що не було вироблено законної форми передачі влади від одного імператора до іншого. Відкрито монархічний принцип прямого спадкування не міг бути проголошений, тому що держава як і раніше вважалося республікою, але республіка усе більше і більше ставала фікцією; усе вирішувала сила. У плині правління Тіберія обмежуються функції республіканських органів влади; народні збора позбавляються права вибору посадових осіб: право це передається сенату, але кандидатів практично висуває імператор.

При приймачах Августа культ імператора поступово поширився по всій державі. Стало обов'язковим поклоніння статуям імператора, день народження імператора відзначався в імперії як офіційне свято. Навіть під час свят інших божеств, у процесіях несли зображення імператора. Саме обожнювання імператорів ставало основною формою ідеологічного обґрунтування їхньої влади.

При Тіберії відновляється чинність старого закону "про образу величі римського народу" (під которий раніш підпадали серйозні політичні злочини, такі як самовільне ведення війни полководцем, підбурювання до заколоту і т.п.). Тепер цей закон застосовувався не тільки до справ, але і до слів.

Є всі підстави думати, що тенденції, що намітилися в період принципату Тиберия, були характерні і для епохи Юліїв-Клавдіїв у цілому. Саме з цього часу "принципат міняється до гіршого". Тацит у своєму останньому добутку - "Анналах" - не залишився байдужий до сваволі і жорстокостей, до доносів і сфабрикованих обвинувачень, до наклепників, що порочили чесних людей, і іншим огидним явищам, що заплямували принципат Юліїв-Клавдіїв. Винуватців усіх цих зол, імператорів від Тіберія до Нерона, він виставляє на суд історії.

Кожен імператор з Юліїв-Клавдіїв відчував деяку мовчазну опозицію, у виді суспільної думки. Але, приміром, це зовсім не хвилювало Гая Калігулу, недовге правління якого ознаменувалося найгострішою кризою у відносинах принципату з римським суспільством. Як відомо, криза розв'язався його загибеллю і приходом на престол Клавдія. Його спадкоємець трохи зм'якшив імператорський режим, і роки перебування Клавдія у влади стали свого роду затишком перед бурхливим і злісним правлінням Нерона. Одним із заходів, за допомогою яких Клавдій спробував повернутися до внутрішньої політики до принципів Августа, було припинення переслідувань за образу принцепса словом на підставі lex majestatіs, що означало істотне ослаблення тиску на суспільство.

Підводячи підсумок, з вищевикладеного випливає, що в силу нікчемності спадкоємців престолу верховенство і культ імператора в основному діяли тільки формально. Саме опозиція римлян була тією силою, що підштовхувала володарів імперії до зм'якшення політичного режиму, змушуючи їх розуміти зибкость свого положення. Тут хотілося б конкретизувати свою думку цитатою з роману "Нерон, кривавий поет" Д. Костолони: "- Хай живе республіка на чолі з імператором!"

Література

1. Гай Светоний Транквилл, Життя дванадцяти Цезарів, М., "Ладомир", 2000м

2. Публий Корнелій Тацит, Аннали, М., "Ладомир", 2001м

3. Л.С. Ильинская, Античність (Короткий енциклопедичний довідник), М., "Лабіринт", 1999м

4. М. Грант, Римські імператори, М.; "Терра", 1998м

5. С.Л. Утечко, Юлій Цезар, М. "Думка", 1974м

6. И.Ш. Шифман, Цезар Август, Ленінград, "Наука", 1990м

7. К.В. Вержбицкий, Традициооние форми спілкування в римлян і опозиція Юлиям-Клавдиям, доповідь

8. www. webzone.ru/іmp/іnd.htm - Римські імператори

9. www. rulers.narod.ru - Всесвітня історія в обличчях