Смекни!
smekni.com

Эрнест Хемингуэй жыцце, героі, творчасць (стр. 3 из 5)

Сярод аповядаў складанкі "Ў наш час" галоўнае месца зани-мают аповяды, складнікі біяграфію Ніка Адамса, хемингуэевского героя, у якім шмат аўтабіяграфічных рыс, героя, які будзе гадуй, мужнець і змяняцца разам з аўтарам. Часам гэты герой будзе паўставаць перад чытачом пад іншым імем, але, але істоце, гэта будзе ўсё той жа Нік Адаме, які вырас у лясах Паўночнаю Мічыгана, што патрапіў хлапчуком на першую сусветную вайну і які вярнуўся з фронта ўжо іншым чалавекам. Такія аповяды, як "Індзейскае мястэчка", "Доктар і яго жонка", "Штосьці скончылася", "Трохдзённая непагадзь", "Чэмпіён*, шмат у чым заснаваныя на асабістым досведзе Хэмінгуэя, на яго ўспамінах, апавядаюць пра дзяцінства і юнацкасці хлопчыка, пра першыя яго сутыкненні са складанасцю жыцця, пра яго духоўнае паспяванне.

Адмысловае месца ў складанцы займае "Вельмі кароткі аповяд". Сам. Хэмінгуэй падчас знаходжання ў шпіталі ў Італіі перажыў падобны раман з медсястрой Агнэсай фон Куровски. якая абяцала выйсці за яго замуж, але не стрымала свайго абяцання. Канец аповяду быў ім знарочыста агрублены. Гэты любоўны сюжэт цікавы галоўным чынам тым, што пасля ён разрасцецца, узбагаціцца новым досведам пісьменніка, новымі думкамі і ператворыцца ў сюжэт рамана "Бывай, зброя!".

У двух аповядах - "Хаты" і "На Біг-Ривер" - Хэмінгуэй иссле-довал духоўны стан салдата, які вярнуўся дахаты, замяшанне чалавека, які не можа знайсці свайго месца ў жыцці, драму ўзніклай прорвы паміж сынам і бацькамі- усё тое, што прыйшлося перажыць самаму Хэмінгуэю. У аповядзе "На Біг-Ривер" ні словам не згадваецца пра тое, што герой яго вярнуўся з вайны, але ўся атмасфера аповяду, настрой героя падказваюць чытачу, што гэты чалавек вярнуўся менавіта з вайны, вярнуўся душэўна траўміраваны і зараз прагне здабыць супакой у звыклым яму па мінулым асяроддзі прыроды.

Частка аповядаў складанкі была прысвечана тэме, якая пазней зойме сур'ёзнае месца ў творчасці Хэмінгуэя - тэме амерыканскіх экспатрыянтаў, якія ўгрунтаваліся ў Францыі.

Побач з гэтымі вялікімі аповядамі, перабівай іх, узнікаюць у складанцы мініяцюры - аскепкавае бачанне атачальнага жорсткага свету, з войнамі, забойствамі, гвалтоўнай смерцю. Гэта смерць на ваяру, гэта пакаранне смерцю ў амерыканскай турме, гэта смерць на карыдзе, гэта растрэл шасці грэцкіх міністраў, забойства дзвюх зладзюжак паліцыянтамі, нарэшце, узрушаючае па сіле і выразнасці апісанне зыходу мірнага грэцкага насельніцтва з Фракіі. І ўвесь гэты калейдаскоп смерцяў шлюбавала назва складанкі, іранічна якое вырывала словы "ў наш час" з тэксту малітвы "Даруй нам свет у наш час, о, пане!", Хэмінгуэй меркаваў, што пісаць сумленна пра жыццё - гэта значыць пісаць і пра смерць, бо, як ён пасля сцвярджаў, "я лічыў, што жыццё - гэта наогул трагедыя, зыход якой прадвызначаны".

Хэмінгуэй знайшоў для сябе такую саломінку - ён выпрацаваў свой "маральны кодэкс". Сэнс гэтага кодэкса складаўся ў тым, што разоў чалавек у жыцці асуджаны на паразу, адзінае, што яму застаецца, каб захаваць сваю чалавечую добрую якасць, гэта быць мужным, не паддавацца акалічнасцям, выконваць, як у спорце, кіравала "сумленнай гульні".

Упершыню Хэмінгуэй паспрабаваў увасобіць гэту думку ў напісаным неўзабаве пасля завяршэння працы над складанкай "У наш час" аповядзе "Непераможаны" (1924). Гэта аповяд пра які старэе матадора, які жадае, у што б там ні стала даказаць, што ён яшчэ можа быць матадорам, яшчэ можа забіваць быкоў. Ідэя аповяду закладзена ў самай яго назве, яна складаецца ў тым, што, нават трываючы параза, чалавек можа застацца непераможаным.

Характэрна, што героем гэтага аповяду Хэмінгуэй абраў "чалавека са свету ў дастатковай ступені ўмоўнага - бой быкоў пры ўсім тым, што стаўкай там з'яўляецца жыццё, усёткі толькі гульня.

У нейкім аспекце - але ўжо значна больш жыццёвым - гэта думка, што чалавек не павінен здавацца, не павінен капітуляваць, якія б удары яму ні наносіліся, займала Хэмінгуэя, калі ён пісаў свой першы раман, які прынёс яму сусветную славу, "І ўзыходзіць сонца" (1926). Менавіта ў эпіграфе да гэтага рамана Хэмінгуэй прывёў сталыя знакамітымі словы пра "страчанае пакаленне". Сапраўды, гэта быў раман пра людзей, на якіх ляжыць праклён мінулай вайны, якую Хэмінгуэй не раз зваў "самай каласальнай, дрэнна арганізаванай бойняй, якая толькі была на зямлі", пра тыя, хто засталіся жывыя, але зразумела, што былі ашуканы, што пышныя лозунгі, якія прызывалі іх паміраць за "дэмакратыю", "радзіму", апынуліся прыгожай хлуснёй, пра людзей, якія разгубіліся, страцячы старыя ілюзіі і не здабудучы новых і, спустошаныя, сталі прапальваць сваё жыццё, разменьваць яе ў п'янстве, распусце, пошуках вострых адчуванняў.

Гэтых людзей Хэмінгуэй ведаў да тонкасцяў, ён бо і сам у нейкай меры быў з іх асяроддзя - з той толькі розніцай, і вельмі істотнай, што ў яго была кропка апоры б гэтага жыцця - творчасць. І гэту каштоўную рысу ён даў і свайму герою, журналісту Джэйку Барису, які, жывячы з цяжкай псіхічнай траўмай, пакінутай яму вайной, не капітулюе перад жыццём, не плыве за вадой, захоўвае свая чалавечая добрая якасць, працягваючы працаваць, пісаць.

Пошук чалавекам непарушных каштоўнасцяў у гэтым варожым свеце, дзе смерць падцікоўвае што ні крок, працягваў хваляваць Хэмінгуэя і атрымаў своеасаблівае адлюстраванне ў аповядзе "Ў чужой краіне" (1926). Італьянскі маёр у гутарцы з героем аповяду кажа яму, што чалавек не павінен жаніцца: "Калі ўжо чалавеку наканавана ўсё губляць, ён не павінен яшчэ і гэта ставіць на карту. Ён павінен знайсці тое, чаго нельга страціць". Потым герой пазнае, што ў маёра нечакана ад запалення лёгкіх памерла жонка, на якой ён жаніўся толькі пасля таго, як быў канчаткова прызнаны непрыдатным для ваеннай службы.

Тэма хісткасці чалавечага шчасця становіцца цэнтральнай тэмай рамана "Бывай, зброя!". Але на гэты раз, гэта тэма вырашалася пісьменнікам не камерна, а на фоне падзеі велізарнага гістарычнага маштабу - першай сусветнай ваяры.

У гэты раман Хэмінгуэй уклаў усю сваю нянавісць да бессэнсоўнай і жорсткай вайны, дзе "ахвяры вельмі нагадвалі чыкагскія бойні, толькі мяса тут проста закопвалі ў зямлю". І нялюдскасць, антыгуманнасць гэтай бойні становіцца асабліва рэльефнай, калі ў атмасферы крыві, пакут, згубы тысяч людзей расквітае светлае пачуццё кахання паміж амерыканскім лейтэнантам Фрэдэрыкам Генры і медыцынскай сястрой англічанкай КэтринБаркли. Іх каханне працята адчуваннем трагізму. Кэтрин прызнаецца свайму ўмілаванаму; "Мне здаецца, з намі здарыцца ўсё самае жудаснае". Іх толькі двое ў гэтым свеце, і ўвесь свет супраць іх. Кэтрин так і кажа. "Бо мы з табой толькі ўдваіх супраць усіх астатніх у свеце. Калі што-небудзь устане паміж намі, мы зніклі, яны нас схопяць". Адчуваннем трагедыі абхоплены і іншыя героі рамана. Франтавы сябар Генры, ваенны лекар італьянец Рииальди, чалавек, абаранялы ад гэтага свету Цынізмам, кажа пра ваяра; "Так нельга. Кажуць вам: так нельга. Цямрэча і пустэча, і больш нічога няма. Больш нічога няма, чуеце?" Імі ўсімі валодае свядомасць утрапёнасці, які ахапіў свет. Рииальди выказвае гэту думку найболей ярка - маючы на ўвазе пранцы, ён кажа: "Гэта ва ўсяго свету".

І калі а пачатку рамана Генры не вельмі задумваецца над сэнсам вайны,- Хэмінгуэй паказвае, што італьянскія шафёры, службоўцы з ім у адной частцы, разумеюць гэты сэнс значна лепш яго,- то наступныя падзеі - разгром італьянскага войска пад Капоретто, растрэл ні ў чым невінаватых людзей - пераконваюць яго, ён не жадае апынуцца ахвярай бессэнсоўнага, нічым не апраўданага забойства. Ён не ведае за сабой віны і не жадае адказваць сваім жыццём за дурасць іншых. "Я ні да каго не сілкаваў злосці. Проста я з гэтым скончыў", У героя рамана няма ніякіх палітычных ідэй, ён не становіцца перакананым супернікам вайны, чалавекам дзеяння, гатовым змагацца за своп пераканання. Не, ён індывідуаліст і думае толькі пра сябе, пра сваю каханую жанчыну. Астатняе чалавецтва яго не хвалюе. І лейтэнант Генры складае "сепаратны свет", ён дэзертыруе і бяжыць з Кэтрин у нейтральную Швейцарыю. Яны жывуць там у горах, атрымліваючы асалоду ад цішынёй і супакоем. Кэтрин чакае дзіця. Але бо яшчэ раней у рамане было сказана: "Калі людзі гэтулькі мужнасці прыносяць у гэты свет, свет павінен забіць іх, каб зламаць, і таму ён іх і забівае. Свет ломіць кожнага, і шматлікія потым толькі мацней на заломе. Але тых, хто не жадае зламацца, ён забівае. Ён забівае самых добрых, і самых далікатных, і самых адважных без разбору. А калі ты ні тое, ні іншае, ні трэцяе, можаш быць упэўнены, што і цябе заб'юць, толькі без адмысловага паспеху".

Праблема сумленнасці ў творчасці была для Хэмінгуэя непарыўна злучана з этычнай праблемай сумленнага стаўлення пісьменніка да жыцця. У той жа кнізе "Смерць пасля поўдня", ён пісаў: "Самае галоўнае жыць і працаваць на сумленне". У наступнай сваёй кнізе "Зялёныя ўзгоркі Афрыкі", дзе амаль дзённікавыя запісы паляўнічага вандравання па Афрыцы перамяжоўваюцца з роздумамі пра літаратуру і пісьменніцкай працы, Хэмінгуэй, пералічваючы ўсё тое, што трэба пісьменніку, нароўні з такімі паняццямі, як талент, самадысцыпліна, кажа пра тое, што "трэба мець сумленне, такую ж абсалютна нязменную, як метр-эталон у Парыжы".

Гэтай вельмі важнай для яго тэме Хэмінгуэй прысвяціў адзін з самых сваіх лепшых н значных аповядаў "Снега Кіліманджара" (1936).

У гісторыі героя аповяду, пісьменніка Гары, мы пазнаём рыскі бія-графии самага Хэмінгуэя - які памірае Гары ўспамінае шматлікае з таго, што прыйшлося перажыць самаму Хэмінгуэю: Парыж 20-х гадоў, паездку на Блізкі Ўсход падчас грэка-турэцкай ваяры,- але ў галоўным Гары не падобны на Хэмінгуэя, які даў герою, калі можна так бы мовіць, сваю антибиографию - ён узнавіў сваё жыццё такой, які яна магла апынуцца, калі б ён прадаў свой талент, змяніў яму. Калі ў мастацкіх творах Хэмінгуэй не дакранаўся ў тыя гады вострых палітычных і сацыяльных праблем, то ў сваіх артыкулах, якія ён рэгулярна друкаваў у часопісе "Эсквайр", ён паказаў сябе празорлівым палітыкам, актыўным супернікам вайны і фашызму. Так, у 1935 году ў часопісе з'явіўся яго артыкул "Нататкі пра будучую вайну", дзе ён прадказваў, што ў 1937 ці 1938 году пачнецца другая сусветная вайна, якую развяжуць гітлераўская Нямеччына і Італія Мусаліні. У тым жа году ён апублікаваў у камуністычным часопісе "Нью мэссис" гнеўны артыкул "Хто забіў ветэранаў вайны", вінавацячы амерыканскі ўрад у тым, што яно выракла ветэранаў вайны, сабраных у працоўных лагерах у Фларыдзе, на згубу падчас урагану. У студзені 1936 гады ён адгукнуўся на агрэсію Італіі супраць Абісініі артыкулам "Крылы над Афрыкай".