Смекни!
smekni.com

Доісторичне минуле України (стр. 60 из 60)

на сусідів, керувала матеріяльними справами. Маємо жінок, що вписали свої імена

в історію української культури: княгиня Анастасія Заславська в 1556-1561 рр.

давала кошти на переклад українською мовою Євангелії (Пересопницької) «для

ліпшого вирозумлення люду християнського посполитого»; княгиня Анна Гойська

заснувала школу при Почаївському манастирі; княгиня Олена Чарторийська-

Горностай заснувала школу при Пересопницькому манастирі (1595 р.). Року 1615

Галька Гулевич, дружина мозирського маршала Лозки, «палаючи побожною

ревностю до віри грецької», офірувала площу в Києві на Поділлі манастир та

школу.

МИСТЕЦТВО

а) Архітектура. Від бурхливої доби ХІУ-ХУІ ст. залишилося дуже мало

архітектурних пам'яток, особливо дерев'яних. Можна припускати, що якраз на цю

добу припадає створення українського стилю дерев'яних церков — трибанних та

п'ятибанних. То ді ж формувався поділ церкви на три частини: вівтар, властиву

церкву та «бабинець». Вікнам та дверям надавали характеристичної шестикутної

форми. Найбільше дерев'яних церков збереглося в Галичині, але й там датуються

вони переважно вже наступною добою. коли старі церкви правили лише за зразки

для нових.

Більше залишилося пам'яток мурованого будівництва. В ХІУ-ХЛ ст.

спостерігаються церковні будови переходового типу, в яких виявляються

попередні зразки візантійського стилю та нові впливи За ходу вже готицької

культури. Такі церкви були в Галичі — Різдві. Христового — XIV ст., в Межиріччі

на Волині XV ст., в Лаврів ському манастирі на Бойківщині — ХУ-ХУІ ст.