Смекни!
smekni.com

Методика формування у молодших школярів навичок живопису у процесі малювання пейзажу (стр. 15 из 15)

Перед вами репродукції картин відомого українського художника Григорія Бодая. Споглядаючи їх та пригадавши вже набутий вами досвід у зображенні пейзажу, чи можна зробити висновок про те, що за допомогою кольору можна відобразити не тільки стан самої природи, а й настрій людини, її емоції та почуття?

Учні.1. Так, можна. Наприклад: теплий колорит надає малюнку радісного, піднесеного настрою, а холодний - спокою або суму.

Контрастний (поліхромний) колорит - експресивний, емоційний, наче згусток енергії та сили. За його допомогою можна передавати і гнів, і розпач, і піднесення духовних сил, і щастя.

Наближений (монохромний) колорит залежно від того, які кольори в ньому переважають та наскільки активні вкраплення окремих кольорів, може передавати гармонію, злагодженість думок та почуттів.

4. За допомогою кольору можна виразити свій внутрішній світ та передати його глядачам.

Зверніть увагу на те, яку велику роль відіграє освітлення при зображенні, зокрема, весняного пейзажу: яскраве сонячне освітлення надає мажорного контрастного колориту всій роботі, і навпаки, - розсіяне світло виявляє більше холодних відтінків, послаблює насиченість кольорів.

Велике значення мають також такі важливі композиційні засоби виразності, як статика (стан спокою, рівноваги, відсутність руху) та динаміка (стан інтенсивного руху, дії, багатство внутрішньої сили).

Демонстрація зразків.

Необхідним засобом передачі емоційного стану художника є використання ритму (повторення, чергування одних і тих самих елементів певної форми та інтервалів між ними).

Демонстрація зразків.

Треба врахувати також такі композиційні прийоми, як симетрія (пропорційне розташування елементів відносно центру) та асиметрія (невпорядковане розміщення елементів).

Демонстрація зразків.

Підсумуймо тепер усі засоби образотворчого мистецтва, за допомогою яких ми зараз будемо зображати весняний пейзаж і передавати в ньому свої почуття та враження від весни, такої примхливої та мінливої пори року:

Лінійна та повітряна перспективи.

Тепла або холодна колористична гама.

Поліхромний або монохромний колорит.

Освітленість - наближені тони в похмурий день, та різкі світлотіні в сонячну погоду.

Динамічна або статична композиція.

6. Симетрія або асиметрія в розташуванні елементів композиції.

7. Ритмічність лінійних зображень.

А тепер подивіться, будь ласка, на дошку. Там написано назви тем "Весняний пейзаж", "Ранок роду" "Подих весни", "Пролісок прокинувся", "Пташиний переспів", "Свіжий вітерець", "Пісенька весняного струмка", що допоможуть вам пригадати та відобразити саме ті мотиви, які найбільше відповідають вашому сприйняттю весни та настрою, викликаному цією порою року. Адже тоді і той весняний пейзаж; який ви зараз намалюєте, дійсно відобразить ваш емоційний стан та передасть його глядачам.

Починається музичний супровід.

Заплющимо очі та послухаємо веселі голоси птахів, дзвінкі краплі талого снігу з дахів, тремтіти першої весняної квітки. Уявимо собі ніжні зелені паростки трави та молодих листочків, синяву чистого неба. Відчуємо на щоках легкий теплий вітерець, вдихнемо запах вільної від снігу землі. Якщо ви не відчули творче натхнення та бажання малювати, знаєте, які почуття та емоції хочете виразити своїй малюнком - починайте працювати.

У ході роботи вчитель дає дітям необхідні поради та рекомендації.

Після закінчення уроку учні виставлять свої малюнки для обговорення, обміну враженнями. Доцільним тут є позитивне, стимулююче оцінюванні дитячих робіт учителем. Та все ж, обов'язково слід наголошувати на виконанні учнями поставленого завдання уроку, передачі характерних особливостей предметів і явищ; емоційній виразності композиції, виявленні фантазії, уяви; оригінальності задуму культурі роботи з художніми матеріалами.