Смекни!
smekni.com

Історія України Верстюк n2 (стр. 191 из 205)

Фільми, створені на державних та незалежних
кіностудіях України, беруть участь у кінофестива-
лях, реалізуються на внутрішніх та міжнародних
кіноринках Так, на кіноринку 46-го Берлінського
міжнародного кінофестивалю восени 1996 р було
представлено вісім фільмів, створених на ук-
раїнських студіях, в т ч "Фучжоу" М Іллєнка,
"Кисневий голод" А Дончика, "Останній бункер"
та "Геллі й Нок" В Іллєнка Однак на екранах Ук-
раїни сьогодні на 90% — американські картини,
українські фільми становлять 0,3% і займають во-
ни всього один відсоток кіновідеотелеекранного
часу

Протягом останніх років умови творчої свободи
значно розширили стильові і тематичні межі у теат-

ральному мистецтві Йшли інтенсивні пошуки най-
ефективніших організаційно-творчих і економічних
структур, утвердилася творча самостійність ху-
дожніх колективів Поряд із державними, з'явили-
ся в Україні і недержавні театри Незважаючи на
великі економічні труднощі, театр в Україні кори-
стується сьогодні великою популярністю у публіки
На приблизно 40 тис щорічних вистав буває май-
же 20 млн глядачів

Розвиток театрального мистецтва 90-х рр
пов язаний з новаторською діяльністю таких режи-
серів, як І Борис, РВіктюк, С Данченко, С Мой-
сеєв, В Петров, Б Шарварко та ін Світове виз-
нання і славу здобув своєю творчістю РВіктюк,
який спершу працював у Львові, а згодом — у
Москві За визнанням найавторитетніших діячів
театру та його дослідників, РВіктюк, як режисер-
новатор, по суті, визначає театральну естетику XX
ст

Характерною рисою українського образотвор-
чого мистецтва став вільний розвиток всіх стилів і
жанрів, широка популяризація його шляхом влаш-
тування всеукраїнських, обласних, групових та пер-
сональних виставок, активна діяльність десятків
новостворених галерей Протягом 1992—1996 рр
було організовано і проведено майже 170
стаціонарних і пересувних виставок В містах і селах
України протягом цього ж періоду спорудженно де-
сятки нових нам ятників, в тч ТШевченку в
Луцьку, Львові, Чернігові, Червонограді, Золото-
ноші, Б Хмельницькому в Черкасах, Суботові,
Кіровограді, княгині Ользі в Луцьку і князю Яро-
славу Мудрому в Києві та ін У 90-ті рр в Україні
з'явилося 26 нових історико-культурних заповід-
ників, шість з яких одержали статус національного

Попри всі труднощі відроджується в Україні
пісенна творчість, розвивається сучасна українська
пісня Плідно працюють композитори О Білаш,
І Карабиць, О Морозов, А Горчинський Публічна
репрезентація творчих пісенних набутків
здійснюється на таких фестивалях, як "Червона ру-
та", "Пісенний вернісаж" Нові пісні дарують гля-
дачам і слухачам О Білозір, М Гнатюк, П Дворсь-
кий, 1 Петриненко, А Матвієнко, І Білик, ТПо-
вамй, В 11 Іиортько, С Ротару, В Зшкевич, А Куд-
лай, В Білоножко, П Зібров та інші майстрі ест-
радного мистецтва

Відродження духовності українського ьароду
значною мірою пов'язане з відродженням рглігн і
церкви, збереженими ними загальнолюдськими
культурними та моральними цінностями На нових

391


Історія України

демократичних принципах розвиваються стосунки
між державою і релігійними конфесіями Відкрива-
ються нові церкви, збільшується кількість парафій
Проголошена Українська православна церква Ле-
галізована Українська греко-католицька церква
Навесні 1990 р в Україні відновилася заборонена в
30-х рр Українська автокефальна православна
церква Утворено нове об'єднання — Українська
автокефальна православна церква — Київський
патріархат Було легалізовано ряд інших релігійних
об'єднань, зокрема баптистів Відроджуються
національні свята та обряди

Значні зрушення помітні в культурному житті
національних меншин, що проживають в Україні
Розвивається система національних шкіл,
бібліотек, преси, наукових центрів, радіо і телеба-
чення, театрів, творчих колективів Налагод-
жується підготовка кадрів національної інтелігенції
Ініціатором багатьох заходів, спрямованих на ак-
тивний розвиток духовно-культурної сфери
етнічних груп виступають національно-культурні
товариства Нині в Україні їх нараховується 237, в
т ч 13 із всеукраїнським статусом

В умовах переходу до ринку розвиток мистецт-
ва стикається з рядом складних проблем і труд-
нощів 3 одного боку, загроза опинитися без за-
собів до існування, а з другого — небезпека то-
тальної комерціалізації Шлях до підвищення інте-
лектуального та духовного потенціалу українського
народу пролягає безпосередньо через посилення
уваги всього суспільства до освіти, науки і культу-
ри, утвердження справжньої демократи, яка гаран-
тує плюралізм, свободу творчості, захист інтелек-
туальної власності

Розбудова держави вимагає втілення в життя
концепції національної школи, забезпечення підго-
товки кадрів національної інтелігенції на світовому
рівні, розширення мережі національних театрів,

мистецьких і культурно-освітніх закладів,
збільшення періодичних видань і тиражів книг ук-
раїнською мовою, а також мовами національних
меншин, що проживають на території України Не-
обхідно відмовитись від залишкового принципу
фінансування культури "Основи законодавства
України про культуру", прийняті Верховною Радою
на початку 1992 р , запрограмували відрахування
8% національного прибутку на її розвиток (пере-
дбачалося ввести до 1994 р ) Тож не дивно, що в
1995 р , на четвертий рік незалежності України,
наш кінематограф виробив 6 повнометражних ху-
дожніх фільмів, тоді як за радянських часів він
щорічно випускав на екрани 21 повнометражний
художній фільм та 30 серій художніх фільмів на за-
мовлення Центрального телебачення

Восени 1995 р Президент України підписав
указ про ліквідацію Міністерства культури та утво-
рення нового Міністерства культури і мистецтв Ук-
раїни Приблизно тоді ж почала утворюватися нова
громадська організація — Конгрес української
інтелігенції Міністерство культури і мистецтв, за-
лучивши творчі спілки, провідних митців України,
спираючись на щойно прийняту Конституцію Ук-
раїни, затвердило Концептуальні основи розвитку
української культури Багато діячів культури
сприйняли ці факти як важливі кроки, покликані
припинити руйнівні процеси у сфері духовності на-
ук

Перехід від одного до іншого типу економіки
найбільше дається взнаки на соціально-культурній
сфері Відживають одні явища і цінності, народжу-
ються інші Болісний процес переоцінки цінностей
проходить в умовах значного погіршення матеріаль-
но-побутових умов життя народу Час складний і
неоднозначний Освіта, наука, літературно-худож-
ня творчість незалежної України повільно присто-
совуються до нових умов існування

Ж

ш


Y

Основні положення

If

ілонституци
України

т

Ш

"f ідразу ж після розпаду СРСР і здобуття Ук-
" ратою незалежності постало природне пи-
* тання щодо прийняття Основного Закону,
який закріпив би якісно нові зміни у державі та
суспільстві Конституційний процес проходив з ве-
ликими труднощами і тривав п'ять років Україна
була останньою з республік колишнього Радянсь-
кого Союзу, яка прийняла свою Конституцію Це
сталося 28 червня 1996 року

Початок конституційному процесу поклала 16
липня 1990 р Декларація про державний суве-
ренітет України Закріплені в ній принципи суве-
ренності, народовладдя, недоторканності території
республіки, розподілу властей, рівності громадян,
гарантування їх прав і свобод мали конституційний
характер

Спираючись на Декларацію, парламент утворив
у жовтні 1990 р конституційну комісію, перед
якою поставив завдання розробити спочатку проект
концепції Основного закону Розробники опрацю-
вали один за одним сім варіантів документу У
червні 1991 р концепція нової Конституції була за-
тверджена У цьому Верховна Рада України випе-
редила інші парламенти союзних республік

Тим часом в житті СРСР відбувалися епохальні
події Після конституційної реформи М Горбачова
політична влада в основному перейшла від ком-
партійних комітетів до рад та їх виконкомів Прове-
дені у 1989—1990 рр вільні вибори зробили орга-
ни радянської влади єдино легітимними Підвалини
тоталітарного ладу захиталися Після невдалої

спроби консерваторів повернутися у минуле шляхом
перевороту державна партія і створена нею союзна
держава пішли у небуття

За відсутності компартійної диктатури слово-
сполучення „радянська влада" вперше набуло ре-
ального змісту Та успадкована радами влада мала
властиву для диктатури нероздільну побудову, хоч
уже не була диктаторською Незалежно від
політичного забарвлення (після виборів 1990 р
з явилися й антикомуністичні обласні ради) ра-
дянські органи незадовільно справлялися з новою
для себе роллю ніісія нероздільної влади Раніше
вони виконували набагато скромнішу роль „переда-
вального пасу" від справжнього носія диктатури —
компартійної олігархи до народних мас

Ось чому величезного значення набув закон про
заснування посади Президента, прийнятий Верхов-
ною Радою 5 липня 1991 р На цю посаду, як зро-
зуміло, претендував „свій", тобто голова парламен-
ту Та приймаючи цей закон, депутати тоді не здо-
гадувалися, що готують собі гідного суперника у за-
початкованому двома тижнями раніше консти-
туційному марафоні