Смекни!
smekni.com

Сновидіння Зігмунда Фрейда (стр. 4 из 9)

Приховані думки сновидіння, що з'єднуються для уявлення ситуації в сновидінні, повинні, звичайно, наперед бути придатними для цієї мети: у всіх складових частинах повинні бути в наявності один або декілька загальних елементів. Сновидіння проводить таку ж роботу як Френсис Гальтон при виробництві своїх фамільних фотографій: сновидіння як би накладає один на одного різні складові частини; тому в загальній картині на перший план виразно виступають загальні елементи, а контрастуючі деталі майже взаємно знищуються. Такий процес пояснює частково також і своєрідну спутаність численних елементів сновидіння. Виходячи з цього необхідно при тлумаченні сновидінь дотримуватися наступного ,правила: якщо при аналізі можна яку-небудь невизначеність дозволити яким-небудь "або-або", то при тлумаченні потрібно замінити цю альтернативу за допомогою "і", зробивши кожний член її початковим пунктом для незалежного ряду знов спливаючих думок. Якщо між прихованими думками сновидіння немає загальних сподівань і, робота сновидіння прагне створити їх, щоб зробити можливим загальний виклад. Кращий спосіб зближувати дві приховані думки, не маючі нічого спільного, полягає в зміні словесного виразу однієї з них, відповідно якому змінюється і вираз іншої думки. Це такий же процес, як і віршування при якому співзвуччя замінює шукану загальну частину. Велика частина роботи сновидіння полягає в створенні подібних - часто дуже дотепних, але часто також і натягнутих - зв'язуючих думок; останні, виходячи із загальної картини сновидіння, тягнуться до прихованих його думок, які різні за формою і змістом і випливають лише при аналізі сновидіння. Так само і при аналізі узятого нами сновидіння ми зустрічаємося з подібним випадком зовнішньої зміни думки для узгодження її з іншою, по суті" чужою думкою. Так, при продовженні аналізу я натрапляю на наступну думка: я хотів би один раз також отримати щонебуть даремно. Але ця фраза непридатна для загального змісту сновидіння і тому замінена іншою формою: я хотів би насолодитися чимнебуть без витрат коштів.

Останнє слово другим своїм значенням годиться вже для кругу ідей при табльдоті і може бутизастосовано до фігуруючого в сновидінні шпинату. Коли подають на стіл яке-небудь блюдо, від якого діти відмовляються, то мати намагається, звичайно, спочатку ласкаво умовити дітей: спробуйте хоч трохи. Звичайно, нам може показатися дивним, що робота сновидіння так вправно користується подвійним значенням слів; але досвід показав, що це - найзвичайніше явище.

Згущуванням образів в сновидінні пояснюється поява деяких елементів, властивих тільки йому і не знаходимих в нашій свідомості наяву. Такі складові і змішані особи і дивні змішані образи, які можна порівняти із створеними народною фантазією на Сході химерними тваринами; останні, проте мають в нашому уявленні певну застиглу форму, між тим як сновидіння постійно створює нові складні образи в невичерпному багатстві. Кожний знайомий з такими створіннями по своїм власним сновидінням. Способи їх освіти вельми різні. Я можу створити складовий образ особи, або наділюючи його рисами двох різних осіб, або даючи йому вигляд одного, а ім'я іншого, або уявляючи собі візуально одну особу і ставлячи його в положення, в якому знаходилося інше. У всіх цих випадках з'єднання різних облич в одного їх представника в сновидінні цілком осмислено: воно має у вигляді зіставлення оригіналів з відомої точки зору яка може бути згадана і в самому сновидінні. Але звичайно тільки шляхом аналізу можна відшукати ці загальні риси злиті в одне лице, а утворення таких осіб в сновидінні лише натякає на ці загальні риси.

Таким же багатоманітним шляхом і з тих же причин виникають невимірні багаті за змістом композиції сновидіння, прикладів яких я не буду приводити. Вони перестануть здаватися дивними, якщо не зіставляти їх з об'єктами сприйнятті наяву, а мати у вигляді, що вони є результатом згущування образів сновидіння і виділяють в скороченому вигляді загальні риси скомбінованих таким чином об'єктів. Але ця спільність і в даному випадку з'ясовується по більшій частини тільки шляхом аналізу; робота сновидіння як би говорить: всі ці явища мають якийсь загальний характер. Розкладання цих композицій шляхом аналізу часто веде найкоротшим шляхом до тлумачення сновидіння. Так, мені снилося одного разу, що я сиджу на одній лаві з одним з своїх колишніх університетських вчителів, причому лава ця починає швидко рухатися серед інших лав. Ця картина є комбінацією аудиторії з Trottoir roulant (*), подальший розвиток думки я не простежую.

(*) Trottoirroulant - тротуар, що рухається.

(**) Дослівний переклад німецького прислів'я. По значенню приблизно відповідає російській: "на добрий привіт - добра відповідь".

(***) Ауеровський пальник - одна з типів газових пальників що використовуються на початку століття для освітлення.

Іншим разом уві сні я сиджу у вагоні і тримаю на колінах якийсь предмет, що має форму капелюха-циліндра ізроблений з прозорого скла. З приводу цієї картини мені негайно приходить в голову прислів'я: з капелюхом в руці можна пройти по всій країні (**). Скляний циліндр нагадує побічно ауэровский пальник (***), і я зразу взнаю, що хотів би винайти що-небудь, що допомогло б мені зробитися таким же багатим і незалежним, як мій земляк д-р Ауер фон Вельсбах: тоді я міг би подорожувати замість того, щоб сидіти у Відні. В сновидінні я подорожую з своїм винаходом - скляним капелюхом-циліндром, який, втім, ще не увійшов у вжиток. Особливо охоче робота сновидіння сполучає в одній комбінації два що суперечать один одному уявлення. Так наприклад, одна жінка бачить уві сні у себе в руках високе квіткове стебло, як у ангела на картинах благовіщення діви Марії (її називають - непорочна діва Марія); але стебло покрито великими білими кольорами, схожими на камелії (протилежність непорочності - дама з камеліями).

Велику частину того, що ми взнали щодо походженняобразів уві сні, можна виразити в наступній формулі: кожний елемент сновидіння в надлишку визначається прихованими думками сновидіння і зобов'язаний своїм походженням не одному елементу цих думок, а цілому ряду їх; проте останні не тісно зв'язані між собою, а відносяться до самих різних областей переплетення думок. В змісті сновидіння кожний елемент є по суті виразом всього цього різноманітного матеріалу. Крім того, аналіз розкриває ще і іншу сторону складного співвідношення між змістом сновидіння і прихованими його думками: подібно тому, як від кожного елемента сновидіння йдуть нитки до багатьох прихованих думок так і кожна прихована думка сновидіння виражається звичайно не одним, а декількома елементами сновидіння; асоціативні нитки не йдуть просто від прихованих думок до змісту сновидіння, а багато разів схрещуються і переплітаються.

Розділ 2. Робота сновидіння.

2.1. Робота згущення.

Разом з перетворенням думок в ситуацію ("драматизацією") найважливішою і своєрідною ознакою роботи сновидіння є згущування. Але дотепер нам ще нічого не відоме про мотиви спонукаючих нас до такого згущування змісту.

В складних і спутаних сновидіннях, якими ми тепер зайняті не можна пояснювати всю відмінність між змістом сновидіння і прихованими його думками тільки згущуванням і драматизацією. Єдокази впливу ще і третього чинника, який заслуговує ретельного дослідження.

Коли мені вдається шляхом аналізу докопатися до прихованих думок сновидіння, то я перш за все помічаю, що явний зміст сновидіння складається зовсім з іншого матеріалу, ніж приховане. Звичайно це == тільки зовнішня різниця, зникаюча при уважному дослідженні, бо в результаті весь зміст сновидіння можна знайти в прихованих думках і майже всі ці думки знаходять собі вираз в змісті сновидіння. Але з цієї різниці все-таки дещо залишається ще після аналізу. Те, що в сновидінні виступало виразно на перший план як істотне, повинне після аналізу задовольнятися вельми підлеглою роллю серед інших прихованих думок сновидіння; навпаки, ті з останніх, які за свідченням моїх відчуттів мають право на найбільшу увагу в сновидінні, або зовсім відсутні, або виражені віддаленими натяками в неясних частинах його. Це явище я можу описати ще таким чином: в час роботи сновидіння психічний акцент зміщується з думок і уявлень, якими вони володіють по праву, до інших, що не мають по моїй думці, ніякого права на таке виділення; жоден процес не допомагає так сильно, як цей, приховати значення сновидіння і зробити незрозумілим зв'язок між змістом сновидіння і прихованими його думками. Під час цього процесу, який я назву зсувом в сновидінні, спостерігається також заміщення психічної напруги значущості і афектної наповненості думок жвавістю образів. Найясніше в змісті сновидіння здається звичайно самим важливим, тоді як раз в неясній частині сну часто можна знайти найбезпосередніший зв'язок з найістотнішим прихованою думкою сновидіння.

2.2. Робота зміщення.

Те, що я назвав зсувом в сновидінні, можна б було назвати також переоцінкою психічних цінностей. Для повної оцінки даного явища необхідно ще вказати на те, що ця робота зміщення , або переоцінки, вельми неоднакова в різних сновидіннях: бувають сновидіння, що утворилися майже без жодного зміщення і є в той же час цілком осмисленими і зрозумілими, які, наприклад незамасковані виконання бажань в сновидінні; в інших сновидіннях, навпаки, жодна з прихованих думок не зберегла своєї власної психічної цінності і все істотне прихованих думок заміщено другорядним. Між цими двома формами спостерігається цілий ряд поступових переходів: чим темніше і спутане сновидіння тим більшу участь в його створенні можна приписати процесу зсуву.