Смекни!
smekni.com

Співвідношення церкви і держави у правовому вимірі (стр. 5 из 9)

У лютому 2001 року в засобах масової інформації Росії, особливо в газетах, активно обговорювалося питання, суть якого в наступному: міністерство податків і зборів РФ на чолі з Геннадієм Букаєва задумало ввести всеросійську систему обліку платників податків, присвоївши кожному так званий ІПН - індивідуальний номер платника податків.

Така система була успішно впроваджена до цього моменту в Башкирії тим же Г. Букаєва.

Проте таке нововведення викликало бурхливий протест у церковному середовищі. «Батьки» церкви побачили в ІПН горезвісне «число Звіра» і звинуватили податківців у тому, що вони хочуть поставити номер на душі всіх православних, а це є великі святотатство. Навіть старообрядці підтримали в цьому починанні РПЦ, заявивши, що «податковий номер є« печатку Антихриста». Примітно, що сам Святійший Патріарх благословив створення всеросійської системи обліку платників податків, і його рішення підтримав Священний Синод РПЦ. До Міністерства РФ з податків і зборів посипалися листи з проханнями віруючих скасувати ІПН.

Різка критика ІПН з боку церкви мала свої наслідки. Так, газета «Діловий вівторок» писала про масове відтоку віруючих з Україною, де ІПН був введений раніше, до Росії, де номерів поки не було. А в Одесі одна жінка, залякана своїм духовним батьком, покінчила з собою. Дійшло до того, що деякі пастирі навіть на сповіді запитували своїх парафіян, чи прийняли вони податковий номер і, якщо прийняли, то не допускали до Святого Причастя. Людей змушували йти з роботи і тікати з рідних місць. На щастя, все-таки вдалося знайти компроміс: на зустрічі Патріарха і міністра з податків вирішено, що номер буде присвоєно не власне людині, а новостворюваної системі особового рахунку. Тобто пронумерує не нас, а особливий особовий рахунок, який нині і вирішено створити, щоб не образити релігійні почуття. Після такого повороту речей деякі священнослужителі, раніше закликали віруючих не таврувати себе «числом Сатани», поспішили змінити свою точку зору на протилежну і вибачитися перед віруючими за те, що разом з ними впали в оману. Так, відомий церковний публіцист Андрій Кураєв вибачився перед віруючими ... через Інтернет (!). Треба відзначити, що не всі православні священики сприйняли ІПН «в багнети». Відомий старець Іоанн (Крестьянкін), настоятель Псково-Печерського монастиря, митрополит Кирило і інші впливові діячі церкви, включаючи і Патріарха Московського і всієї Русі Алексія, не бачили і не бачать у горезвісному ІПН нічого страшного і непоправного.

Є проблеми і у взаєминах між державними та релігійними організаціями. Зовсім недавно складною проблемою було повернення церкви незаконно відібраних у неї храмів, монастирів та інших культових установ і цінностей. Тут найчастіше стикаються інтереси релігійних організацій та музейних установ, які відстоюють права охороняти і робити доступними для населення деякі церковні цінності в якості національних пам'яток. У пресі дебатувалося, наприклад, конфлікт церкви і мистецтвознавців з приводу ікон «Трійці» і «Володимирської богоматері» - найбільших російських культурних цінностей; або між працівниками Пушкінського заповідника та священнослужителями щодо передачі церкви Святогірського монастиря. Великий суспільний резонанс набуло питання про доцільність відновлення храму Христа Спасителя. Інша не менш складна проблема - поява в останні роки в нашій країні різного роду містичних сект, зарубіжних місіонерів. Деякі з них згубно впливають не тільки на психіку людей, а й на фізичне здоров'я (наприклад, «Біле братство», «Аум Сінрікьо» та ін.) православна церква апелює до держави, вважаючи, що воно має встановити правові обмеження для такого роду релігійних об'єднань. Як видно, тепер ми поступово підходимо до більш серйозних розбіжностей, пов'язаних з державою і церквою, які вже з повним правом можна назвати проблемами. Я маю на увазі різні войовничі релігійні течії та утворені ними терористичні організації, діяльність яких виходить далеко за межі окремо взятої держави.

Ваххабізм (точніше - його найбільш екстремістський напрям) поширюється по всьому світу. З кінця 80-х років минулого сторіччя утворився «ваххабитский інтернаціонал», на чолі якого став відомий міжнародний терорист Усама бен Ладен. Його перша інтернаціональна терористична організація носила назву «Ал-Каїда», ударною силою якої стали афганські моджахеди. У 1998 році бен Ладен оголосив про створення Всесвітнього ісламського фронту боротьби проти іудеїв і християн. Цією новою терористичною організацією бен Ладен керує за допомогою сучасних засобів комунікації - Інтернету та супутникового зв'язку. Покровителем ісламського фундаменталізму, його вкрай радикальної течії, на думку фахівців, є Саудівська Аравія, де ваххабізм з початку 18 століття став державною релігією. Саме тут, за спостереженнями спецслужб, гніздяться так звані недержавні фонди та організації, які надають величезну фінансову допомогу міжнародних центрів радикальних ісламських організацій. Не можу не навести тут результати досліджень французького публіциста Жиля Кепеля, що лякають, на мій погляд. Жиль Кепель пише: «Войовничий атеїзм прогресивних мислителів минулого викликав« реванш »Всевишнього - свого роду помста за відступництво. Бог повернувся і привів із собою армію войовничо налаштованих борців за віру. На всіх континентах ось вже давно росте потреба традиційні релігії наповнити новим змістом, знову спорудити їх на сакральний п'єдестал». Професор Гарвардського університету, багаторічний радник уряду Сполучених Штатів, Хантінгтон згоден з думкою Жиля Кепеля і, розвиваючи цю тему, пророкує епоху нових релігійних війн. Цей висновок дозволяє зробити зростаюче у всьому світі число конфліктів, в основі яких лежать фанатичні релігійні чвари.

Пояс релігійних зіткнень простягається від Балкан до Південно-Східної Азії. У Шрі-Ланці та далекому державі Бутан розгорається ворожнеча між буддистами та індуїстами, в Кашмірі воюють індуси з

мусульманами. У Судані і на Філіппінах б'ються мусульмани з християнами. В Ізраїлі, з усіх боків оточеному недружніми мусульманами, зростає розкол між правовірними і «світськими» євреями. З новим розквітом релігій армія «непохитних» фанатиків істотно поповнилася, особливо це стосується ісламських країн. Всюди терористичні групи фундаменталістів ведуть відчайдушну боротьбу за владу. Там, де вони здобувають перемогу - взяти, наприклад, Афганістан або Судан, - вони проголошують теократичні держави з тортурами, публічними стратами, цензурою і придушенням жінок: західні спостерігачі називають ці країни «імперією мороку».


РОЗДІЛ 2. ДЕРЖАВА І ЦЕРКВА В РОСІЇ І ЗАКОРДОНОМ

2.1 Правове становище церкви в сучасній Росії

Згідно зі ст. 14 Конституції Росії Російська Федерація оголошена світською державою: «Жодна релігія не може встановлюватися в якості державної чи обов'язкової. Релігійні об'єднання відділені від держави ». Правове становище церкви в сучасній Росії, крім конституційних положень, регулюється російським законом «Про свободу совісті та релігійні об'єднання».

Прийняття цього закону, як відомо, супроводжувалося бурхливою полемікою не тільки в церковних колах, а й в самих органах державної влади.

Так що ж стало причиною виникнення суперечливих думок у процесі прийняття Федерального Закону «Про свободу совісті та релігійні об'єднання»? По суті мова йде про різний тлумаченні нових положень Федерального Закону від 26.09.1997, в корені відрізняють його від попереднього законодавства у цій галузі, особливо від явно застарілого Закону РРФСР «Про свободу віросповідань» від 25 жовтня 1990 року. В основі ж розбіжностей вітчизняних і зарубіжних політиків лежить діаметрально протилежна оцінка ролі держави і, перш за все виконавчої влади у правовій регламентації конфесійної діяльності. Провідники нової державної політики у відносинах держави і церкви, втіленої в новому Федеральному Законі від 26 вересня 1997 року, відстоюють необхідність посилення ролі виконавчої влади при створенні релігійних об'єднань та здійсненні контрольних повноважень правоохоронних органів за їх діяльністю. Така позиція враховує і міжнародну практику. Зокрема, рішенням Європейського парламенту від 29 февраля1997 року передбачена можливість обмеження діяльності релігійних об'єднань: державам-членам Європарламенту рекомендовано не надавати «статус релігійної організації автоматично», а також припиняти протиправну діяльність сект аж до їх ліквідації.

Висловлювалися думки, що Федеральний Закон має «дискримінаційну сутність», утруднює діяльність усіх конфесійних організацій, крім так званих «традиційних», що вкоренилися в Росії протягом століть і об'єднують прихильників православ'я, ісламу, буддизму та іудаїзму. Насправді Федеральний Закон від 26 вересня 1997 року засновано на міжконфесійному концепції державного регулювання, відповідно до якої «протекціоністська політика держави поширюється на все легітимно створені релігійні об'єднання». Новий Закон не передбачає режиму найбільшого сприяння щодо традиційних релігій. Єдина згадка про них міститься в преамбулі, але не в нормативних приписах закону, яким підтверджено конституційний принцип рівної правового захисту всіх конфесійних об'єднань, офіційно діють на території Росії.

Лейтмотив ФЗ від 26 вересня 1997 року полягає в закріпленні превентивних повноважень правоохоронних органів: державна влада зацікавлена в запобіганні можливоїпротиправної діяльності так званих «тоталітарних» сект, що виключають добровільну основу членства і перешкоджають виходу громадян з релігійного об'єднання. Механізм державної дозвільної політики, втіленої в повноваженнях федеральних міністерств і відомств з реєстрації, ліцензування та контролю, покликаний запобігти заподіяння майнової та моральної шкоди прихильникам різних віросповідань. Релігійні об'єднання можуть бути створені у формі релігійних груп і релігійних організацій. Слід підкреслити, що правоздатністю юридичних осіб мають лише зареєстровані в органах юстиції релігійні організації. Федеральний Закон від 26 вересня 1997 року визначає статус факультативного і імперативного режимів реєстраційних відносин, і їх відмінності обумовлені намірами особі, що створили релігійну групу. Факультативний режим має місце у випадку, якщо засновники релігійних груп не мають наміру клопотати в органах юстиції про надання їм статусу юридичної особи. Обов'язкова ж державна реєстрація передбачена лише для об'єднань, створених у формі релігійної організації. Не можна відмовити в реєстрації релігійного об'єднання з мотивів недоцільності його створення. Для здійснення імперативних реєстраційних відносин вирішальне значення має тимчасовий ценз діяльності об'єднання на території Росії. Статус загальноросійського релігійного об'єднання поширюється тільки на централізовані релігійні організації, які діють на території Росії на законних підставах не менше 50 років (і мають у своєму складі мінімум три місцеві організації, зареєстровані на території однієї або декількох суб'єктів Російської Федерації) до моменту звернення організації до органу юстиції із заявою про державну реєстрацію. Засновники місцевої релігійної організації зобов'язані підтвердити в органі юстиції факт своєї діяльності на відповідній території протягом не менше 15 років (ця вимога не поширюється на місцеві релігійні об'єднання, які діяли в складі централізованої релігійної організації до державної реєстрації). Проте все ж таки є можливість поширення прав юридичної особи для місцевої та централізованої релігійної організації і без тимчасового цензу. Однак у цьому випадку засновники зобов'язані щорічно протягом 15 років перереєструватися в територіальних органах юстиції. На такі об'єднання поширюється цілий ряд обмежень: вони не вправі утворювати установи професійної релігійної освіти, виробляти, придбавати, поширювати релігійну літературу, мати при собі представництво іноземної релігійної організації. Створенню централізованої релігійної організації властива особлива періодичність реєстраційних відносин: на першому етапі державної реєстрації підлягають місцеві організації, і тільки після її завершення засновники має право клопотати про реєстрацію централізованої організації. Для створення конфесійними об'єднаннями установ професійної релігійної освіти необхідно поєднання двох видів дозвільної політики. Такі установи підлягають державній реєстрації в органі юстиції як релігійного об'єднання, і для отримання права здійснення освітньої діяльності необхідна також видача ліцензії Міністерством загальної та професійної освіти Російської Федерації. Ліквідація конфесійного об'єднання також регламентується нормами адміністративного права. Як правило, ініціатором ліквідації або заборони діяльності об'єднання є Міністерство юстиції Російської Федерації або його територіальний орган в суб'єкт федерації, але рішення по суті приймається судом. Федеральним законом не врегульовані розбіжності у процедурах ліквідації та заборони діяльності релігійного об'єднання, однак повне припинення правоздатності конфесійної організації як юридичної особи допускається тільки у випадку її ліквідації судом. Заборона діяльності об'єднання є тимчасову превентивну міру, мета якої - усунення фактів порушення чинного законодавства, виявлені органом юстиції або іншим правоохоронним органом в процесі здійснення контрольних функцій.