Смекни!
smekni.com

Виховання козака-лицаря (стр. 36 из 97)

Глибокі почуття вартості української традиційної родинності, заповіді наших предків,
народної мудрості зберігали, як зіницю ока, міцну українську родину, синівську любов до матері
і батька, пошану до бабусі і дідуся - ці ідеї займають високий статус в козацько-лицарській
ідеології.

Національно свідома молодь прагне жити, працювати і діяти, зміцнювати соборність
нашого народу, застосувати ідеї високої моралі духовної еліти народу, перевірені на скрижалях
історії ідеями Божих Заповідей.

Козацька ідеологія, науково-теоретичні положення, які сприяють формуванню лицарської
духовності підростаючих поколінь, відображені в українському фольклорі, козацьких літописах,
інших історичних пам'ятках, в працях філософів, вітчизняних мислителів Г.Сковороди,
Т.Шевченка, М.Гоголя, П.Куліша, М.Грушевського, В.Липинського, Д.Донцова, В.Антоновича,
В.Вернадського, Д.Чижевського та ін.

Вся історія нашого народу, його багатогранної культури, ідеології підтверджує, що ідеї
Бога і України були вершинними в козацько-лицарській ідеології.

Як свідчать історичні факти, козацько-лицарська ідеологія розглядала народ, націю,
Батьківщину-Україну як найбільшу спільноту, цілісність, а кожну людину - як складову і
найменшу їх частину. Цілісність, стійкість і соборність нації залежить від того, чи усвідомлює
кожен її представник необхідність згуртованості в міцну духовну, ідейно-моральну спільноту.

Основу козацької ідеології складає багатогранний зміст таких фундаментальних понять,
як Бог, Україна, любов, віра, народ, воля, братство, перемога, людина, природа, держава та ін.

Козацька ідеологія ввібрала в себе краще, що було в ідейній скарбниці наших предків-
дайбожичів, народному житті, філософії, християнській релігії.

Національно свідома молодь схвалює той стан речей, що, згідно з козацької ідеології, в
кожної людини має бути більше обов'язків, ніж прав. Ідеї вищості потреб, інтересів народу,
нації, Батьківщини над потребами та інтересами окремої особи глибоко обґрунтовувалися
козацькою ідеологією, свідомістю.

Козацько-лицарські вартості, ідеї постійно живуть в свідомості і самосвідомості нашого
народу. Вони розкриваються в таких народних висловах, крилатих виразах:

Козак - душа правдива, красива і справедлива.

Від Українського козацтва - до козацької України.

Козацько-лицарські ідеї - від серця до серця, від душі до душі.

Козацтво - рятівний феномен в історії України.

Козацько-лицарські ідеї - це ідеї глибокого патріотизму, високої громадянськості і
українського державотворення.

Наша висока честь і слава - міцна козацька держава.

Сучасна козацько-лицарська ідеологія утверджує пріоритетність загального
громадського, загальнонаціонального, загальнодержавного в порівнянні з особистим,
індивідуальним, приватним.

81


Багатогранна діяльність «Молодої Січі» ґрунтується на методологічних, науково-
теоретичних засадах, що лежать в основі народної мудрості, народних знань про життя, закони
його розвитку «Молода Січ» застосовує в своїй діяльності ідеї, положення, які складають вищі
здобутки сучасної вітчизняної науки і культури. Широко використовуються також ідеї та
положення зарубіжної науки, трансформовані на нашому культурному, духовному грунті.

Юні козаки пізнають обґрунтовані наукою ідеї родинності, соборності народу,
згуртованості нації, закони розвитку особистості, формування її широкого культурного
кругозору, глибокої духовності. В основу своєї поведінки, побуту і діяльності вони кладуть
філософію волі, свободи і незалежності нації, держави, особи, любові до Матері-Природи,
рідної землі.

Сучасні науково-теоретичні засади «Молодої Січі» включають у себе ідеї, положення,
обґрунтовані в працях і діяльності видатних вітчизняних мислителів Я.Мудрого і В.Мономаха,
Г.Сковороди і Т.Шевченка, М.Гоголя і П.Куліша, В.Антоновича і М.Драгоманова,
М.Грушевського і С.Петлюри, С.Єфремова і В.Вернадського, Д.Яворницького і Д.Чижевського
та ін. Такі науково-теоретичні засади допомагають кожному юному козакові ґрунтовно
осмислювати багатющий життєвий досвід пращурів, розмаїте буття народу, його духовні
скарби, глибоко замислюватися над проблемами життя і смерті, вічності і миттєвості,
повноцінної активної діяльності, героїчного діяння в ім'я народу як антиподу тваринного
животіння людей-манкуртів і яничарів інших відступників від гуманістичних, кришталево чистих і
вічних традицій рідного народу.

Кожен член «Молодої Січі» у відповідності до вікових особливостей, оволодіває і
реалізує в своїй діяльності, поведінці козацько-лицарську ідеологію, квінтесенцію якої
складають ідеї глибокого патріотизму і українського державотворення, вищі здобутки
вітчизняної і зарубіжної науки.

4. Організаційно-педагогічні форми і основні напрямки діяльності «Молодої Січі».

«Молода Січ» має чітку організаційно-педагогічну структуру. Національно-патріотичне та
інші види виховання дітей і молоді починаються в первинних осередках, якими є козацькі, січові
братства, побратимства, товариства, рої, чоти, застави, десятки. Виховна робота
продовжується і поглиблюється в сотнях, куренях, кошах, полках, паланках та інших козацьких
структурах. Такі осередки, структури створюються і діють за місцем проживання, навчання і за
інтересами їхніх членів. Організовуються також інші, передбачені Статутом «Молодої Січі»
козацькі, січові, дитячі, юнацькі і молодіжні об'єднання, структури: козацькі школи (вечірні,
вечірньо-недільні та ін.), ліцеї, колегіуми, академії та університети, школи для обдарованих
дітей і молоді, інші навчально-виховні заклади, студії, табори.

Перші осередки «Молодої Січі» створюються на підставі письмових заяв дітей, підлітків і
юнаків (незалежно від статі) за погодженням своїх дій з уже функціонуючими структурами
«Молодої Січі», їхніми керівними органами згідно з відповідними положеннями Статуту.

У процесі організації діяльності первинних осередків «Молодої Січі», підвищення ідейної,
інтелектуальної, морально-психологічної і духовної підготовки її членів відбувається посвята в
козаченята (лелінята), козачата (лелі), джури (дани) і молоді козаки (берегині).

Положення цієї Програми набувають конкретної психолого-педагогічної форми і втілення
у відповідності до вікових, психологічних особливостей козаченят (дошкілля), козачат
(молодший шкільний вік), джур (середній шкільний вік, підлітки) і молодих козаків (старший
шкільний вік, юнаки).

"Молода Січ" має свою атрибутику і символіку: прапор, емблему та інші відзнаки,
передбачені її Статутом

Основні напрямки діяльності «Молодої Січі»:

вивчення і впровадження здорового козацького способу життя, зміцнення фізичного і
духовного здоров'я кожного козачати, джури і молодого козака;

вивчення історії Українського козацтва, в тому числі Запорозької Січі;

пізнання культури, духовності українських козаків, їхньої націотворчої і державотворчої
діяльності;

відродження, збереження і розвиток народних, зокрема козацьких, традицій, звичаїв,
обрядів і ритуалів;

оволодіння козацькими видами єдиноборств, їхніми бойовими мистецтвами,
психофізичне і духовне загартування молоді і дітей;

82


- підготовка молоді до служби в Збройних Силах України, вивчення досягнень
вітчизняного і зарубіжного військового мистецтва та науки, сучасних видів озброєння,
самозахисту і оборони свячених рубежів Батьківщини-України.

У процесі формування високих козацьких лицарських якостей, гуманістичної
спрямованості цілісної особистості патріота, громадянина України пріоритетними є оздоровчо-
спортивна, навчально-пізнавальна, морально-духовна, творчо-трудова, військово-патріотична і
національно-державницька сфери діяльності. Козацька педагогіка на першому місці утверджує
міцне козацьке здоров'я і незламний лицарський дух особистості, її любов і відданість Україні,
стійку життєву позицію українського патріота, громадянина-державотворця.

Батьки, вчителі, виховними, представники громадськості цілеспрямовано формують
героїко-патріотичну систему почуттів, ідей, поглядів, переконань, ідеалів особистості, що
складає серцевину її національної свідомості і самосвідомості. Вся багатогранна робота з
козачатами, джурами і молодими козаками спрямовується на пробудження і виховання в них
любові до героїчного чину, до Подвигу в ім'я зміцнення незалежної держави та її безпеки,
підвищення культури, поглиблення духовності і підвищення добробуту рідного народу. Кожен
джура і молодий козак мають глибоко усвідомлювати, що в будь-яку історичну епоху, зокрема і
в нашу, є місце для подвижницької діяльності і героїзму, що кожен може стати Національним
Героєм України.

Поклик історії вимагає нині практичної реалізації ідей українського державотворення, що
є найважливішою цариною дії козацької педагогіки, лицарського виховання. Юні козаки глибоко
вивчають історію української державності на тлі європейського державотворення, зокрема в
Велику Козацьку добу, в період національно-визвольної революції 1917-1920 років, а також у
драматичні і трагічні десятиліття радянської експансії на Україні. Дослідно-пошукова робота
юних козаків спрямовується на пізнання ними драматичного шляху української нації, її
державності в період комуно-більшовицького терору (голодомори, арешти, розстріли, геноцид,
тюрми і табори Соловків, Сибіру та ін.).