Смекни!
smekni.com

Методика формування у молодших школярів навичок живопису у процесі малювання пейзажу (стр. 14 из 15)

54. Орловский Г.И. О художественном образовании учителя рисования. - Л.: Наука, 196. - 268 с.

55. Павлинов П.Я. Каждый может научиться рисовать. - М.: Педагогика, 1966. - 216 с.

56. Парнах М. Уроки изобразительного искусства // Искусство в школе. - 2001. - №3. - С.57-60.

57. Пилипенко Д.Г. Малювання з методикою викладання. - К.: НДПІ, 1971. - 135 с.

58. Програма для загальноосвітніх закладів: Образотворче мистецтво: 1-4 кл. - К.: Шкільний світ, 2001. - 84 с.

59. Програми для середньої загальноосвітньої школи.1-4 класи. - К.: Початкова школа, 2006. - 432 с.

60. Процив В.И., Кириченко Н.А. Уроки изобразительного искусства. - К.: Рад. школа, 1984. - 368 с.

61. Проців В.I., Кириченко М.А. Уроки образотворчого мистецтва в 1-3 класах. - К.: Рад. шк., 1984. - 188 с.

62. Рагозіна В. Особистісно зорієнтований підхід до діагностики розвитку учнів у процесі художнього виховання // Рід. шк. - 2001. - №1. - С.50.

63. РостовцевН.Н. Учебный рисунок. - М.: Просвещение, 1976. - 222 с.

64. Ростовцев Н.Н. Методика преподавания изобразительного искусства в школе. - М.: Агар, 1998. - 251 с.

65. Савченко О.Я. Дидактика початкової школи. - К.: Абрис, 2002. - 368с.

66. Сизова А. Формирование цветовосприятия как проблема художественно-эстетического воспитания школьников // Мир образования - образование в мире. - 2002. - №1. - С.187-192.

67. Сухомлинський В.О. Вибрані твори: - К.: Рад. шк., 1973. - Т 3. - 464 с.

68. Терентьев А.Е. Рисунок в педагогической практике учителя изобра-зительного искусства. - М.: Просвещение, 1981. - 175 с.

69. Трач С.К. Уроки образотворчого мистецтва.1 клас. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2007. - 112 с.

70. Трач С.К. Уроки образотворчого мистецтва.2 клас. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2007. - 96 с.

71. Трач С.К. Уроки образотворчого мистецтва.3 клас. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2007. - 104 с.

72. Трач С.К. Уроки образотворчого мистецтва.4 клас. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2005. - 120 с.

73. Ушинський К.Д. Вибрані твори у 2т. - К.: Педагогіка, 1976. - Т.1. - 124с.

74. Шевнюк О.Л. Теорія і практика мистецької освіти майбутніх учителів у вищій школі. - К.: НПУ, 2004. - 555 с.

75. Щолокова О. Концепція художньо-естетичного розвитку школярів в системі освітньої галузі “Мистецтво” // Мистецтво і освіта. - 1999. - №8. - С.62-63.

76. Щолокова О.П. Система професійної підготовки студентів педаго-гічних вузів до художньо-естетичної освіти школярів. - К.: Київський ун-т ім.Т. Шевченка, 1996. - 394 с.

Додаток

Конспект уроку образотворчого мистецтва

Тема. Значення кольору та засобів передачі простору у вираженні емоційно-чуттєвого стану учнів під час зображення пейзажу.

Тип уроку. Комбінований: узагальнення та систематизація знань; сприйняття та відтворення нового матеріалу; активізація емоційно-чуттєвої сфери учнів; практична творча діяльність; оцінювання учнівських робіт.

Мета уроку.

Навчальна. На підставі усвідомлених спостережень створювати довільні монохромні та поліхромні колірні композиції відповідно до певного емоційного стану. Застосовувати колір та засоби передачі простору для відтворення різних за настроєм явищ природи. Враховувати особливості контрастуючих засобів (статики і динаміки, симетрії та асиметрії). Добиватися рівноваги зображення при асиметричному заповненні площини аркуша.

Виховна. Скласти уявлення про можливості емоційно-виховного впливу творів мистецтва на людину. Спостерігати та висловлювати своє ставлення до краси навколишнього світу засобами образотворчого мистецтва.

Розвивальна. Навчитись бачити художньо-образну сутність об'єктів природи. Розвивати відчуття колористичної цілісності зображуваних об'єктів засобами живопису. Аналізувати сприйняті явища природи та відтворювати свої враження засобами живопису.

Забезпечення уроку. Наочні посібники: спектральне коло кольорів, таблиця теплих, холодних та додаткових кольорів, схема способів передачі простору засобами лінійної і повітряної перспективи та ілюстрації до них, таблиця властивостей кольорів, репродукції картин українського художника Григорія Бодая.

Роздатковий матеріал: картки з визначенням основних понять та термінів образотворчого мистецтва, різнокольорові картки для характеристики учнями власних знань під час опитування.

Технічні засоби: магнітофон, запис весняних голосів птахів та звуків природи, концерт для скрипки з оркестром Вівальді "Пори року".

Художні матеріали: папір формату А-4, гуаш, пензлі.

Хід уроку

Сьогодні на уроці будемо малювати весняний пейзаж. Ви вже зображували природу в різні пори року: восени виконували композицію "Кольори осені", нещодавно, взимку, - "Зимова палітра". Пригадайте основні поняття та терміни образотворчого мистецтва, знання яких допомагає нам у зображенні природи, у відтворенні на аркуші паперу простору та розмаїття кольорів. Як завжди, для відповіді піднімайте картку того кольору, що відповідає вашій впевненості у своїх знаннях: червона - тверді знання, оранжева - сумнівні, зелена - відповідь невідома. Не треба боятися піднімати зелену картку, навпаки, ми всі разом допоможемо кожному зорієнтуватися в певному питанні та здобути необхідні знання.

Хто нагадає нам, що означає слово "пейзаж"?

Учень. Пейзаж - загальний вигляд якої місцевості, краєвид, жанр образотворчого мистецтва, що відтворює картини природи. Пейзажі бувають міські, сільські, гірські, морські, архітектурні, індустріальні та ін.

Скажіть, будь ласка, як називається спосіб, за допомогою якого ми можемо зобразити на площині предмети такими, якими їх бачимо у просторі?

Учень. Перспектива. За допомогою перспективи м можемо відтворити на малюнку уявну зміну розмірів, форм предметів та об'ємність зображення.

Які ви знаєте види перспективи?

Учень. Існують два види перспективи: лінійна і повітряна.

Скажіть, будь ласка, дотримання яких умов необхідне для передачі простору в малюнку.

Учні згадують:

1. Плановість простору - розташування предметів на передньому, середньому, дальньому планах.

Визначення лінії горизонту та однієї точки зору на групу предметів.

Спрямування паралельних ліній, що йдуть углибину, до точки сходу, яка знаходиться на лінії горизонту.

Загородження предметів, що знаходяться далі від спостерігача, предметами, які знаходяться ближче.

Видиме зменшення розмірів предметів з віддаленням їх до лінії горизонту.

6. Відображення явищ повітряної перспективи, що виникли внаслідок того, що товща повітря, через яку ми дивимося вдалину, пом'якшує контури і колір предметів та надає їм відтінків холодних кольорів від голубого до фіолетового.

Погляньмо на другу таблицю і пригадаймо, за яких іще умов змінюється колір об'єктів природи?

Учні.1. На передньому плані кольори яскраві, насичені, далі стають тьмяними: світлі кольори темнішають, темні - світлішають.

2. Світлотіні, окремі деталі зображення є чіткими і контрастними на передньому плані та розпливчатими, розмитими - на дальньому.

Зміна відтінків зелених кольорів у пейзажі: освітлені сонцем - теплі, ті, що в тіні - холодні.

Відображена у воді природа завжди темніша, ніж є насправді. Якщо небо світле, то й вода світла, небо темне - і вода темна.

Ми з вами впевнилися в тому, яку велику роль відіграє колір в зображенні пейзажу та відтворенні на папері його особливостей. А тепер погляньмо на ці три повітряні кульки жовтого, червового та синього кольорів. Хто розкаже нам про ці кольори?

Учень. Це - основні кольори, їх не можна утворити з інших кольорів. А якщо колір цих кульок накладається один на одного, то утворюється новий колір, який називається похідним. Так, наприклад, під час змішування жовтого і червоного кольорів утворюється оранжевий, червоного і синього - фіолетовий, синього і жовтого - зелений.

Правильно. Тепер подивіться, будь ласка, у свій словничок на ту сторінку, де дано зображення кольорів сонячного спектра, тобто веселки, та схеми утворення похідних кольорів. Ви бачите, що навпроти кожного з основних кольорів знаходиться похідний колір, утворений з двох інших основних кольорів. Якщо розташувати основні, похідні кольори та їх відтінки за таким же принципом у колі, зберігши при цьому їх черговість у спектрі кольорів, то утвориться так зване "колірне коло". Це коло, по-перше, можна умовно розділити навпіл: на теплі і холодні кольори, які ми з вами вже вивчали, коли зображали осінь та зиму. Щоб упевнитися в цьому, подивіться, будь ласка, на схему на дошці. По-друге, кожному з теплих кольорів відповідає холодний, а саме: червоному - зелений, оранжево-червоному - синьо-зелений, оранжевому - синій, жовто-оранжевому - фіолетово-синій, жовтому - фіолетовий, зелено-жовтому - червоно-фіолетовий. Ці кольори називаються додатковими. Проаналізуймо властивості додаткових кольорів.

Учні.1. Знаходячись поряд, вони посилюють яскравість, насиченість один одного.

2. Теплі кольори здаються такими, що виступають наперед, а холодні, навпаки, - відступають назад. Тобто теплі кольори стосовно до холодних можна назвати виступаючими, а холодні - відступаючими.

3. Серед відтінків одного кольору найтепліші сприймаються ближче за інших.

4. Кожний з кольорів має безліч відтінків і залежно від того, скільки теплих чи холодних кольорів він має в своєму складі, колір виглядає більше чи менше теплим або холодним.

Звернемося до таблиці із зображеннями пейзажів у різні пори року і подивимося, чи дійсно такі властивості додаткових кольорів можна спостерігати у природі.

Учні обговорюють побачене, аналізують, відтворюють щойно опрацьований теоретичний матеріал.

З'єднавшись в одне гармонійне ціле в картині, кольори створюють певний її колорит, що дуже добре видно в картинах відомого італійського художника Вазареллі.

Демонструючи репродукції, вчитель активізує знання учнів про колорит, як отримані раніше, так і набуті щойно. Крім знайомих уже учням понять про теплий та холодний колорит, їм наводяться приклади монохромного колориту (спокійні наближені кольори) та поліхромного колориту (активні контрастні кольори).