Смекни!
smekni.com

Доісторичне минуле України (стр. 31 из 60)

половців суздальці не брали участи.

ТОрій Довгорукий, не розриваючи з ідеєю великокнязівства і іфагнучй заволодіти

Києвом, «торкнутися золотокованого престола» Київського, врешті добився цього.

АНДРЕЙ (1157—1174). Андрей, син Юрія Довгорукого, мав інші симпатії й інші

політичні погляди. «Він виріс на Поводжу, і Русь-Україна з її довгою історією,

виробленими формами життя була для нього чужа і несимпатична», — писав М.

Грушевський. Коли Юрій посадив Андрея Вишгороді, звичайному місті для

спадкоємців київських князів, Андрей у 1155 році втік звідти до Суздальщини,

забравши з собою (йіавну ікону Божої Матери, привезену з Візантії. Вона стала

відомою під назвою Володимирської, а пізніше була перенесена до Москви.»

Андрей пояснював своє прагнення до Суздальщини тим, що в Україні точиться

віковічна боротьба князів, а в Суздалі — тихо. Цю «тишу» він забезпечив тим, що

повиганяв своїх родичів, а також впливових бояр свого батька і став

«самовладцем». Але все ж Суздаль здавався йому не досить покірним, і він зробив

столицею молоде місто — Володимир над Клязьмою, де зовсім не було історичних

традицій, віча, земської аристократії.

Андрей, намагаючись зрівняти красою Володимир з Києвом, будував у ньому

пишні храми та інші споруди. Пізніше переніс він свою резидені^ю до ще тихішого

міста — Боголюбова під Володимиром, де творив міцну, автократичну владу. Він

намагався заснувати у Володимирі окрему митрополію, щоб унезалежнити своє

князівство від Києва і в церковному відношенні, але проти його намагань стали і

патріярх Царгородський, і митрополит Київський, і князі. Це мало фатальне

значення: якби в XII ст. була встановлена окрема Володимиро-Суздальська

митрополія, дальша історія Української Церкви пішла б іншим шляхом. Після того,

як Андрееве військо 8 березня 1169 року здобуло

й зруйнувало Київ, Андрей міг засісти там на престолі, але Київ уже не

приваблював його, і він посадив своїм намісником брата Гліба, а сам залишився у

Володимирі.

Розгром Києва в 1169 році поклав межу в історії України, став початком появи

нового міцного осередку — Володимира Суздальського, «великоросійського», який

вступив у змагання за першенство з Україною.

Не переходячи до Києва, Андрей старався підкорити своїй владі Україну, але

зустрів відсіч збоку українських князів, які перед лицем нового ворога гостро

відчули свою окремішність від суздальців. Один з українських князів, Мстислав II

Ізяславич, відповів на намагання Дндрея ставити князів: «ти з такими словами до

нас прислав, наче не до князя, а до підручного і простого чоловіка, то роби, що собі

знаєш, і хай буде воля Божа». Тут поставлено питання автономности,

рівноправности князів, яку хотів зламати суздальський «самовластець» і в Україні,

і у себе на Суздальщині.

Вище вже оповідалося про спільний спротив українських князів величезним силам

Андрея в 1173 р„ коли він збирав війська, щоб їх приборкати, але в 1174 році

Андрея забили його ж таки двірські улюбленці, «милостниці», як називає їх

літопис, які не в стані були терпіти княжої самовладности та жорстокости. Смерть

Андрея не змінила становища.

ВСЕВОЛОД — «ВЕЛИКЕ ГНІЗДО» (1177—). Всеволод, брат Андрея, не вів війни

з українськими князями, але так само, як Андрей, вважав себе в праві порядкувати

українськими землями. Трагедія народу була в тому, що деякі князі, в боротьбі між

собою, зверталися до Всеволода з проханням дати те , або інше князівство.

Наприклад, у 1179 році до нього звертаються переяславці (найбільше нетривке

князівство) з проханням призначити їм князя, і він призначив свого сина, Ярослава.

Всеволод був дуже спритний і талановитий дипломат. Складними інтригами він

тримав князів у покорі й нацьковував їх одного проти одного. Навіть далеке

Галицьке князівство не раз примушене було рахуватися з волею Всеволода.

З XII ст. вже визначається характер Ростово-Суздальсько-Володимирського

князівства. Б. ґреков писав, що в діяльності Андрея Боголюбського вже можна

завважити риси, що споріднюють його з майбутніми політичними діячами Москви,

яким вдалося зробити те, що було понад силу Андрееві. Москва досягла своїх

успіхів на новій базі, яка ще не визріла в XII столітті.

«Вчинок Андрея Боголюбського, — писав славетний історик Росії XIX ст. С.

Соловйов, — був подією надзвичайної ваги, подією, що дала новий напрям усій

історії, від якої простелився новий шлях, що з нього розпочався новий порядок на

Русі». Таким чинок на території, віддаленій від центру Української держави, на базі

не то не-українського, а навіть не-слов'янського народу, в ХП ст. закладено

підвалини державної організації, яка поволі почала перебирати керівну ролю в

історії України, її спадщину і навіть ім'я Руси, хоч жадних прав не мала ні на ту

спадщину, ні ва ім'я Русь. Доказом цього служить термінологія ХІ-ХІІ століть, яка

поняття «Русь» прикладала тільки до України-Руси.

ПРИЧИНИ ЗАНЕПАДУ КИЇВСЬКОЇ РУСИ-УКРАЇНИ

Київська держава, подібно до інших ранньо-середньовічних держав, існувала

недовгий час. Протягом двох століть (за життя Володимира до 1015 року)

відокремилося Полоцьке князівство; в середині XII ст. відійшли під проводом своїх

династій останні землі, що входили як складові частини України-Руси. З величезної

держави Володимира та Ярослава залишилася тільки Київщина з ії пригородами.

Деякий час існував титул Великого князя, але він щораз більше перетворювався на

номінальний; фактичної влади Великий князь не мав. Дуже показове щодо цього

«співіснування» двох великих князів: Святослава III, власне князя Києва, і Рюрика,

князя над пригородами. Ч^с від часу з'являлися видатні особистості, які намагалися

піднести авторитет Великого князя, як то робили Ізяслав II, Ростислав 1, але

авторитет їх спирався на особистих відносинах з князями, на пошані до них.

Ні екзекутиви, ні реальної сили Великий князь не мав; не мав війська, не мав

можливости примусити князів виконувати свою волю, як це міг робити Володимир

Мономах і навіть Мстислав І, що позбавляли непокірних -князів князівства і навіть

засилали їх до Візантії.

Причин занепаду Київської Руси було багато. Перша з них — надто великі розміри

держави: вона була найбільшою в Евроігі і до складу ії входили не лише українці,

але й цілий конґльомерат народів, об'єднаних владою спільної династії та Церкви.

Осередком влади був Київ. Колосальні простори мало залюднених земель

утруднювали і так слабу комунікацію. Поки на чолі держави стояв могутній князь,

як Володимир чи Ярослав, які тримали в покорі своїх синів, державне правління

було більш-менш добре зорганізоване. Але якщо князі корилися батьковій волі, —

хоч і тут ми бачили вияви непослуху збоку синів Володимира — то волі старшого

брата, дядька, а іноді й племінника вони спротивлялися.

Міцність династії захитувала численність нащадків Ярослава та брак певних

законів престолонасліддя —чи то по лінії брата за братом, чи по простій — від

батька до сива, — кожна зміна Великого князя викликала непорозуміння, боротьбу

ічретсяденгів; тоді, за виразом С. Томашівського, «ніж був доповненням і

коректором недостатнього права. Володимир уживав його проти Ярополка,

Святополк та Ярослав — один проти одного; в ХП ст. точиться збройна боротьба за

Київ Мономаховичів з братаничами Мстисла-вичами, а далі — Мономаховичів із

Святославичами.

«Звідки тобі наша отчизна? Ти не маєш нічого до сеї сторони Дніпра», діставши

Київ, — казав Ярослав Ізяславич, правнук Володимира Мономаха, Святославові

Всеволодовичеві Чернігівському, на тій підставі, що Київ був його отчиною по

Володимирові Мономахові. Але той відповідав: «Я не угрин, не лях, ми одного діда

внуки, скільки тобі до нього, стільки й мені», себто — спадщина повинна належати

однаково всіад нащадкам Ярослава.

І дійсно, якщо не на підставі права, то, широко використовуючи його «коректора»

— збройну силу, Київ не раз захоплюють Свя-тославичі, хоч їх не любили кияни.

Властивістю лінії Святославичів була солідарність у зовнішніх стосунках, яка

робила їх значною силою. Сила Великого князя зменшується. Володимир Мономах

міг навазйГи каявеві «приходити, коли його покличуть», Мстислав 1 міг відібрати

Мінськ у непокірного князя, хоч Полоцьке князівство було поза домом

Ярославичів, на наказ Ростислава 1 «совокупилося» 12 князів і пішли 1168 року

проти половців — але все це були лише вийнятий. Великі князі мали силу,

завдячуючи своїм особистим прикметам, своєму авторитетові, пошані до них

інших князів. В цілому ж авторитет великих князів занепадав, вони не мали ні

прибутків, ані війська, а залежали від згоди інших князів дати в потребі своє

військо.

Дуже показовою була спроба в кінці XI ст. встановити коле-гіяльність рішень,

скріплених хресним цілуванням на з'їздах князів, снемах. Але вже перший,

Любецький з'їзд 1в97 року не дав позитивних наслідків. У середині XII ст. снеми

припинились, не ставши постійною інституцією федеративної держави. Одночасно

з послабленням влади князя знов забирали голос віча, орган переважно боярства та

міського купецтва, патриціяту. Бували випадки, коли віче скликав князь, бувало —

збиралося воно само. Віче втручалось у всі справи, ламало спадкові права князя,

обирало любих йому осіб, відчиняло їм міські брами і «показувало путь» нелюбим.

Перша зафіксована в історії революція в Києві вибухнула 1068 року, коли віче

обрало на Великого князя Всеслава, князя Полоцького, що не мав жадного права на

київський стіл. Після того бачимо рішень віча — в закликанні Володимира

Мономаха, в трагічній історії Ігоря 1146 р., в боротьбі Ізяслава з Юрієм, в