Смекни!
smekni.com

Виховання козака-лицаря (стр. 94 из 97)

Слухай накази отамана, поважай старших та поради наставників.

Будь вірним українській національній ідеї, принципам української національної моралі і
духовності.

Відстоюй повну свободу і незалежність особистості, народу, держави.

Кріпи свій характер і волю, будь терплячим і дисциплінованим.

Будь хоробрим і відважним, мужнім і невтомним.

Понад усе цінуй козацьку честь.

Будь лицарем до супротивника, зневажай жорстоких і лихих.

Будь ревним охоронцем рідної природи.

Бережи традиції Українського козацтва, охороняй пам'ятки історії і культури свого народу.

Кодекс лицарської честі для козачат

Шануй і маму і тата, завжди працюй завзято. Люби рідну країну, що зветься Україна. Турбуйся про
молодших, жіноцтво поважай. Будь сильним, справедливим, скромним і правдивим і рідну Батьківщину
завжди захищай.

194


Кодекс лицарської звитяги для козачат

За волю, за віру, за честь України я буду невтомно стоять до загину. Нехай небезпека чатує
навколо, та друзів своїх я не зраджу ніколи. А недруги наші нехай пам'ятають - у чеснім бою козаки не
втікають. Чи горе навколо, чи радість буяє, козак добрим людям завжди помагає.

VI. Організаційна структура дитячо-юнацької гри "Джура"

Основою організаційної структури дитячо-юнацької козацької гри "Джура" є загін (чота,
взвод) - первинний козацький осередок за місцем навчання чи за місцем проживання або за інтересами.

Основною низовою організаційною одиницею козачат, джур козацьких та молодих
козаків є рій, що складається з 10-15 учасників гри і ділиться на застави по 3-5 осіб у кожній.

Рої об'єднуються в загін ( шкільний клас), загони козацької молоді одного віку (школярі-однокласники)
входять до складу сотні, а сотні - до куреня козацької організації навчального закладу.

На чолі кожної структурної козацької одиниці стоїть виборна козацька старшина: у заставі -
отаман застави (заставний); у рої - отаман рою (ройовий); у загоні (чоті) чотові: отаман, писар,
обозний, осавул, хорунжий, скарбник - шафар; у сотні - сотенні: отаман, писар, осавул, хорунжий; у
курені - курінні: отаман, писар, обозний, осавул, хорунжий, бунчужний, скарбник, суддя, довбуш,
товмач.

Отаман (чотар, сотенний, курінний) здійснює загальне керівництво товариством дитячо-юнацької
козацької гри "Джура".

Писар веде канцелярію і разом з отаманом здійснює заходи статутної діяльності товариства. Це -
заступник отамана, розпорядник, адміністратор і координатор діяльності козацького товариства, гри
"Джура".

Обозний відає господарством та природозахисною діяльністю козацького товариства, гри
"Джура".

Скарбник відає фінансами козацького товариства, гри "Джура".

Осавул стежить за дотриманням зразкової поведінки джурами козацькими та молодими
козаками, організованим виконанням заходів військово-патріотичного виховання та вишколу козачат,
джур козацьких і молодих козаків з питань традиційних козацьких умінь та єдиноборств.

Хорунжий - головний прапороносець, відає козацькими стягами й хоругвами, крім того
відповідає за організацію заходів фізичного виховання козачат, джур козацьких і молодих козаків.

Бунчужний завідує козацькими клейнодами - бунчуками, пірначами тощо. Відповідає за
організацію заходів культурно-мистецької діяльності та виховної роботи козацького товариства гри
"Джура".

Суддя очолює суд козацької честі. Цей суд розбирає суперечні питання, проступки джур козацьких
і молодих козаків, неправильні дії загонів та окремих представників юнацької козацької старшини,
включаючи і отаманів. Суд честі незалежний ні від кого і керується лише принципами лицарського кодексу
козаків та Положенням.

Довбуш завідує військовими литаврами, барабаном, сурмою, якими скликає товариство на
Ради, збори. Довбушу підпорядкований Сурмач, який за наказом отамана подає сигнали управління.

Товмач - перекладач, знає іноземні мови.

Шафар для походів заготовляє, провіант, туристичне та інше спорядження і дбає про їх
збереження та використання. Він-ключник, економ, домоправитель.

6.4. Козацька старшина обирається терміном на один рік на звітно-виборних
(Великих) Радах, в першій половині січня, як це було у запорозьких козаків (14 січня) в період Козацької
Республіки, і здійснює керівництво товариством у період між радами. Рада с найвищим органом
козацького самоврядування і скликається: курінна - на початку кожної навчальної чверті: сотенні і
загонові - не рідше, як один раз на місяць. Курінна старшина розробляє і узгоджує з керівництвом
навчально-виховного закладу Регламент і Типовий план-графік діяльності куреня на рік.

Військово-спортивна патріотична гра "ДЖУРА"' Українського козацтва працює під
батьківською опікою дорослих козаків. Серед них с особи, які спеціально займаються виховною роботою
серед джур козацьких та козачат. Вони називаються козаками - наставниками, їх призначає місцеве
або районне товариство Українського козацтва, або їх запрошують до праці самі джури козацькі та
молоді козаки.

Козаки - наставники і почесні козаки входять до складу старшини Куреня як радники,
беруть участь у всіх видах його роботи, але мають лише дорадчий голос і не голосують. Вони мають
право первинного вето, накладати попередньо заборону на рішення Ради. Але якщо через деякий
час Рада повторно ухвалить те ж саме рішення, воно набуває чинності.

Дитячо-юнацька козацька гра "Джура" має свою традиційну символіку: прапор, хоругву,
бунчук, козацькі відзнаки та форму одягу встановленого зразка. Форма одягу членів організації мас
бути повсякденною і святковою. Повсякденною може бути одяг для занять або похідна форма одягу
військово-спортивного крою; святковою, парадною - історично-традиційна: кольорові чоботи,
шаровари, пояс, вишита сорочка, жупан (свитка), шапка зі шликом.

6.8. Юні козаки носять такі відзнаки:

на правому рукаві (10 см від верху) нашивається прапор України розміром 8x5 см;

на лівому рукаві ( 10 см від верху) нашивається крайова (обласна) емблема молодого

195


козака (форма і зміст визначаються в області) і нижче від неї на 3 см - відзнака козацької
старшини:

ройової - жовта смужка 8x1 см;

загонової - дві жовті смужки 8 х 1 см;

сотенної - три жовті смужки 8 х 1 см;

курінної - одна жовта смужка 8 х 2 см і одна -8x1 см.

На комірці носять 8-кутні зірочки діаметром 7-10 мм: козачата - одну: джури козацькі - дві,
молоді козаки - три.

Форма звертання козаків між собою "Друже" (або "Подруго" у дівчат) і прибавляють імя.

Вимоги до козачат, джур козацьких і молодих козаків

Вимоги до козачат, джур козацьких і молодих козаків - це той обсяг знань, умінь і навичок,
яким вони повинні оволодіти протягом часу перебування в даній якості.

Вимоги до козачат: Козачата це будь-які хлопчик чи дівчинка, які досягли 6 - річного віку,
люблять родину, шанують старших і хочуть багато дізнатися про історію рідного краю, неньки України,
бажають рости дужими, сміливими, вправними, мріють про щасливу долю свого народу, прагнуть
зробити вільною та квітучою рідну Україну, а для цього :

повинні добре навчатися;

знати символіку своєї держави - прапор та герб України, вміти шанувати їх;

знати гімн України та розуміти, чому називають себе українцями;

знати, хто такі українські козаки, де жили, чим займалися, що таке дитячо-юнацьке козацьке
товариство, членом якого вони є;

знати, що таке козацький добрий вчинок;

знати кодекси лицарської честі та лицарської звитяги;

знати побут козаків, в чому саме можуть і повинні наслідувати козаків діти;

знати кілька козацьких пісень, елемент гопака:

знати, які сторінки з життя козаків пов'язані з місцевістю, де проживають діти;

знати імена найвидатніших козаків і що з ними пов'язано в житті родини, населеного пункту,

регіону;

знати гасло козаків, звичай, обіцянку, пісню, привітання, хоругву, знак;

старатися бути корисним для козацького товариства, допомагати батькам, старшим, кволим і
знедоленим;

дбати про загартування, чистоту і здоров'я свого тіла, виховувати здоровий дух;

знати дату свого народження, своїх батьків, близьких родичів, свій родовід;

вміти розповідати про Україну, про важливі історичні події на Україні та її славні імена;

Вимоги до джур козацьких:

Джури - друга, наступна лапка дитячої козацької військово-спортивної патріотичної гри "Джура", а
тому й вимоги до них більш глибокі, а завдання - серйозніші:

відмінно й добре навчатися, поглиблювати і розширювати обсяг знань, здобутих на першій
віковій ступені учасників козацької гри "Джура";

знати і вміти детально розповідати про український прапор та герб, знати і вміти
виконувати (співати ) гімн України, гордитися тим, що ти українець і вміти довести, що козак - це гордість
нації, свято берегти звання українського козака;

якомога більше здобувати знань з історії Запорозьких козаків, вміти зосередитися і
розібратися, якими найкращими рисами козаків повинен оволодіти джура козацький, вміти самостійно
підготуватися до походу, організувати до нього товаришів;

оволодіти спортивною майстерністю козаків, виховувати в собі волю, загартовувати організм,
готувати себе до серйозних випробовувань;

за рівнем 9 балів оволодіти вимогами умов розділу УІ "Від козацьких забав до
олімпійських вершин" Програми.

Вимоги до молодих козаків:

Молоді козаки - це дорослі хлопці, старшокласники і ті, що вже закінчили навчальний
заклад середньої освіти. Це - уже бувалі, вправні люди. Вони багато знають, багато вміють. Для
молодих козаків захист своєї рідної України - це найголовніший зміст їхнього життя, для чого:

вони добре знають історію Запорозької Січі та життя і побут козацтва в ній; знають історію, побут,
культуру і традиції Українського козацтва;

добре не тільки знають, але й виконують вимоги /закони/ лицарської честі та лицарської
звитяги:

вміло орієнтуються в життєвій обстановці, володіють життєвою ситуацією, готові стати вірними
захисниками інтересів українського народу;

вони на 12 балів оволоділи вимогами розділу УІ "Від козацьких забав - до олімпійських
вершин" та розділу УІІ "Відмінним навчанням, підготовкою до захисту Батьківщини продовжимо подвиг
батьків" і склали Козацьку Присягу на вірність Україні.

Козацькому роду нема переводу

196