Смекни!
smekni.com

Експериментальне дослідження уяви і творчості дітей дошкільного віку (стр. 6 из 8)

2.2 Експериментальне дослідження творчості у дітей дошкільного віку

Розвиток творчих здібностей дітей передбачає впровадження в навчальну практику гуманістичного принципу організації освіти, коли в центрі навчально-виховного процесу знаходиться особистість дитини з її потребами, інтересами і можливостями, а вихователь за допомогою педагогічних форм, методів і засобів виконує функцію «екранування», щоб не допустити згубної дії зовнішніх чинників на розвиток творчих здібностей дітей, і певною мірою стимулює останні. Тунік Е. Психодиагностика творческого мышления // Школьный психолог. — 2001. — № 45.

Залучення дітей до творчої діяльності розкриває перед ними горизонти людських можливостей і сприяє правильному визначенню свого місця на широкому полі знань, умінь та здібностей. Це відбувається з тієї причини, що в творчості дитина реалізує в усій повноті свої знання, уміння та здібності, а отже, отримавши можливість випробувати себе в різних видах діяльності, наочно переконується в наявному арсеналі знань, умінь та здібностей і цим самим адекватно оцінює свої можливості, що безумовно, сприяє правильному вибору професії. Романовська Д. Методи та прийоми стимулювання творчої активності //Психолог.-2006.-№11.-с.13-16.

Своєчасне виявлення і розвиток творчого потенціалу дитини є досить складним завданням. Для вивчення початкового рівня розвитку дітей з метою виявлення їхніх творчих здібностей здійснюють такі дії: анкетування батьків за допомогою тесту «Чи талановита ваша дитина?»; опитування з метою вивчення творчого потенціалу педагогів і батьків; діагностування дітей за допомогою тесту визначення творчих нахилів дітей; інтерв'ювання дітей і батьків; аналіз результатів творчих робіт дітей. Психологічні тести для діагностування дітей з метою виявлення індивідуальних творчих особливостей. Тест «Домальовування фігур»: дітям 3 – 6 років пропонують індивідуальні завдання по модифікованому варіанту методики Е.П. Торренса – дорісовать задану фігуру так, щоб вийшла картинка (всього 16 фігур – по одній на окремій картці; запропоновані фігури були контурами елементів наочних зображень або простими геометричними фігурами різного ступеня схожості з наочним зображенням). Для оцінки рівня розвитку продуктивної уяви дошкільників за основний показник беруть коефіцієнт оригінальності (Кори.); його параметри: флуенция (кількість відповідних завданню відповідей), флексибильность (вариативность відповідей у однієї дитини) і оригінальність (частота відповіді, що зустрічається, в групі). Окрім цього було виділено 6 основних типів виконання завдань на уяву дітьми різних дошкільних вікових груп: 0-дитина не сприймає завдання побудови образу з використанням заданого об'єкту; найчастіше малює поряд з еталоном, не використовуючи його, або зовсім відмовляється малювати. 1-«окремі об'єкти»: фігура добудовується до цілого; результатом домальовування стає один схематично зображений, не деталізований об'єкт. 2-«об'єкти з деталями»: одиничний образ наділений великою кількістю деталей. 1 і 2 типи характерні для дітей молодшої групи дитячого саду. 3-«сюжети»: детально домальовував пропоновану фігуру, дитина вбудовує її в сюжет, співвідносить його з деякою ситуацією – це комплексний образ. 4-«сюжет з додаванням об'єктів»: дитина малює декілька об'єктів об'єднаних в сюжеті; це образ – ансамбль. 2, 3, 4 типам рішення вдаються дошкільники середньої і старшої груп. 5-«включення»: задана фігура включається як один з другорядних елементів об'єкту, що зображається. Здесь – новий спосіб створення образу: дитина співвідносить сприйману дійсність не з цілісним наочним уявленням, а з однією з його деталей. Це забезпечує найбільшу оригінальність і вариативность в рішенні задачі. «Асоціативне поле»–на задане слово дитина називає всі слова, які приходять на думку. Пред'являють 6 слів. Сказані дитиною асоціації оцінюються по Кори. (оригінальність, вариативность і продуктивність відповідей) і по переважному використанню слів у функції узагальнення або у функції наочної отнесенности. «Твір казки» - дітям пропонується скласти казку на задану тему. Оцінюється продуктивність, оригінальність і вариативность (описується 5-балльная системи оцінки). Специфіка використання слова як засоби уяви полягає, в основному, в особливостях структури семантичних полів, які починають складатися у дітей старшої групи. При цьому для характеристики рівня розвитку уяви не существен сам тип такої структури (переважне використання слова в його номинативной або категоріальній функції). Набагато важливіше можливість переходу від однієї структури до іншої (зміна контекстів, в яких використовується задане слово) і широта кожного такого контексту. З дітьми проводяться повчальні заняття, направлені на формування специфічних особливостей використання слова: уміння широко використовувати контекст слова і гнучко переходити від одного контексту до іншого. Було проведено 8 однотипних занять на різному матеріалі. Описуються 3 серії експерименту: констатуюча, така, що формує і контрольна, - а також результати, показані дітьми двох груп, – експериментальною і контрольною. В ході формуючих занять були виділені основні тенденції: збільшення від заняття до заняття загальної кількості званих слів до кожного заданого слова, що говорить про розширення семантичних полів кожного слова; зростання нестандартних відповідей за рахунок зміни контекстів слів;

зменшення повторів, але повного їх зникнення не відбулося; перехід від зовнішніх ознак до функціональних, не наочних; поява метафор – істотне розширення зв'язків слова і їх перехід на новий якісний рівень (зв'язки за відвернутими ознаками). Направлений розвиток специфічних особливостей використання слова як засоби уяви сприяє активізації уяви дитини. Такими специфічними особливостями виступають, широта семантичних полів і можливості переходу від одного контексту використання слова до іншого. Існує диференційований підхід до виховання і навчання дошкільників. Психологами, педагогами проведений ряд досліджень. Об'єкт досліджень діти 4-5 років. Дьяченко О.М., Кириллова А.И. О некоторых особенностях развития воображения. Вопросы психологии. №2 1980г.

Мета дослідження - виявити вплив стимулювання уяви, як психологічного процесу, на розвиток творчої активності дітей дошкільного і молодшого шкільного віку. Через проблеми діагностики такі традиційні методи, як запитальники, виявляються неефективними. Дошкільники і молодші школярі зазнають труднощі, пов'язані з недостатнім умінням усвідомлювати аналізувати, висловлювати свої проблеми. Тут необхідно встановлення тривалого довірчого контакту, в ході якого стає можливим вільне, відверте обговорення конкретних переживань дитини. Таким чином, не маючи необхідних умов для тривалого контакту, доводиться використовувати графічні методи дослідження. Що у свою чергу дає добрі результати. Існують наступні методи і способи.

Дослідження вивчення оригінальності рішення задач на уяву. Підготовка дослідження. Підібрати альбомні листи на кожну дитину з намальованими на них фігурами: контурне зображення частин предметів наприклад, стовбур з однією віткою, кружок - голова з двома вухами і т. д., і прості геометричні фігури ( круг, квадрат, трикутник і т. д.). Підготувати кольорові олівці, фломастери. Проведення дослідження. Дитину 5-8 років просять домальовувати кожну фігур так, щоб вийшла яка-небудь картинка. Заздалегідь можна провести вступну бесіду про уміння фантазувати ( пригадати на що бувають схожі хмари на небі і т. д.). Обробка даних. Виявляють ступінь оригінальності, незвичності зображення. Встановлюють тип рішення задач на уяву. Нульовий тип. Характеризується тим, що дитина ще не приймає завдання на побудову образу уяви з використанням даного елементу. Він не домальовував його, а малює поряд щось своє ( вільне фантазування). Перший тип. Дитина домальовувала фігуру на картці так, що виходить зображення окремого об'єкту ( дерево ), але зображення контурне, схемне, позбавлене деталей. Другий тип. Також зображається окремий об'єкт, але з різноманітними деталями. Третій тип. Зображаючи окремий об'єкт, дитина вже включає його в який-небудь уявний сюжет ( не просто дівчинка, а дівчинка, що робить зарядку ). Четвертий тип. Дитина зображає декілька об'єктів по уявному сюжету ( дівчинка гуляє з собакою ). П'ятий тип. Задана фігура використовується якісно по новому. Якщо в 1-4 типах вона виступає як основна частина картинки, яку малював дитина ( кружок - голова і т.д. ), то тепер фігура включається як один з другорядних елементів для створення образу уяви ( трикутник вже не дах будинку, а грифель олівця, яким хлопчик малює картину). Далі обчислюється коофіціент оригінальності: сума типів рішення завдань на уяву/кількість дітей. Гильбух Ю. З. Внимание: одаренные дети. М.: „ Знание”, 1991.- с. 44.