Смекни!
smekni.com

Експериментальне дослідження уяви і творчості дітей дошкільного віку (стр. 3 из 8)

1.2 Поняття творчості у дітей дошкільного віку в психологічної літературі

В умовах постійної динаміки процесів, що прискорюється, в культурі, економіці, політиці, різних сферах професійно-трудової діяльності одним з провідних чинників успішності людини виступає креативность. Це інтегральна якість забезпечує можливість успішної адаптації особи до змінних реалій життя, додання творчого характеру праці, дозвіллю, освіті і кінець кінцем — самоздійснення людини. „Спеціальні дослідження і практичний досвід переконливо показали, що найбільш оптимальним (сензитивным) періодом розвитку креативности виступає старший дошкільний вік”.Заброцький М. М. Вікова психологія: Навч. посібник.-К.: МАУП, 1998.- 92 с.

Особливим потенціалом розвитку креативности у дошкільників володіє образотворча діяльність, освоєння якої інтенсифікує роботу відділів мозку, відповідальних за психофізичні процеси, логічне мислення, образні уявлення і ін. У нашій країні і за кордоном виконані фундаментальні дослідження з проблем психології творчості (Л.А.Потебня, П.К.Енгельмейер, С.О.Грузенберг, Л.В.Петровській, Л.С.Виготській, А.Флосев, Д.Б.Богоявленськая, Дж. Гилфорд, Е.Торренс і багатьма ін.), загальних і спеціальних здібностей (С.Л.Рубінштейн, Л.Н.Леонтьев, Б.М.Теплов, В.Д.Шадріков і ін.), генетичним передумовам індивідуальних відмінностей (Ф.Гальтон, А.Біне, Г.Айзенк, Э.А.Голубева та інші.), психології творчого вчителя (Л.В.Брушлінській, Л.М.Матюшкин, Я.Л.Пономарев, Б.М.Тешов, Л.В.Запорожец, Л.Л.Мелік-Пашаєв, Б.М.Йеменській, М.С.Каган і ін.). Смирнова Е.О. Детскаяпсихология: Учеб. для студ. высш. пед. учеб. заведений. - М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2003. – с. 36.

Питання виникнення, виявлення і розвитку здібностей відвіку займали розуми філософів, психологів, педагогів. «Творчество- творенье, сотворенье, созидание как деятельное свойство. Творческий дар немногим дан. Способный - годный к чему или склонный, ловкий, сручный... способности качество по прилагательному...». Даль В.И. Толковыйсловарь живого великор)сскогоязыка.: В 4 т., т.2, М.,: Рус.яз., 1998 г., с. 25. Повніше визначення поняття в статті «Творчість», що увійшла до енциклопедичного словника Брокгауза і Эфрона, написаною Ф. Батюшковим, де творчість — у прямому розумінні — є творення нового. У такому значенні це слово могло бути застосоване до всіх процесів органічного і неорганічного життя, бо життя — ряд безперервних змін і що все оновлюється і все зароджується в природі є продукт творчих сил. Але поняття «творчість» припускає особистий початок і відповідне йому слово уживається по перевазі в застосуванні до діяльності людини. У цьому загальноприйнятому сенсі творчість - умовний термін для позначення психічного акту, що виражається у втіленні, відтворенні або комбінації даних нашої свідомості, в (відносно) новій формі, у області відвернутої думки, художній і практичній діяльності (творчість наукова, поетична, музична, образотворча і т.п.) По визначенню філософського словника «творчість - процес людської діяльності, що створює якісно нові матеріальні і духовні цінності. Творчість є виниклою в праці здатністю людини з матеріалу, що доставляється дійсністю, творити нову реальність, що задовольняє « багатообразним суспільним потребам. Философский словарь / под.ред. Фролова И.Т. -5-е изд. - М.; Политиздат, 1986 - с.474.

Питанням творчості цікавилися ще стародавні філософи: Арістотель, Платон, Лукреций, Сенека. Західні філософи теж зверталися до проблем творчості. Так у момент переходу від Ренесансу до Освіти в Західній філософії народилася велика думка про те, що людина є творча істота, здатна змінювати мир і творити самого себе. Це самоудосконалення чоловік покликаний здійснювати, спираючись на сили свого розуму. Значними роботами з проблем творчості сталі роботи німецьких філософів XIX в. Гегеля і Шеллінга. Гегель визначає творчість як „індивідуальні зусилля людей, але все, що роблять люди, є здійснення цілей світового духу, який незримо диригує історією”. ГегельГ.В.Ф. Соч.: В 12-тит.-М.-Л., 1935.Т.8.-С.125. Шеллінг відзначає, що художня творчість заснована на протилежності діяльності і розмежовує поняття діяльності і творчості. Він підкреслює, що творець, створюючи своє творіння, слідує вабленню своєї природи. Тільки суперечність між свідомим і несвідомим у вільній дії може спонукати творчий імпульс і лише мистецтву дано утихомирювати наші безмірні пориви і вирішувати в нас останнє, найглибше протиріччя». Західний учений XIX-XX вв. Арнольд Тойнбі визначає людину як, та сама істота, яка несе в собі «божественний» творчий початок. Перетворення «внутрішнього творчого імпульсу» на постійний стимул сприяє реалізації потенційно можливих творчих варіацій Тойнби Л. Постижение истории. М., Мысль, 1991 , с. 122. Російські філософи кінця XIX почала XX століття B.C. Соловьев і Н.А. Бердяєв в своїх працях також розглядали проблему творчості. B.C. Солов'їв визначає художню творчість як „область втілення ідей”. СоловьевB.C. Соч. в 2 т. 2-е изд. Т.2 - М.: ЛИ СССР, Мысль, 1990.- с. 390. По Н.А. Бердяєву для філософії творчості основною є свідомість, що людина не знаходиться в закінченій і стабілізованій системі буття, і лише тому можливий і зрозумілий творчий акт людини. Можливість творчості в світі свідчить про недостатність цього світу, про постійне подолання його, про існування для цього сили, витікаючої з іншого світу. „Людина не тільки покликана до творчості як дії в світі і на світ, але він сам є творчість і без творчості не має обличчя”. Бердяев Н.Л. Царство Духа и царство Кесаря. М.: Республика, 1995. -с. 252-258.Аналізуючи роботи дослідників з проблеми творчості, потрібно відзначити, що понад усе їх представлено у області психології. Психологи намагаються виявити «механізм» творчості, навчитися управляти творчістю. За визначенням психологічного словника, творчість - продуктивна форма активності і самостійності людини. Його результатом є наукові відкриття, винаходи, створення нових музичних, художніх творів...Творчість як процес, складається з усвідомлених і неусвідомлених компонентів: Краткий психологический словарь. Дьяченко М.И., Кандыбович Л.Л. - Мн.: Хэлтон, 1998 - с.282.постановки питання, мобілізації необхідних знань, особистого досвіду, висунення гіпотези визначення шляхів і способів рішення задачі, спеціальних спостережень, експерименту, узагальнення одержаних фактів, їх оформлення у вигляді логічних образних, математичних, графічних, наочних структур. У психологічній літературі зустрічаються різні трактування творчості: Л.С. Выготский розглядав творчість як „створення нового”.Выготский Л.С. Собр. соч.: В 6 т. -М., 1983 -т.5. -с. 95. С.Л.Рубинштейн визначав творчість як „діяльність, що створює щось нове, оригінальне, що потім входить в історію розвитку не тільки самого творця, але науки і мистецтва”. Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. - М, 1973, - с. 121Л.В. Брушлинскийв творчості виділял„відкриття незвіданого, створення нового, подолання стереотипів і шаблонів”.Брушлинский А.В. Воображение и творчество. //Научное творчество. - М,1965, с. 345.

Тіхоміров особливу роль в творчій діяльності відводив целеполаганию: (прихильність людини завданню, його цілеспрямованість) яке повинне виступати як особова передумова творчості. Тихомиров O.K. Структура мыслительнойдеятельностичеловека. - М., 1969, -с. 35.А. Маслоу вважав, що „справжнєтворчество - креативность виявляються у людини і в повсякденному реальному житті, щоденному виборі життєвих ситуацій, в різних формах самовираження”. Маслоу А. Самоактуализирующаяся личность // Психология личности. Под ред. Ю. Б. Гиппенрейтера, А. А. Пузырея. М., 1985. – с. 44. Я.Н. Пономарев відзначав, що для особи, прагнучої до творчості, характерна оригінальність, ініціативність, висока самоорганізація, величезна працездатність. Творча особа знаходить задоволення не стільки в досягненні мети праці, скільки в самому процесі. Пономарев Я.А. Психологиятворческогомышления. - М., 1960, с. 49.Творчий потенціал — це сукупність можливих творчих виявів особистості, творчі можливості, закладені в кожній людині від народження, які розкриваються в різних сферах творчої діяльності. Творчий потенціал дошкільників - це творчі можливості дитини, її креативність, що може виявлятися в мисленні, спілкуванні, іграх і характеризувати як особистість загалом, так і її окремі здібності, продукти творчої діяльності, процес «нього створення. У різних дітей творчий потенціал виявляється залежно від індивідуальних особливостей, творчих здібностей і особистісних рис: зацікавленості, інтересу, пізнавальної активності, емоційної лабільності. Белова Е.С. Одаренностьмалыша: раскрыть, понять, поддержать. — М.: Московскийпсихолого-социальныйинститутФлинта, 2004. — 144 с.

Останнім часом усе більше уваги приділяють спеціальним розробкам, спрямованим на подальше вивчення проблеми обдарованості, творчої діяльності, потенціалу людини. Порад з базовими поняттями «обдарованість», «здібності», «талант» принципово важливого значення набуває поняття «творчий потенціал», що поєднує «потенційні здібності» дитини я актуальний рівень їхнього розвитку. Психологічна структура творчого потенціалу, що може характеризуватися різними рівнями виявлення загальної обдарованості й творчих можливостей, збігається з основними структурними елементами творчості, обдарованості, творчого розвитку. Результати досліджень творчого мислення дітей дошкільного віку показали можливість виявлення якісної характеристики творчого потенціалу, показниками якого є кількісні та якісні характеристики творчої діяльності: продуктивність, оригінальність, гнучкість. „Високий творчий потенціал обумовлений переважним розвитком одного або двох компонентів творчого мислення”. Максименко С. Д., Соловієнко В. О. Загальна психологія: Навч. посібник. — К.: МАУП, 2000. — 256 с.