Смекни!
smekni.com

Виховання козака-лицаря (стр. 97 из 97)

***

Народна мудрість говорить: якщо хочеш оставити про себе пам'ять на п'ятьдесят років -
сажай сад, на сто - будуй будинок, на тисячу - виховуй сина. Народ, що бажає зберегти себе в
історії, повинен піклуватися про виховання своїх синів.

В системі освіти виховання відіграє провідну роль, а навчання являється тільки засобом
виховання, і на зміну людині розумній повинна прийти людина вихована і розумна.

Але сучасний стан виховання загрозливий. Цей стан взагалі погіршується, бо практично не
зроблено спроби змінити в країні ситуацію з мораллю на кращу і школа залишається єдиним гарантом
виховання дитини порядною людиною, патріотом України. Але ж оточення її в буденному житті не завжди
співпадає з тим, чому вчать в школі.

Далекоглядні педагоги - керівники розуміють необхідність відновлення чіткої організації (системи)
виховної роботи в школі, і, незважаючи на сьогоднішні політичні та економічні труднощі, школа
переживає процес реформування. Триває інтенсивне переосмислення цінностей. Долаються
консерватизм та стереотипи педагогічного мислення і ми бачимо, яке з'являється розмаїття цілей та
завдань, елементів змісту та видів форм - неоднозначність прояву закономірностей виховного процесу в
залежності від індивідуальних особливостей шкільного колективу.

200


У розвинених демократичних суспільствах вихованню громадських патріотичних якостей дітей
приділяють велику увагу. У кожній державі своя національна система виховання. У нас своє - козацтво.
Це спосіб життя вільної людини, яка зі зброєю в руках захищала Богом дані їй вільності і права.

Подивіться, як люблять янкі свого ковбоя (пастуха). Він має залізні м'язи, лихо скаче на коні,
стріляє з кольта без промаху, захищає слабих білих і бореться з аборигенами, тим самим знищує корінну
націю Америки - індіанців.

А ми соромимось свого козака - високошляхетної та освіченої людини - лицаря, бійця, який
виходив на бій з наймогутнішою армією Європи - турецькою і перемагав її, захищаючи свій народ, свою
землю, не пригноблюючи ніяку іншу націю. До речі, у козацькій державі неписьменних не було!

Виконання заходів, що пропонують накази Міністерства освіти України, покликане дати учням
додаткову сучасну козацько-лицарську освіту, забезпечити надійний духовний зв'язок з предками,
розвинути стосунки з сучасниками і зорієнтувати їх на інтереси нащадків. Козацька педагогіка має
забезпечити виховання мужніх і сильних духом громадян України.

У школі сучасності треба мати, розвивати й зміцнювати дитячу організацію в школі, вона -
підмурівок колективної виховної роботи, бо наш педагогічний корабель накренило у бік індивідуалізації
навчання та виховання. Цей крен призвів до того, що багато школярів відмовляються від шкільної
«індивідуальності» на користь неформальних, а іноді й злочинних угруповань, та об'єднань. У багатьох з
них панують міцний груповий тиск, жорстка система підлеглості, свавілля лідерів, але здебільшого
підлітки не покидають їх, а, навпаки, цінують досить високо.

Відмовившись від виховання у колективі та через колектив, ми практично відмовилися від
виховання взагалі. Відомо: не може бути успішним виховання громадянина-господаря своєї країни, якщо
дитина, підліток не набуватиме у ці роки досвіду відповідальності за виконання певних функцій в
організації життя класу, школи, громади.

Виховна система (козацька педагогіка) спирається на владу спільності: взаємодопомога, відчуття
іншого, підкорення спільно обраним законам. Ніхто не має права образити іншого, бо дістане відсіч від
усього дитячого гурту. Ніхто не може порушити закони життя класу, школи, - цього йому не дозволять.
Стриманість, ввічливість, повага до старших, міра в одязі, відповідальність за виконання своїх обов'язків
упевнено увійшли в життя Молодої Січі - братства козачат.

В сучасному суперечливому світі «виживуть» збережуть себе ті, хто зуміє відстояти у
глобальному змаганні свою культуру, мову, фольклор - усе те, з чого складаються сутність та
особливості національного характеру.

Саме з цих мотивів для педагогічних колективів національне виховання є обов'язковою
складовою системою формування всебічно розвиненої особистості.

Різко відмовившись від комуністичної ідеології і деполітизував школи, ми самі собі завдали
шкоди: ліквідували систему різноманітних політичних і патріотичних клубів та клубів за інтересами. Це
привело до аполітичності, значної частини учнівської молоді, до проявів песимізму, скептицизму,
байдужості і втрати патріотизму. Знищили систему політичного інформування учнів. Це сприяло
формуванню політичного безкультур'я випускників. Ліквідували піонерські і комсомольські організації, але
не створили ніяких інших дитячих і юнацьких громадських організацій для учнів. А відомо, що
формування майбутніх громадських діячів починається з їхньої участі в дитячих і юнацьких
громадських організаціях.

Глибока моральна криза в нашій країні є наслідком, зокрема, прогалин у навчально-
виховному процесі - недооцінки ролі української національної школи (одна з форм - школа
козацько-лицарського виховання), яка виступає важливим елементом збереження і розвитку
етнічної спільності, її духовного ядра і постачає суспільству свідомих громадян, творчих
особистостей, носіїв духовності.

201


ЗМІСТ

Від автора. Вступ. 1

Козацька педагогіка й сучасна освіта. 3

Від автора. Замість закінчення. 148

Джерела школи козацько-лицарського виховання 154

Додатки. 156

@Тимофєєв В.Я. Виховання козака-лицаря.
СПД СП. Cвідоцтво про державну реєстрацію
Серія В01 № 394516 від 23.02.2006 р.
Замовлення № 11/07-11 від 01.05.2007 р.
м. Білгород-Дністровський.

202