Смекни!
smekni.com

Історія України Верстюк n2 (стр. 168 из 205)

Реабілітація давала право на видання деяких
творів письменників, визнаних найкращими В
кінці 50-х рр вийшли твори В Еллана-Блакитного,
Г Епіка, М Ірчана, В Чумака, І Микитенка, роман
„Людолови" 3 Тулуб, „Чорне озеро" В Гжицького,
М Годованець опублікував свої „Байки", О Жур-
лива та М Гаско — збірки „Поезії", А Петрусь-
Карпатський — збірку „Що на світі найсвятіше",
Ю Шкрумеляк — збірку „Сопілка співає" У цей
період вийшли також однотомник О Досвітнього
„Вибрані твори", збірка „Вибране" О Сороки,
„Вибрані поезії' М Вороного, окремі твори
Д Бузька, М Куліша, О Соколовського Ряд
творів письменників, які були репресовані за
сталінського режиму, опубліковано в „Антології ук-
раїнської поезії" та збірнику „Революційні поети
Західної України" В газетах і журналах друкувала-
ся велика кількість статей про реабілітованих
З'явилися літературознавчі праці про них Ре-
абілітовані діячі культури, які лишилися живими,
поступово втягнулися в культурне життя народу,

хоча не всі зберегли життєві сили й могли так само
енергійно й настирливо відстоювати його інтереси,
як раніше

„Відлига" породила і таке явище суспільно-
культурного життя, як шістдесятництво — рух
творчої молоді, яка сповідувала оригінальну тема-
тику, нові думки, відмінні від офіційних, і стала
ядром духовної опозиції режиму в Україні

Характеризуючи шістдесятництво, один із його
представників В Мороз підкреслював „То було
молоде покоління, яке пішло в університети, яке
могло уже подумати про щось інше, а не тільки про
елементарні умови існування Чорновіл, наприк-
лад, був редактором комсомольської загальноу-
країнської газети Дзюба був одним з найваж-
ливіших критиків у Спілці письменників України
Стус був аспірантом в Інституті літератури в Києві
Одним словом, люди на найвищих щаблях які в
комуністичному істеблішменті могли далеко ПІТИ
Але це були найкращі люди в розумінні морально-
му Вони відчували, що проповідувати те, в що не
віриш, просто робити кар'єру, дивитись, як твій
нарід російщать, — це багно Значить, у тих людей
виникло природне бажання вирватись з багна"

Важливим документом нової хвилі відродження
стала праця І Дзюби „Інтернаціоналізм чи ру-
сифікація" 3 позицій „розширеного трактування
соціалістичного реалізму" автор розглядав пробле-
му права націй на самовизначення, доводив, що
Ленін вкладав у поняття „націоналізм поневоленої
нації" позитивний зміст Цю працю Б Антоненко-
Давидович назвав референдумом покоління

Провідною постаттю серед молодих поетів був
В Симоненко Уродженець Полтавщини, він
закінчив 1957 р факультет журналістики
Київського університету, виявивши великий потяг
до високої громадянської поезії У 1962 р вийшла
його збірка „Тиша й грім", у 1963-му — віршована
казка для дітей „Цар Плаксій і Лоскотон" У 1964-
1965 рр , вже після смерті поета (14 грудня 1963),
опубліковані збірка поезій, книги „Вино з троянд",
І(3емне тяжіння", „Подорож ч країну навпаки"
Його збірки вийшли також у Мюнхені (1965,
1973) під заголовком „Берег чекань"

Стрімко ввійшла в українську літературу в кінці
50-х рр Ліна Костенко її перші збірки написані під
час „відлиги", „Проміння землі", „Вітрила",
„Мандрівки серця" засвідчили непересічний талант
поетеси, її здатність глибоко, філософськи осмис-
лювати дійсність, генерувати нові, оригінальні дум-
ки, подаючи їх у чудовій поетичній формі

344


Наростання системно і кризи тоталітарного ладу

Більш плідною й багатою в новій суспільно-
культурній атмосфері була творчість композиторів
як офіційного, традиційного, так і нетрадиційного
напряму в музиці Українське музичне мистецтво
збагатилося творами Б Аятошинського, А Кос-
Анатольського, С Людкевича, братів Г і П Май-
бород, Ю Мейтуса, А Штогаренка та ін Новатор-
ством позначена була авангардна музика компози-
торів-„шістдесятників" Л Грабовського, В Год-
зяцького В Сильвестрова, В Загоруєва

Скарбниця образотворчого мистецтва поповни-
лася творами М Дерегуса, М Божія, КТрохимен-
ка, О Шовкуненка, В Бородая 3 рухом „шістде-
сятників" тісно пов'язане ім'я талановитої худож-
ниці, учениці Ф Кричевського ТЯблонської, яка
ще в 50-і рр здобула популярність і визнання
своїми картинами „Хліб", „Весна', „Над
Дніпром", „Ранок" та ін У 60-і рр ТЯблонська на
противагу „соціалістичному реалізму', що тяжів
фактично, до натуралізму, демонструє нові рішення
синтетичних образів, в яких яскраво вирізняється
давня традиція українського народного живопису
(картини „Травень", „Фольклорна сюїта" та ін )
ТЯблонська разом з В Зарецьким та іншими ху-
дожниками-„шістдесятниками" стала основопо-
ложницею й фундатором фольклорного напряму в
українському образотворчому мистецтві, що
зберігся й розвивався, хоч і з труднощами, в на-
ступні десятиріччя

Пожвавлення в національно-культурному житті
привело до зростання інтересу в суспільстві до те-
атрального мистецтва протягом 1958-1965 рр
кількість глядачів у театрах республіки зросла з
14,3 млн до 15,5 млн на рік Багатьох приваблю-
вало мистецтво таких майстрів сцени, як В Добро-
вольський, Н Ужвій, Ю Лавров, Є Пономаренко,
М Романов, К Хохлов Традиції Л Курбаса творчо
наслідували його учні — режисери Г Юра, М Кру-
шельницький, Б Тягно, В Скляренко та ін

З новими ідеями й творчими знахідками влили-
ся в потужний струмінь сусшльно-культурного ру-
ху шістдесятників десятки й сотні відомих і менш
відомих трудівників і творців української культури
новітнього часу ,Відлига" дещо розкріпачила твор-
чий потенціал українського народу, сприяла підне-
сенню національної гідності та самосвідомості, збе-
реженню й примноженню духовних і моральних сил
для подальшої боротьби Пік „відлиги" для України
припав на кінець 50 — початок 60-х рр Це видно
особливо виразно на результатах книговидавничої
справи Саме в цей період книжки українською мо-

вою складали найбільший відсоток від усіх книг,
опублікованих в Україні, порівняно з іншими рока-
ми повоєнної істори В 1957 р вони становили
53%, у 1958 — 60, у 1960-му — 49, але уже в
1965 р цей показник опустився фактично до рівня
1940 р — 41% Далі — лише неухильно зменшу-
вався

Шістдесятники

відомість цього покоління меншою мірою бу-
ш

Ц ла отруєна радянським ідеологічним моно-
теїзмом, генетичним страхом попередників
Воно стало свідком падіння культу особи Сталіна
У системі цінностей цього покоління з'явилися не-
сподівані для радянського морального кодексу
індивідуалізм, культ свободи самовираження, скеп-
тицизм, гуманізм без сурогатних домішок класово-
го підходу, космополітичність культурних смаків
Воно уособлювало собою суспільно-культурне яви-
ще, течію, духовний феномен — шістдесятників
Цей термін активно вживався вже на початку
60-х рр

Важливим моментом у формуванні світогляду
шістдесятників був вплив гуманістичної західної
культури Різними стежками, здебільшого через
переклади, до України потрапляли твори
Е Хемінгуея, А Камю, А Сент-Екзюпері, Ф Каф-
ки та ін Одкровенням стало італійське кіно епохи
неореалізму Художники заново відкривали
імпресіоністів, Ван-Гога, Модільяні, мексикансь-
кий монументальний живопис і скульптуру Над-
бання західної культури сприяли підвищенню ста-
тусу загальнолюдських цінностей, модернізації
свідомості молодшого покоління інтелігенції,
посіяли відразу до „соціалістичного реалізму" За-
кономірним наслідком цих зрушень було відрод-
ження інтересу до власної культури, й багатств
З'явилась потреба знайти своє місце не поруч з
культурою „старшого брата", а в контексті загаль-
носвітової культури

Нове покоління інтелігенції, крім більшої свобо-
ди та шформованості, мало в активі вищий культур-
ний рівень, талант і смак Воно вважало природним
сво^ право на розкутість, щирість почуттів, звер-
нення передусім до внутрішнього світу людини,
прагнуло до відновлення чистої естетики, культиву-
вало красу, палко бажало новизни й подолання
провінційності своєї культури В результаті
творчість і громадська діяльність шістдесятників
стали справжнім проривом у монолітній системі
заідеологізованої офіціозної культури

345


Історія У краї ни

Поетичні вечори І Драча, Ліни Костенко,
М Вінграновського та ін збирали тисячні ауди-
тори Справжнього громадянського звучання була
сповнена поетична творчість В Симоненка, В Сту-
са Потяг до чистого мистецтва відчувався у витон-
чених естетських віршах І Калинця, Є Гуцала,
В Дрозд, В Шевчук та ін повернули українській
прозі зацікавленого читача своїми неординарними,
сповненими психологізму творами Нові форми й
незвичний зміст принесла творчість художників
П Заливахи, А Горської, В Кушніра, В Зарецько-
го та ін Плеяда блискучих літературних критиків
— І Світличний, І Дзюба, Є Сверстюк повернули
цьому жанрові звання літератури Нову хвилю в
кінематографі представляли С Параджанов,
Ю Іллєнко, Л Осика Непересічний талант і май-
стерність визначали переклади ГКочура і М Лука-
ша Нові імена, ідеї з явилися в гуманітарних нау-
ках історії, археологи літературознавстві, мистец-
твознавстві Звичайно, коло шістдесятників було
значно ширшим До них горнулися молоді вчені,
вчителі, студентство

Все це не могло не викликати незадоволення
можновладців Попервах його доводилося стриму-
вати, оскільки воно не збігалося з віяннями часу
Втім довго чекати не довелося з центру надійшов
сигнал 8 березня 1963 р у Москві відбулася
зустріч М Хрушова з мистецькою інтелігенцією, її
параноідальна атмосфера, брутальне цькування
митців послужили „керівництвом до ди" для маси
апаратників усіх рівнів Почалася чергова кампанія
на зразок ідеологічного погрому 40 — початку