Смекни!
smekni.com

Зовнішня та внутрішня політика Філіпа IV Красивого (стр. 6 из 8)

Гийом Ле Мер пропонує рішення, у значній мірі схоже на виводи Жака Дюеза: пані слід розпустити орден ex officio "або по всій строгості законі, або власною верховною владою", оскільки тамплієри "вже нанесли званню християнина чималу втрату в очах невіруючих і невірних, і навіть поколивали в дійсній вірі декого з віруючих". А всі "порожні і безглузді міркування щодо (надання їм) захисту" мають бути безжалісно відметені; майно ж ордена слід зберегти для Святого Престолу. Недостатньо вагомим аргументом, з крапки зору автора відгуку, є і те, що колись, за часів своєї підстави, це був чудовий орден, бо подібні твердження не мають жодного відношення до теперішнього стану мов. Розпуск ордена слід виробити невідкладно, "бо випадкова іскра, що спалахнула в результаті помилок (тамплієрів), може викликати таку пожежу, що в нім загине весь світ". Сперечатися і міркувати отут нічого, довкола ордена і без того вже розгорівся скандал, який, якщо його не погасити, здатний спричинити подалі ослаблення позицій церкви. Климент боявся нового і куди більшого скандалу, якщо знов почнеться слідство в справі Боніфація VIII, бо слухання свідків у цій справі вже відбулися в 1310 р. і на початку 1311 р. - в Авіньоні і у Римі. Можливо також, він сподівався підготувати ґрунт для організації нового хрестового походу - ця ідея завжди надзвичайно його цікавила, викликаючи живий інтерес. Так або інакше, кілька разів у ході першої сесії він оголошував, що "оскільки складно, практично неможливо" обговорювати справу тамплієрів всім Собором, то має бути вибрана комісія, до якої увійдуть найбільш шановані прелати з декількох країн, які розглянуть показання свідків і зроблять відповідні виводи. Що і сталося. Декілька днів члени комісії провели в кафедральному соборі Вьена, слухаючи свідчення свідків і короткий виклад протоколів слідства, "скільки їм було бажане їх слухати". З числа членів комісії була виділена невелика група під головуванням патріарха Аквілєї. Цілком можливо, Климент чекав, що цю маленьку групу буде неважко схилити на свою сторону і переконати, що найкраще - розганяти орден. Упевненість папи відбита в аркушах посланців Арагону від 12 і 27 грудня 1311 р. своєму королеві, де смороду розповідають, що Климент привселюдно заявивши на Соборі про вилучення власності тамплієрів. Папа вже зрозумів, що більшій частині святих отців надзвичайно милий думка про створення нового ордена, хоча сам він особисто вважав за краще б передати майно тамплієрів ордену госпітальєрів - таке рішення дало б можливість уникнути створення нового Статуту і запобігло б спробам захопленню цієї власності іншими орденами, що мали вужчий національний характер. Філіп Красивий бачив, як тане влада Климента V над Собором. Після чотирьох років зусиль справа тамплієрів знову була під загрозою, а тому Філіп повернувся до випробуваних методів залякування.30 грудня він скликавши в Ліоні, зовсім недалеко від Вьена, збори Генеральних штатів, які повинні були відбутися 10 лютого 1312 р. Жодних протоколів цих зборів не збереглися, проте, мабуть, вони все-таки відбулися в другій половині березня і ухвалили тамплієрам вирок по всіх пунктах. Арагонські посланці відзначають у своїх листах, що 17 лютого від короля прибуло спеціальне посольство, що складалося з Людовика д'Евре, графа Сен-Поль і графа Булонського, Ангеррана де Маріньі, королівського камергера і у той час першого королівського міністра, Ногаре і Плезіана. Разом з чотирма французькими кардиналами і одним італійським вони щодня радилися з папою, дотримуючи при цьому велику секретність. Ці зустрічі продовжувалися дванадцять днів, а 29 лютого французькі посланці повернулися до свого короля.

2 березня Філіп IV надіславши папі лист з Макона, іншого найважливішого міста на річці Соні на північ від Ліона. Папа, мабуть, мав сильні передчуття, що гнів короля ось-ось обрушитися на нього. І дійсно, лист був лише злегка завуальованим ультиматумом. На думку короля, багаточисельні злочини і єресь тамплієрів привели до необхідності розпустити орден.

“А тому, горівши завзяттям захистити дійсну віру і щоб настільки тяжка образа, нанесена Ісусові Христу, не залишилася безкарною, ми з коханням, відданістю і упокорюванням просимо Ваша Святість розпустити згаданий орден і висловити бажання створити новий рицарський орден, якому було б

Аддисон Ч. Дж. Історія рьщарей-тамшшеров, церкви Темпла й Темпла, написана Чарльзом Дж. Аддисоном, зсквайром із Внутрішнього Темпла - Алетейа, 2005

переданий майно згаданого ордена, а також його права, винагороди і обов'язки."

З іншого боку, майно могло б бути передане і одному з вже існуючих рицарських орденів, якби папа визнав, що "це краще послужити славі Добродії і Святої Землі".

Будь-яке рішення папи, пише король, "ми покірливо приймемо і виконаємо, зберігши за собою лише ті права, якими володіємо ми самі, наші прелати, барони і інші сеньйори, а також всі жителі нашого королівства і якими мі згідно із законом користувалися до згаданих вище арештів.20 березня Король Філіп IV з братами Карлом і Людовиком, а також зі своїми трьома синами і значним озброєним загоном прибув у Вьен.22 березня Климент провів таємну консисторію, у якій взяла участь спеціальна комісія і деякі з кардиналів. Тепер уже чотири п'ятих присутніх проголосували за розпуск ордена, можливо розуміючи, що від протистояння нині мало пуття, а можливо, і тому, що були злякані або приголомшені появою французів. Так або інакше, Рамон, єпископ Валенсії, виявився практично наодинці, коли опротестував це рішення, прийняте „проти розуму і справедливості”.

Про рішення розпустити орден було урочисто оголошено на засіданні Собору 3 квітня. Уолтер Хемінг боро так описує цю сцену:

“Святійший папа всівся на місце судді, щоб ухвалити вирок, і по одну сторону від нього сидів король Франції, а по іншу - король Наварри, його (Філіпа) син, а потім деякий клірик уставши і заборонивши під страхом загального відлучення від церкви кому або говорити хоч слово під час засідання, окрім як виклопотавши особливий дозвіл або ж на прохання самого папи.

Анонімний чернець, що продовжує хроніки Гийома де Нанжі, пише, що король Філіп сидів від папи праворуч, "тобто як би трішки нижче".

Аддисон Ч. Дж. Історія рицарів-тамшшеров, церкви Темпла й Темпла, написана Чарльзом Дж. Аддисоном, зсквайром із Внутрішнього Темпла - Алетейа, 2005

Забезпечивши собі від можливих неприємних дискусій, Климент звернувся до зборів із словами псалму: "Тому не встоять нечестиві на суді, і грішники - у зборах праведних" <Пс, 1: 5. > 36. Потім він прочитавши вголос буллу про розпуск ордена "Vox in excelso".

„А тому, розглянувши лавину ганебних і мерзотних підозрінь і звинувачень, а також враховуючи секретність і порочність прийому в орден нових братів і відступ багатьох тамплієрів від загальноприйнятих християнських звичаїв, особливо в тому, що, приймаючи інших у братерство, вони змушували їх давати обітниць і присягатися, що нікому не розповідять про свій вступ до ордена і ніколи його не покинути - чому, мабуть, і виникло упередження до ордена, - і свідчивши про грізний протест, хвиля якого піднялася проти ордена так, що її, здається, неможливо буде стримати, якщо згаданий орден продовжить існування, а також відчуваючи згубність як для самої віри, так і для душ віруючих багаточисельних злочинів, здійснених братами згаданого ордена. які загрузнули в мерзотній єресі і злочинній ідолопоклонниці, відрікшись від Добродії нашого Ісуса Христа, і повинні в огидному божевіллі содомії. Пам'ятаючи також, що Римській церкві доводилося деколи розпускати прославлені ордени по причинах незрівняно менш серйозним, чим перераховані вище, і без пред'явлення братерствам настільки жахливих звинувачень, мі не без гіркоти і печалі сердечною і не судовим вироком, але нашим апостольським безстроковим розпорядженням розпускаємо вищезазначений орден тамплієрів і відміняємо його Статут, одягається і назву і накладаємо заборону на його подальшу діяльність зі схвалення Святійшого собору, а також строго забороняємо кому або вступати у вказаний орден у майбутньому, або ж носити його одяг, або ж називати собі тамплієром перед іншими людьми. Якщо хто порушить наш указ, він буде відлучний від церкви ipso facto. Більш того, ми залишаємо братів і майно цього ордена в розпорядженні Святого Престолу і мають намір, з Божою допомогою, обернути все це на благо християнської віри і Святої Землі ще до закінчення нинішнього Собору."

На закінчення папа завірив присутніх, що віднині рахуватиме всяку протидію його указу, свідоме або мимовільне, марним і незаконним.

Отже, заборонивши незгодним виступати на Соборі, Климент отримав таки перемогу, розпустившись орден, хоча залишкового вироку тамплієрам не ухвалив. Проте після виходу булли "Vox in excelso" ніщо більше не стримувало його опонентів, і на християнському світі висловлювалися різні думки на цей рахунок. Багато, без сумніву, щиро вірили у винність тамплієрів; але незабаром стало очевидне, що чимало і інших, особливо за межами французького королівства. Багато хто був або шоковані, або цинічно веселилися, бачивши, якими негідними методами користується папа на Соборі і як йому відкрито загрожує французький уряд. Схожі обставини вже мало місце в Пуатье в 1308 р. і привели до тихнув же результатів, проте тодішні зустрічі Філіпа IV і папи хоч і не були таємними, все-таки стали предметом загальної уваги, і лише Уселенський собор зі всією очевидністю показавши, наскільки багато хто невдоволений політикою Климента.

Але які б не були сумніви, папа орден розганяв, і тепер перед ним стояли практичні питання: як розпорядитися власністю ордена і частками самих тамплієрів. Природно, головним було питання про власність. Климент виявив, що його бажання передати майно тамплієрів госпітальєрам протирічить думці більшості кардиналів і святих отців, а також радників Філіпа Красивого, за вельми примітним виключенням Карла Валуа і Ангеррана де Маріньі. Ні погрози, ні зачитування донесень про недавню велику переможу госпітальєрів над турками не допомогли йому переконати своїх противників, що така передача для них бажана. Святі отці по колишньому протистояли папській волі, настільки виразно вираженою 15 квітня, і знову Клименту довелося діяти своєю владою. Він заявивши прелатам, що, якщо вони не погодяться на передачу власності, він зробить її сам.