Смекни!
smekni.com

Античний театр як модель античного полісу (стр. 4 из 13)

Перш за все потрібно назвати Осхофорії. Їх справляли, коли у все Аттиці закінчувався збір винограду нового врожаю. Богам приносили в жертву виноградні китиці, а афінські ефеби змагалися в бігу на довгі дистанции— перші 10 переможців отримували нагороди.[44] Його назва походить від того, що цього дня двоє хлопців повинні були принести гілки виноградної лози із стиглими гроздями від святилища Діоніса до храму Афіни. Потім влаштовувалися змагання бігунів, і переможець отримував в нагороду напій, змішаний з п'яти компонентів. Змагання хлопців в бігу, що мали назву «stafylodromoi» (бігуни з кетягами), проходили і в Спарті під час великого свята Карней, що святкувалися на початку вересня. Назва змагань указує, що цей звичай був якимсь чином пов'язаний із збором винограду. Один з хлопців, прикрасивши голову стрічками, біг попереду інших, проголошуючи місту благословення. Якщо інші наздоганяли його — це був добрий знак, а якщо ні — поганий. Ці змагання нагадують змагання за часів Осхофорій.

Взимку, приблизно в грудні, в сільських місцевостях святкувалися Малі, або Сільські Діонісії. У ці дні за традицією було прийнято відкорковувати бочки з молодим вином. У програму свята входили урочисті процесії з фалосом, приношення в жертву козла, виступи акторів, різного роду народні ігри і жарти. З серйозних і веселих хорів цього свята розвинулися трагедія і комедія.

Особливою популярністю користувалися жартівливі змагання — «асколіасмос»: хто довше за всіх протримається на одній нозі на тугому бурдюкові з вином[45]. «Асколіасмос» привертав хлопчиськ і молодих хлопців. А для дівчаток робили гойдалки — на згадку про Ерігону, дочку Ікарія, легендарного родоначальника виноробства. Ікарій був, за переказами, першою людиною в Аттиці, кого бог Діоніс навчив розводити виноградну лозу і виготовляти вино. Ікарій почав енергійно поширювати нову плодову культуру в країні, але одного разу декілька пастухів, яких він пригостив вином, сп'яніли і, не знаючи раніше подібного відчуття, вирішили, що він отруїв їх. Тоді вони в гніві убили виноградаря і зарили його тіло в горах. За допомогою свого собаки Майри нещасна Ерігона відшукала тіло свого отця і у відчаї повісилася на дереві, під яким лежав його труп. Діоніс узяв всіх три на небо, де Ікарій, Ерігона і Майра стали зірками.[46] З тих пір в Аттиці повелося влаштовувати в Малі Діонісії «свято гойдалок», підвішених на дереві на згадку про загиблу дочку Ікарія. Свято супроводжувалося, зрозуміло, очисними жертвопринесеннями Діонісу.

І.Ф. Анненський пояснює сенс і побутову сторону цього ботанічного міфу таким чином. Убитий і закиданий каменями Ікарій — це виноград під пресом. Ерігона і епідемія самогубств, викликана на землі наслідуванням її смерті, — це ягоди нового винограду, яким обчіплялася лоза, коли проявлений і вичавлений виноград вже дав свій п'янкий сік, що перебродив. Пастухи випили одне вино і тоді убили Ікарія, тобто почали готувати інше. Перехід Діоніса до Аттики з Фракії знаменується новим його різновидом: з вакхічного, тобто такого, який, по виразу Геродота, примушує біснуватися, Діоніс стає Лісієм, тобто розрішителем уз[47].

Вивчаючи календар з початку року, можна виявити свято, яке справляли в Афінах на початку січня. Воно мало назву Галої— від слова «halos», що означає і місце абсолюту, і сад. Оскільки перше значення слова навряд чи стосується свята, що відзначається в січні, то це, швидше за все, було свято обробітку садів. Вважається, що воно включало містерії Деметри, Кори і Діоніса і що воно святкувалося жінками і було приурочено до збору винограду і куштування нового вина[48].

У січні ж справлялися Ленєї — святкування вичавлювання винограду, що супроводжувалося урочистими процесіями. Після принесення урочистих жертв в Ленеоні — храмі Діоніса в Афінах — починалося свято, під час якого пробували свіжий напій з нового урожаю, щось на кшталт французького бужоле. По вулицях сіл і міст ходили веселі натовпи народу, а в самих Афінах влаштовували багаті бенкети на державний кошт. З середини V в. до н.е. це свято почали відзначати представленням якої-небудь комедії, а з 240 або 241 рр. до н.е. в програму торжеств включили і трагедію.

Ще важливіші були Анфестерії (у лютому), в яких зливалися один з одним різні переконання і культи. Анфестерії були весняним «святом квітів» і одночасно днями спомину померлих. Тривали вони декілька днів.

М. Нільссон, який багато зробив в галузі вивчення грецької релігії, зокрема — народних культів, описує свято Анфестерій так. У самих Афінах головним обрядом Анфестерій було благословення і ритуальне пиття нового вина. Перший день свята, Піфоїгія, отримав свою назву від процесу відкорковування глеків з вином. Подібний обряд в той же самий час здійснювався в Беотії, але там він був присвячений Благому Даймону — богові, на честь якого здійснювалися узливання після кожної трапези. У Афінах же змішане жрицею вино доставлялося в святилищі Діоніса в Болотах і благословлялося перед богом. Кожному учасникові вино наливали в особливий глек, і тому цей день назвали «Свято глеків» (Хоес). Свою порцію вина отримували навіть маленькі діти, яким цього дня було прийнято дарувати подарунки, особливо маленькі розкішні глеки. У школах в цей час був вихідний день, і вчителі отримували цього дня свою мізерну платню за дурно. На це свято пускали дітей з чотирьох років на знак того, що вони вже не просто немовлята. Іншою важливою церемонією Анфестерій було ритуальне одруження Діоніса з дружиною вищого жерця Афін — архонта-царя. Це приклад широко розповсюдженого обряду, призначеного для забезпечення родючості. У фольклорі інших країн можна зустріти немало подібних прикладів. У Греції вони, здебільшого, міфічні. В Афінах було прийнято везти бога в місто на кораблі, поставленому на колеса – carus navalis. Адже він був богом весни, що приходить з-за моря.

Третій день, або, точніше — вечір напередодні третього дня, був смутним. Це був в Афінах день всіх покійних. Померлим здійснювалися приношення з овочів і узливання вина. Примітна схожість між Анфестеріямі і народними різдвяними обрядами в індоєвропейських культурах. Багато з цих обрядів, мабуть, мають відношення до родючості. У свято люди п'ють і їдять від душі і від душі веселяться. Але у святах є і похмура сторона— померлі відвідують свої колишні будинки, де для них готується постіль і їжа. Звичайно, між цим святом і Анфестеріямі немає ніякого взаємозв'язку, а просто цікава схожість, яка ґрунтується на відносній спільності народних звичаїв всіх країн і епох[49].

Та все ж найкрупнішим і яскравішим святкуванням були Великі Діонісії, значення яких ще більше зросло, коли в середині VI в. до н.е. тиран Пісистрат, що підтримував в своїй політиці народні культи і звичаї, зробив їх офіційним всенародним святом у всій Аттиці, другим по важливості після Панафінейських торжеств. Спочатку Великі Діонісії тривали п'ять днів, а з 488 р. до н.е. — шість.

У перший день Діонісу приносили в жертву козла; жертвопринесення супроводжувалося хоровим співом гімнів на честь бога виноробства — дифірамбів. Потім з урочистою процесією афіняни переносили статую бога з храму на схилах Акрополя в гай, присвячений героєві Академу, де знов віддавали почесті Діонісу хоровим співом і жертвопринесеннями. По заході сонця статую несли назад, в місто, і встановлювали на спеціально підготовленому, утрамбованому або посипаному піском майданчику для виступів хору співаків і танцюристів — орхестре. Наступного дня там змагалися між собою хори молоді і дорослих чоловіків. Далі наступала черга театральних уявлень: трагедії, сатирівської драми, комедії. Спочатку грали тільки трагедії протягом трьох днів, але з 488 р. до н.е. в програму святкування ввели і комедію, призначивши для неї третій день Великих Діонісій. У останній день проголошували результати змагань і роздавали нагороди — спочатку одним лише поетам, авторам найбільш вдалих творів, але згодом почали нагороджувати і акторів — кращих виконавців ролей або навіть всю трупу[50].

Діонісії проходили в березні. Їх святкували на честь бога весни як визволителя. У період розквіту Афін Великі Діонісії були найблискучішим моментом цілого року; в цей час місто наповнювалося союзниками і чужоземцями; бога прославляли дифірамбами і новими театральними п'єсами. Багато прекрасних творінь грецького театру було складено для цього свята[51].

При розгляді сільських свят на честь Діоніса звертає на себе увагу те, що в них бог виявляється пов'язаним не тільки з виноградом і вином, але і набагато обширнішим колом явищ, пов'язаних з родючістю. Вже Гесіод і Гомер вважали вино даром Діоніса. Але він був не тільки богом вина, але і богом рослинності і родючості взагалі, виключаючи хіба що злаки. Даром Діоніса вважається і інжир. У обрядах свят квітів, Анфестерій, він виступає як бог весни. От чому його символом був фалос. Фалос використовувався і в інших обрядах родючості, зокрема, в ритуалах, присвячених Деметре, але ніде це не виявилося так яскраво, як в культі Діоніса. Фалос фігурує у всіх діонісійських процесіях. Афінські колонії зобов'язані були посилати фалоси до Великих Діонісиям. «Якби нам довелося бути свідками цієї святкової процесії, з її численними непристойними символами під час свята, коли йшли вистави за трагічними і комічними творами великих поетів, то це, напевно, справило б на нас гротескове враження»[52], — пише М. Нільссон.

Всі ці обряди носять вельми архаїчний характер. Стародавні народи ще не уміли розмежовувати родючість людей і навколишньої природи, і через це обряди на святах, пов'язаних з родючістю, повсюдно відрізнялися крайньою непристойністю. Це були дні, коли всі обмеження, що існують зазвичай, мов би рушилися. Діоніс прийшов до Греції досить пізно — незадовго до початку цивілізаційного періоду. Але зв'язок обряду з ім'ям конкретного божества не був непорушним. Боги зникли, а обряди найчастіше зберігаються, частково або повністю. Оскільки виноградарство в Греції набагато старше Діоніса, то і описані вище сільські звичаї є дуже стародавніми.