Смекни!
smekni.com

Основи екології Білявський (стр. 69 из 98)

Художники та скульптори кам'яного віку майстерно передава­ли не тільки пропорції тіла тварини, її позу, а й, так би мовити, характер. Ось, наприклад, невеличка скульптура з мамонтової кістки, знайдена в одній із печер Франції (рис. 5.1). Могутній бізон повернув голову назад, щоб полизати свій бік. Та бідолаха ніяк не може дотягтися до місця, яке, мабуть, свербить. Він присів, витягнув уперед і задні, й передні ноги, якнайдалі вису­нув язик... Добродушно-комічний вигляд має цей грізний веле­тень. Так реалістично зобразити тварину міг лише той, хто жив у злагоді з природою, хто відчував себе її невід'ємною частиною.

А ось унікальна за своєю реалістичністю голівка дівчинки (рис. 5.2), вирізана з мамонтової кістки невідомим талановитим майстром 25 тис. років тому. її сміливо можна поставити в один ряд із такими творіннями людського генія, як скульптурні порт­рети єгипетської цариці Нефертіті, створені Тутмесом, живопис­ний портрет Мони Лізи («Джоконда») Леонардо да Вінчі.

281


РозділІСучасніпідходивнауціпродовкілля



Г па в а 5


Соціоекологія



Сьогодні можна стверджувати, що зв'язки людей із природ­ним середовищем викривлені, порушена традиція природокорис­тування, а це згубно вплинуло не тільки на природу, а й на всі сфери людського буття, насамперед на культуру. Практичні знан­ня нині випереджають духовний розвиток людини — звідси й

Рис. 5.1

Бізон. Скульптура (фото музею національних старожитностеи Сен-Жермен-ан-Лен, Франція)

спад культури, що виразно простежується. А трагедія України полягає ще й у тому, що тоталітарна система породила псевдо­культуру «соціалістичного реалізму», а справжню культуру українського народу безжалісно нищила.

Українському народові здавна було притаманне ставлення до природи, як до чогось материнського, рідного. Ось, наприклад, текст замовлянь язичницьких часів: «Добрий день тобі, сонечко ясне! Ти святе, ти ясне-прекрасне; ти чисте, величаве й поважа­не; ти освітлюєш гори й долини, й високі могили — освіти й мене перед усім світом: добротою, красою, любощами й милостями... Яке ти ясне, величне, прекрасне, щоб і я такою була ясною, величною, прекрасною перед усім світом». Образ природи злитий із душею української нації, тому відродження нації — це і є відро­дженням природи.

282


Про величезне значення зв'язку природа—людина попереджа­ли й релігії. Так, зороастризм — релігія давніх народів Середньої Азії, Азербайджану, Афганістану та Ірану, що виникла в першо­му тисячолітті до нашої ери й реформувалася Заратустрою в VI ст. до н. є., містила в собі елементи екологічної етики. Вона проповідувала охорону ґрунтів, ро­зумний випас худоби, охорону лісів від вирубування. Заратустра вчив, шо весь матеріальний світ — гори, озера, земля, небо, вітер і річки — священний. Віл, як і людина, має ду­шу, що прагне справедливості. Лю­дина й тварина нерозривно пов'язані між собою: страждання одних поро­джують страждання інших. Згідно з його вченням, Бог створив людину, щоб вона оцінила красу природи, полюбила її й перейнялася до неї повагою. Людина має злитися з при­родою, щоб знайти безсмертя.

Рис. 5.2

Голівка дівчинки,

вирізана з мамонтової кістки

(знайдена в Чехії)

Біблія провіщає такі Божі кари, як вигнання з раю, потоп, розділен­ня єдиної людської душі, віддалення народів один від одного через наділення їх різними мовами. А в Об'явленнях св. Івана Богослова пророкуються страшні природні ка-таклізми: «...і велика зоря спала з не­ба, палаючи, як смолоскип. І спала вона на третину річок та на водні джерела. А ймення зорі тій Полин. І стала третина води, як полин, і багато людей повмирали з води, бо згіркла вона...» (чи не про чорно­бильську біду йдеться?), «...і померла третина морського створіння, що мають життя...», «...І дано йому (сонцю) палити людей огнем. І спека велика палила людей...» (руйнування озоно­вого шару?), «...і висохла вода в річці...» й т. д.

Найвеличніший і наймогутніший із законів Природи — це за­кон гармонії. На ньому тримається грандіозна будова Космосу.

283


РозділІСучасніпідходивнауціпродовкілля

Навіть стихійні, жорстокі за своїми наслідками природні катаст­рофи виникають через тяжіння Природи до рівноваги, до гар­монії. Втручання людини в цю гармонію не завжди дає позитивні результати й не завжди має розумний характер. Воно стало особ­ливо небезпечним у наш час. Людині часто невтямки, що кожна жива істота, цілий Всесвіт підвладні єдиним строго визначеним космічним ритму й порядку. Порушення їх (навіть незначне) призводить до великих, а часом і фатальних помилок, за які всі ми згодом тяжко розплачуємося. Недопустимо порушувати цю гармонію, сутність якої розкривають для людей у Біблії десять заповідей і Нагірна проповідь Ісуса Христа.

І у витворах Природи — хай то буде сніжинка, чи кристал, чи рослинка, чи струмок, який тече між трав'янистими берегами, — криється краса гармонії. Божественну гармонію краси несуть у собі й шедеври людської культури — і Парфенон, і Тадж-Махал, і вірші великих поетів, і гімалайські пейзажі М. К. Реріха. Йому, до речі, належить безсмертний вислів «Краса врятує світ».

Цілковитимневігласомпостаєлюдина, котраговорить ізприводуякоїсьтвариничирослини: «Щовнійхорошого?» Якщоприродниймеханізмхорошийуцілому, тойкожнайого частинахороша, розуміємомицечині... ГармоніязПриродою схожанагармоніюздругомвинеможетепотискуватийому правурукуйрубатиліву.

Л. Олдо

Вірні християни вважають, що нині, на початку третього ти­сячоліття, наблизився час другого пришестя Ісуса Христа. Дехто з видатних релігійних мислителів говорить, що цей великий день може настати швидше, ніж ми гадаємо! Сьогодні кожна осо­бистість мусить знайти й посісти своє, відведене саме їй місце в будівлі світової гармонії, відчути себе індивідуальністю, а не без­ликою істотою серед юрби собі подібних.

Нині дедалі більшого значення для людства набуває екологічна етика як самостійний і особливий елемент духовної культури кожної особистості. Без додержання вимог екологічної етики неможливі екологічно правильне регулювання взаємозв'язків людства та природи, екологічна культура людини.

Основою екологічної етики є екологічні мислення та світо­гляд, які, своєю чергою, формуються в процесі екологічної освіти й виховання. Екологічна освіта — одна з найважливіших галузей педагогіки — будується на базі цілісної системи уявлень про при-

284


Г л а в a 5

Соціоекологія

роду, біосферу, про умови її збереження та раціональне викорис­тання. Вплив цієї системи на кожну людину має тривати все її життя. Тоді в кожної людини з'явиться екологічна компетент­ність — знання екологічних законів, правил і норм, принципів поведінки в довкіллі, які утримають її від екологічно аморальних учинків, спрямують її природоохоронну діяльність.

Сенслюдськогожиття—вдосягненнікраси, гармонії, всамовираженні. Якщокожнийізнасщодняробитимещось досконаліше, ніжучора, йробитимецесвідомо, тоцейого зосередженнянеминучевідобразитьсявйогосвідомості, асума зосередженостейзмінитьйогоповедінкунакраще. Всінаші вчинкинесутьвідбитокнашихдумок, томумивідповідальні усвоїхдумкахнелишепередсобою, айпередлюдьми. Тому необхіднонамагатисяпозбутисяпоганихдумок, недопускатиїх, анавпаки, прагнутипозитивних. Спробуйтенасправді цедужепросто.

С. М. Реріх,

російський художник

Екологічна етика сьогодні — це самостійний розділ етики, присвячений моральному кодексові природокористування, моральним нормам взаємин людини й природи з урахуванням знань екологічних законів. Це — одна з основ раціонального управління процесами, шо відбуваються в біосфері, для її збе­реження.

Еколого-етичні знання сприяють розумінню того, як впливає на долю особистості й суспільства науково-технічний прогрес, а також усвідомленню місця людини й усього людства в біосфері та Космосі.

Сьогодні виникло нове, дещо незвичне поняття — екологія душі. Під ним розуміють виховання з раннього дитинства гуман­ного ставлення до всього навколо, до Матері-Природи, відрод­ження найкращих народних звичаїв, обрядів, любов до рідної мови, пісні, поетичного слова. Десятиліттями тоталітарна систе­ма нещадно витравлювала найкращі риси українського народу: почуття господаря рідної землі, любов до Батьківщини, поважан­ня вікових традицій і звичаїв. Для цієї системи патріот України становив загрозу, їй потрібне було стадо манкуртів, безликих ви­конавців волі «керівної й спрямовуючої» сили. В результаті маємо покалічену мову-суржик, спустошені й зарослі бур'яном храми, зведені до примітиву «культурні запити» деякої частини молоді,